نویسنده: سینا سه شنبه، 27 مهر 1400
ساعت 20:36

بررسی بازی War Mongrels

نقد و بررسی بازی War Mongrels

5 از 5

استودیوی Destructive Creations بیش از هر چیزی به واسطۀ اولین اثر این تیم یعنی بازی Hatred در میان علاقه‌مندان به بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود، یک شوتر ایزومتریک بسیار معمولی که به علت به تصویر کشیدن خشونت افسارگسیخته و استفاده از تمی نژادپرستانه حواشی بسیاری را در هنگام عرضه به وجود آورد اما چون یکی از اولین محصولات سرگرمی بود که روی موج نفرت پراکنی چند سال اخیر سوار شده بود، توانست در میان برخی از مخاطبان طرفدارانی برای خود دست و پا کند. از ساخته‌های بعدی این استودیو به نظر می‌رسد که در شش سال‌ اخیر تمام تلاش این تیم بازیسازی معطوف به پاک کردن این شهرت منفی بوده که با عرضۀ عناوینی با کیفیت در ژانرهای مختلف، تا حد خوبی توانسته‌اند پیش‌زمینۀ ناخوشایندی که در ذهن عموم گیمرها ایجاد کرده بودند را اصلاح کنند. بازی War Mongrels جدیدترین ساختۀ این استودیو است که با توجه به گستردگی مکانیکی آن، عملاً بزرگترین پروژۀ این تیم تا به امروز به حساب می‌آید.

war mongrels 4

داستان War Mongrels در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود، Manfred و Ewald دو سرباز ارتش آلمان هستند که یک روز از کشتار و قتل عام بی‌پایانی که طبق دستور افسران مافوق به آن اشتغال دارند، خسته شده و از اجرای تیرباران مردم بی گناه سر باز می‌زند. این سرپیچی از دستور موجب می‌شود تا این دو دستگیر شده و برای انجام امور فیزیکی و طاقت‌فرسا مانند کندن سنگرگاه‌های جدید، پاکسازی میدان مین و ... به خطرناکترین نقطۀ جبهۀ شرقی جنگ در قارۀ اروپا اعزام شوند. از بخت خوب این دو، کامیون حامل آن‌ها توسط توپخانۀ دشمن هدف قرار می‌گیرد که این مسئله با یورش غیرمنتظرۀ نیروهای روسی به محل اسکان آلمان‌ها همراه شده و فرصتی طلایی برای فرار «مَنفرد» و «ایوالد» فراهم می‌کند. این تلاش برای فرار از میان صحنه‌های خونین نبرد، دو قهرمان ابتدایی را با افرادی با شرایطی مشابه رو به رو می‌کند و باعث می‌شود که هدفی والاتر از بقا، برای این دو و همرزمان جدیدشان از میان خاکستر این جنگ ویرانگر، متولد شود.

یکی از سوژه‌هایی که در فرم‌های مختلف هنری به دفعات به آن پرداخته شده، جنگ جهانی دوم است به طوری که در عالم بازی‌های ویدئویی در حدود 15-20 سال پیش شاهد اشباع این سوژه بودیم. با این تفاسیر احتمالاً چیزی مشابه وقایع War Mongrels را قبلاً در قالب فیلم، سریال، رمان یا بازی‌های ویدئویی مشاهده یا تجربه کرده‌اید ولی با این وجود سازندگان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از شخصیت‌هایی از میان گروه‌هایی که معمولاً کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند یا در جناح «آدم خوب‌ها» مبارزه نکرده‌اند و تعامل بین این گروه عجیب، روایتی جذاب را خلق کنند. از سویی دیگر، تعدادی فیلم کوتاه مستند و آیتم‌های قابل جمع‌آوری هم وجود دارند که در رابطه با فضای خاص آن دوران و حوادث واقعی که الهام بخش ماجراهای بازی بوده‌اند، اطلاعات جامع‌تری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.     

war mongrels 4

یکی از ژانرهای کمتر مورد توجه در دوران مدرن بازیسازی، ژانر Real time tactics است که به لطف تلاش‌های استودیوی Mimimi Games در حدود نیم دهۀ اخیر، آرام آرام در حال برخواستن از خواب زمستانی خود است. بازی War Mongrels هم در همین ژانر قرار می‌گیرد و تمامی ویژگی‌های معمول این ژانر را در اینجا هم شاهد هستیم ولی یک ویژگی کاملاً بدیع توسط سازندگان به فرمول این ژانر افزوده شده که در همراهی با امکان استفاده از حالت کوآپ، در چشم به هم زدنی ژانر بازی را به کلی تغییر می‌دهد.    

