نویسنده: کاوه اسکندری جمعه، 14 خرداد 1400
ساعت 15:08

بررسی بازی Graven نسخۀ Early Access

0 از 5

به شخصه می‌توانم Graven را جزو معدود آثار این روز‌ها بدانم که به شدت منتظرشان بودم. نمایش‌های اولیه با آن گرافیک Low-Poly و عناصر سبک Immersive Sim همگی نوید یک تجربه منحصر ‌به ‌فرد و رؤیایی را می‌دادند. کدام گیمر را می‌توان یافت که علاقه وافری به یک فانتزی سیاه و غمگین با آزادی عمل بسیار در گیم‌پلی نداشته باشد؟ حال حدود هفت ماه بعد از معرفی اولیه، نسخه دسترسی اولیه (Early Access) که شامل بخش‌هایی از فصل اول قسمت داستانی می‌شود در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و با توجه به این تجربه، می‌توان گفت که Graven با وجود باگ‌ها و ایراداتی که در حال حاضر شاهد هستیم، بازی بسیاری خوبی است.

Graven 3

همانطور که اشاره شد، اولین موردی که هنگاه مواجهه با این دنیای تاریک خودنمایی می‌کند، گرافیک Low-Poly آن است که در ترکیب با طراحی هنری محیط که کم شباهت به جهان‌سازی سری کتاب‌های The Black Company نیست خود‌نمایی می‌کند. آثار سه بعدی با تعداد پلیگان‌های کم در سال‌های اخیر به موفقیت‌های خوبی رسیده‌اند و تعدادی از بهترین عناوین شوتر با این سبک گرافیکی وارد بازار شده‌اند؛ اما تا جایی که ذهن یاری می‌کند استفاده از این سبک بصری در محصولی که اساساً نه شوتر است و نه جهان‌سازی‌های معمول صنعتی و مدرن برادران بزرگ‌تر خود را دارد در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل، Graven به طور خلاقانه‌ای چشم‌نواز است و پتانسیل استفاده از چنین سبک گرافیکی در ساخت عناوین غیرشوتر را نشان می‌دهد. البته در حال حاضر هم از نظر پرفورمانس و هم نور‌پردازی و موارد مشابه، شاهد باگ‌های بعضاً اذیت کننده‌ای هستیم که انتظار می‌رود با پیشرفت پروسه ساخت و تکمیل بخش‌های مختلف، حل شوند.

Graven 3

گیم‌پلی Graven را می‌توان ترکیبی از آثار Immersive Sim همانند Dark Messiah و اکشن‌های دهه نود مثل Heretic نامید. برخلاف تبلیغ‌های اولیه که به نظر می‌رسید با نسخه فانتزی‌تر عناوین Immersive Sim اخیر روبرو هستیم، گیم‌پلی بیشتر اکشن محور با رگه‌های قدرتمندی از اکتشاف و تکمیل ماموریت است. جهان بازی حتی در همین نسخه اولیه نیز به طور جذابی بزرگ و زنده (و یا با توجه به بدبختی مردم آن مرده) است به طوری که با ورود به هر مکان جدیدی این حسی که تا چند وقت پیش این اتاق و این خانه محل زندگی فردی بوده که اکنون دیگر در قید حیات نیست خود را به خوبی نشان می‌دهد. درواقع اتمسفر Graven به قدری قدرتمند و تاریک طراحی شده است که می‌توان آن ‌را با بزرگان این عرصه همانند Bloodborne مقایسه کرد. این پرداخت اتمسفر در برخی مواقع به قدری خوب عمل می‌کند که ترس مواجهه با وحشت‌های حاضر در این دنیای مرده اشتیاق ورود به بازی را از بازیکن می‌گیرد! البته در حال حاضر قسمت مبارزات و اکشن به اندازه بخش اکتشاف و طراحی محیطی قوی نیست و از پا در آوردن دشمنان را می‌توان به چرخیدن به دور آن‌ها و فشردن مداوم کلیک چپ خلاصه کرد. البته با توجه به تعدد نسبتاً خوب دشمنان حتی در  این تجربه 4 ساعتی کنونی نیز استفاده از انواع مختلف سلاح‌ها بسیار کار‌ساز است و خوشبختانه یک سلاح به تنهایی راه‌ حل همه مشکلات نیست.

Graven 3

به طور کلی بخش اولیه Graven یک بازی نسبتا کوتاه با باگ‌های زیاد است که به لطف اتمسفر عالی و اکشن خوب خود می‌تواند طرفداران عناوین فانتزی را راضی نگه دارد؛ اما چیزی که بیشتر مد نظر است، پتانسیل بسیار درخشان آن برای تبدیل شدن به تجربه‌ای به شدت به یاد‌ماندنی است. پتانسیلی که باید دید در آپدیت‌های بعدی چگونه از آن استفاده می‌شود.آث

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.