نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 28 مرداد 1400
ساعت 10:54

بررسی بازی RiMS Racing

3 از 5

بازی‌هایی که خودشان را در شاخه سرگرمی‌های «شبیه‌ساز» معرفی می‌کنند، می‌شود به اعضای یک باشگاه انحصاری و بسته تشبیه کرد. هدف نهایی از تجربه این بازی‌ها معمولا خلاصه در این هست که حس و حالی را به بازیکن منتقل کند که تا بالاترین حد ممکن واقع‌گرایانه باشد؛ یا حداقل در بدترین شرایط نزدیک به آن. این یک برداشت دو طرفه در میان بازیکن و بازیساز هست و ساختن یک بازی شبیه‌سازی، خصوصا از نوع ورزشی و مسابقه‌ای آن به معنی رقابت در توجه به جزئیات است. بازی‌های شبیه‌ساز مسابقه‌ای در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند و بازیکنان هر کدام از این بازی‌ها، در جبهه‌های مختلف مشغول شمردن ویژگی‌های خاص سری بازی محبوب خود هستند، که بیش از دیگری حس و حال واقعی‌تری را در زمان تجربه گیم‌پلی منتقل می‌کند. الغای بهتر حس قرار گرفتن در مسابقه، تجربه گیم‌پلی بهتر، فیزیک وسایل نقلیه، شتاب‌گیری و تعلیق، رقابت، حالت‌هایی که بازی برای تجربه مسابقات ارائه می‌کند و خوب البته گرافیک و راندمان اجرای آن بازی، که به همان نسبت برای طرفداران عناوین شبیه‌سازی اهمیت دارد.

در چنین باشگاه انحصاری از بازی‌های شبیه‌ساز مسابقه‌ای، استودیو ایتالیایی Raceward Studio از زمان معرفی پروژه جدید خود یعنی بازی RiMS Racing وعده‌هایی فراتر از صرفا ساخت یک بازی شبیه‌ساز موتور سواری مسابقه‌ای با جزئیات واقعی و دقت بالا می‌داد. موضوعی که برای اکثر طرفداران این سبک می‌تواند حد مشخصی از انتظارات را به دنبال داشته باشد. با این وجود سازندگان اسرار دارند که RiMS Racing چیزی فراتر از تجربه یک بازی شبیه ساز مدرن از مسابقات موتور سواری خواهد بود، و قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم.

 

RiMS Racing 20210818113850

به عنوان اولین موضوع مورد توجه در تجربه این بازی در پلی‌استیشن 4، RiMS Racing خیلی باز و بدون لکنت فضایی را ارائه می‌کند که اصلا شبیه حالت انتخاب وسیله نقلیه و ورود سریع به پیست مسابقه نیست. اینجا بازیکن تعمدا با روندی کند و زمان‌بر مواجه است که در نوع خود ممکن است با ذائقه بسیاری چندان سازگار نباشد. با این حال باید توجه داشت که روند کند می‌تواند به معنی یک تجربه خسته‌کننده نباشد و این کاملا بستگی به سازنده دارد که چطور بتواند تجربه کلی بازی را جذاب نگه دارد؛ موضوعی که Raceward Studio تلاش تحسین‌برانگیری را برای اجتناب از یک تجربه خسته‌کننده از RiMS Racing داشته است. مثل همه عناوین شبیه‌ساز ریسینگ، بازیکن اینجا هم کار خود را از پایین‌ترین سطح شروع می‌کند. استودیو مشخصا سعی زیادی کرده تا تجربه بازی حالتی نقش‌آفرینی داشته باشد و گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی برای خلق راننده در نظر گرفته شده است. پس از ایجاد کاراکتر، نوبت به انتخاب یکی از موتور سیکلت‌های در دسترس می‌رسد که خوشبختانه انتخاب‌های نسبتا خوبی وجود دارد و البته همه موتورسیکلت‌ها هم لایسنس شده هستند و کار نزدیک کردن مشخصات فنی و ظاهری آن‌ها با مشابه نمونه‌های دنیای واقعی نیز قابل قبول به نظر می‌رسد.

