نویسنده: سینا یکشنبه، 12 دی 1400
ساعت 06:40

پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 2021 مطلب ویژه

4.6 از 5

در سالی که گذشت، سینماها کماکان در حال دست و پنجه نرم کردن با معضلی به نام کووید 19 بودند که محدودیت‌های مختلفی برای پخش فیلم ایجاد می‌کرد ولی در عین حال وضعیت به بدی سال 2020 هم نبود و در ماه‌های پایانی سال پالس‌های مثبتی از گیشه‌ها ارسال شد تا در صورت عدم وقوع جهشی مهلک در ساختار این ویروس منحوس، سال 2022 شاهد بازگشت شرایط به سال‌های قبل از شروع همه‌گیری باشیم. امسال 21 فیلم از مرز گیشه دویست میلیون دلاری عبور کردند که نسبت به سال گذشته شاهد رشدی صد در صدی هستیم اما هنوز تا رسیدن به آخرین سال قبل از پاندمی فاصلۀ زیادی وجود دارد. همان طور که انتظار می‌رفت فیلم‌های ابرقهرمانی بخش اعظم لیست پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند ولی در لیستی که عمدۀ آن از دنباله‌های محصولات قدیمی تشکیل شده، شاهد حضور دو نام جدید در رتبه‎های پایین هستیم. با مرور ده فیلم پرفروش سال همراه باشید (نکته مهم: علت عدم اشاره به فیلم‌های پرفروش چینی در این لیست، جهانی نبود اکران آن‌ها و سیاست‌های انحصاری غیرمعقول دست اندرکاران این بازار در مواجهه با تولیدات دیگر کشورها بوده است).  

best selling 10

رتبه 10: Free Guy

رقم گیشه جهانی: سیصد و سی و دو میلیون دلار

چند سال پیش خبرهایی به بیرون درز کرد مبنی بر اینکه «زَک پِن» مشغول نوشتن فیلمنامه قسمت جدیدی از سری ماتریکس است که با توجه به تجربه غیر قابل قبولی که او در فیلم Ready Player One با سوژه‎ای مشابه رقم زده بود، خبری کاملاً ناامیدکننده به نظر می‌رسید که خوشبختانه نسخه زک پن با بازگشت یکی از خواهران واچوفسکی به پروسه ساخت قسمت جدید ماتریکس، فعلاً بایگانی شده اما پن هم دست از کار نکشید و نسخه‌ای کاملاً بازاری از ایده‌های ماتریکس را در Free Guy پیاده‌سازی کرد که بیش از هر چیزی یادآور تجربه‌ای ناخوشایند در بخش آنلاین بازی GTA است که به لطف یکی دو نفر از بازیگران اصلی خود، تا حدودی ارزش یک بار تماشا کردن را دارد.

best selling 10

رتبه 09: Black Widow

رقم گیشه جهانی: سیصد و هشتاد میلیون دلار

بعد از اسپایدرمن، در میان چهار فیلم دنیای سینمایی مارول در سال 2021، فیلم Black Widow از حضور شناخته‌شده‌ترین قهرمان سود می‌برد اما از نظر فروش در بین این آثار رتبه آخر نصیب آخرین ماجراجویی ناتاشا رومانوف (اسکارلت جوهانسون) شد. موارد مختلفی را می‌توان در این موفقیت محدود سهیم دانست که بزرگترین آن‌ها بدون شک عرضه همزمان این فیلم روی پلتفرم دیزنی پلاس همزمان با اکران سینمایی بود. در عین حال مسائلی مثل لغو اجازه اکران آثار ابرقهرمانی در کشور چین و البته سرنوشت نهایی نقش اصلی داستان در آخرین نسخه از سری Avengers در کنار اکران در زمانی که هنوز شرایط همه‌گیری به کنترل نسبی نرسیده بود، دست به دست هم دادند تا خداحافظی نسبتاً کم فروغی برای این قهرمان کهنه‌کار رقم بخورد. 

