نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 09 ارديبهشت 1397
ساعت 15:00

در Shadow Of The Tomb Raider لارا با عواقب کارهایش مواجه می شود مطلب ویژه

5 از 5

اسکوئر انیکس به تازگی و با نمایش یک تریلر سینمایی، رسما بازی Shadow of the Tomb Raider را معرفی کرده و حالا، سازندگان درباره بازی اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته‌اند.

پس از معرفی رسمی و نمایش تریلر سینمایی بازی Shadow of Tomb Raider، سازندگان بازی اقدام به ارائه توضیحات بیشتری درباره تم داستانی بازی و تغییرات شخصیتی لارا کرافت کرده‌اند. درحالی که در بازی‌های اخیر سری توم ریدر، تمرکز کلی روی یک لارا کرافت کم‌تجربه بود که برای بقا دست و پا می‌زد و با سربازان تا دندان مسلح می‌جنگید، جدیدترین بازی این سری یعنی Shadow of the Tomb Raider، از لحظاتی سخت‌تر تشکیل می‌شود و لارا را به آنچه که به آن تبدیل شده به فکر می‌اندازد. این بازی که مدتی پس از وقایع بازی Rise اتفاق می‌افتد، داستان لارا کرافت و نزدیک‌ترین دوستش یعنی جونا را نمایش می‌دهد، که حالا خودشان را در آمریکای جنوبی و در حال شکار یک شئ باستانی مایایی پیدا می‌کنند. در این بین، پیش‌گویی‌های ترسناکی حول یک جعبه اسرارآمیز وجود دارد که «ترینیتی» (همان گروه شبه‌نظامی باستانی که در بازی قبل نیز شاهدش بودیم) هم در تلاش برای به دست آوردن آن است. همه چیز به جایی منتهی می‌شود که لارا، بعد از همه وقایعی که پشت سر گذاشته به این نتیجه می‌رسد که آیا او واقعا همان ناجی و آدم خوب قصه است که قبل از این به آن باور داشت یا خیر.

دو استودیو Eidos Montreal و Crystal Dynamics که جدیدترین بازی از سری Tomb Raider را ساخته‌اند، امیدوارند که با نشان دادن عواقب و فرجام واقعی کارهای لارا به او، کاری کنند تا این بازی تبدیل به نقطه‌ای در زندگی لارا شود، که او را از یک ماجراجوی جوان به یک ماجراجوی بالغ و باتجربه تبدیل کند.

 Shadow of the Tomb Raider 8

جیسون دوزوش، کارگردان داستانی بازی در این باره گفته است:

از دید داستان‌سرایی، ما می‌خواستیم درام کار را بیشتر کنیم. برای این کار، ما فقط به یک درگیری بیرونی مثل طبیعت، مبارزات و وحشت احتیاج نداشتیم، بلکه هدف این بود که درگیری‌های شخصی بیشتری درباره خود قهرمان و حتی دوستانش داشته باشیم. این واقعا چیز بزرگی بود که از بازی‌های قبل حذف کرده بودیم. ما شخصیتی مثل جونا را داشتیم که همه دوستش داشتند. پیش خودمان می‌گفتیم که وقتی او بیشتر تکامل پیدا کند به چه شخصیتی تبدیل می‌شود. چه می‌شد اگر او واقعا کسی بود که می‌توانست لارا را به چالش بکشد؟ همه در ابتدا باور نداشتند، ولی وقتی ما آن بازی را (از بازیگران) دیدیم به این فکر رفتیم که ... بله، این واقعا تفاوت بزرگی است. مثل این است که لحظات مهم این دو شخصیت (از دو بازی قبلی) را بگیریم و ببینیم چه نتیجه‌ای دارد.

در یکی از مراحل اولیه بازی، لارا و جونا در یک شهر کوچک و در جریان یک رویداد «جشن مردگان» گردش می‌کنند. به گفته سازندگان، بازی Shadow of the Tomb Raider از تعدادی از بزرگ‌ترین لوکیشن‌ها در کل این سری برخوردار است و آن‌ها به المان‌های جستجو و گردش در محیط توجه بیشتری داشته‌اند. حالا بازیکن موقعیت‌های بیشتری برای تعامل با سایر افراد حاضر در دنیای بازی دارد. همین‌طور اینکه لارا حالا مقبره‌ها، آیتم‌ها، پایگاه‌های دشمنان و فعالیت‌های بیشتری را در سفر جدیدش خواهد دید. به گفته توسعه‌دهندگان، این گردش در محیط و تعامل‌ها، باعث شده تا بازی بیش از پیش به فرهنگ‌ها و تاریخ مناطقی که بازی در آن جریان دارد احترام بگذارد.

