نویسنده: بازی مگ چهارشنبه، 29 فروردين 1403
ساعت 17:39

حمله قلبی چیست؟

اگر یکی از اطرافیانمان دچار سکته قلبی شد چه اقداماتی باشد انجام دهیم؟

0 از 5

حمله قلبی زمانی رخ می ‌دهد که خون به اندازه کافی در اختیار عضله قلب قرار نمی ‌گیرد. این عارضه با نام انفارکتوس میوکارد قلبی نیز معرفی می‌ شود و به طور ناگهانی فرد را درگیر می‌ کند. حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی است و اگر اقدامات درمانی به موقع انجام نشود، زندگی بیمار تهدید خواهد شد. هر چقدر اختلال خونرسانی به قلب مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد به همان میزان بر آسیب قلبی افزوده خواهد شد. 

یکی از روش های درمانی در طب سنتی که برای انواع بیماری ها مخصوصا بیماری های مربوط به خون فصد خون می باشد. انجام فصد خون در منزل با کادر متخصص را از ما درخواست کنید.

 قلبی چیست اگر یکی از اطرافیانمان دچار سکته قلبی شد چه اقداماتی باشد انجام دهیم تصویر 1

حمله قلبی چیست؟

قلب حیاتی ‌ترین اندام در بدن است که هر گونه مشکلی در خصوص آن باید کاملا جدی گرفته‌ شود. مراقبت‌های پزشکی و چکاپ ‌های دوره‌ ای در خصوص قلب و مشکلات آن، خصوصا مشکلات پنهان قلب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

یکی از ترسناک ‌ترین و پرخطرترین مشکلاتی که در خصوص قلب می‌ تواند رخ دهد، بروز  حمله قلبی است. حمله قلبی واقعا یک تجربه ترسناک است که اگر کسی آن را تجربه کرده‌ باشد یا حتی شخصی از نزدیکانش را در این شرایط دیده‌ باشد، قطعا به عمق خطر این عارضه واقف است. 

حمله قلبی که در اصطلاح بالینی به آن انفارکتوس میوکارد گفته می‌ شود، زمانی اتفاق ‌می‌ افتد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نکرده و در‌نتیجه اکسیژن مورد نیاز به عضله ‌های قلبی نمی‌رسد. وقتی قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نکند، عملکرد قلب دچار اختلال می ‌شود. حین حملات قلبی عضله قلب برای زنده ‌ماندن در تلاش است و به اکسیژن نیاز دارد. 

بهترین متخصص قلب : ویزیت متخصص قلب در منزل

هر چقدر قلب ‌بیشتر بدون اکسیژن بماند و دیرتر درمان ‌های لازم را دریافت کند ، میزان آسیبی که به عضله ‌های قلب وارد می‌ شود ‌بیشتر و شدیدتر خواهد‌ بود. در حمله شدید قلبی قطعا میزان آسیب و به دنبال آن خطر هم ‌بیشتر است. 

دلیل اصلی بروز چنین عارضه ‌ای ، مشکلات و گرفتگی شریان ‌های کرونری قلب است. در واقع به دلیل گرفتن این رگ‌ ها به دلایل مختلف، این شریان ‌ها نمی ‌توانند خون مورد نیاز ماهیچه‌ های قلبی را تامین کنند. گرفتگی رگ قلب را به عنوان علت اصلی حمله قلبی می ‌شناسند. 

بعد حمله قلبی باید نوار قلب بگیرید اگر نمیتوانید به بیمارستان یا دکتر مراجعه کنید : نوار قلب در منزل

حمله قلبی چه علائم و نشانه هایی ایجاد می کند؟

از نشانه‌ های سکته قلبی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد: 

درد در قفسه سینه (آنژین صدری)

تنگی نفس

احساس سرگیجه

سبکی سر

حالت تهوع

استفراغ

خس خس سینه و سرفه

عرق سرد

احساس شدید اضطراب که بیشتر شبیه حمله پانیک است. 

 قلبی چیست اگر یکی از اطرافیانمان دچار سکته قلبی شد چه اقداماتی باشد انجام دهیم تصویر 2

علائم حمله قلبی در زنان

باید بدانید که شایع‌ ترین علائم سکته قلبی در زنان و مردان یکسان است، بنابراین به دنبال نشانه ‌‌های عجیب و غریب سکته قلبی در زنان نباشید. البته گفته می‌ شود بروز حملات قلبی خاموش در زنان بیشتر است و معمولا در اولین حمله باعث مرگ آنها خواهد شد. همچنین برخی بیماری ‌ها مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان منحصر به زنان بوده و می‌ تواند ریسک بروز این عارضه را در آنها افزایش دهد. باید بدانید زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند، این امر به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن است. به منظور پیشگیری از بیماری‌ های قلبی در زنان ، توصیه شده است زنانی که بالای ۴۰ سال دارند ، به طور مرتب با متخصص در ارتباط باشند و چکاپ دوره ‌ای را جدی بگیرند.  

در صورت حمله قلبی چه کنیم؟

در صورت علائم بروز سکته قلبی بهتر است هر چه سریع‌ تر اقدامات زیر را انجام دهید: 

فورا با اورژانس تماس بگیرید. پرسنل اورژانس می ‌توانند در راه رسیدن به بیمارستان درمان را شروع کنند. 

انجام هرگونه فعالیت را متوقف کنید. در هر حالتی که برایتان راحت ‌تر است، بنشینید یا دراز بکشید. 

نیتروگلیسرین مصرف کنید. اگر از نیتروگلیسیرین استفاده می ‌کنید، دوز نرمال آن را مصرف کنید. 

آسپرین بخورید. اگر به مصرف آسپرین حساسیت ندارید، یک قرص ۳۲۵ گرمی یا دو قرص ۸۱ گرمی بخورید. 

استراحت کنید و منتظر بمانید. تا زمانی که منتظر رسیدن کمک هستید، خونسردی خود را حفظ کنید. 

فهرستی از داروهای خود را در کیف پول، دفترچه یادداشت و یا گوشی همراه ذخیره کنید.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.