نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 10 ارديبهشت 1397
ساعت 11:50

نقد و بررسی فیلم 12 Strong مطلب ویژه

0 از 5

گوشه‌ای از عوارض جانبی حادثه 11 سپتامبر | نقد و بررسی فیلم 12 Strong

اولین فیلم رسمی و معتبر کارگردان دانمارکی‌تبار، نیکولای فوگلسیگ یعنی 12 Strong یک فیلم جنگی معمولی است که طرفداران این ژانر می‌توانند ارتباط زیادی با آن برقرار کنند. از رشادت‌های چند سرباز شجاع گرفته تا توپ و تانک و گلوله، تماما سرتاسر فیلم 12 Strong را در بر گرفته‌اند و اغلب شاهد قاب‌های وسیع و شلوغی هستیم. کریس همسورث، مایکل شنون و مایکل پنا از جمله ستاره‌های فیلم هستند و به طور کلی عملکرد قابل قبولی دارند. اما همین بیش از حد معمولی بودن 12 Strong آن را به یک اثر ساده و غیر مهم تبدیل کرده است که صرفا می‌توان پاره‌ای از وقت خود را با آن گذراند. در ادامه این مطلب با ما در بازی‌مگ و نقد و بررسی فیلم 12 Strong همراه باشید.

12 strong 2018تعداد صحنه‌های پر زرق و برق این‌چنینی اصلا در فیلم کم نیست.

شاید در وهله اول که نگاهی به فیلم 12 Strong می‌اندازید، مشاهده‌گر یک فیلم سیاسی باشید که قرار است یک ساعت و نیم از وقتمان را صرف تماشای درگیری‌های امروز مناطقی از خاورمیانه کنیم. مناطقی که دولت‌های بسیاری در آن‌ها پادرازی می‌کنند و شاهد درگیری‌ها و کشمکش‌های فراوانی در آن‌ها هستیم. اما بهترین لطفی که فیلم 12 Strong در حق بیننده می‌کند، این است که از همان ابتدا مسیر کاراکترهای داستان را از دنیای آلوده سیاست جدا می‌کند و 12 سرباز جان به کف را به نمایش می‌گذارد که حسابی از حادثه فاجعه‌بار 11 سپتامبر عصبانی شده‌اند و می‌خواهند بانیان این اتفاق کذایی را تنبیه کنند. از همین جهت بدون توجه به حرف‌ها و دستورات مقامات بالاتر، یک جوخه 12 نفره را تشکیل می‌دهند و روانه مناطق شمالی افغانستان می‌شوند.

فیلم 12 Strong نمایش دهنده یک سناریوی احساسی است که در دقایق پایانی خود بیننده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چه بسا این دقایق سرشار از اتفاقات خوش باشند و تمام استرسی را که در طول فیلم به بیننده وارد می‌شده را تخلیه کنند. همانطور که حتما می‌دانید، داستان فیلم 12 Strong با توجه به یک ماجرای واقعی و بسیار محرمانه شکل گرفته و در میان مردم کشور آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ماجرایی که تا مدت‌ها برای عموم تعریف نشده بود و کسی از فداکاری‌های این 12 سرباز آمریکایی خبر نداشت. تا اینکه نیکولای فوگلسیگ تصمیم بر ساخت فیلمی گرفت که ماموریت بسیار سخت این 12 سرباز را به طور کامل با تمام جزئیات به تصویر می‌کشید و ماجرای آزاد کردن شهر مزار شریف از دست گروهک‌های تروریستی‌ای مثل طالبان و القاعده و مهم‌تر از آن، سختی‌های نگه داشتن ائتلاف شمالی افغانستان را روایت می‌کرد.

12 Strong کریس همسورث که اغلب او را با نقش‌آفرینی شخصیت ثور در دنیای سینمایی مارول می‌شناسند، هنوز هم در این فیلم دست از قهرمان بازی‌هایش بر نمی‌دارد و افتخارات زیادی برای خود و هم‌تیمی‌هایش می‌آفریند.

