نویسنده: حمیدرضا شنبه، 21 مرداد 1402
ساعت 16:18

بررسی بازی Dave the Diver

5 از 5

Dave the Diver عنوانی منحصر به فرد است که سبک‌های مختلف را با هم درآمیخته تا معجونی دلچسب برای پلیرهایی که به دنبال یک تجربه جدید و هیجان‌انگیز هستند، به ارمغان بیاورد. داستان بازی این‌گونه آغاز می‌شود که به دلیل اتفاقات رمزآلود، یک گودال آبی بزرگ در کنار جزیره‌ای استوایی ایجاد می‌شود. سه شخصیت اصلی داستان، که از قضا رفیق هستند تصمیم می‌گیرند با توجه به تنوع زیست محیطی بالای این گودال در آن منطقه یک رستوران سوشی و غذاهای دریایی دایر کنند تا از این طریق کسب درآمد کنند. کبرا، سرپرست گروه است و به Dave و Bancho خطی مشی می‌دهد. بانچو سرآشپز رستوران است که علاقه زیادی به آماده کردن اغذیه با موارد اولیه نامعمول دارد. دِیو با توجه به سابقه کاری‌اش، نقش غواص را ایفا می‌کند و هر روز از صبح تا بعد از ظهر وارد گودال آبی شده تا با گشت و گذار در آن، موارد اولیه مورد نیاز رستوران را جمع‌آوری کند. در کنار این، دِیو شب‌ها مدیریت رستوران را بر عهده دارد و در سرو غذا و خدمت به مشتریان به پرسنل کمک می‌کند.

20230804174914 1

دِیو در طول روز دو بار می‌تواند غواصی کند. میزان اکسیژن، حجم بار و عمق غواصی او در ابتدا بسیار محدود است. از این رو، ارتقای این المان‌ها تبدیل به دلیل موجهی برای کسب درآمد بالا از رستوران می‌شود. دِیو وظیفه دارد که هر شب منوی رستوران را با توجه به موارد اولیه تنظیم کند، برای مشتریان نوشیدنی سرو کند، غذاهای آماده شده را به آن‌ها تحویل دهد و میزها را تمیز کند. در پایان هر روز درآمدی از رستوران حاصل می‌شود که می‌توان از آن برای آپگرید ابزار غواصی و ماهیگیری دِیو یا امور دیگر استفاده نمود. ترکیب سیکل‌وار غواصی و مدیریت همراه با المان‌های نقش‌ آفرینی باعث شده که گیم‌پلی بازی هیچ وقت یکنواخت نشود. جدا از این، بازی سرشار از مینی گیم‌ها و رویدادهای غیرمنتظره است که هر از گاهی روحی تازه به شاکله بازی می‌دمند.

از آن‌جایی که دو سوم از زمان دِیو در به غواصی اختصاص دارد، بهتر است به این بخش بازی با دقت بیشتری توجه داشته باشیم. در ابتدای بازی ماجراجویی‌های زیرآبی دِیو از عمق‌های پایین آغاز می‌شوند و تا عمقی که لباس غواصی‌اش به او اجازه دهد ادامه می‌یابند. گودال آبی بازی یک مکان شگفت انگیز است که با هر بار ورود به آن از حیث معماری،  پرآکندگی موجودات آبی و آیتم‌های قابل دستیابی تغییر می‌کند. این تغییر مکانیک اصلی عناوین روگ‌لایت است. منتها مکانیک‌های روگ‌لایت در Dave the Diver خیلی کمرنگ‌تر از عناوین مشابه است. به طور مثال، معماری صخره‌های زیر آب تغییر چندانی نمی‌کند و در هر عمق خاص، یک سری موجودات یکسان را خواهید پیدا نمود. شاید مهم‌ترین تاثیر آن تغییر آیتم‌های موجود در جعبه‌های مخصوص به اسلحه‌ها، آیتم‌ها و مواد غذایی باشد. دِیو در ابتدا مجهز به یک تفنگ نیزه‌ ای است که می‌توان از آن برای شکار ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی استفاده نمود. علاوه بر این او از یک چاقو نیز بهره می‌برد که از فاصله نزدیک امکان ضربه وارد کردن به موجودات زیر آب را دارد. در جعبه‌های مختلف می‌توان اسلحه‌های سرد و گرم جدیدی را پیدا نمود که جایگزین اسلحه‌های پیش‌فرض دِیو می‌شوند. تنوع بالای آیتم‌ها و اسلحه‌ها باعث می‌شود که هر نوبه غواصی، رنگ و بوی جدیدی به خود بگیرد. به علاوه، با جمع‌آوری تعداد مشخصی از هر اسلحه، دوست دِیو (Duff) می‌تواند آن را برای دِیو بسازد و آپگرید کند. اگر هدف‌تان پیشرفت در بازی و ارتقای سطح غواصی دِیو و رستوران بازی باشد، باید تلاش کنید که گران‌ترین و لذیذترین مواد اولیه را برای منوی رستوران فراهم آورید. فقط باید مراقب باشید که میزان اکسیژن دِیو به پایان نرسد، که در آن حالت فقط یک عدد از آیتم‌های جمع‌آوری شده را می‌توانید با خودتان به قایق ببرید.