سازندگان ایتالیایی این بازی، سه حالت مبتدی، متوسط و حرفه‌ای را برای سطح شبیه‌سازی فیزیک در نظر گرفتند. این تنظیمات برای تجربه کلی از رانندگی در حین سرعت گیری، تعلیق و دور زدن در پیچ‌هاست که می‌تواند آزادی عمل خالص را به صورت کامل در اختیار بازیکن بگذارد و یا در سطوح پایین‌تر، هوش مصنوعی بازی در مواقع مختلف سعی می‌کند تا بازیکن را تا جای ممکن در مسیر درست پیست نگه دارد. در زمینه حالت‌های قابل بازی، سازندگان سعی کردند تا بازیکن در مسیری تکاملی کار خود را شروع و دنبال کند؛ مسابقاتی که ابتدا ساده و به تدریج سخت‌تر می‌شوند و پاداش‌های خاصی را هم با تکمیل آن‌ها به دنبال دارند. در این بازی سیستم پاداش به صورت اعتبار برای خریدهای بعدی نظیر لوازم و قطعات و همچنین امتیاز ویژه تیمی اختصاص پیدا می‌کند که از این امتیازات، می‌توان برای باز کردن مهارت استفاده کرد. به این ترتیب در این بازی علاوه بر یک بخش بسیار مفصل فروشگاهی برای خریدموتور و لوازم جانبی آن، عملا یک بخش درخت مهارت‌ها نیز وجود دارد که البته در سطوح پایه، بیشتر این مهارت‌ها حالتی تزئینی دارند و تاثیر مشهودی روی روند گیم‌پلی نمی‌گذارند.

 

RiMS Racing 20210818104111

گیم‌پلی رانندگی موتورسیکلت در RiMS Racing از همان ابتدا تا حد زیادی بی‌رحم است و برای حرفه‌ای شدن بازیکن نیاز به تمرین مداوم و تونینگ هرچه متناسب‌تر موتورسیکلت با استایل بازی‌اش دارد. با توجه به فیزیک و هندلینگ قابل قبول موتور سیکلت، مهم‌ترین اصل در بازه زمان سرعت‌گیری تا نزدیک شدن به پیچ و کاهش سرعت است که به جزئی جدا نشدنی از گیم‌پلی تبدیل خواهد شد. در این رابطه منوها و رابط‌های کاربری می‌توانند مهم‌ترین راهنما باشند که در تجربه کلی، بیش از حد پیچیده به نظر می‌رسند. در بازی همچنین امکان ترمز همزمان هر دو چرخ نیز وجود دارد که البته برای تجربه روان‌تر چندان توصیه نمی‌شود، و می‌تواند به سرعت کنترل شرایط را از اختیار راننده خارج کند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های بازی، کنترل دقیق اجزای موتور سیکلت است، جایی که می‌توان در هر لحظه از مسابقه وضعیت تک تک قطعات موتور را بررسی کرد. در این رابطه حدود ده شاخه مختلف وجود دارد که برای مثال تایرها، لنت ترمزها و ... به صورت فیزیکی و با مدل سه‌بعدی قابل بررسی هستند.

در واقع یکی از مهم‌ترین وعده‌های سازندگان تا قبل از عرضه، تمرکز روی همین جزئیات است. RiMS Racing درواقع فقط یک تجربه واقع‌گرایانه و شبیه سازی از موتورسواری در پیست نیست و خیلی بیشتر از این‌ها بازیکن را به موتور سیکلت نزدیک می‌کند. شرایطی را در نظر بگیرید که پس از یک تصادف یا چند تصادف، در پایان مسابقه با یک موتورسیکلت آسیب‌دیده مواجهید و برای شروع مسابقه بعدی، حالا باید بیایید و تک تک قطعات موتور سیکلت خود را کنترل و احیانا تعمیر کنید. برای این کار، بازی منوهای ابتکاری جالبی طراحی کرده که اجازه می‌دهد قطعات یک موتور در همان شاخه‌بندی اشاره شده قابل رویت باشد و از این طریق کنترل شود. در این صورت اگر قطعه‌ای معیوب شده باشد، راننده باید حتما آن را تعمیر یا تعویض کند و فرایند تعمیر و تعویض هم درست مثل یک مینی گیم پیاده‌سازی شده است. جزئیات ریز و ابتکاری از باز کردن پیچ‌ها تا جدا کردن هر قطعه خارجی، به صورت مرحله به مرحله و از طریق فشردن دکمه‌های ترکیبی، همه چیز به صورت مدل های سه بعدی و تعاملی است که همین گیم‌پلی‌های کوتاه و جالب برای تعویض قطعه و سرهم بندی مجدد نیز وجود خواهد داشت. به صورت کلی تجربه کلی بخش تعمیر و پایدار نگه داشتن موتور سیکلت، بسیار جالب توجه و با ریزه‌کاری‌های جالبی کار شده که باعث می‌شود فکر کنیم عناوین شبیه‌ساز ریسینگ دیگر نیز می‌توانند از کتاب این بازی چنین ابتکاراتی را یاد بگیرند.

