نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 25 شهریور 1400
ساعت 12:00

بررسی بازی NBA 2K22

0 از 5

کمپانی 2K Sports احتمالا اولین ناشری بود که سال گذشته و برای بازی NBA 2K21، رسما بالا رفتن 10 دلاری قیمت عناوین نسل نهمی را تایید کرد. این شرکت البته بازی خودش را به صورت بین نسلی عرضه کرد که با توجه به جامعه بسیار کوچک‌تر کنسول‌های نسل جدیدتر منطقی بود. نکته مهم در دوره بازاریابی آن بازی این بود که بازیکنان گرچه قرار است 10 دلار بیشتر برای تجربه این شبیه‌ساز بسکتبال در PS5 یا Xbox Series S|X پول بپردازند، ولی ارزش این تجربه خیلی بیشتر از فقط یک آپگرید گرافیکی و دنبال کردن کار با نرخ فریم‌های بالاتر از کنسول‌های نسل قبل بود. نسخه نسل نهمی بازی، درواقع تعدادی حالت قابل بازی کاملا جدید و روی کاغذ جاه‌طلبانه هم داشت که البته با در نظر گرفتن محدودیت‌های کنسول‌های قدیمی‌تر، عدم عرضه آن‌ها روی نسخه نسل هشتمی بازی منطقی به نظر می‌رسید.

همه این‌ها یک شرایط ویژه را ایجاد کرد، یعنی سازندگان تبلیغات و بازاریابی خود را برای این بازی بیشتر حول ویژگی‌های نسل نهمی بازی کردند، حال آنکه با توجه به جامعه بسیار کوچک‌تر آن پلتفرم‌ها، اکثر دارندگان نسخه‌های کنسولی NBA 2K21 را روی PS4 یا Xbox One بازی کردند. چیزی که باعث می‌شود از خود پرسید خرید نسخه نسل هشتمی بازی تا چه میزان ارزش دارد یا تجربه چه چیزهایی سلب می‌شود؟ پاسخ سوال اگر در سال گذشته قانع‌کننده نبود، در شماره بعدی این بازی یعنی NBA 2K22 که اخیرا عرضه شد حتی کم تر قانع‌کننده به نظر می‌رسد. این البته فقط به خاطر شرایط فنی و ... این بازی در کنسول‌های نسل هشتمی نیست چون در این موارد، اتفاقا بازی به صورتی مشهود عملکردی به مراتب بهتر هم دارد و اگر تجربه نسل هشتمی NBA 2K21 رضایت بخش بود، باید گفت که بازی جدیدتر تلاش بیشتری کرده تا ضمن ارتقاهای بصری و فنی، حتی در ارائه بخش‌های جایگزین تفاوت کم‌تری با نسخه نسل نهمی داشته باشد. ولی آیا اینکه این موارد واقعا توانسته ارزش خرید نسخه نسل هشتمی را بالا ببرد، موضوعی است که به بررسی بیشتری نیاز دارد. با نقد بازی NBA 2K22 در کنسول PS4 همراه باشید.

NBA 2K22 20210913133628

 

برای تجربه NBA 2K22 در PS4 بایستی حدود 100 گیگابایت فضای خالی در کنسول خود باز کنید، که این مقدار تقریبا مشابه فضای خالی مورد نیاز برای نسخه نسل نهمی در PS5 است. اجازه دهید بررسی بازی را با مهم‌ترین تحول امسال NBA 2K یعنی حالت کریر (The Career) شروع کنیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت، حالت کریر بازی حال و هوایی کاملا نقش‌آفرینی پیدا کرده و بازیکن کار خود را با ساختن کاراکتر شروع می‌کند. در اینجا تنظیمات سفارشی‌سازی زیادی برای درست کردن قهرمان آینده دنیای بسکتبال وجود دارد که شامل تنظیمات سفارشی‌سازی از نوع کاملا شخصی‌سازی نیز هست و بازیکن با داشتن تجهیزات، امکان استفاده از چهره خودش را هم برای این شخصیت دارد و بازی سعی می‌کند با ایجاد یک خط داستانی، میان‌پرده‌ها و دادن امکان انتخاب دیالوگ پس‌زمینه مورد نظر بازیکن را برای این شخصیت ایجاد کند. پس از این، با انتخاب تیم و شرکت کردن منظم در تمرینات، مسابقات و حوادث و حواشی این خط داستانی، همگی باعث می‌شود تا بخش کریر روندی RPG به خود بگیرد.

با این حال نباید در ادامه انتظار تجربه حالت شبه جهان‌باز The City را داشته باشید، چرا که این بخش مشابه سال گذشته در نسخه نسل هشتمی بازی جدیدتر نیز وجود ندارد و فقط بازیکنان کنسول‌های نسل نهمی (و نه حتی بازیکنان PC) امکان تجربه آن را پیدا می‌کنند. در عوض اما سازندگان تلاش کردند این خلا را به نحوی پر کنند. درواقع بخش The City که در نسخه نسل نهمی NBA 2K22 حالا بسیار جذاب‌تر نیز شده و فعالیت‌های قابل انجام گسترده‌تری هم پیدا کرده، در نسخه نسل هشتمی بازی با حالتی به نام the Cruise دنبال می‌شود، جایی که در یک محیط بسته کشتی مانند فعالیت‌های محدودی را در حد فاصل مسابقات اصلی می‌توان انجام داد. این موضوع البته تلاش قابل تقدیری به نظر می‌رسد، ولی در فاصله کوتاهی می‌توان به این نتیجه رسید که این‌ها فعالیت‌هایی نه چندان سرگرم‌کننده و حتی خسته‌کننده هستند. حتی تلاش سازندگان برای نقش‌آفرینی‌تر کردن رویدادها از جهات گوناگون، دیالوگ‌ها، انتخاب‌ها، برخی مینی‌گیم‌های تمرینی، حالات بیان جملات و ... تا حد زیادی ابتدایی و نابالغ به نظر می‌رسد.

