نویسنده: سینا سه شنبه، 06 مهر 1400
ساعت 18:33

مورد انتظارترین فیلم‌های اکتبر 2021 مطلب ویژه

4.2 از 5

اکتبر 2021 برای علاقه‌مندان به سینما ماه پرباری به شمار می‌آید، از سومین اقتباس تصویریِ یکی از مهمترین رمان‌های علمی-تخیلی تاریخ تا اکران برندۀ نخل طلای امسال و آخرین ساخته‌های ریدلی اسکات و وِس اندرسون، همگی در این ماه منتظر چشمان دوستداران سینما هستند و با توجه به شروع فصل جوایز انتهای سال، شاهد اکران هر چه بیشتر آثار جدی‎تر هستیم، پس بدون اتلاف وقت به سراغ معرفی مهمترین فیلم‎های این ماه می‌رویم. 

oct film 13

Venom: Let There Be Carnage

تاریخ پخش: 9 مهر

موفقیت تجاری اولین فیلم Venom را تقریباً هیچ کسی پیش‌بینی نمی‎کرد و حتی به علت بازخوردهای منتقدان و آمار پایین پیش‎فروش بلیط‌ها، تعدادی از رسانه‌ها نام آن را پیش از اکران در لیست آثار شکست خورده نوشته بودند اما گیشۀ نزدیک به 900 میلیون دلاری این فیلم نه تنها باعث تایید ساخت دنبالۀ آن شد بلکه باعث شد تا مدیران سونی برای ساخت فیلم‌های بیشتر در دنیای اسپایدرمن عزم خود را جزم کنند. در Venom: Let There Be Carnage همانطور که از نام آن برمی‌آید، شاهد به نتیجه رسیدن سکانس پایانی قسمت اول و حضور وودی هرلسون در نقش شخصیت کارنج، یکی از دشمنان مخوف اسپایدرمن هستیم که به نبرد با ونوم و ادی براک (تام هاردی) خواهد پرداخت.

oct film 13

The Many Saints of Newark

تاریخ پخش: 9 مهر
سریال The Sopranos بدون شک یکی از مهمترین و شاید حتی بتوان گفت مهمترین سریال تلویزیونی ربع قرن اخیر است که یکی از طلایه‌داران مهم در تغییر رویکرد به قصه‌گویی در این مدیا به حساب می‎‌آید که باعث شکل‌گیری جریان تازه‌ای در عالم تلویزیون شد که به «دوران طلایی» مشهور است. فیلم The Many Saints of Newark پیش درآمدی بر ماجراهای سریال است و داستان آن در دهۀ 1960 اتفاق می‌افتد که ماجراهای دوران جوانی تونی سوپرانو در یکی از حساس‌ترین دوران برای گروه‌های مافیایی را روایت می‌کند. هر چند بازخوردهای اولیه چندان در حد انتظارات نبوده اما اکثر منتقدان متفق‌القول هستند که در دل این فیلم، لحظات جذاب بسیاری در انتظار طرفداران سریال است.

oct film 13

Titane

تاریخ پخش: 9 مهر

تقریباً به همان اندازه‌ای که تقسیم جوایز در مراسم آمریکایی قابل پیش‌بینی هستند، در جشنواره‌های سینمایی اروپایی معمولاً شاهد انتخاب‌هایی غیرمنتظره هستیم. Julia Ducournau که در اولین فیلم بلند خود، Raw، هم با ارائۀ تصاویری منزجرکننده تعدادی از مخاطبان را از سالن‌های سینما فراری داده بود، در دومین ساختۀ خود هم ترک عادت نکرده و با روایت داستانی عجیب در رابطه با برخی فتیش‌های بیمارگون، تجربۀ سختی را برای علاقه‌مندان تدارک دیده ولی با همۀ این تفاسیر توانست نخل طلای جشنواره کن را به دست بیاورد.

oct film 13

Mass

تاریخ پخش: 16 مهر

سال‌ها بعد از حادثه‌ای که منجر به مرگ فرزند جی (جیسون آیزکس) و گیل (مارتا پلیمپتون) شده، این دو فرصت پیدا می‌کنند تا با والدین قاتل فرزند خود در جلسه‌ای خصوصی رو به رو شوند. آن چه که در این جلسه اتفاق می‌افتد، ماجرای اصلی Mass را تشکیل می‌دهد که روی مسائلی همچون سوگ، خشم، بخشش  و ... دست می‌گذارد. Fran Kranz که پیش از این عمدتاً به واسطۀ بازی در تعدادی از ساخته‌های جاس ویدن شناخته می‌شد، در اولین تجربۀ خود به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم اثرگذاری را ساخته که در نمایش‌های جشنواره‌ای با بازخوردهای بسیار خوبی رو به رو شده است.

