نویسنده: سینا شنبه، 21 تیر 1399
ساعت 06:57

پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ مطلب ویژه

5 از 5

سریال‌های تلویزیونی در سال‌های آغازین حیات خود بخشی از مخاطبان فیلم‌های کوچک‌تر و کم‌خرج‌تر را از دست برادران سینمایی خود ربودند، در سال‌های اخیر و با گسترش روش‌های تماشای سریال‌ها، به نظر می‌رسد که قصد دارند تا مخاطبان فیلم‌های بلاک‌باستری را هم تصاحب کنند. با لیست پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ تا به امروز همراه باشید. 

Expensive tv 04

شماره 10: Witcher – هزینۀ تولید هر قسمت 10 میلیون دلار

اولین تلاش Netflix برای ساخت اثری به عنوان رقیب Game of Thrones در سریال مارکو پولو با شکست کاملی رو به رو شده بود اما انتخاب یک سری کاملاً فانتزی که به لطف بازی‌های ویدئویی موفقی که در دو دهۀ اخیر براساس آن ساخته شده، طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده بود، انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌آمد. هر چند سریال ویچر نتوانست آن طور که باید و شاید طرفداران بازی‌ها و به خصوص رمان‌ها را راضی کند اما در همان هفته‌های ابتدایی پخش، تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین محصولات تولید شده توسط نتفلیکس در اقصی نقاط جهان شد و همچنین باعث ایجاد موج جدیدی از فروش رمان‌ها و بازی‌های این مجموعه هم شد.

شماره 9: Jack Ryan – هزینۀ تولید هر قسمت 10 میلیون دلار

سریال اکشن/جاسوسی شبکۀ آمازون که بر اساس نوشته‌های تام کلنسی، رمان نویس مشهور و فقیدی که بین گیمرها هم به خوبی شناخته شده است، با توجه به عدم موفقیت دو اقتباس اخیری که از ماجراهای این شخصیت ساخته شده بود و البته حضور جان کرازینسکی در نقش اصلی که پیش از انتخاب شدن برای این سریال با نقش‌های کمدی و خصوصاً ایفای نقش جیم در سریال محبوب The Office شناخته می‌شد، روی کاغذ به نظر ایدۀ برنده‌ای نمی‌آمد اما این سریال در حال حاضر منتظر کاهش محدودیت‌های دوران کروناست تا فصل سوم خود را جلوی دوربین ببرد.

شماره 8: Rome – هزینۀ تولید هر قسمت 10 میلیون دلار

قبل از اینکه HBO با به تصویر کشیدن چند اژدها، حساب‌های بانکی خودش را خالی کند، با ساخت مجدد روم باستان این بلا را به سر حساب‌های خودش آورده بود! دکورهای عظیمی که برای ساخت Rome طراحی و ساخته شده بود را این روزها عمدتاً با استفاده از تکنولوژی رایانه‌ای به تصویر می‌کشند اما همین 20 سال پیش تک تک اجزای این مجموعه با دست و ابزار واقعی ساخته شده بود. در نتیجه، سریالی که نبردهای تاریخی چندانی را هم به تصویر نمی‌کشید، تبدیل به یکی از پرخرج‌ترین آثار تمام دوران شد. 

Expensive tv 04

شماره 7: Friends – هزینۀ تولید هر قسمت 10 میلیون دلار

بیشتر سریال‌های لیست حاضر به علت استفاده از جلوه‌های ویژه و دکورهای آنچنانی تبدیل به آثاری پرخرج شده‌اند اما در مورد سریال دوستان، بخش اعظم هزینه‌ها به علت دستمزد بالای بازیگران آن بوده است. هر کدام از 6 بازیگر اصلی این سریال، در فصول پایانی به ازا هر قسمت مبلغ یک میلیون دلار دریافت می‌کردند و وقتی در نظر می‌گیریم که کمتر از نصف بودجۀ هر قسمت سهم دیگر بازیگران و عوامل سریال می‌شده، از این بی عدالتی ناراحت می‌شویم، حتی اگر این سریال جز آثار محبوبمان باشد. 

شماره 6: Band of Brothers – هزینۀ تولید هر قسمت 12.5 میلیون دلار

تام هنکس و استیون اسپیلبرگ بعد از ساخت نجات سرباز رایان تصمیم گرفتند تا با اثری بزرگتر، جنبه‌های بیشتری از جبهه‌های اروپایی جنگ جهانی را به تصویر بکشند. برای این مهم به دو چیز احتیاج داشتند یکی پلتفرمی که حدود 10 ساعت مخاطب را پای خود نگه دارد و دیگری پول بسیار! در هر دو مورد شبکۀ HBO کمال همکاری را با این تیم داشت و نتیجه مینی‌سریال به شدت پرخرجی بود که تک تک دلارهایی که پای آن رفته، بر صفحۀ تلویزیون قابل تماشا کردن است. 