دشواری‌های مبارزه در سخت‌ترین شرایط ممکن و همچنین ایستادن در مقابل شمار بسیار زیادی از تروریست‌های بی‌رحمی که بویی از انسانیت نبرده‌اند و خود را تا دندان مسلح کرده‌اند، ریسک بزرگی مثل دور شدن از خانواده و پا گذاشتن در میان میدان جنگی به وسعت صحراهای افغانستان است که مسافت‌هایش را تنها با کمک اسب و مرکب‌هایی از این قبیل می‌توان طی کرد. این موارد از جمله جذابیت‌های فیلم 12 Strong هستند و به خوبی در فیلم نشان داده شده‌اند. این اثر در دقایق ابتدایی‌اش مانند بسیاری از فیلم‌های هم‌سبکش عمل می‌کند. روابط بسیار عمیق و عاطفی میان سربازان و اعضای خانواده‌شان را به تصویر می‌کشد و از همه مهم‌تر، حادثه 11 سپتامبر را با پیاز داغ بسیار زیادی نشان می‌دهد و بهانه اصلی عظیمت این سربازان آمریکایی به افغانستان را مشخص می‌کند. پس از ورود این 12 سرباز آمریکایی به مناطق شمالی افغانستان و پیوستن گروهی از سربازان ائتلاف شمالی به آن‌ها، وظیفه اصلی فیلم 12 Strong آغاز می‌شود. شاید برخی از فرمول‌های کارگردان و نویسندگان در افزودن چاشنی هیجان به سکانس‌های جنگی فیلم، تا حدودی کلیشه‌ای و تکراری باشند؛ اما کنار هم قرار گرفتن همین اتفاقات هیجان‌انگیز تکراری به 12 Strong کمک می‌کند تا بتواند خود را به یک فیلم نظامی قابل قبول در سینمای امروز تبدیل کند. اثری که به خوبی می‌تواند دوست‌داران این ژانر را تا اواخر فیلم پای خود بنشاند و اتفاقات هیجان‌انگیزش را یکی پس از دیگری به نمایش بگذارد. فیلم 12 Strong مملو از شکست‌های نمادینی است که به پیروزی‌های پرافتخار بسیار قابل پیش‌بینی تبدیل می‌شوند. از طرفی هم بازی بسیار خوب بازیگران مختلف را در نقش این 12 سرباز می‌بینیم. هر یک به طریقی گوشه‌ای از این ماموریت مهم را می‌گیرند و سکانس به سکانس، به هدف خود که نابودی تروریست‌های منطقه است، نزدیک‌تر می‌شوند. به این موارد، قاب‌بندی‌های بسیار خوب طراحان صحنه فیلم را هم اضافه کنید که همزمان با تماشایشان، یک موسیقی متن حماسی – احساسی قابل قبول را هم می‌شنوید.

12 strongاین فیلم می‌توانست با مانورهای بیشتر در ماجرای ائتلاف شمالی افغانستان و حساسیت‌های کنترل این مناطق، جذابیت خاص و نوآورانه‌ای را ارائه بدهد که در کمتر فیلمی آن را مشاهده کرده‌ایم.

فیلم 12 Strong اکثر ویژگی‌های یک فیلم جنگی خوب را در خود دارد اما نمی‌تواند آنطور که باید، از پس جمع‌بندی آن‌ها در مسیر خلق تجربیات کاملا تازه بر بیاید. از همین جهت نمی‌توان 12 Strong را یک «نجات سرباز رایان» امروزی دانست که سر و کارش با تروریست‌های سرزمین‌های خاورمیانه است. بلکه یک درام جنگی کاملا معمولی است که در این روزهای پرآشوب و حساس جهان در این زمینه‌ها (تروریست‌ها و سیاست‌های آلوده‌ای که دولت‌ها نسبت به مقابله با آن‌ها در پیش می‌گیرند) شاید به راحتی بتواند بینندگان خود را پای گیشه بکشاند و به اندازه کافی تماشا شود و به فروش برساند.

فیلم 12 Strong یک فیلم درام – جنگی معمولی است که نباید از آن انتظارات زیادی داشت. فیلم سکانس‌های خشونت‌آمیز بسیار زیادی دارد و تماشایش برای افراد کم سن و سال توصیه نمی‌شود. نیکولای فوگلسیگ 12 Strong را به عنوان اولین فیلم رسمی‌اش، به موفقیت چندانی نرساند و امیدواریم در سال‌های پیش رو شاهد فیلم‌های به مراتب حرفه‌ای‌تر و تاثیرگذارتری از طرف او باشیم.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.