نویسنده: محمدجواد فرج الهی دوشنبه، 12 تیر 1396
ساعت 19:30

نقد و بررسی بازی Dirt 4

4.33 از 5

بررسی و نقد جدیدترین شماره از سری بازی Dirt با عنوان Dirt 4

در حال رانندگی در میان مسیرهای جنگلی هستید. هوا مه آلود است و تنها تا شعاع 30 متری خود را می‌توانید ببینید. باید مراقب باشید تا از مسیر مسابقه خارج نشوید و سر پیچ‌ها به موقع سرعت خود را کم کنید. هیچ نقشه ای وجود ندارد که بتوانید پیچ ها را تشخیص دهید واصلا نمی دانید کجای مسیر هستید! تنها نقشه  و راهنمای شما، صدای کمک راننده است که موانع و پیچ های مسیر را به شما اطلاع می دهد! شرایط مسابقه بسیار سخت است و اگر کوچک ترین برخوردی با درختان داشته باشید کنترل ماشین را از دست خواهید داد. این نمایی کلی از بازی Dirt 4 است.

Dirt 4 Review Screenshot P1

دراین هوای مه آلود حسابی باید حواستان را جمع کنید و آهسته برانید

قبل از شروع Dirt 4، بازی از شما می خواهد که سبک رانندگی دلخواهتان را انتخاب کنید. در این جا دو حالت رانندگی وجود دارد، یکی شبیه ساز و دیگری آرکید که این مورد برای کسانی است که به دنبال تفریح و لذت از سبک رانندگی هستند و حالت اول برای افرادی که به دنبال یک چالش رانندگی واقعی می گردند، قرار داده شده است. شاید وجود این دو حالت رانندگی که سازندگان مانور زیادی بروی آن داده اند یک نقطه قوت به حساب بیاید، اما ضعف بازی دقیقا از همینجا خودش را نشان می دهد.

وقتی اولین مسابقه را آغاز می کنید، به سرعت متوجه سبک رانندگی به شدت خشک و سخت آن می شوید. چه در حالت شبیه ساز و چه در حالت آرکید، کوچکترین برخورد شما با موانع باعث می شود تا به کلی کنترل ماشین را از دست بدهید و از آنجا که قابلیت فلش بک در بازی وجود ندارد، شما به ندرت توانایی بازگشت به میدان مسابقه و جبران اشتباه خود را دارید و مجبور هستید که بازی را دوباره آغاز کنید! هندلینگ ماشین‌ها به هیچ وجه نرم نبوده و برای دور زدن سر پیچ ها با مشکلات و سختی های زیادی مواجه خواهید شد.

Dirt 4 Review Screenshot P2

دستیار شما، بزرگ ترین راهنمای شماست و تنها با راهنمایی‌های او می توانید مسابقه را به خوبی به اتمام برسانید

همین نکته ی کوچک، بازی را گاهی اوقات شدیدا آزار دهنده و تکراری می کند. از طرفی دیگر، قابلیت هایی مانند دریفت کشیدن در بازی بسیار سخت است و دریفت با بیشتراتومبیل‌ها تقریبا غیر ممکن است! این دشورای بیش از حد شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاید و از بازی زده شوند.

بالاخره بعد از دو دور مسابقه، به بخش تمرینی می روید که یکی از نقاط قوت و خوبی های بازی به شمار می‌آید. در این بخش می توانید آزادانه به تمرین با ماشین‌هایتان بپردازید و یا می توانید نکات بازی را یاد بگیرید. این بخش به خوبی مهارت رانندگی شما را بالا می برد و می تواند تا ساعت ها شما را سرگرم کند.

بعد از تمرین می‌توانید به بخش Career بروید. این بخش شامل رکورد زنی زمانی است و هر چه سریعتر یک مسیر مسابقه را طی کنید، مقام بالاتری کسب خواهید کرد. خُب، این بخش خوب است اما کافی نیست! ای کاش مانند نسخه های اولیه بازی، بخشی وجود داشت تا بتوان با دیگر رانندگان مسابقه داد و برای کسب مقام اول تلاش کرد.

