نویسنده: Matin سه شنبه، 16 آبان 1402
ساعت 10:50

نقد و بررسی بازی Metal Gear Solid: Master Collection

5 از 5

سال‌هاست که شرکت Konami علارغم درخواست طرفداران دیرینه، در رابطه با آثار کلاسیک ارزشمند خود سکوت اختیار کرده است. این کمپانی ژاپنی، صاحب تعدادی از بهترین و تاثیرگذارترین فرنچایزهای قدیمی، از جمله Silent Hill، سری Metal Gear Solid و مجموعه‌ی Castlevania است. البته طی چند سال گذشته، آن‌ها دو کالکشن از سری قدیمی Castlevania و همچنین بازی Metal Gear Survive را عرضه کرده‌اند؛ هرچند که این دقیقا چیزی نبود که طرفداران از شرکت Konami انتظار داشتند. اما طی یکی دو سال گذشته، شاهد تغییرات جالبی در سیاست‌های شرکت Konami بوده‌ایم.

آن‌ها اکنون در کنار تمرکز اصلی خود، که برروی ماشین‌های آرکید و بازی‌های موبایل است، نیم نگاهی هم به صنعت بازی‌های ویدئویی خانگی دارند. همانطور که می‌دانید، اکنون چندین بازی از سری Silent Hill و ریمیک بازی Metal Gear Solid 3 نیز در دست ساخت هستند. در کنار این‌ها، امسال کونامی از قسمت اول کالکشن ارزشمند Metal Gear Solid نیز رونمایی کرد. این مجموعه، شامل سه قسمت اول Metal Gear Solid، دو بازی Metal Gear 1 و Metal Gear 2 و همچنین تعدادی از ادیشن‌های مختلف این عناوین کلاسیک می‌‌باشد. کالکشن کامل و ارزشمندی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟

1

این کالکشن دارای تعداد بسیار زیادی از کتاب‌ها، راهنماها و موسیقی‌های متن دیجیتال است که همگی در منوی زیبا و راحتی که برای این کالکشن طراحی شده است، در دسترس هستند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شما به راحتی می‌توانید از طریق منوی اصلی بازی، موسیقی‌های زیبای این آثار ارزشمند را گوش دهید یا در قسمت Screenplay و Manual به مطالعه‌ی اطلاعاتی جالب پیرامون دنیای بازی بپردازید. درواقع Metal Gear Solid: Master Collection به معنای واقعی کلمه یک «کالکشن» از تمام محتویات کلاسیک این فرنچایز، برای طرفداران و دوستداران همیشگی است.

کالکشن Metal Gear Solid: Master Collection تمامی بازی‌های کلاسیک این فرنچایز را با وفاداری تقریبا کامل نسبت به نسخه‌های اصلی در دسترس همگان قرار داده است. درواقع بزرگ‌ترین نقطه قوت این مجموعه این است که سازندگان هیچ تغییری در زمینه‌ی کارگردانی هنری و گیم‌پلی این آثار کلاسیک نداده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را درست همانطور که تیم سازنده‌ی اصلی خلق کرده بود، تجربه کنید. علاوه بر این، مثلا از نسخه اول Metal Gear Solid، چهار ادیشن متفاوت، که هر کدام در شرایطی متفاوت و برای ریجن‌های مختلفی منتشر شده بود، در این کالکشن وجود دارند.

3

اما از طرف دیگر، هیچ تغییر مثبتی هم انجام نشده است. بسیاری از این بازی‌های کلاسیک، درواقع با شبیه‌ساز اجرا می‌شوند، بدون آنکه کوچک‌ترین بهبودی در خروجی آن‌ها اعمال شود! این بدان معناست که کسانی که یک کامپیوتر خانگی معمولی دارند، خودشان هم می‌توانند به راحتی با دانلود یک شبیه ساز و دیتای بازی اصلی، این بازی‌ها را اجرا کنند و با استفاده از قابلیت شبیه‌سازهای روز، حتی خروجی بهتری هم دریافت کنند! دو بازی MGS 2 و MGS 3 که جدیدتر هستند هم درواقع از کدهای همان HD Collection که در نسل هفتم توسط استودیوی Bluepoint ساخته شد، استفاده می‌کنند!

بدین ترتیب، هیچ کدام از عناوین موجود در Master Collection از بهبود مناسبی بهره نمی‌برند، چه در زمینه‌ی رزولوشن و چه نرخ فریم. این درحالیست که تا کنون مادهای متعددی برای این کالکشن عرضه شده که به مراتب خروجی بازی را بهبود می‌بخشند، از جمله اجرای بازی با رزولوشن 4K. درست است که هدف تیم سازنده، حفظ هویت این آثار بوده، اما مطمئنا بهبودهای جزئی در کیفیت فنی بازی یا حتی بهبود کیفیت و رزولوشن تکسچرها، هدف آن‌ها را زیر سوال نمی‌برده است؛ مخصوصا با توجه به اینکه تعدادی مادساز معمولی در زمانی بسیاری کوتاه موفق به انجام این موارد شده‌اند.

شایعات حاکی از آن هستند که قسمت دوم این کالکشن، دارای سه بازی Metal Gear Solid 4، MGS Peace Walker و همچنین Metal Gear Solid V خواهد بود. امیدواریم که حداقل کالکشن بعدی، دارای بهبودهای گرافیکی بیشتری باشد. اما از طرفی هم، همینکه Metal Gear Solid 4 بعد از گذشت سال‌ها بروی پلتفرم‌های مختلف در دسترس قرار گیرد، همچنان بسیار هیجان‌انگیز است.

2

 

Matin | نقد و بررسی | 07/11/2023
  • کارگردان: Hideo Kojima
  • استودیوی سازنده: Konami Digital Entertainment
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox Series X
گرافیک
5.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
7.0
اگر به یک کامپیوتر معمولی یا کنسول‌های نسل هفتمی دسترسی ندارید و سری Metal Gear Solid را هم قبلا تجربه نکرده‌اید، عنوان Metal Gear Solid: Master Collection بهترین فرصت برای تجربه‌ی تعدادی از بهترین بازی‌های تاریخ است. در غیر این صورت، با در نظر گرفتن گزینه‌های دیگری که برایتان وجود دارند، خرید این کالکشن با قیمت استاندارد، شاید چندان منطقی نباشد.
نقاط قوت
  • ارائه یک مجموعه نسبتا کامل از تعدادی از بهترین بازی‌های تاریخ
  • محتویات اضافه‌ی جالب، از جمله کتاب‌ها و موسیقی‌های دیجیتال
  • ارائه تمامی ادیشن‌های مختلف از هر بازی
  • وفاداری این مجموعه به نسخه‌های اصلی
نقاط ضعف
  • عدم ارائه هیچ گونه بهبود گرافیکی
1.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.0/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.