نویسنده: سید علی روح‌الامینی جمعه، 17 ارديبهشت 1400
ساعت 16:20

نقد و بررسی بازی Godstrike

یک تجربه ناب

5 از 5

هر ساله آثار مستقل بسیاری منتشر می‌شوند. اما آیا تمامی آن‌ها را باید تجربه کرد؟ آیا بازی Godstrike یکی از آنانی است که باید بازی کنیم ؟ با بازی مگ همراه باشید.

بدون شک عناوین مستقل تاثیر بسیار زیادی در صنعت‌گیم دارند. این نوع بازی‌ها به‌دلیل داشتن قابلیت ریسک‌پذیری بالا، می‌توانند به یکی از ماندگارترین آثار سال تبدیل شوند و بازی‌های بزرگ‌تر را ترغیب به استفاده از آن ایده‌ها و ریسک‌ها بکنند. با این حال بازی‌های مستقل دیگری هم هستند که کاملا در این مسیر شکست می‌خورند. نمونه آن اثری که خود من این ماه نقد آن را نوشتم. این عنوان به‌قدری در رسیدن به هدف خود ضعیف عمل کرده بود، که به شکستی بزرگ برایشان تبدیل شد. حال اما ما اینجا هستیم تا ببینیم آیا بازی Godstrike هم جزو این دسته از بازی‌ها محسوب می‌شود‌ ؟ یا اینکه از آن می‌توان به‌عنوان یکی از بهترن مستقل‌های سال یاد کرد ؟ در ادامه نقد و بررسی با ما همراه باشید.

Godstrike از آن دست آثاری است که ممکن است خیلی‌ها با آن ارتباط برقرار نکنند. دلیل آن هم ژانر شوت‌ام‌ آپ آن است. این سبک از بازی‌ها سختی بسیار زیادی دارند و برای آنکه بتوانید مراحل آن‌ها را پشت سر بگذارید، باید صبر و حوصله بسیاری خرج دهید. از اصلی‌ترین المان‌های این ژانر می‌توان به چند مورد اشاره کرد. اول واکنش سریع است. در این سبک شما باید به هر عمل دشمن که اکثرا باس فایت هستند، واکنش‌های سریعی نشان دهید. برای اینکه بتوانید اینکار را انجام دهید باید با صبر و حوصله بسیار، سطح و الگو حمله دشمنان خودتان را به خاطر بسپارید. در این راستا ممکن است تعداد دفعات بسیار زیادی کشته شوید، اما با یاد گرفتن الگو دشمن به راحتی می‌تواند آن‌ها را شکست دهید. در این میان کسب تجربه و بدست آوردن آیتم‌های جدید، کار را برای شما سخت تر می‌کند. زیرا حال باید از آیتم‌ها نیز به‌درستی و به‌جا استفاده کنید. در این راستا سطح سختی هر لول نسبت به لول قبلی بیشتر خواهد شد، مگر آنکه خیلی سریع الگو و نقطه ضعف و قوت باس‌ها را متوجه شوید. بازی Godstrike دقیقا اینگونه است. تمام مواردی که در بالاتر توضیح داده شد در این اثر مشاهده می‌شود و چالش‌های آن را تشکیل داده است.

نقد و بررسی بازی Godstrike

در این اثر شما در هر مرحله باید با یک باس‌فایت مبارزه کنید. هر مرحله و هر باس الگو حمله خاص خود را داشته و براساس دشمنی که با آن مبارزه می‌کنید، تعداد Roundهای مشخصی روبه‌روی شما قرار می‌گیرد. یعنی حال کار شما کمی سخت‌تر هم شده و باید الگو‌های هر راند یک باس را یاد بگیرید. البته که بر اساس دشمن مورد‌نظر، تعداد دفعاتی که باید با آن مبارزه کنید تغییر خواهد کرد. هرچند که این اثر به خوبی در این زمینه بهینه‌سازی شده و اگر یک دشمن تعداد Roundهای کمتری داشت، به معنی شکست خودن آسان او نیست. زیرا ممکن است وی نقاط ضعف کمتری داشته باشد. درواقع لول‌دیزاین این اثر واقعا عالی پیاده‌سازی شده و از این بابت بر آن ایرادی وارد نیست.

همچنین یکی از دیگر نکات جالب این اثر، عدم وجود یک سیستم سلامتی برای شما است. درواقعا همه‌چیز شما زمان و مهارت‌هایی هستند که پیش از ورود به میدان انتخاب کرده‌اید. در این عنوان شما زمان مشخصی برای شکست دشمن مورد‌نظر دارید. هر آیتم و قدرتی که با خود به میدان نبرد می‌برید، میزانی از زمان شما را کم می کند. همچنین هر آسیبی که از طرف Boss به شما وارد می‌شود نیز از زمان کاسته می‌شود. پس زمان، حیاتی‌ترین موضوع در این اثر است. در ادامه هم پس از پایان هر لول یا مرحله، دو قدرت جدید در اختیار شما قرار خواهد گرفت که بدون شک در آینده می‌تواند در مقابل نقطه ضعف یکی از هیولا‌ها به کار بیاید.