مطمئناً مشهورترین اثری که در مقام مقایسه با War Mongrels قرار می‌گیرد، سری قدیمی Commandos است که با بهره‌گیری از فضایی مشابه ساخته شده بود و از طرفی، پدربزرگ دیگر ساخته‌های ژانر RTT هم به حساب می‌آید. در اینجا هم دقیقاً با همان الگوهای ساختاری برای شخصیت‌های مختلف طرف هستیم که در آثار مشابه گذشته دیده‌ایم؛ یک متخصص استفاده از لباس مبدل، یک شخصیت با توانایی جا به جایی‌های خاص، یک شخصیت با توانایی رسیدگی به آسیب‌دیدگی افراد و ... که به کار بستن صحیح توانایی‌های خاص هر کدام از این شخصیت‌ها، کلید موفقیت در مأموریت‌هاست اما به جز اینکه باید اهداف مشخص شده را انجام دهید، هیچ گونه اجباری در رابطه با چگونگی نیل به این اهداف وجود ندارد و می‌توانید به دفعات هر مرحله را با روشی کاملاً متفاوت تکرار کنید.

war mongrels 4

امکان انجام همزمان دستورات که از نوآوری‌های Mimimi Games بود اینجا هم دسترس قرار دارد به طوری که می‌توانید با فشار یک دکمه سرعت بازی را تا نزدیک به توقف کامل کند کرده و برای شخصیت‌های تحت کنترل تعدادی دستور همزمان صادر کنید و سپس با فشار دادن کلید اجرا، شاهد قلع و قمع شدن دشمنان توسط نیروهای خود باشید. در گوشه و کنار هر مرحله هم تعدادی راهکار مختلف وجود دارد که توسط برخی از شخصیت‌ها می‌توانید مثلاً یک دیوار نیمه تخریب شده را روی سر دشمنان آوار کنید یا اینکه ترمز خودرویی که روی یک سطح شیب‌دار قرار دارد را آزاد کنید تا در یک حرکت، نظاره‌گر له شدن تعداد زیادی از دشمنان زیر چرخ‌های آن باشید!

نوآوری اصلی War Mongrels، حالت ویژۀ مبارزه است که با وارد شدن به این حالت، بازی تبدیل به یک شوتر ایزومتریک می‌شود و می‌توانید مثل یک اثر اکشن شخصیت‌ها را کنترل کرده و به رگبار می‌بندید. به نتیجه رساندن مراحل با این روش به صورت تک‌نفره و با توجه به محدودیت مهمات کمی سخت است ولی در حالت چند نفره و سوئیچ کردن به موقع بین شخصیت‌ها، می‌توانید با کنار گذاشتن حالت مخفی‌کاری، یک اکثر تمام اکشن را تجربه کنید که از قضا کیفیت خوبی هم دارد و صرفاً یک ویژگی اضافی لحظه آخری نیست. پنج درجۀ سختی مختلف هم برای مراحل وجود دارد که در سخت‌ترین حالت، در کنار رفتار هوشمندانه‌تر دشمنان باید تعدادی چالش مانند محدودیت زمانی، ممنوعیت استفاده از توانایی‌ها و ... را هم رعایت کنید تا مأموریت تکمیل شود.

war mongrels 4

در بخش گرافیک، خصوصاً در زمینۀ محیط‌ها، با اثری در خور توجه طرف هستیم که تخریب‌پذیری و تعاملی بودن بخش‌هایی از این محیط‌ها، ارزش کار سازندگان را دو چندان کرده است. صداپیشگی شخصیت‌ها هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد که خوشبختانه سعی نشده با استفاده از لهجه‌های غلوآمیز، تفاوت شخصیت‌ها برای مخاطب واضح‌تر شود بلکه هر شخصیت لحن گفتار و جنس صدای خاص خود را دارد که به مراتب نشان دهندۀ کیفیت بازیگری بالاتری نسبت به لهجه‌سازی‌های مضحک است. صداگذاری محیطی هم به بهترین شکل صورت گرفته و تفاوت لحظات آرامشی که قبل از لو رفتن یا قبل از شروع یک نبرد بزرگ تجربه می‌کنید با زمانی که دنیای اطرافتان تبدیل به جهنم شده با جلوه‌های صوتی حرفه‌ای، حس واقعگرایانۀ بسیار خوبی به خود گرفته است.

در هستۀ اصلی War Mongrels شاهد اختراع مجدد چرخ نیستیم و تمام کلیشه‌های معمول ژانر Real Time Tactics به طور تمام و کمال در اینجا هم دیده می‌شوند اما ویژگی جدید حالت اکشن به همراه طراحی مراحل استاندارد و روایت داستانی جذاب، موجب شده تا ساختۀ جدید Destructive Creations نقطه‌ای درخشان در مسیر رستگاری این استودیو و خارج شدن از زیر سایۀ حواشی اولین ساختۀ آن‌ها باشد.

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی War Mongrels توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • استودیوی سازنده: Destructive Creations
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 15 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.