نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی دوشنبه، 08 شهریور 1400
ساعت 12:05

بررسی بازی Hoa

آرامشی طبیعی

5 از 5

درگیری و هیاهو و دغدغه این روز‌ها بخش زیادی از زندگیمان را تشکیل داده و پیدا کردن ذره‌ای آرامش به مانند یافتن تیکه‌ای از الماس است. برای خیلی از ما علاقه‌مندان به دنیای بازی‌های ویدیویی این فاکتور آرامش دقیقا در این مقوله و فیلد قرار می‌گیرد، بعضی‌هایمان با چالش‌های سخت بازی‌های تک نفره مشکلات واقعی خود را فراموش می‌کنیم و دیگران با فریاد بر یارهای خودی و حریف در یک بازی چند نفره و دیگر موارد، نکته مهم این است که هر فرد به نحوی با بازی‌ها سرگرم و آرام می‌شود اما بعضی از بازی‌ها نیز دقیقا به این منظور ساخته می‌شوند که لحظه‌ای شما را قرض بگیرند و به آرامشی مجازی برسانند، بدون چالش، بدون فریاد، بدون خونریزی و رقابت، Hoa دقیقا در همین دسته از بازی‌ها قرار میگیرد که داستانی سر راست دارد، دنیایی زیبا دارد و کوچکترین چالش و سختی شما را تهدید نمی‌کند و موسیقی بزرگترین نقش را بازی می‌کند.

در Hoa شما نقش یکی از فرشتگان طبیعت که بسیار بامزه و کوچک است را به بهانه بیدار کردن موجودات افسانه‌ای و عظیم الجثه این دنیا ایفا می‌کنید. در این ماجراجویی شما از جنگل‌های سرسبز و غارها و درختان زیادی عبور خواهید کرد تا وظیفه خود را انجام دهید. در این بین موجودات زیادی از جنگل به کمک شما خواهند آمد تا در پیشبرد مسیر پیشرو به شما کمک کنند، موجوداتی لاک پشت مانند گرفته تا روبات‌ها. البته که خود Hoa در طول بازی قدرت‌های جدیدی مانند شناور شدن در هوا و هل دادن اشیا بدست می‌آورد تا بازی با وجود آسان بودن بیش از حد، ملال آور و تکراری نشود. همانطور که در پاراگراف اول گفتم انجام هیچکدام از این کارها کوچکترین چالش و دردسری را پیش پای شما نمی‌گذارد و در واقع هدف بازی و پیامش نیز همین بوده و تک تک اجزای آن جوری طراحی شده است که شما برای یک عصر در جایی نشسته و استراحت کنید و در همین حین بازی را به اتمام برسانید.

 

hero image.fill.size 1248x702.v1629736515

 

Studio Ghibli که یکی از بزرگترین و پر افتخارترین استدیوهای انیمیشن سازی تاریخ صنعت سینما به رهبری هایائو میازاکی بزرگ است سبک طراحی بسیار زیبا و مخصوص خود را دارد و بسیاری از سازندگان چه در همان سینما و چه در دنیای گیم تلاش کرده‌اند که از آن الهام بگیرند و کاری مشابه را تحویل دهند و بعضی موفق و بعضی نیز کاملا نسبت به آن غریب بوده‌اند. البته که بازی Ni No Kuni با همکاری مستقیم خود SG ساخته شد و بدون شک یکی از زیباترین بازی‌های JRPG زمان خود بود اما Hoa شاید نزدیک‌ترین چیز به کیفیت ساخته‌های Studio Ghibli باشد که توسط خودشان بر آن نظارت نشده است. پر بیراه نیست اگر بگوییم که Hoa بیشتر به کارهای سینمایی استدیو گیبلی شباهت دارد تا کاری مثل Ni No Kuni و همین می‌تواند نکته مهمی برای تجربه آن باشد بخصوص برای طرفداران میازاکی بزرگ. به مانند منبع الهام خود، دنیای بازی Hoa نیز توسط هنر دست طراحی شده‌اند و زیبا بودن و زنده بودن محیط آن به همین سبب بسیار واضح و چشم نواز هست. تم سبز و آبی رنگی که در طول بازی به چشم می‌خورد دقیقا برای آرامش چشمان مخاطب در نظر گرفته شده است و به مهم اصلی بازی کمک بسیاری می‌کند.

بازی مشخصا یک پلتفرمر/پازل دو بعدی است اما پازلی بلواقع برای حل کردن وجود ندارد و بخش پلتفرمر هم باور کنید آنقدر که سخت است در آن ناموفق باشید، چالشی برای موفق شدن ندارد. کلیت بازی این است که موجودات کوچکتر را پیدا کرده و آن‌ها را به نقطه‌ای هدایت کنید تا بتوانید به سکو‌های بالاتری برسید و پرش‌های بدون ریسکی نیز انجام دهید و شاید باورش سخت باشد اما واقعا نیاز به چنین تجربه‌ای حداقل برای خودم لازم بود. در طول این مراحل موسیقی‌های بسیار شنیدنی و لذت بخشی نیز خواهید شنید که کاملا با دنیای بازی همخوانی دارد و دقیقا برای مدت بسیار کوتاهی هم که شده می‌تواند شما را از مکانی که هستید جابجا کند و حس بسیار خوبی را به شنونده تزریق کند. شاید بعد از طراحی‌های زیبا و دستی دنیای بازی این موسیقی باشد که بزرگترین و مهم‌ترین نقش را در بخش‌های مختلف و نه چندان زیاد آن ایفا می‌کند، نقشی که به نحو احسنت آن را به اجرا در آورده است.

 

pfYSTWJGRWjh7zDmaJ6TSo 1200 80

 

در نهایت اینکه Hoa بازی بسیار کوچک و جمع و جور است که دقیقا می‌داند می‌خواهد چه نقشی را بازی کند و اگر شما نیز آماده آن باشید بسیار از آن لذت خواهید برد اما اگر هنوز بدنبال کوچکترین چالش و معمایی در این بازی‌ها هستید، Hoa شاید نتواند شما را راضی کند در غیر اینصورت تجربه آن را پیشنهاد می‌کنم.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Hoa توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Skrollcat Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 2 الی 3 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
گرافیک
10
گیم پلی
5.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
7.0
Hoa بازی بسیار کوچک و جمع و جور است که دقیقا می‌داند می‌خواهد چه نقشی را بازی کند و اگر شما نیز آماده آن باشید بسیار از آن لذت خواهید برد اما اگر هنوز بدنبال کوچکترین چالش و معمایی در این بازی‌ها هستید، Hoa شاید نتواند شما را راضی کند در غیر اینصورت تجربه آن را پیشنهاد می‌کنم.
نقاط قوت
  • دنیایی بسیار زیبا و چشم نواز
  • آرامش بخش
  • موسیقی‌هایی کاملا متناسب
نقاط ضعف
  • بدون چالش و سختی
  • بسیار کوتاه و تا حدودی کلیشه‎‌ای
6.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
7.2/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.