Dirt 4 Review Screenshot P4

بعد از چند دقیقه رانندگی خاک و برف و ... بروی ماشین شما خواهد نشست!

اما قبل از شروع هر مسابقه ای می توانید به شخصی سازی اتومیبل و تیونینگ آن بپردازید. اینجاست که نقطه قوت دیگر بازی آشکار می شود. بازی به شما امکانات گسترده ای برای شخصی سازی اتومبیل می دهد و می توانید آن را مطابق سبک رانندگی خودتان تنظیم کنید. از تنظیم ارتفاع گرفته تا محدودیت سرعت در هر دنده و ... شما حتی می توانید راننده یا دستیارتان را نیز تعویض کنید. این شخصی سازی قوی باعث می شود تا بارها و بارها به میدان مسابقه بروید و نتیجه ی شخصی سازی هایتان را ببینید تا بازی از یکنواختی و تکراری شدن تا حدودی نجات پیدا کند.

این شخصی سازی در بخش تنظیمات نیز به خوبی خود را نشان می دهد. در بخش Difficulty  شما تنظیمات بسیار زیادی مثل تعداد ریست ها و نحوه کنترل اتومبیل را خواهید دید که می توانید بازی را به نحوه دلخواه خود دشوار کنید و امتیاز بیشتری دریافت کنید!

البته در Dirt 4 ماشین های متنوع اما نه چندان زیاد هم قرار دارد که با جمع آوری پول های دریافتی از مسابقات می توانید به خرید ماشین های جدید بپردازید. ولی متاسفانه تعداد این ماشین ها زیاد نبوده و شاید از این لحاظ  کمی دلسرد شوید.

در بازی  پیست های مسابقه با آب و هوای متنوعی وجود دارد که هر کدام برای یک رویداد و مسابقه طراحی شده اند. این آب و هوای متنوع به مسابقات جان تازه ای می‌بخشد. اما باز هم در این بخش کم کاری شده و تعداد پیست ها کم است و خیلی زود تکراری می شوند.

Dirt 4 Review Screenshot P5

تنوع آب و هوایی بازی بی نظیر است

در Dirt 4 بخش جدیدی ایجاد شده است که در آن می توانید یک تیم بسازید و افراد مختلفی همچون مهندسان و کارمندان مختلف را جذب کنید تا به توسعه هر چه بیشتر و بهتر تیم شما کمک کنند و در طول مسابقات یار و همراه شما باشند. هر چه تیم شما بهتر باشد، می توانید قرار داد های بهتری ببندید و پول بیشتری دریافت کنید.

در مورد گرافیک بازی باید گفت که بازی از گرافیک نسبتا خوبی برخوردار است و کیفیت بافت ها و تکسچر های بازی قابل قبول و مناسب است. همچنین آب و هوای متفاوت به خوبی شبیه سازی شده اند و گرد و خاک و یا برف را به خوبی مشاهده خواهید کرد و تعامل با آب و هوای محیط به زیبایی انجام می شود. فضای داخلی خودروها با جزییات مناسبی طراحی شده و اغلب ترجیح می دهید خودرو را از درون ببینید مخصوصا هنگامی که باران می بارد و قطرات آب بروی شیشه ماشین شما حرکت می کنند!

Dirt 4 Review Screenshot P6

جزییات بی نظیر خودروها شما را دیوانه خواهد کرد!

تماشاگران و افراد حاضر در محل مسابقه طراحی نسبتا خوبی دارند و قابل قبول هستند. سیستم تخریب پذیری اتومبیل ها نیز یکی از بهترین تخریب پذیری هایی است که در چند سال اخیر دیده ام. ماشین شما می توانید از ناحیه های مختلفی مثل شاسی، موتور، جعبه دنده و ... آسیب ببیند یا حتی لاستیک آن بترکد. شاید تنها ایراد گرافیکی بازی کیفیت کم برخی بافت ها و افت فریم آن باشد که این افت فریم آزار دهنده است.

