نویسنده: Mahasti چهارشنبه، 24 مرداد 1397
ساعت 19:11

چه اتفاقی برای بازی جهان باز «WiLD» افتاد ؟! مطلب ویژه

0 از 5

سرنوشت بازی Wild ساخته‌ی Michael Ancels چه شد ؟

چند سال پیش، طراح بازی Beyond Good & Evil قول بازی‌ای را داد که در آن حیوانات را تسخیر خواهیم کرد. در این مورد به کنکاش پرداختم تا بفهمم آیا باید در مورد آینده این بازی نگران بود؟

بیش از سه سال از زمانی که Sony تریلری از WiLD نشان داد می‌گذرد. WiLD یک بازی بلندپروازانه جهان باز سبک survival است و با اینکه موضوعش نامشخص ماند اما جالب به نظر می‌رسید و طراح بازی Beyond Good & Evil روی آن کار می‌کرد. تنها شنیدن نام « Ancel» برای جلب توجه خیلی از افراد کافیست. بازی تاریخ مشخصی برای عرضه‌اش عنوان نکرد و حتی تا امروز هم مشخص نیست که WiLD چه زمانی عرضه خواهد شد.

چند هفته پیش کسی در قسمت نظرات ویدیو تریلر بازی این گونه نوشت: «با وجود در پیش گرفتن چنین روندی احتمالا بازی منحصرا برای PlayStation 5 خواهد بود.» این جمله ایست که در جای جای اینترنت تکرار شده است.

به عنوان قسمتی از یک مجموعه در حال پخش در Waypoint، درخواست های خوانندگان در خصوص بازی هایی که برای انجامشان اشتیاق داشتند را بررسی می‌کنم. بازی هایی که در ابتدا محسوس و واقعی بودند اما به هر دلیلی پس از مدتی اثری از آنها یافت نشد و اکنون مشخص نیست که آیا کنسل شده یا صرفا دچار تاخیر شده‌اند. تا کنون در این مجموعه نگاهی بر رویه بازی‌های علمی تخیلی ترسناک و بازی علمی تخیلی معمایی Reset انداختم. قبلا گفتم بررسی ژانر علمی تخیلی را کنار خواهیم گذاشت، پس حال بررسی خواهیم کرد که چه اتفاقی برای WiLD افتاده است.

اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم، هیچ دلیلی ندارد که فکر کنیم ساخت بازی WiLD متوقف شده است. در ادامه به مدارکی در خصوص این موضوع اشاره کرده‌ام.

تریلر اولیه WiLD متن جالبی به همراه داشت: یک بازی جهان باز ماقبل تاریخ که در آن بازیکنان کنترل یک shaman که دارای توانایی تسخیر حیوانات است را در دست خواهند گرفت و در طول این روند مهارت‌های آن حیوانات را نیز کسب خواهند کرد. آیا می‌خواهید ببینید جلوی رویتان چه خبر است؟ یک پرنده را تسخیر کنید. می‌خواهید ترس در وجود دشمنانتان رخنه کند؟ یک گرگ را تسخیر کنید. هرچند جزئیات به صورت مختصر توضیح داده شدند، تریلر‌های معرفی معمولا در مراحل اولیه ساخت بازی درست می‌شوند و ممکن است پیاده کردن همه جزئیات اشاره شده در آن زمان هنوز صورت نگرفته باشد. بازی WiLD جالب به نظر می‌رسید، خصوصا وقتی اعلام شد که ممکن است بازی دارای اندکی عناصر فانتزی (مانند غول‌های عظیم الجثه که به آسانی یافت می‌شوند و اسکلت های متحرک) باشد.

pic 01

به خوبی می‌دانیم ارائه یک تریلر پر زرق و برق از ارائه یک بازی واقعی آسان تر است، به همین دلیل دخیل بودن Ancel در روند ساخت به طرفداران قوت قلب داد و اعتمادشان به WiLD را جلب کرد. اما اوضاع تا حدودی گیج کننده هم بود؛ تا زمان معرفی شدن WiLD تصور می‌شد Ancel هنوز هم در Ubisoft کار می‌کند. (آخرین بازی او « Rayman Legends» حدود یک سال قبل از معرفی عنوان WilD به بازار عرضه شد.) بعد از آن مشخص شد که نه تنها Ancel با یک سازنده جدید به نام Wild Sheep Studio به عنوان کارگردان هنری بازی همکاری می‌کند، بلکه همزمان برای ادامه ساخت بازی Beyond Good & Evil در Ubisoft مانده است.