درحالی که در بازی و به منظور پیشبرد داستان، چندین لحظه و موقعیت تعیین‌کننده وجود خواهد داشت (مثل وقوع یک سیل عظیم که باعث می‌شود لارا تا پای جان با جریان شدید آب مقابله کند و همزمان و با درماندگی محض، تنها شاهد غرق شدن مردم بی‌گناه باشد)، با این حال هنوز هم مثل بازی‌های قبل، مهم‌ترین عامل پیشبرد داستان به محوطه‌های باز و اصلی بازی تکیه دارد. در این گونه فضاها، لارا کرافت ماموریت‌های فرعی را دنبال می‌کند، به دنبال اشیا نایاب می‌گردد، منابع برای ارتقا تجهیزاتش پیدا می‌کند یا آیتم‌های جدید خریداری می‌کند و البته، مقبره‌ها و پازل‌های باستانی و گمشده را کشف و حل می‌کند. داستان، وفاداری کاملی به همان روایت تاریک لارا که با بازی Tomb Raider (2013) شروع شد دارد، و او حالا بیش از هر وقت دیگر، به یک متخصص بقای زیرک و حیله‌گر تبدیل شده است. لارا حالا غیر از مهارت در استفاده از سلاح‌های سنتی از قبیل تبر کوچک، کمان و سلاح‌های گرم، از مهارت‌های «مخفی‌کاری» بیشتری هم سود خواهد بود. او حالا می‌تواند در موقعیت‌های به خصوص، به شکل ایستاده و جلوی چشم نیز مخفی شود و سریع‌تر بکشد.

 Shadow of the Tomb Raider 7

در مجموع، بخش اکشن‌ و پیمایش گیم‌پلی‌ همچون گذشته روان هستند و به سادگی امکان پرتاب اشیا وجود دارد. غیر از این، سازندگان هسته گیم‌پلی مدل Metroidvania بازی را نیز بهبود بخشیدند. این بازی همچنین شاهد بازگشت برخی نیروها و سربازان آشنا از بازی‌های دهه ۹۰ این سری نیز هست. شنا کردن نیز در بازی تکامل پیدا کرده و از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. اینک لارا می‌تواند به اعماق آب نیز شنا کرده و راه‌های مخفی یا آیتم‌های کمیاب پیدا کند. او حالا دیگر در داخل آب هم تنها و بی‌دردسر نخواهد بود؛ چرا که در اینجا نیز مهاجمین مختلفی وجود دارند که ممکن است در کمین او باشند.

محیط کلی بازی، یعنی فضاهای جنگلی و گرمسیری Shadow نیز عملا تفاوت‌های عمیقی با محیط‌های یخی و سرد بازی Rise دارد. به طور کلی در این بازی، مشابهت‌های زیادی با بازی‌های قدیمی، به خصوص از نظر لوکیشن‌ها به چشم می‌خورد. استودیو اصلی سازنده بازی جدید نیز تغییر کرده و حالا این Eidos Montreal است که هدایت مستقیم پروسه ساخت را برعهده داشته است. این استودیو، البته با این سری بیگانه نیست و در ساخت بازی‌های قبلی با کریستال داینامیکس همکاری داشته است؛ و حالا هم گفته می‌شود که به خوبی از تجارب و درس‌هایی که در آن مقطع کسب کرده بودند بهره گیری کرده‌اند.

هیث اسمیت، طراح ارشد گیم‌پلی این بازی نیز گفته است:

فکر می‌کنم از دید گیم‌پلی، مهم‌ترین دارایی دانش است. وقتی شما بازی‌های اولیه را انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که لارا هنوز هم درحال یادگیری و بازیابی است. او در جستجوی چیزهای فیزیکی و مادی است تا به هدفش دست پیدا کند. ولی او همچنین در جریان گیم‌پلی باتجربه‌تر می‌شود. ما مقداری از این موضوع را در بازی قبلی، وقتی لارا به دنبال کدکس‌ها یا چالش‌های مقبره بود را دیدیم. معلوماتی که او کسب کرده، گنج گران‌بها و اصلی اوست. در انتهای کار، چیزی که ما درحال انجامش هستیم ساخت فرجام برای این سه‌گانه است. هرچند باید گفت این بازی هم یک تجربه مجزا از بازی‌های قبل است و جایی است که او واقعا به یک مهاجم مقبره تبدیل می‌شود؛ یعنی همان شخصیتی که از اول هم برای همین هدف ساخته شده است.

ظاهرا بازی Shadow of the Tomb Raider تمرکز زیادی روی برگرداندن المان‌های آشنا و خاطره‌انگیزی داشته که به بازیکن، حس بودن به عنوان یک جستجوگر کامل و واقعی را منتقل کند. البته شاید در یک قسمت نسبتا خوب ماجرا، بازی سعی می‌کند به بعد خودشیفتگی ذاتی لارا هم بپردازد؛ که این هم از «بودن به عنوان همان آدمی که گنجینه‌های کشور دیگری را برای آن‌ها کشف می‌کند» ناشی می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه روح اصلی سه‌گانه فعلی Tomb Raider پیرامون تغییر و تحول است، جای تعجبی ندارد اگر ببینیم لارا در ترس‌های شخصی خودش و در سخت‌ترین ماجراجویی زندگی‌اش رشد و تکامل پیدا کند. به هر شکل، سازندگان بازی وعده این را دادند که در جدیدترین ماجراجویی لارا، قرار است دقیقا همین سوال، اینکه واقعا لارا کرافت/مهاجم مقبره چه کسی است به چالش کشیده شود.

 

بازی Shadow of the Tomb Raider قرار است در روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و PC عرضه شود. شما در ادامه می‌توانید تریلر سینمایی جدیدی که اخیرا از این بازی به نمایش درآمد را نیز مشاهده کنید.

ویدئو

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.