NBA 2K22 20210913130000

 

اگر تحولات گرافیکی و فنی و خصوصا حالت‌های جدید نسل نهمی بازی را در نظر نگیریم، NBA 2K22 نسخه نسل هشتمی حالت‌های قابل بازی تقریبا کاملی را در اختیار بازیکن می‌گذارد. جدای از کریر که محوریت آن روی یک بازیکن است، بازیکن در بخش MyTeam می‌تواند به آرامی تیم رویایی خودش را بسازد. یا در بخش لیگ، اقدام به تجربه رقابت فصلی در کنار ده‌ها تیم دیگر کند. این بخش شامل ایجاد لیگ سفارشی، لیگ استاندارد NBA، WNBA، پلی‌آف و لیگ آنلاین است.

در زمینه گیم‌پلی، دویدن، دریبل زدن و پرتاب توپ همچنان لذت‌بخش‌ترین بخش در تجربه بازی هستند و انیمیشن‌ها نیز روان‌تر از بازی‌های سال‌های اخیر کار شدند. در اینجا شاهد تجربه پویاتر و واقع‌گرایانه‌تری از حرکات طولی و عرضی هستیم که همان‌طور که اشاره شد با روان‌تر شدن انیمیشن‌ها ممکن شده است. با وجود این ارتقاهای مشهود، البته باید گفت که هنوز هم این بخش جای کار بیشتری دارد. یکی دیگر از تحولات نسخه امسال، مربوط به تاثیرگذاری سطح استقامت هر بازیکن در طول بازی است که شاید مدتی طول بکشد تا با این سیستم کنار آمد، ولی پس از آن شاهد تجربه دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تری هستیم. در این رابطه برای مثال میزان سطح استقامت بازیکن روی پرتاب‌ها به صورت یک نوار در حین شوت زدن به نمایش در می‌آید. در مجموع این تغییرات بازیکنان را بیشتر به کار تیمی و پیاده کردن تاکتیک مشخص تشویق می‌کند.

در این بازی نیز مشابه عناوین اخیر، خریدهای درون‌برنامه‌ای نقش پررنگی دارند و در مسابقات رقابتی‌تر و یا آنلاین، عملا بازیکن باید بین دو گزینه صرف کردن مقدار زیادی زمان و انرژی برای باز کردن برخی ویژگی‌ها، یا پرداخت پول برای این کار یکی را انتخاب کند. یکی دیگر از موارد قابل توجه که پیش از این توسط ناشر فاش شده بود، تحول در ویژگی سیزن است. در بازی سال گذشته، سازندگان در قالب سیزن و در فواصل چند هفته یک بار اقدام به انتشار محتویات و تغییرات جدید می‌کردند که مشخصا در بخش MyTeam اعمال می‌شدند. این ویژگی در بازی امسال حالا شامل چندین بخش دیگر نیز خواهد شد و لیگ‌ها، رقابت‌های متفرقه و حتی کریر را هم دچار تغییر و تحول می‌کند. لازم به ذکر است که اولین سیزن این بازی قرار است حدود ۳۰ روز دیگر از زمان انتشار این نقد عرضه شود و با توجه به وعده سازندگان، بازیکنان پس از دریافت این سیزن‌ها در طول ماه‌های آینده تجربه‌ای به مراتب متفاوت‌تر و تکامل‌یافته‌تر را خواهند داشت.

NBA 2K22 20210913132713

 

در پایان، می‌توان گفت که ویژوال کانسپت پس از یک سال تاخیر بالاخره نسخه نسل نهمی از بازی NBA 2K منتشر کرده که شامل ارتقاهای مشهود است. جدای از این سازندگان تلاش بیشتری هم کردند تا از میزان تفاوت‌ها میان ویژگی‌های جدیدتر NBA 2K22 در پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس|اس با این نسخه کم کنند؛ موضوعی که البته به نظر چندان موفقیت آمیز نیست و ویژگی‌های جایگزین هرگز توان رقابت با بخش‌های قابل بازی که مختص نسخه نسل نهمی بازی هستند را ندارند. همه این‌ها درکنار عدم امکان ارتقای رایگان، باعث می‌شود تا تجربه این نسخه فقط زمانی توصیه شود که بازیکن در آینده نزدیک قصد تهیه کنسول‌های بازی نسل نهمی را نداشته باشد.

بررسی بازی NBA 2K22 - پلی‌استیشن 4
7 از 10
نسخه نقد و بررسی بازی NBA 2K22 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است
  • استودیوی سازنده: Visual Concepts
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.