اما در مورد صداگذاری بازی باید گفت صداگذاری به نحو عالی انجام شده است. مثلا شما وقتی که در جاده ی خاکی در حال رانندگی هستید، به خوبی صدای سنگ ها را می شنوید. وقتی ترمز می گیرید و گرد و خاک بلند می شود می‌توانید صدای خاک و رینگ ترمز را به خوبی بشنوید یا مثلا وقتی که تعویض دنده را به صورت دستی قرار داده اید و سرعت شما در دنده 2 بالاتر از حد معینی می رود، به خوبی صدای گرفتگی موتور را می شنوید و اگر ازدنده 3 به سرعت به دنده 1 تعویض کنید، صدای گیربکس دیوانه تان می کند!

با وجود صداگذاری خوب، در زمینه موسیقی کم کاری شده است. در طول مسابقات شما هیچ صدای موسیقی نمی شنوید و تنها صدای محیط، ماشین وکمک راننده از بلندگو پخش خواهد شد که بنظر من یک نقطه ضعف است. شاید عده ای معتقد باشند که چون بازی سعی دارد یک شبیه ساز نزدیک به واقعیت باشد، از پخش شدن موسیقی در حین مبارزات پرهیز شده است، اما مشکل اینجاست که با این طرز فکر، باز هم کیفیت بازی فدای هدف شبیه سازی می شود و از جنبه ی فان و سرگرمی آن کاسته می شود. البته بر خلاف روند بازی، در منوها، موسیقی های خوب و متنوعی خواهید شنید.

Dirt 4 Review Screenshot P7

گرافیک کلی بازی خوب است اما کیفیت پایین برخی بافت ها توی ذوق می زند

در انتها باید بگویم که Dirt 4 فقط و فقط برای آن دسته از عزیزانی که به دنبال یک شبیه ساز رانندگی نه چندان نزدیک به واقعیت هستند مناسب است و اگر یک گیمر هستید و دلتان یک ریسینگ می خواهد بهتر است به سراغ گزینه های دیگری مثل فورزا بروید. اگر هم هوس سری Dirt را کردید، به پیشنهاد بنده به سراغ نسخه های سوم و حتی دوم بروید و خاطرات شیرینتان را زنده کنید! چراکه این بازی با وجود پیشرفت هایی که دارد، در مقایسه با نسخه های دوم و سوم پسرفت هایی نیز کرده است. پسرفت هائی که به آنها در متن هم اشاره شد تا بنده که از طرفداران قدیمی این سری هستم، از روند جدیدی که سازندگان در پیش گرفته اند ناراضی باشم!

  • استودیوی سازنده: Codemasters
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.5
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
5.0
Dirt 4 از آن دست بازی هایی است که مخاطب خاص خودش را دارد. اگر به دنبال سرگرمی هستید و قصد خرید Dirt 4 را دارید باید به شما هشدار بدهم که این بازی یک شبیه ساز بسیار سخت است و تنها طرفداران واقعی شبیه سازها می توانند آن را دوست داشته باشند! طرفدارانی که البته به مسابقات رالی هم علاقه مند هستند.
نقاط قوت
  • سیستم شخصی سازی بسیار متنوع و قوی
  • تخریب پذیری خوب اتومبیل ها
  • صداگذاری بسیار خوب
نقاط ضعف
  • تعداد کم اتومبیل ها و پیست ها
  • کمبود هیجان و تکراری شدن مسابقات
  • هندلینگ بسیار بد برخی خودرو ها
7.9/10

امتیاز شما

(43 رای )
7.4/10
خوب
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: تیر 1396
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    خیلی بازی باحالی هست من که خیلی دوست دارم

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏JaFa_th از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.