oct film 13

South of Heaven

تاریخ پخش: 16 مهر

جیمی (با بازی جیسون سودکیس) در حالی که دوازدهمین سال حضور در زندان به علت ارتکاب دزدی مسلحانه را می‌گذارند، مشمول عفو مشروط می‌شود تا به عشق دوران کودکی خود بپیوندد و به او که به علت ابتلا به سرطان فقط یک سال دیگر در جهان فانی حضور دارد، کمک کند تا بهترین سال تمام عمر خود را پشت بگذارد اما چنین وعده‌ای نیازمند سطحی از شرایط مالی است که فردی که بیش از یک دهه از عمر خود را پشت میله‌های زندان گذرانده، به راحتی از پس آن برنخواهد آمد و در چنین شرایطی افراد بسیار هستند که آمادۀ سوء استفاده از جیمی در این شرایط باشند. Aharon Keshales پیش از این و با فیلم Big Bad Wolves نشان داده که توانایی خوبی در به تصویر کشیدن داستان‌های جنایی دارد و حضور جیسون سودکیس در پروژه‌ای دراماتیک می‌تواند برای طرفداران او تجربۀ جذابی باشد.

oct film 13

The Last Duel

تاریخ پخش: 23 مهر

آخرین ساختۀ ریدلی اسکات قرار بود تقریباً یک سال پیش اکران شود اما شرایط ویژه‌ای که همه‌گیری جهانی ایجاد کرد، نه تنها زمان پخش بلکه فرآیند تصویربرداری این فیلم را هم به تأخیر انداخت و پروژه‌ای که چراغ سبز ساخت آن توسط استودیوی فاکس صادر شده بود، بعد از گذشت چندین سال امروز در دستان استودیوی دیزنی قرار دارد. با وجود آثار مهمی که اسکات در طول کارنامۀ نزدیک به نیم قرنی خود ساخته، کیفیت این ساخته‌ها به شدت وابسته به توانایی فیلمنامه‌نویسان او داشته و با توجه به موفقیت‌های گذشتۀ بن افلک و مت دیمن در این زمینه در ابتدا به نظر می‌رسید که قرار است شاهد یک همکاری قوی باشیم اما بازخوردهای اولیۀ این فیلم در جشنوارۀ ونیز حاکی از اینست که این دو هنرمند بوستونی در نوشتن روایتی از پادشاهان قرون وسطایی اروپا  خارج از محدودۀ توانایی معمول خود بوده‌اند ولی حتی با در نظر گرفتن این مسئله، حتی یک فیلم معمولی از چنین تیمی، ارزش تماشای بسیار بالایی نسبت به درصد قابل توجهی از آثار سینمایی دیگر دارد.

oct film 13

Bergman Island

تاریخ پخش: 23 مهر

وقتی یک زوج فیلمساز برای کار روی پروژۀ جدید خود به جزایر فارو، که در سال‌های دور منبع الهام اینگمار برگمن بوده، پا می‌گذارند، شرایطی به وجود می‌آید که آن دو را مجبور می‌کند تا به زندگی مشترک خود نگاه عمیق‌تری بیندازند. مایا هنسن لاو در ساخته‎های قبلی خود نشان داده که در به تصویر کشیدن روابط پیچیدۀ بین فردی توانایی کم نظیری دارد و در آخرین ساختۀ خود در کنار ادای احترام به برگمن و آثار برجستۀ او، تلاش دارد تا به از خود گذشتگی‌هایی که هنرمندان برای موفقیت محکوم به آن‌ها هستند، به شکل عمیقتری بپردازد و خوشبختانه بازخوردهایی که این فیلم در جشنوارۀ کن دریافت کرد، نوید یک اثر دراماتیک بسیار قوی را می‌دهد.

oct film 13

Wheel of Fortune and Fantasy

تاریخ پخش: 23 مهر

بعد از ساخت چند پروژۀ نسبتاً ضعیف در ابتدای راه فیلمسازی، Ryûsuke Hamaguchi در 4-5 سال اخیر نام خود را به عنوان یکی از فیلمسازان صاحب سبک سینمای ژاپن مطرح کرده و امسال هم با دو فیلم مختلف و حضور در جشنواره‌های معتبر سینمایی توانسته نظرات بیشتری را به خود جلب کند. Wheel of Fortune and Fantasy سه داستان مجزا با محوریت سه شخصیت زن را در رابطه با عشق و آشنایی را روایت می‌کند و با دنبال کردن مسیر هر کدام از این داستان‌ها، مفاهیمی مثل پشیمانی، دودلی و ... را به شکلی عمیق مورد بررسی قرار می‌دهد.

