نویسنده: Mahasti چهارشنبه، 24 بهمن 1397
ساعت 01:49

نگاهی به بازی موبایل Helix Jump

بررسی و نقد بازی Helix Jump

4.67 از 5

شاید بتوان Helix Jump را یکی از بهترین بازی‌هایی دانست که حتی با وجود سادگی‌اش به راحتی می‌تواند بازیکنانش را برای مدت زیادی سرگرم کند. این بازی ساخته استدیو VOODOO و در سبک آرکید یا امتیازگیری است. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی به بازی Helix Jump داشته باشیم.

hj3

همانند تمامی بازی‌های مشابه در این سبک، در این بازی، نیاز به دقت و سرعت عمل دارید. بازی از مراحلی کوتاه با طراحی و هدفی ساده تشکیل شده است؛ باید توپی همواره در حال پرش را با دوران صفحه به سمت پایین حرکت دهید و در بین راه هم سطوحی رنگی وجود دارند که باید از آنها عبور کنید تا توپ را به سطح پایانی (که همرنگ توپ است) برسانید. برخورد توپ با قسمت‌های عادی هر سطح مشکلی ندارد و توپ با باقی گذاشتن ردی همرنگ خودش به جهشش ادامه خواهد داد، اما در هر سطح قسمت‌هایی با رنگ متفاوت قرار دارند که در صورت برخورد به آنها می‌بازید و باید مرحله را از سر بگیرید. فضای کلی بازی به صورت استوانه‌ای بُعد دار است و‌ مکان قرار گیری سطوح و موانع در هر بار تکرار شدن مرحله تغییر خواهند کرد.

در بالای صفحه بازی نواری قرار دارد که نشانگر مسیر طی شده تا مرحله بعدی است. در هر مرحله با رد کردن هر سطح، امتیاز مسافت طی شده را کسب می‌کنید و این امتیازات در صورت عدم برخورد با سطوح افزایش خواهند یافت. اگر بتوانید توپ را چند بار بدون برخورد با هیچ سطحی عبور دهید، توپ شتاب می‌گیرد (که با تغییر رنگ توپ و هاله دور آن نمایان است) و در صورت برخورد با سطح بعدی در حالت شتاب نیازی نیست نگران برخورد با موانع و قسمت متضاد آن باشید زیرا توپ سطح را ویران کرده و پس از آن شتابش را از دست می‌دهد.

هدف اصلی بازی رساندن توپ به مرحله بعدی است اما در کنار آن امتیازاتی برای ثبت رکورد شخصی بازیکن قرار داده شده‌اند. اگر بتوانید چندین مرحله را بدون باختن پشت سر بگذارید امتیازات آن مراحل باهم به عنوان رکورد بازیکن محاسبه خواهند شد و در صورت باختن امتیازات از بین رفته و در مراحل بعد از صفر محاسبه می‌شوند. بیشترین امتیاز کسب شده با پشت سرهم گذاشتن مراحل به عنوان بهترین رکورد ثبت می‌شود تا بازیکن را به تلاش برای ثبت رکورد بهتر و سنجیدن دقت و سرعت عمل و مهارتش در بازی تشویق کند.

hj1

امکان تغییر دادن شکل توپ و اثری که توپ با هر بار زمین خوردن از خود برجای می‌گذارد نیر در بازی وجود دارد که در شروع هر مرحله می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. البته پس از شروع حرکت توپ و دوران صفحه امکان توقف بازی وجود نخواهد داشت و ایجاد تغییر هم در حین بازی امکان پذیر نیست و تنها باید برای رسیدن به نقطه پایانی حرکت کنید و توپ ثابت نخواهد ماند مگر اینکه هنگامی که توپ روی سطح است، صفحه ثابت باشد تا توپ در همان نقطه به جهشش ادامه دهد.

Helix Jump در کل آفلاین است و در صورت آنلاین بودن با تبلیغاتی در صفحه مواجه می‌شوید که بازی در نسخه رایگان از آنها کسب درآمد می‌کند و برای نشان دادن تبلیغات مرتبط اطلاعات سلیقه‌ی بازیکنان را جمع آوری می‌کند که در این صورت با توافق نامه‌ای امکان قبول کردن یا قبول نکردن شرایط را برای بازیکنان فراهم می‌آورد. البته در صورت خرید نسخه پرمیوم بازی دیگر نگران ظاهر شدن تبلیغات نخواهید بود. بهترین روش برای مواجه نشدن با تبلیغات همان آفلاین بازی کردن است زیرا بازی در کل هیچ احتیاجی به آنلاین شدن ندارد.