best selling 10

رتبه 08: Dune

رقم گیشه جهانی: سیصد و نود و پنج میلیون دلار

سال‌ها بود که از اقتباس سینمایی Dune به عنوان پروژه‌ای نفرین شده یاد می‌شد که نام‌های بزرگی همچون دیوید لین، ریدلی اسکات و ... در به سرانجام رساندن پروژه‌های اقتباسی خود از این رمان پرفروش، ناکام مانده‎‌اند و نسخه‌ای که دیوید لینچ در دهه 1980 روانه سینماها کرد هم به واسطه دخالت تهیه‌کنندگان به افتضاحی تمام عیار تبدیل شد که از بزرگترین شکست‌های هنری و تجاری آن دوران به حساب می‌آید. دنی ویلنوو در شروع فرآیند این اقتباس جدید، شور و هیجان زیادی از خود نشان داد اما سابقه نه چندان قابل قبول او در گیشه به همراه سیاست شرکت برادران وارنر مبنی بر پخش تمام محصولات سال 2021 خود از پلتفرم HBO Max همزمان با اکران سینمایی، نوید یک اثر ناموفق دیگر در کارنامه ویلنوو را می‌داد اما با ایجاد فاصله‌ای یک ماهه بین اکران آمریکای شمالی و پخش جهانی و البته کیفیت خوب این فیلم به عنوان یک اثر علمی-تخیلیِ حماسی، یکی از معدود آثار موفق وارنر در این سال‌ را پدید آورد.  

best selling 10

رتبه 07: Eternals

رقم گیشه جهانی: چهارصد و یک میلیون دلار

حضور فردی تازه اسکار برده به عنوان کارگردان فیلمِ جدیدترین تیم ابرقهرمانان مارول، انتظارات را بسیار بالا برده بود و گزارش‌های داخلی خبر از ساخته‌ای متفاوت با فضای معمول MCU را می‌داد اما با انتشار نظرات منتقدان مشخص شد که قرار است با یکی از بدترین فیلم‌های پرخرج سال طرف باشیم و در حالی که پیش خرید بلیط‌های Eternals در ابتدا در سطح بالایی قرار داشتند، نهایتاً این فیلم نتوانست انتظارات را برآورده کند تا آیندۀ شخصیت‌‎های جدیدی که از این طریق وارد دنیای سینمایی مارول شدند، کم و بیش در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.    

best selling 10

رتبه 06: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

رقم گیشه جهانی: چهارصد و سی و دو میلیون دلار

امکان حسابرسی واقعی برای ما مقدور نیست اما احتمالاً بیشترین آسیب از عدم اکران آثار ابرقهرمانی در کشور چین به شانگ-چی وارد شده چرا که در کنار استفاده گسترده از بازیگران چینی و آسیای شرقی، تأکید بسیار بزرگی بر افسانه‌ها و فرهنگ کشور چین در این فیلم شاهد بودیم که برای اولین بار در اثری هالیوودی در این ابعاد اتفاق ‌افتاده که این ویژگی خواه ناخواه می‌توانست موجب کشاندن تعداد زیادی از مخاطبان چینی به سالن‌های سینما شود. با وجود از دست دادن بازاری بزرگ و مهم، که یکی از مهمترین علت‌های چراغ سبز تولید این پروژه هم بود، شانگ-چی نهایتاً توانست بعد از اسپایدرمن (و البته با فاصله‌ای بسیار زیاد) به دومین فیلم پرفروش MCU در سال گذشته تبدیل شود و در گیشه مهم آمریکای شمالی هم به رتبه دوم دست پیدا کند.

best selling 10

رتبه 05: Godzilla vs. Kong

رقم گیشه جهانی: چهارصد و شصت و هشت میلیون دلار

موفق‌ترین محصول وارنر در سال گذشته که نشان داد در صورت ارائه چیزی که مخاطبان چشم انتظار آن هستند، می‌توان در اوج همه‌گیری هم سالن‌های سینما را پر کرد و این خط بطلانی بود بر نظراتی که فیلم‌نویس‌های قدیمی‌تر در زمان اعلام سیاست اکران وارنر برای سال 2021، در رسانه‌های مختلف منتشر کردند. روی دیگر این موفقیت رشد صد میلیون دلاری فروش این فیلم نسبت به قسمت قبلی Godzilla بود، آن هم در حالی که قسمت قبلی برای دست‌‎یابی به موفقیت تجاری نیازمند سر شاخ شدن با هیولای کوچکی به کووید 19 نبود.