 

RiMS Racing 20210818103319

در حین تجربه این بازی، نکات منفی از نوع ناهنجار هم وجود داشت که تجربه کلی گیم‌پلی را بعضا به صورتی آزاردهنده تحت تاثیر قرار داد. افت شدید نرخ فریم و لگ زدن که البته بیش از همه در حالت رانندگی رقابتی و با حضور موتورسواران دیگر وجود دارد، ابدا موضوعی نیست که برای یک بازی ریسینگ قابل قبول باشد. همه این‌ها هم با در نظر گرفتن این نکته است که به نظر بازی به سختی نرخ فریم 30 را ارائه می‌کند و از نظر گرافیک نیز با ارفاق به محدوده متوسط نزدیک می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، این بررسی در پلتفرم PS4 انجام شده و باید دید که راندمان و کیفیت تجربه گیم‌پلی در سایر پلتفرم‌ها، خصوصا کنسول‌های نسل نهمی به چه صورت خواهد بود.

در این بازی همچنین اشاره به انیمیشن‌ها هم می‌تواند جالب باشد؛ جایی که حالت‌های فیزیکی راننده در مسیر از جمله در پیچ‌ها و حین دور زدن، حین سرعت گرفتن، برخوردها و ... قابل قبول به نظر می‌رسند. این خصوصا در دورهای شدید و خوابیدن موتور جالب‌توجه بود و انیمیشن راننده و نحوه دنبال کردن دوربین به صورتی لذت‌بخش و واقع‌گرایانه کار شده است. البته بهتر است چندان هم دور نشویم چون این تعاریف به معنی یک شاهکار هم نیست، و تاخیرهایی که در چسبیدن یک انیمیشن به انیمیشن دیگر به چشم می‌خورد به سرعت حس و حال مصنوعی از حالات راننده را به بازیکن منتقل می‌کند. همین‌طور این شرایط در زمان آماده‌سازی موتورسوار برای شروع مسابقه در کنار اعضای تیمش هم وجود دارد، و برای بازی که سطح کم‌سابقه‌ای از جزئیات را در حین کار با موتور سیکلت ارائه می‌کند، این گونه موارد سطحی در اینجا و آنجا برایند کلی حس و حال از تجربه شبیه‌سازی را پایین می‌آورد.

 

RiMS Racing 20210818112908

اگر به مسابقات موتورسواری علاقه دارید و دنبال تجربه یک نسخه شبیه‌ساز و گیمینگی آن هستید، RiMS Racing می‌تواند یک نقطه شروع بسیار مناسب باشد. در صورتی که با این سبک آشنا هستید و مصرف‌کننده مداوم سری بازی‌های شبیه‌ساز موتورسواری نیز هستید، تجربه این بازی خیلی سریع سطح توقع شما و اینکه چنین بازی‌هایی می‌توانند تا چه حد سرگرم‌کننده و واقع‌گرایانه باشد را بالا خواهد برد. همه این موضوعات البته بدون در نظر گرفتن مشکلات فنی بعضا آزاردهنده‌ای است که حداقل در روز عرضه و روی پلتفرم نسل هشتمی PS4 به چشم می‌خورند. این انتظار وجود دارد که تیم ایتالیایی و کوچک سازنده بازی، بتوانند مشکلات فنی را برطرف و کیفیت گرافیکی نسبتا قابل قبول فعلی را حداقل در پلتفرم‌های نسل نهمی بیش از پیش ارتقا دهند.

 

 

بررسی بازی RiMS Racing - پلی‌استیشن 4
۷ از ۱۰
نسخه نقد و بررسی بازی RiMS Racing توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Raceward Studio
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.