طراحی مراحل ساده و جذاب است و در هر مرحله چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کند رنگ‌ها هستند. رنگ‌های متفاوت توپ و سطوح و زمینه که در هر مرحله متفاوت‌اند، تضاد جالبی را فراهم می‌آورد که فضای بازی را با وجود سادگی‌اش زیبا می‌سازند. چنین طراحی ساده و بی آلایشی برای بازی در این سبک کاملا مناسب است و نیاز به وجود طراحی پیچیده تر در بازی احساس نمی‌شود.

از مواردی که که وجودش در بازی را می‌توان هم به صورت نکته‌ای مثبت و هم منفی تعبیر کرد این است که حتی با صعود به مراحل بالاتر فرم بازی به طور کلی بدون تغییر پیش می‌رود و میزان سختی مراحل بازی افزایش چندانی نخواهد داشت. تنها تغییر موجود در مراحل بالاتر استفاده بیشتر از مواردی مانند سطوح متحرک و دیوارهای مانع و افزایش قسمت‌های متضاد روی سطوح است. وجود چنین حالتی ممکن است بازی را تکراری کرده و در نتیجه باعث شود پیشرفت در آن و کسب امتیاز برای بازیکن اهمیت چندانی نداشته باشد زیرا یک فرم تکراری بارها و بارها ادامه خواهد یافت و تنها شماره مراحل افزایش می‌یابند. اما از طرفی چنین چیزی در بازی همچنین باعث می‌شود تجربه کاربری به هیچ وجه استرس آور نباشد؛ زمانی که کسب امتیاز و صعود به مراحل بالاتر در بازی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، دیگر نگران باختن هم نخواهید بود و بازی را صرفا برای انجام دادن آن ادامه می‌دهید. چون می‌دانید مراحل تمام می‌شوند ولی به همان شکل ادامه می‌یابند. چنین چیزی باعث می‌شود حتی بتوانید در مواقع استرس، عصبانیت، یا بی‌حوصلگی گوشی را در دست گرفته و به بازی کردن مشغول شوید و از آن لذت ببرید.

بازی به دلیل روان و راحت بودنش بسیار اعتیاد آور است؛ به طوری که ممکن است مدت‌ها به انجام آن مشغول باشید و گذر زمان را چندان احساس نکنید. بهترین حالت بازی را هنگامی تجربه می‌کنید که آن را پر سرعت انجام ‌دهید و هنگامی که مهارت و دقت و سرعت عمل خود را در رد کردن موانع می‌سنجید بازی بسیار لذت بخش‌تر و البته چالش برانگیزتر خواهد بود. در کل بازی روان و پر سرعت اجرا می‌شود و بجز چندین لگ جزئی که ممکن است بیشتر در شروع بازی دیده ‌شوند با مشکل دیگری در اجرای آن مواجه نخواهید شد و از این نظر قابل قبول عمل کرده است.

hj2

بازی های مشابه زیادی در این سبک وجود دارند که از بین آنها می‌توان Spiral، Helix Crush، Gravity Helix، Helix Ball و... را نام برد. به طور کلی بازی‌های این نوع بسیار مشابه اند و خیلی از آنها حتی در فرم کلی بازی نیز یکسان هستند و چیز چندان متفاوتی که سبب تفاوت و تمایزشان باشد مشاهده نمی‌شود، البته برخی از آنها اگرچه در فرم تفاوت چندانی ندارند، اما از وجود مواردی در شکل‌های مختلف که برای کسب امتیاز باید در مسیر جمع آوری شوند بهره می‌برند. در بازی Helix Jump بجز فلشی سبز که گاهی در مسیر قرار می‌گیرد و با برخورد به آن تنها شتاب توپ برای مدتی افزایش می‌یابد، عنصر دیگری در مسیر قرار داده نشده. شاید وجود موارد قابل جمع آوری می‌توانست تجربه بازی را چالش برانگیز تر و جذاب تر کند اما عدم وجود این مورد هم ضعفی در بازی ایجاد نکرده است.

در آخر می‌توان گفت Helix Jump از آن دسته بازی‌هاییست که با وجود اینکه دارای طراحی و مکانیکی بسیار ساده است، سرگرمی بسیار خوبی است و می‌تواند مخاطبش را مدت‌ها مشغول کند. با در نظر گرفتن تمام مواردی که ذکر شد می‌توان گفت خوب است این بازی را در موبایلتان داشته باشید!

ویدئو

    پرش مارپیچ

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    چقدر اعتیادآوره این بازی. یجوریه که نمیشه بی خیالش شد. اصلا برای دوران امتحانات و درگیری درسی توصیه نمیشه.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.