نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی سه شنبه، 22 شهریور 1401
ساعت 19:06

بررسی بازی NBA 2K23

همان داستان همیشگی!

4.75 از 5

این روز‌ها بازی‌های ورزشی نوک پیکان انتقادات زیادی هستند و عرضه سالانه آن‌ها با کمترین میزان از تغییرات و بعضا بهبودهای جزئی و کم کاری‌ها نیز کمکی به این قضیه نکرده است. در چند سال اخیر نیز ورود پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای پیشروی هرچه سریعتر در بازی و همچنین جعبه‌های شانسی که رسما فرقی با قمار ندارن برای بازی که درجه سنی کودکان به بالا را هدف گرفته، فضای اطراف این ژانر را از همیشه بیشتر تاریک کرده است. با این وجود بدلیل اینکه باطن این بازی‌ها بخصوص سری بازی NBA 2K به مرحله‌ای از بلوغ و تکامل رسیده‌اند فروششان هیچوقت تحت تاثیر این فضا و انتقادات قرار نگرفته است و همیشه در چارت‌های ماهانه بین 10 بازی پر فروش قرار دارند.

نکات منفی ذکر شده در بالا را فاکتور بگیریم در حقیقت NBA 2K بازی بسیار خوبی است حتی اگر طرفدار سر سخت ورزش بسکتبال و بخصوص لیگ حرفه‌ای آن نباشید اما وقتی مخاطب قرار است سالانه حداقل 70 دلار برای بازی که کمترین میزان تغییرات و بهبودها را نسبت به نسخه قبلی خود داشته که سال قبل عرضه شده است بپردازد بزرگترین سوال مطرح می‌شود، آیا واقعا  امسال ارزشش را دارد یا نه؟

 

NBA 2K23 Gameplay Screenshot 3 6CsyoPu

 

در همین ابتدا لازم است که اشاره کنم بزرگترین نکات اضافه شده به نسخه امسال خلاصه می‌شود به بخش جدیدی به نام «چالش‌های جردن» و چند بهبود اضافه شده به بخش Career (کریر) که در ادامه مقاله به آن‌ها بصورت جزئی خواهیم پرداخت. همانطور که قطعا همه متوجه شده‌اید نسخه امسال توجه ویژه‌ای به ورزشکار افسانه‌ای بسکتبال یعنی «مایکل جردن» داشته است و دلیل آن هم بسیار ساده است، شماره پسوند این نسخه یعنی 23 مرتبط با شماره پیراهن این بازیکن افسانه‌ای باشگاه شیکاگو بولز با شش قهرمانی در NBA و رکوردهای متنوع دیگر است و در این نسخه تصمیم گرفته شده است که بصورت تمام و کمال توجه ویژه‌ای به زندگی این ورزشکار و بزرگترین اتفاقات دوران بازیش شود و باید بدون اغراق بگوییم که بازی در این امر کاملا موفق بوده است و قطعا یکی از بهترین اتفاقات چند نسخه اخیر این سر بازی است. تجربه کردن هر کدام از اتفاقات و بازی‌های مهم و حیاتی دوران بازی مایکل جردن به بهترین شکل ممکن در بازی شبیه سازی شده است، از گزارشگرهای متفاوت تا استایل گرافیکی تلویزیون‌های CRT و نویزهایشان و همچنین فرمت کلی نوشتاری امتیازات بازی‌های آن زمان در تصویر و فضای کلی استادیوم‌ها با توجه به برهه‌های مختلف زمانی به بهترین نحو رعایت شده است و دقیقا بازیکن را به آن زمان میبرد. همچنین صحبت‌های مربی افسانه‌ای او یعنی Phil Jackson و رقیب نه چندان قوی او یعنی Kenny "The Jet" Smith بر روی تمامی لحظات این بخش حسی مستند مانند را منتقل کرده که در کمترین بازی می‌توان نمونه آن را پیدا کرد. بصورت کلی Visual Concepts به بهترین شکل ممکن ادای احترام خود به این بازیکن را اجرا کرده است و قطعا طرفدران این ورزش و ورزشکار و تیم شیکاگو بولز لذت وافری را از آن خواهند برد و شاید یکی از بزرگترین برگ برنده‌های این نسخه نسبت به عناوین قبلی همین بخش باشد که ارزش تکرار بسیار خوبی نیز دارد و قطعا شما را ناامید نخواهد کرد.

 

NBA 2K23 1

 

دیگر نکته حائر اهمیت این نسخه، بخش بهبود یافته و محبوب MyCareer است که توجهات زیادی نیز از طرف تیم سازنده در تبلیغات و نمایش‌ها به آن شده بود، بصورت کلی هنوز این بخش راه زیادی برای قابل قبول بودن بخصوص در جنبه‌های داستانی و روایت دارد اما پیشرفت‌ها قابل رویت هستند و در راس آن‌ها قطعا گویندگی قابل تحمل‌تر و داستانی بهتر قرار می‌گیرد. شاید بزرگترین نکته منفی این بخش نبود آموزش‌های کافی به تازه کارهای بازی و بخصوص این بخش باشد و درصد موفقیتتان در تجربه اول را بسیار کاهش می‌دهد و همچنین مشکل منوها و گیج شدن تازه واردها با دیدن گزینه‌های مختلف نیز کمکی به این قضیه نمی‌کند. مشکلات منوهای سری بازی NBA 2K از قدیم الایام مورد بحث قرار گرفته و هرچند از مارپیچ‌های نسخه‌های قدیمی گذر کرده‌ایم اما هنوز هم ترکش‌های آن در معدود بخش‌های بازی حس می‌شود و شاید افراد زیادی را از محتوای بسیار خوبی که در گوشه و کنار بازی خوابیده‌اند و به اندازه بخش‌های آنلاین توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود، دور کند.