Ancel در آلمان بر روی صحنه‌‌ای که بازی‌های انحصاری PlayStation 4 برای اولین بار نمایش داده شدند گفت: «تصوری که ما در ذهن داریم این است که هر دفعه که بازی می‌کنید موقعیت های جدید را تجربه کنید.»

پس از این می‌توان گفت بازی کلا ناپدید شد، که تعجب آور هم نبود. امروزه بازی‌ها یا چند ماه قبل از عرضه به بازار معرفی می‌شوند (مانند Fallout 4) یا چند سال قبل از تمام شدن مراحل ساختشان، که این باعث می‌شود کمپانی‌ها مجبور به در پیش گرفتن روندی استراتژیک در خصوص صحبت در مورد بازی هایشان باشند. معمولا چنین چیزی به معنای این است که تا مدتی هیچ خبری در خصوص بازی منتشر نمی‌شود، حتی اگر باعث شود طرفداران گمان کنند بازی به مشکل برخورده یا کلا کنسل شده باشد.

کمی بیش از یک سال بعد، WiLD در Paris Games Week ظاهر شد، PGW رویدادیست که Sony هر بار بیش از پیش با آن مانند یک E3 کوچک رفتار می‌کند. از آن مهمتر این است که WiLD با یک تریلر گیم پلی ظاهر شد. پس از دوسالی که تا آن زمان در دست ساخت سپری شده بود به نظر می‌رسید WiLD کم کم تبدیل به یک بازی واقعی می‌شود. دیدیم افرادی بازی را روی صحنه انجام دادند، حتی Ancel برای چند دقیقه با گرفتن دسته بازی در دستش بازیکنان را در تسخیر حیوانات راهنمایی کرد.

در جایی Ancel نشان داد که چگونه بازیکنان می‌توانند حیوانات مختلف را برای رسیدن به اهدافشان با هم بکار گیرند؛ مثلا سوار خرس شدن و از آن به عنوان یک سلاح استفاده کردن در حالی که می‌توان به طور هم زمان از حیوانات دیگر برای حمله هوایی از آسمان بهره برد.

اما بعد از این از بازی خبری نشد.

بغیر از اندک اشاره‌هایی در خصوص بازی که اوایل سال 2017 صورت گرفتند، از اکتبر سال 2015 هیچ ویدیو گیم پلی‌ جدیدی منتشر نشده و با وجود گذشت چند مراسم E3 (و همینطور Paris Games Weeks) خبر جالب توجهی از وضعیت بازی نیز انتشار نیافته است. در عین حال Ancel توانست Beyond Good & Evil 2 را با موفقیت پیش ببرد، و با این کار نگرانی‌های به جایی در خصوص کنار گذاشته شدن WiLD برانگیخت، زیرا Ancel توجهش را به بازی‌ای که از سال 2008 قولش را به طرفداران داده بود (Beyond Good & Evil 2) اختصاص داد.

برای شروع در وبسایت Wild Sheep Studio به جستجو پرداختم که بغیر از چند آگهی استخدام کمک بیشتری برای ارائه کردن نداشت. آنها دنبال FX artist، برنامه نویس و موارد دیگر هستند.

از Twitter هم چیزی نصیبم نشد، بازی دارای اکانت Twitter است اما حتی یک توییت هم در آن یافت نمی‌شود.

البته قضیه در Facebook جالب تر شد. در ماه جولای سال 2016 این تیم عکسی با Shuhei Yoshida سرپرست استدیو‌های جهانی در کمپانی PlayStation، ارسال کرد و اشاره کرد که جای نگرانی نیست و آنها «هنوز هم به سختی مشغول کار روی WiLD هستند.»