شماره 5: Crown The– هزینۀ تولید هر قسمت 13 میلیون دلار

قبل از The Crown، نتفلیکس تعدادی اثر تاریخی پرخرج دیگر هم ساخته بود که هیچ کدام نتوانستند آن طور که باید و شاید نظر بینندگان و منتقدان را به خود جلب کنند. این هزینه کردن‌های بی حساب و کتاب بالاخره به لطف در گیری ذهنی پیتر مورگان با زندگی ملکه الیزابت دوم جواب داد و نتفلیکس در این سال‌ها توانسته با پرستیژ این سریالِ Period Piece، در مقابل رقبای سنتی خود پز بدهد. 
 Expensive tv 04

شماره 4: E.R. – هزینۀ تولید هر قسمت 13 میلیون دلار

سریال‌هایی مانند E.R. معمولاً در لیست آثار پرخرج دیده نمی‌شوند اما موفقیت این سریال در تبدیل کردن بازیگرانش به چهرۀ مطرح روز و قدمت طولانی آن به همراه بهره بردن از یک شورانر مشهور، دست به دست هم دادند تا یک اثر بیمارستانی با موضوعات ساده، تبدیل به یکی از رکورد داران هزینۀ گزاف در عالم تلویزیون باشد.  

شماره 3: Game of Thrones – هزینۀ تولید هر قسمت 15 میلیون دلار

بازی تاج و تخت همه چیز را در خودش جا داده بود: داستان درگیر کننده، سکانس‌های به یادماندنی و شخصیتهای دوست داشتنی اما در قدم آخر و در پایان‌بندی تقریباً همۀ طرفداران خود را ناامید کرد. بابت ساخت یک پایان بد کسی به شما تخفیف نمی‌دهد و کماکان باید هزینۀ فیلمبرداری در چند کشور و جلوه‌های ویژۀ گرانقیمت و دستمزد ترکیب بی پایان بازیگران را پرداخت کنید و به همین دلیل تبدیل به یکی از گرانترین سریال‌های تاریخ شوید. 

شماره 2: The Get Down – هزینۀ تولید هر قسمت 16 میلیون دلار

باز لورمن یکی از بزرگترین هدردهندگان تاریخ سینما و تلویزیون است. اگر از تهیه‌کنندگانی که در فیلم‌های استرالیا یا مولان روژ با او همکاری داشته باشند در مورد این همکاری سؤال کنید، داستان‌های ترسناکی از بی تفاوتی او نسبت به پول‌های تهیه‌کنندگان خواهید شنید. لورمن این رفتار عجیب را در تلویزیون هم حفظ کرد و نتیجۀ نهایی اثری شد که با وجود اینکه نتفلیکس امید زیادی برای جذب علاقه‌مندان Hip Hop توسط آن را داشت اما به دلیل این خرج‌های عجیب و غریبی که خروجی کیفی چندانی هم نداشت، بعد از همان فصل اول آن را کنسل کرد.  

Expensive tv 04

شماره 1: The Pacific – هزینۀ تولید هر قسمت 20 میلیون دلار

جبهۀ اقیانوس آرام به طور معمول کمتر در آثار سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم اما تیم سازندۀ Band of Brothers تصمیم گرفتند تا این نقصان را با اثری پرخرج‌تر برطرف کنند. The Pacific به طور کلی نتوانست موفقیت‌های برادر بزرگتر خود را تکرار اما در امر پرخرج بودن فعلاً مقام اول را در اختیار دارد و به این شکل برای خود نامی در تاریخ سینما و تلویزیون دست و پا کرده است. 

سریال‌های دیگری مانند Boardwalk Empire، Vinyl، Westworld و ... هم هستند که در این لیست نامی از آن‌ها برده نشد اما این سریال‌ها هم در برخی از تک قسمت‌های خود بودجه‌ای حتی بالاتر از 20 میلیون دلار هزینه کرده‌اند اما میانگین هزینۀ کلی این سریال‌ها برای هر قسمت، کمتر از آثار بررسی شده در این لیست بوده است. با توجه به مسیری تلویزیون در حال طی کردن است، مطمئناً اعداد و ارقام سریال‌های این لیست به زودی توسط ساخته‌های جدیدتر، پشت سر گذاشته خواهد شد.

Expensive tv 04
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.