best selling 10

رتبه 04: Venom: Let There Be Carnage

رقم گیشه جهانی: پانصد و یک میلیون دلار

موفقیت تجاری سری فیلم‌های ونوم یکی از معماهای بزرگ در بخش تجاری عالم سینماست که هنوز جواب دقیقی برای آن پیدا نشده است. قسمت اول که بازخوردهای بسیار ضعیفی دریافت کرده بود، با گیشه‌ای هشتصد و پنجاه میلیون دلاری به کار خود در سینماها پایان داد اما در عین حال مخاطبان عادی هم رضایت چندانی از محصول نهایی نداشتند. قسمت جدید که با تغییر کارگردان کمی رشد کیفی را تجربه کرده، هر چند نتوانست موفقیت قسمت اول را تکرار کند اما با توجه به شرایط موجود و بودجه کوچکتر نسبت به دیگر آثار ابرقهرمانی، رقم قابل احترامی را به ثبت رساند و همچنین یکی از سه فیلمی بود که در گیشه آمریکای شمالی از مرز دویست میلیون دلار عبور کردند.   

best selling 10

رتبه 03: F9: The Fast Saga

رقم گیشه جهانی: هفتصد و بیست و شش میلیون دلار

در حالی که بعد از قسمت سوم کم و بیش به نظر می‌رسید که سوخت این فرنچایز تمام شده، سازندگان با تعویض دنده در قسمت چهارم مسیری را آغاز کردند که این فرنچایز جمع و جور در رابطه با خلافکار‌های خیابانی در آمریکا، این روزها به یک ماجراجویی جهانی در سراسر جهان تبدیل شده که با پرزرق و برق‌ترین مجموعه‌های اکشن/جاسوسی رقابت می‌کند و تعدادی از قسمت‌های قبلی آن به فروشی میلیاردی هم دست پیدا کردند. با وجود تأخیر نزدیک به یک سال از زمان اولیه اکران برای کاهش اثرات منفی بحران همه گیری جهانی، F9 نهایتاً نتوانست موفقیت تجاری دو سه قسمت قبلی از سری اصلی را تکرار کند اما به لطف اکران گسترده در کشور چین به فروشی در حد و اندازه قسمت فرعی این مجموعه در سال 2019 دست پیدا کرد و به گفته سازندگان قصه این گروه در قسمت یازدهم بالاخره به پایان خواهد رسید.

best selling 10

رتبه 02: No Time to Die

رقم گیشه جهانی: هفتصد و هفتاد و چهار میلیون دلار

آخرین فیلم از مجموعه جیمز باند با بازی دنیل کریگ، دردسرهای زیادی در مرحله تولید تا اکران را تجربه کرد به طوری که نهایتاً تأخیری دو ساله شامل حال آن شد که فاصله‌ای شش ساله بین آن با آخرین قسمت پخش شده به وجود آورد. با وجود استفاده از یک کارکتر منفی با رفتاری بیش از اندازه کارتونی که چندان با فضای نسخه‌های امروزی جیمز باند همخوانی ندارد و مدت زمان طولانی‌تر از معمول فیلم، در مجموع با پایان‌بندی قابل قبولی طرف هستیم که تعداد قابل توجهی از ایده‌های داستانی و اکشنِ آن از سری بازی‌های Metal Gear Solid الهام گرفته شده بود و با وجود عرضه زود هنگام فیلم روی پلتفرم‌های VOD، نهایتاً به سومین فیلم پرفروش تاریخ این فرنچایز تبدیل شد.  

best selling 10

رتبه 01: Spider-Man: No Way Home

رقم گیشه جهانی: یک میلیارد و دویست و هجده میلیون دلار

در شرایطی که عبور از مرز پانصد میلیون دلار در گیشه جهانی برای اکثر فیلم‌ها تبدیل به هدفی بزرگ شده و در دو سال گذشته هیچ فیلمی از فروش دویست و پنجاه میلیون دلار در آمریکای شمالی عبور نکرده، آخرین قسمت از سری فیلم‌های اسپایدرمن با گیشه به شکل سال‌های عادی برخورد کرده و فرسنگ‌ها جلوتر از این اعداد و ارقام قرار دارد و نکته مهم اینجاست که این رکوردها در مدت دو هفته به دست آمده و فروش موفق این فیلم کماکان ادامه دارد. استفاده مناسب از نوستالژی و مدیریت تیم مارول، نام و نشان اسپایدرمن که بعد از فیلم The Amazing Spider-Man 2 به نظر می‌رسید در مسیری اشتباه و به سمت قهقرا قرار گرفته را مجدداً به راه صحیح بازگرداند و حالا دو قسمت اخیر این مجموعه، پرفروش‌ترین محصولات بخش فیلم‌سازی سونی هستند.   

محتوای بیشتر در این بخش: « بهترین سریال‌های درام سال 2021
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.