نویسنده: نریمان عبدی چهارشنبه، 22 فروردين 1397
ساعت 17:58

هنر ایرانی | نقد بازی انگاره

5 از 5

یادداشتی برای بازی ایرانی انگاره

صنعت بازی‌سازی در ایران چند سالی است که به صنعتی نوپا تبدیل شده و در حال رشد است. خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد عناوینی در این حوزه هستیم که فرم و شکل خود را پیدا کرده و صرفاً یک بازی تقلیدی از آثار خارجی نیستند. این پیشرفت در فرم را می‌توان به فال نیک گرفت و امید داشت این صنعت بیشتر از پیش مسیر تکامل و پیشرفت را طی کند. یکی از آثار ایرانی که اخیراً بسیار خوش درخشیده، عنوان «انگاره» ساخته «مهدی بهرامی» است. عنوانی که به گفته سازنده آن یک اثر درباره هندسه و حرکت است. در ایام تعطیلات نوروز فرصتی شد که این بازی را تجربه کنم و یادداشتی برای آن بنویسم. امیدوارم از خواندن این نوشتار لذت ببرید.
عنوان انگاره یک بازی مستقل با اصالت است که بدون هیچ‌گونه تقلیدی از عناوین خارجی، مسیر خود را به بهترین شکل ممکن طی کرده است. در نگاه اول آنچه که مخاطب را به خود جذب می‌کند طراحی هنری و گرافیکی زیبای بازی است. گرافیک و طراحی هنری در عین سادگی، ترکیبی زیبا از نقش‌های معماری و هنر ایرانی و اسلامی است و به همین دلیل به سرعت با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند. طراحی رابط کاربری و منوهای بازی هم کاملاً با فضای ایرانی آن همخوانی دارد و از همان ساختار طراحی هنری ایرانی اسلامی بهره برده است. انگاره از نظر دیداری به بهترین شکل ممکن بهینه شده و احساس رضایت توأم با خوشی را برای مخاطب خود ایجاد می‌کند. حال و هوایی که تصاویر بازی ایجاد می‌کنند همان حس و حالی است که وقتی به دیدن یکی از آثار هنری تاریخی ایران مانند مسجد جامع اصفهان در میدان نقش‌جهان می‌روید به سراغ شما می‌آید. طعم ایرانی این اثر مستقل زمانی کامل می‌شود که موسیقی گوش‌نواز اصیل ایرانی را در آن می‌شنوید. موسیقی زیبای بازی که به صورت تلفیقی سنتی ساخته و نواخته شده است مملو است از آوای سازهای ایرانی. موسیقی جادویی در تکمیل آن حس و حال رؤیایی بازی نقش مهمی دارد و مخاطب خود را در لحظات حساس بازی و هنگام فکر کردن به حل معماهای آن آرام می‌کند. ترکیب موسیقی اصیل ایرانی با تصاویر هنری ایرانی اسلامی زمینه را برای تجربه‌ای بدیع از ترکیب اشکال هندسی و حل معماهای بازی فراهم می‌کند.

2نمایی از یکی از مراحل بازی انگاره


همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره شد، عنوان انگاره یک بازی ویدیویی درباره هندسه و حرکت است. هسته اصلی گیم‌پلی همین یک جمله است. هدف هر مرحله ساخت اشکال گوناگون با استفاده از حرکت رسام‌هایی است که هر کدام به شکل خاصی در صفحه قرار گرفته و جابه‌جا می‌شوند. در ابتدای هر مرحله یک شکل به شما نمایش داده می‌شود و شما باید با کلیک بر روی یک قسمت خاص از رسام متحرک، آن شکل مورد نظر را ایجاد کنید. اگر فکر می‌کنید کار ساده‌ای است، پس حتماً یک بار آن را امتحان کرده تا متوجه شوید که رسم یک خط منحنی با استفاده از آن رسام متحرک چندان کار راحتی نیست. بازی از چند مرحله اصلی تشکیل شده که هر مرحله خود از چندین زیر مرحله ساخته شده است. طراحی مراحل به خوبی مطابق با استانداردهای سبک معمایی است و به خوبی از آسان به سخت چیده شده‌اند و بر اساس شکلی که به شما نمایش داده می‌شود درجه سختی هر مرحله متغیر می‌‌گردد. این شکل می‌تواند یک منحنی ساده یا یک فرکتال پیچیده باشد و هر کدام با یک یا چند کلیک بر روی رسام‌ها تکمیل می‌شود. معماهای موجود در هر مرحله مبتنی بر همین کلیک‌ها و زمان‌بندی انجام آن‌ها است؛ باید مسیر حرکت رسام‌ها را دنبال کرده و با سعی و خطا و تفکر نقاط مناسب برای کلیک کردن را پیدا کنید تا رسام فعال شده و شکل الگو تکمیل شود. اشتباه در هر کدام از موارد ذکر شده باعث می‌شود شکل نهایی مطابق با الگو نبوده و در نتیجه نتوانید مرحله مورد نظر را بگذرانید. هرچند عنوان انگاره یک بازی تفننی است که شما می‌توانید آن را در خلال دیگر بازی‌هایتان تجربه نمایید اما گیم پلی ساده و در عین حال جذاب و طراحی مراحل چالشی مختلف و هیجان‌انگیز و معماهای ترسیمی نه چندان راحت بازی باعث شده است که در طول انجام آن اصلاً احساس خستگی نکنید.
عنوان انگاره یک بازی مستقل ایرانی به معنای واقعی کلمه است. از گرافیک و موسیقی بازی گرفته تا هسته گیم پلی آن همه ایرانی بوده و با روح هنر ایرانی مطابقت دارد. انگاره یک اثر نوآورانه و خلاقانه است که به خوبی شما را سرگرم کرده و مراحل چالشی را پیش پای شما می‌گذارد. عنوانی که با الهام از نقوش هندسی و معماری ایرانی اسلامی و ترکیب آن با موسیقی اصیل ایرانی و گیم پلی منحصر به فرد نه تنها مخاطب ایرانی خود را به وجد می‌آورد بلکه نشان دهنده رشد این صنعت نوپای ایرانی است و به خوبی می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای این صنعت در خارج از مرزهای کشورمان باشد. اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده‌اید آن را از طریق فروشگاه ایرانی هیولا یا فروشگاه استیم تهیه کرده و همین ‌الان به انجام آن بپردازید.

پی‌نوشت: بازی فاقد بخش داستانی است و امتیاز این بخش صرفا به دلیل سیستم امتیازدهی سایت ثبت شده است

  • کارگردان: مهدی بهرامی
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
عنوان انگاره یک بازی مستقل ایرانی به معنای واقعی کلمه است. از گرافیک و موسیقی بازی گرفته تا هسته گیم پلی آن همه ایرانی بوده و با روح هنر ایرانی مطابقت دارد. انگاره یک اثر نوآورانه و خلاقانه است که به خوبی شما را سرگرم کرده و مراحل چالشی را پیش پای شما می‌گذارد.
نقاط قوت
  • گیم پلی جذاب و هیجانی
  • موسیقی اصیل و تلفیقی گوش‌نواز
  • گرافیک به سبک اصیل ایرانی اسلامی
نقاط ضعف
  • بازی هیچ نقصی ندارد
8.4/10

امتیاز شما

(30 رای )
9.5/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.