20230807232933 1

در مواجه با موجودات دریایی می‌توان استراتژی‌های متفاوتی را اتخاذ کرد. به طور مثال، با استفاده از تفنگ بیهوش کننده یا تفنگ توری می‌توان ماهی‌ها را به طور زنده شکار کرد که این باعث می‌شود سطح آن‌ها بالاتر باشد و درآمد بیشتری از طبخ آن‌ها حاصل شود. اما قضیه به همین سادگی نیست. برخی گونه‌های دریایی نظیر کوسه‌ها مهاجم هستند و با اسلحه‌های عنوان شده (حداقل در بخش ابتدایی بازی) نمی‌توان آن‌ها را شکار نمود. از این جهت باید با تفنگ نیزه دار و سایر اسلحه‌هایی که زیر آب پیدا می‌کنید به جان‌شان بیافتید. این کار مسلما خطراتی را برای دِیو به وجود می‌آورد که ممکن است منجر به خالی شدن ناگهانی سطح اکسیژن او در زیر آب شود. در مورد مکانیک‌های بازی به اندازه کافی صحبت کردیم. اکنون بهتر است از جنبه‌ای دیگر به ماجراجویی‌های دِیو در زیر آب بنگریم. پیش تجربه این بازی، بنده اطلاعات چندانی در مورد دنیای زیر آب و آبزیان نداشتم. شاید بتوان گفت که Dave the Diver با رویکرد جالبی که در این باره پیش گرفته شوق و اشتیاق سیاحت در عمق دریا را در وجود من زنده کرد. اکثر موجودات و گیاهانی که زیر آب پیدا می‌کنید، در دنیای واقعی نیز وجود دارند. از این رو، با هر بار غواصی حس خواهید نمود که انگار خودتان وارد گودال آبی شده‌اید و آن را پیگردی می‌کنید. همه خوب می‌دانیم که غواصی در دنیای واقعی تا چه اندازه مشکل است، به خصوص در عمق‌های بالا. Dave the Diver در قالب یک عنوان سرگرم کننده به شما این امکان را می‌دهد که دنیای شگفت‌انگیز زیر آب را در نوردید و از نزدیک با موجودات متنوع آن رو به رو شوید. پس از تجربه بازی، می‌توان گفت که علاقه‌ام به دنیای زیر آب صد چندان شده‌‌است و این روزها با ذوق و شوق بیشتری گیاهان و موجودات آبی را دنبال می‌کنم. مسلما پیش از این عناوین دیگری بوده‌اند که دنیای زیر آب را به تصویر کشیده‌اند، اما به نظر من Dave the Diver در این زمینه از همه موفق‌تر ظاهر شده‌است. اینکه یک بازی بتواند تا این اندازه به نگاه انسان وسعت ببخشد، دست‌آوردی بزرگ است که لایق تحسین فراوان است. 

20230801183434 1

اکنون بهتر است به بخش مدیریت رستوران بپردازیم. در ابتدا، دِیو باید منوی رستوران را با توجه به آیتم‌های موجود تنظیم کند، برای مشتریان شیدنی سرو کند و غذاهای آن‌ها را به موقع تحویل دهد. کم کم با رونق گرفتن رستوران و مشهورتر شدن آن، تعداد مشتری‌ها زیاد می‌شود و اکنون دِیو باید با پخش آگهی از طرق مختلف برای رستوران پرسنل جدید استخدام کند. اعضای جدید می‌توانند در بخش خدمات یا آشپزی مشغول به کار شوند تا روند آماده سازی غذا و سرو آن را بهبود ببخشند. با گسترس رستوران، منوی رستوران نیز گسترش پیدا می‌کند و نوشیدنی‌های جدیدی به لیست آن افزوده می‌شوند که هرکدام نحوه سرو به خصوصی دارند. تلاش شما باید در این باشد که با ارائه یک منوی متنوع و خدمات عالی مشتریان را کاملا راضی نگه دارید. رضایت مشتری باعث می‌شود که رستوران شما در شبکه‌های اجتماعی معروف شود که این خود پیش نیاز بالا رفتن سطح آن و باز شدن امکانات جدید نظیر استخدام پرسنل بیشتر و تغییر دکوراسیون است. پس از اتمام هر روز، تعدادی امتیاز ویژه به سرآشپز اختصاص می‌یابد که با استفاده از آن‌ها می‌توان دستورهای غذایی جدید را فرا گرفت. به علاوه، می‌توان با استفاده از مواد غذایی در اختیار سطح آیتم‌های منو را بالا برد تا مبلغ بیشتری از فروش آن‌ها کسب نمود. در کل بخش مدیریت رستوران بسیار جذاب است و زمانی که مشتری‌های VIP به رستوران می‌آیند یا مراسم خاص با تم غذایی خاص در آن برگزار می‌شود، جذاب‌تر هم می‌شود. مهمان‌های VIP که عمدتا افراد سرشناس هستند هر از گاهی به رستوران سر می‌زنند و درخواست آیتم‌های خاصی را می‌کنند که دِیو باید مواد اولیه آن‌ها را تا تاریخی مشخص به دست سرآشپز برساند. علاوه بر این، گروه‌های مختلف از رستوران‌های مختلف درخواست می‌کنند که در تاریخی مشخص بر اساس تمی مشخص غذا آماده کنند. در این تاریخ‌های خاص اگر منوی شما سرشار از آیتم‌های مورد نظر مشتریان باشد، درآمد خیلی خوبی به جیب خواهید زد!