آنها عکس‌هایی هم از از اکانت اینستاگرام بسیار فعال Ancel در پستهایشان قرار دادند، این طراح از ژانویه سال 2017 هر از چند گاهی در صفحه اینستا گرام خود پست‌هایی در رابطه با WiLD منتشر می‌کند و حتی به سوالات کوتاهی که طرفداران مشتاق می‌پرسند (مانند پشتیبانی کردن بازی از PS4 Pro) پاسخ می‌دهد.

pic02«غرق شدن در بازی خودتان حس رضایت بسیاری به همراه دارد. در بازی مناظر و موقعیت‌های بسیاری برای کشف کردن وجود دارد. سعی می‌کنم مرتبا اسکرین‌شات‌هایی از WiLD ارسال کنم اما قول می‌دهم چیزی از ماجرای بازی لو ندهم.»

البته منظورم از «هر از چند گاهی» در واقع «سالی یک بار» بود، زیرا نزدیک به 365 روز بعد Ancel تصویر دیگری در مورد WiLD ارسال کرد و قول داد که هنوز هم مشغول کار کردن روی این بازی است. زمان ارسال این پست مهم است زیرا بعد از معرفی Beyond Good & Evil 2 صورت گرفت.

pic 03«اضافه کاری در Wild Sheep Studio» 

این جواب خیلی از سوالات را نمی‌دهد. می‌دانیم WiLD کنسل نشده اما بازی در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا می‌توان انتظار داشت WiLD به زودی (مثلا همین امسال) به بازار عرضه شود؟ Sony لیست مشخصی از بازی‌های PS4 که در طول 2018 عرضه می‌شوند ارائه داده است؛ God of War که در آپریل به بازار آمد، Detroit: Become Human که در ماه می عرضه شد، Spider-Man از کمپانی Insomniac Games که اواخر امسال انتشار خواهد یافت (بازی پر از زامبی Days Gone هم به تازگی تا سال 2019 به تعویق انداخته شد و انتظار نمی‌رود بازی‌های The Last of Us Part II یا Death Stranding به این زودی‌ها منتشر شوند.)

Sony به درخواستم در مورد اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد اما پس از ارسال چندین ایمیل به سازندگانWild Sheep Studio بالاخره یکی از آنها پاسخم را داد، البته اگر بتوان آن را پاسخ به حساب آورد.

Leonard Allain-Launay برنامه نویس گیم پلی بازی به من این چنین گفت: «از توجه و علاقمندی شما سپاسگزاریم،Wild Sheep Studio هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد و در حال حاضر بیانیه خبری منتشر نخواهیم کرد.»

Allain-Launay حاضر به صحبت بیشتر در این خصوص نشد اما به آخرین خبر منتشر شده از بازی اشاره کرد، که صحبت‌های Mitsuo Hirakawa تهیه کننده WiLD با نشریه فرانسوی Jeux Video را در بر داشت. من پاسخ‌های Hirakawa را با مترجم گوگل ترجمه کردم بنابراین بابت برخی از اشتباهات گرامری عذرخواهی می‌کنم.

او گفت: «این تیم سازنده انرژی و خلاقیت زیادی دارد، و این را طی سالیان زیادی که صرف شناخت تیم‌هایی که دارای بلند پروازی‌های خلاقانه هستند کرده‌ام فهمیدم. این تیم مسیر درستی را در پیش گرفته و مایلیم آنها را در ساخت یک بازی خوب انحصاری PlayStation یاری کنیم. به همین دلیل اگر مایل به توافق در خصوص موضوعی نباشند ما نیز آنها را مجبور نخواهیم کرد. ما صبورانه منتظر خواهیم ماند.»

Hirakawa در خصوص انتشار WiLD در سال 2018 توضیحی ارائه نداد.

او گفت: «شاید امسال سال مناسبی باشد، اما کیست که بداند؟»

در حقیقت هم همینطور است.

Mahasti | مقالات | 15/08/2018
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.