oct film 13

Ron's Gone Wrong

تاریخ پخش: 23 مهر

یکی دیگر از پروژه‌هایی که شروع ساخت آن به دوران مدیریت مستقل استودیوی فیلمسازی فاکس بازمی‌گردد، انیمیشن Ron’s Gone Wrong است که زمان نسبتاً زیادی را پشت خط اکران باقی مانده است. ماجراهای این فیلم در زمان آینده و در دنیایی اتفاق می‌افتد که ربات‌هایی سخنگو با نام تجاری B-bots نقشی مانند حیوانات خانگی امروزی را برای کودکان ایفا می‌کنند ولی به دلیل بهره بردن از توانایی‌‎های بیشتر، در امور روزمره هم به آن‌ها کمک می‌کنند اما بارنی، قهرمان داستان این فیلم، متوجه می‌شود که ربات او، ران (با صداپیشگی زک گلیفیناکیس)، برخلاف دیگر ربات‌ها در انجام هیچ کاری توانمند نیست و این مسئله حوادث بامزه‌ای را برای این دو نفر رقم می‌زند.

oct film 13

Needle in a Timestack

تاریخ پخش: 23 مهر

نام جان ریدلی عمدتاً با پروژه‌هایی پیوند خورده که به مسائل بی عدالتی نژادی در زمان‎های گذشته و حال در کشورهای غربی می‌پردازند و صرف اینکه او به سراغ ساخت فیلمی علمی-تخیلی رفته به خودی خود مسئله‎ای کنجکاوی برانگیز است. Needle in a Timestack داستان زوجی به نام Nick و Janine را روایت می‌کند که زندگی بسیار لذت‌بخشی را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند ولی وقتی همسر سابق «جنین» با سفر در زمان شروع به بر هم زدن آرامش زندگی مشترک آن‌ها می‌کند، نیک باید تصمیماتی بگیرد که ممکن است به قیمت از دست رفتن تمام چیزهایی که دوست دارد تمام شود.

oct film 13

Dune

تاریخ پخش: 30 مهر

مجموعه رمان‌های Dune از مهمترین آثار علمی-تخیلی تمام دوران به حساب می‌آیند که ردپای ایده‌های آن را با نگاهی گذرا هم می‌توان در آثار سینمایی و تلویزیونی مشهور این ژانر پیدا کرد. در سال 1984 دیوید لینچ که کارگردانی یکی از فیلم‌های سری جنگ ستارگان را رد کرده بود به سراغ ساخت اقتباس سینمایی Dune رفت که به دلایل مسائل مختلفی که در پشت صحنۀ ساخت آن اتفاق افتاد، تبدیل به یکی از افتضاح‌ترین فیلم‌های تاریخ شد. بعد از گذشت نزدیک به چهل سال Denis Villeneuve که سابقۀ ساخت آثار علمی-تخیلی ستایش شده‌ای را در سال‌های اخیر داشته، با ساخت فیلمی بر اساس نیمۀ اول این رمان تلاش کرده تا اقتباس وفادارانه‌تری از این رمان ثقیل ارائه دهد که از بازخوردهای اولیه به نظر می‌رسد در این امر موفق بوده ولی آیا تا اندازه‌ای موفق خواهد بود که ادامۀ این ماجراجویی هم ساخته شود یا نه.  

oct film 13

The French Dispatch

تاریخ پخش: 30 مهر

وس اندرسون یکی از منحصر به فردترین کارگردانان حال حاضر جهان است که از تک تک کلماتی که بازیگران ادا می‌کنند تا انتخاب نوع رنگ و زوایای دوربین، همگی تصاویری خلق می‌کنند که در ساخته‌های هیچ کارگردان دیگری چیزی مشابه آن‌ها را نمی‌بینیم. فیلم جدید اندرسون داستان دفتر فرانسۀ روزنامه‌ای آمریکایی در میانه‌های قرن بیستم میلادی را روایت می‌کند که با بهره گرفتن از جنس سینمای عجیب و غریب این کارگردان، ادای دین به دورانی از حرفۀ روزنامه‌نگاری است که هدف اصلی فعالان آن، آگاهی بخشی به مخاطبان خود بود. 

oct film 13

Passing

تاریخ پخش: 5 آبان

ربکا هال یکی از آن بازیگرانی است که با وجود نقدهای بسیار خوبی که در طول دوران بازیگری خود دریافت کرده، هیچ گاه نتوانست در سطح یک سوپراستار واقعی یا به عنوان پای ثابت جوایز معتبر، نام خود را آن طور که باید و شاید مطرح کند. بازخوردهای اولیۀ نخستین تجربۀ او در مقام کارگردان نشان از این مسئله دارد که توانایی‌های او فقط در یک جنبۀ خاص از سینما نیست و در امور دیگر هم از تبحر قابل توجهی برخوردار است. فیلم Passing داستان دو دوست دورگه را روایت می‌کند که بعد از سال‌ها در بزرگسالی یکدیگر را پیدا می‌کنند، در حالی که یکی از آن‌ها بُعد آفریقایی-آمریکایی نژاد به عنوان نژاد غالب خود برگزیده و دیگری خود را در دنیای سفیدپوستان جای داده است.   

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.