شاید یکی از بزرگترین سوال‌های من در مورد این سری بازی مرتبط با بخش شهر آنلاین باشد که وجودیت آن و اینهمه پرداخت و توجه تعجب زیادی دارد اما بررسی ریشه‌ای آن می‌تواند تا حدودی جواب سوال شما را بدهد، بزرگترین قشر مخاطب این بازی مرتبط با کشور ایالات متحده آمریکا است و این نوع از شخصی سازی‌ها و دنیای بزرگ و آزاد فارغ از بی ربطی کامل آن به بازی طرفداران زیادی دارد، دیگر دلیلی که می‌توان وجودیت این بخش‌ را توجیح کند مرتبط به فرهنگ کلی مرتبط با بسکتبال در کشور آمریکا است، ورزشی مردمی و همگانی که هر قشری از سلبریتی‌ها و ورزشکاران حرفه‌ای آن گرفته تا دانش آموزان و دانشجویان و دیگر افراد عادی جامعه می‌توانند با هم بازی کنند. با این وجود همه مخاطبان این بازی از آن کشور خاص نیستند و کاملا قابل رویت است که 2K Sports منابع مالی و انسانی زیادی را برای این بخش HUB مانند خرج کرده است که می‌توانست حداقل مقداری از آن‌ها را برای طراحی‌های منو بهتر و عرضه بازی‌های پولیش شده‌تر در کمترین حد انتظارات کنار بگذارد!

در بخش گیم پلی و قابلیت‌های نمایشی و گرافیکی بازی پیشرفت چندان زیادی را شاهد نبوده‌ایم و بیس کلی سیستم‌های بازی و نحوه کارکرد آن‌ها دقیقا همان نسخه‌های 7 الی 6 سال پیش است و اندک بهبودهایی از طریق انیمیشن‌ها برای آن فراهم شده است اما بیس کلی دقیقا همان موارد است. ظاهر بازیکنان ستاره و معروف در بهترین حالت خود قرار دارد و انیمیشن‌های آنان نیز فاصله مویی با نسخه واقعی آن‌ها دارد و از این لحاظ می‌توان گفت بازی به بلوغی کامل رسیده است و تجربه دیداری این بازی بر روی کنسول‌های جدید قطعا شما را به وجد خواهد آورد و البته با توجه به حجم بسیار بالای بازی (140 گیگابایت ناقابل!) توقع دیگه‌ای هم نمی‌رفت. هرچند بازیکنان کمتر شناخته شده مشخص است که به آن‌ها کم لطفی شده است و وقتی در زمین مسابقه آن‌ها کنار یک بازیکن ستاره قرار می‌گیرند که تیم سازنده کاملا بر روی آن‌ها تمرکز کرده یک نوع تضاد نه چندان خوشایندی ایجاد می‌شود که کاملا قابل لمس است اما انقدر نیست که به تجربه کلی بازی لطمه وارد کند.

 

4013227 screenshot2022 07 29at2.05.47pm

 

پرداخت‌های درون برنامه‌ای و « پول بده تا برنده‌شی» هنوز به قدرت تمام و کمال در بازی وجود دارند و با قدرت کامل بدترین وجه این سری بازی را به نمایش می‌گذارند و به نظر میاید که راهی برای توقف آن‌ها وجود ندارد، آن هم برای بازی که بصورت کلی با توجه به ارزش سالانه و میزان تغییرات بیشترین قیمت گذاری ممکن برای آن انجام شده است و کمترین توقعی که می‌توان از تگ قیمتی 70 دلاری آن برای کمترین نسخه بازی داشت این است که حداقل تمامی گزینه‌های بازی بصورت عادی بر روی میز باشند اما متاسفانه اینطور نیست و معلوم نیست چه زمانی بازیکنان از شر این اتفاق خلاص خواهند شد.

NBA 2K23 در دیدگاه کلی بازی بسیار بالغ‌تر و بهترین نسبت به برادران خود در نسخه‌های قبلی است و وجود بخش «چالش‌های جردن» و بهبودهای MyCareer کمک زیادی به این امر کرده است تا بازیکنان ناراضی دوباره به آن برگردند و همچنین خریداران همیشگی نیز حس رضایت بیشتری داشته باشند اما نکات منفی که از نسخه‌های قبل نیز بصورت سریالی وجود داشتند در این نسخه هم وجود دارند و سر دسته آن‌ها قطعا پرداخت‌های درون برنامه و طراحی منو شلخته و پیچیده بازی است.

  • استودیوی سازنده: Visual Concepts
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
گرافیک
9.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
7.0
NBA 2K23 در دیدگاه کلی بازی بسیار بالغ‌تر و بهترین نسبت به برادران خود در نسخه‌های قبلی است و وجود بخش «چالش‌های جردن» و بهبودهای MyCareer کمک زیادی به این امر کرده است تا بازیکنان ناراضی دوباره به آن برگردند و همچنین خریداران همیشگی نیز حس رضایت بیشتری داشته باشند اما نکات منفی که از نسخه‌های قبل نیز بصورت سریالی وجود داشتند در این نسخه هم وجود دارند و سر دسته آن‌ها قطعا پرداخت‌های درون برنامه و طراحی منو شلخته و پیچیده بازی است.
نقاط قوت
  • وجود بخش جدید «چالش‌های جردن»
  • گرافیک و بخش‌های ظاهری در بالاترین کیفیت ممکن
نقاط ضعف
  • تغییرات بسیار کم و اندک نسبت به نسخه‌های قبل
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای
  • طراحی منو‌های شلخته و پیچیده
9.3/10

امتیاز شما

(6 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.