نقد و بررسی بازی Godstrike

مبارزات بازی نیز یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. درواقعا استفاده از قدرت‌های گوناگونی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، با آن افکت و رنگ‌پردازی زیبایی که دارند لذت بسیاری به شما القا خواهند کرد. خوش‌بختانه رنگ‌آمیزی محیط هر مرحله نیز به زیبایی انجام شده و هرکدام حس منحصربه‌فردی به شما تزریق می‌کنند. طراحی گرافیکی بازی به‌قدری خوب است که هنگام نبردهای سخت هم می‌توانید مزه زیبایی آن را بچشید. همچنین در یکی از مراحل بازی رنگ‌بندی و خلق اتمسفر به اوج خود رسیده بود و به‌دشت شما را درگیر محیط خود می‌کرد. درواقعا در آن لول شما باید با یک باس دوتکه شده روبه‌رو می‌شدید. دشمنی که کاملا نماد یین یانگ را تداعی می‌کرد. در این مرحله شما در یک طوفان بزرگ قرار خواهید گرفت و دو تکه از یک باس، به رنگ‌های نارنجی و بنفش فضا مرحله را چشم‌نواز و خوفناک خواهند کرد. در ادامه نیز باید گفت انیمیشن‌های دشمنان بازی به‌خوبی طراحی شده و در هر نوبت از یک مرحله، انیمیشن‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Godstrike

این عنوان چهار مود مختلف با خود به همراه دارد. مود داستانی، میدان نبرد، چالش‌های روزانه و چالش‌. متاسفانه استودیو سازنده از پتانسیل این بخش‌ها به‌درستی استفاده نکرده و صرفا برای نبرد با قدرت‌های دیگر و آیتم‌های آخر بازی طراحی شده‌اند. حتی داخل آن‌ها هم تنها تفاوت‌های کمی نظیر انتخاب قدرت بعدی توسط خودتان، یا چالش خاص آن روز تعبیه شده است. شرکت سازنده اثر می‌توانست از پتانیسل این گیم مودها استفاده کند و آیتم‌های منحصربه‌فردی را به بخش داستانی اضافه کند. حال که صحبت از بخش داستانی شد باید اشاره کنم که این عنوان داستان خاصی ندارند و صرفاً یک روایت کلیشه‌ای در ابتدا بازی به شما تقدیم می‌کند. هرچند که اصلا نبود آن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

از آخرین موارد می‌توان به موسیقی و صداگذاری‌های خوب آن اشاره کرد. درواقع صداگذاری هر حمله، چه از سوی شما با قدرت‌های مختلف و چه از سوی دشمن خوب کار شده است. همچنین موسیقی‌های این بازی از همان لحظه وارد شدن به منو آن، تا ورود به تک تک مرحله‌ها متفاوت و جذاب هستند. درواقع موسیقی‌هایی که در هر مرحله و در مواجه با هر باس پخش می‌شود، کاملا مناسب فضا، قدرت و شرایط آن طراحی شده است.

نقد و بررسی بازی Godstrike

در نهایت باید گفت این اثر به دلیل سختی بسیار بالایی که دارد به ‌شدت نیازمند آزمون و خطا در هنگام تجربه است. سختی آن باعث شده بازی مهارت‌محور شود و به نقطه‌ای برسد که تنها زمانی از مرحله موردنظر گذر کنید که خودتان برای آن بسیار تلاش کرده باشید. در نتیجه اگر حواس و تمرکز کافی برای تجربه این بازی را دارید، همین حالا آن را تهیه کنید که یکی از با ارزش‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Godstrike توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: OverPowered Team
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
10
در نهایت باید گفت این اثر به دلیل سختی بسیار بالایی که دارد به‌شدت نیازمند آزمون و خطا در هنگام تجربه است. سختی آن باعث شده بازی مهارت‌محور شود و به نقطه‌ای برسد که تنها زمانی از مرحله موردنظر گذر کنید که خودتان برای آن بسیار تلاش کرده باشید. در نتیجه اگر حواس و تمرکز کافی برای تجربه این بازی را دارید، همین حالا آن را تهیه کنید که یکی از با ارزش‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود.
نقاط قوت
  • مهارت‌محور بود بازی
  • پایبند به ریشه‌های ژانر و اهمیت صبر و تمرکز برای گذر کردن از مراحل
  • مبارزات بازی درکنار افکت‌های بسیار زیبا
  • گرافیک‌هنری واقعا چشم‌نواز
  • موسیقی‌های درست و به جا
نقاط ضعف
  • استفاده نادرست از پتانسیل گیم مودها
  • وجود یک داساتان سطحی، درحالی که هیچ نیازی به حضور آن نبود
5.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.