شاید صحبت‌های من کمی اغراق‌آمیز به نظر برسند اما انیمیشن‌های بسیار زیبا و فریبنده بازی در بخش آشپزی، ذوق و شوق تجربه آن را در وجودتان زنده خواهد کرد. جدا از این، بعد از تجربه بازی من به شدت به امتحان کردن سوشی و غذاهای دریایی خاص علاقه‌مند شدم. کمترین عنوانی می‌تواند به این مثابه ذوق تجربه چیزی در دنیای واقعی را در وجود آدم زنده کند.

20230807232458 1

شاید فکر کنید غواصی تنها راه به دست آوردن مواد اولیه برای رستوران است. پس از رسیدن به بخش مشخصی از بازی، شما توانایی این را خواهید داشت که در حوضچه‌های مخصوص ماهی پرورش دهید و در زمین‌های کشاورزی برنج و سبزیجات بکارید. این بخش بازی برای طرفداران عناوینی همچون Harvest Moon و Stardew Valley بسیار جذاب خواهد بود. شما می‌توانید با پرورش مرغ، کاشت برنج و سبزیجات، کوددهی مناسب و آب‌دهی به گیاهان در تولید برخی محصولات خودکفا شوید. فقط لازم است که گاها به مزرعه خود سر بزنید و علف‌های هرز را از بین برده و به بذرهای خود آب بدهید.

شاید تنها ایرادی که بتوان به Dave the Diver وارد داشت، خطی بودن بیش از حد داستان اصلی و فاقد چالش بودن پازل‌های آن باشد. داستان اصلی بازی به افسانه‌های زیر دریا گره خورده‌است که از حیث رازآلود بودن به جذاب شدن آن بسیار کمک می‌کند. منتها روایت آن فاقد نقص نیست و گاها به این نتیجه خواهید رسید که غواصی آزادانه و مدیریت رستوران از دنبال کردن خط داستان بازی بسیار لذت‌بخش‌تر است. با این حال ماموریت‌های فرعی بازی بسیار خوب طراحی شده‌اند و شامل فعالیت‌هایی نظیر کمک به حیوانات در معرض خطر تا عکاسی از موجودات کمیاب زیرآبی می‌شوند. از طریق تلفن همراه دِیو می‌توان وضعیت ماموریت‌های موجود را بررسی نمود. علاوه بر این می‌توان اسلحه‌ها را ارتقا داد، به گروه‌‌های تحقیقاتی دریایی کمک نمود و مزرعه‌ها و رستوران را مدیریت کرد. در مجموع هر ابزاری که فکرش را بکنید به تدریج در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا در پایان بتوانید به عنوان یک غواص و مدیر ماهر فعالیت داشته باشید.

Dave the Diver عنوانی است که تجربه غواصی و ماهیگیری در اعماق دریا و مدیریت یک رستوران دریایی را در غالب یک تابلوی نقاشی پیکسل آرت به شما هدیه می‌دهد. اگر همانند من به حس کنجکاوی‌تان اجازه بال گشودن دهید، مطمئنا ساعت‌ها در دنیای بازی غرق خواهید شد و از ماجراجویی در دنیای زیر آب و مدیریت یک رستوران بی‌نظیر لذت خواهید برد.

  • کارگردان: Jaeho Hwang
  • استودیوی سازنده: Mintrocket
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 22 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
Dave the Diver عنوانی است که تجربه غواصی و ماهیگیری در اعماق دریا و مدیریت یک رستوران دریایی را در غالب یک تابلوی نقاشی پیکسل آرت به شما هدیه می‌دهد. اگر همانند من به حس کنجکاوی‌تان اجازه بال گشودن دهید، مطمئنا ساعت‌ها در دنیای بازی غرق خواهید شد و از ماجراجویی در دنیای زیر آب و مدیریت یک رستوران بی‌نظیر لذت خواهید برد.
نقاط قوت
  • طراحی هنری خارق‌العاده
  • انیمیشن‌های بی‌نظیر پیکسل‌آرت
  • ماجراجویی‌های لذت بخش در دنیای زیر آب
  • مینی گیم‌های فراوان و متنوع
  • سیستم دوست داشتنی و جذاب مدیریت رستوران
نقاط ضعف
  • پازل‌های ساده و فاقد چالش
nan/10

امتیاز شما

(0 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.