نویسنده: سینا شنبه، 16 مرداد 1400
ساعت 06:23

بررسی بازی art of rally

5 از 5

اسم بازی art of rally از سه کلمه تشکیل شده که اگر کسی بدون اطلاع از چگونگی ساختار این عنوان فقط اسم آن را بشنود، احتمالاً حدس می‌زند که تمرکز اصلی روی بخش رالی خواهد بود اما استودیوی Funselektor Labs Inc. توجه بیشتری به کلمۀ اول یعنی هنر داشته است. این مسئله البته به این معنی نیست که بخش رانندگی به حال خود رها شده اما حتی با نگاه گذرا به تصاویر هم کاملاً مشخص است که تلاش اصلی سازندگان معطوف به کدام بخش بوده است.  

art of rally 3

قسمت آفلاین art of rally از چهار بخش Free Roam، Custom Rally، Career و Time Attack تشکیل شده است. در بخش Free Roam می‌توانید در مسیرهای در دسترس بدون هدف خاصی به گشت و گذار آزاد بپردازید ولی تعداد آیتم قابل جمع‌آوری هم در این قسمت گنجانده شده که آن را از حالت یکنواختی مطلق خارج می‌کند، در Custom Rally می‌توانید جاده‌هایی از بخش‌های مختلف را در کنار هم قرار دهید و یک مسابقات رالی ویژۀ خودتان طراحی کنید و در بخش Time Attack هم همانطور که از نام آن برمی‌آید هدف موفقیت در حدود زمانی مشخص است.

اصل تجربۀ art of rally در بخش career اتفاق می‌افتد که در آن از دهۀ 60 تا 90 میلادی در مسابقاتی از دوران طلایی مسابقات رالی شرکت می‌کنید و با هر موفقیت، جاده‌ها و خودروهای بیشتری در دسترستان قرار می‌گیرند. برخلاف انتظاری که ظاهر art of rally ایجاد می‌کند، سیستم رانندگی به عناوین شبیه‌ساز نزدیکتر است و برای موفقیت باید توجه ویژه‌ای به گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع داشته باشید و کوچکترین اشتباهی می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو و خروج شما از مسیر مسابقه شود، البته گزینه‌هایی برای ساده‌تر کردن رانندگی وجود دارد اما در پر کمک‌ترین حالت هم برای پیروزی باید با دقت کامل رانندگی کنید تا نتیجۀ مطلوب را کسب کنید. سیستم دوربین بازی حالت ایزومتریک دارد که نیاز به حضور نقشه‌خوان را از بین برده و بسته به میزان بزرگ و کوچک‌نمایی تصویر که خودتان انتخاب کرده‌اید، می‌توانید چندین و چند پیچِ جلوتر را ببینید و تصمیم لازم برای تنظیم سرعت خود را اتخاذ کنید. 

art of rally 3

پنج درجۀ هوش مصنوعی و پنج شدت اثر تصادف وجود دارد که از صفر مطلق تا درجه‌ای به شدت چالش برانگیز قابل انتخاب هستند و بسته به اینکه دوست داشته باشید تجربۀ آرامش‌بخش‌تر یا چالشی‌تری داشته باشید، در هر زمان که اراده کنید می‌توانید آن‌ها را کم و زیاد کنید. بخش آنلاین هم به دو بخش مسابقات روزانه و هفتگی تقسیم شده که در هر دو بخش باید با یک خودروی پیشفرض در مسابقات شرکت کنید که مسابقات روزانه فقط شامل یک مسیر و مسابقات هفتگی شامل چند مسیر پیاپی می‌شود و عملکرد شما به جای هوش مصنوعی، در مقایسه با دیگر بازیکنان سراسر جهان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اینجاست که به میزان واقعی توانایی خود پی می‎برید. به علت عدم دسترسی سازندگان به امکان استفاده از برندهای تجاری رسمی مسابقات رالی، احتمالاً art of rally برای طرفداران هاردکور بازی‌های رالی جذابیت کمتری دارد اما از نظر گستردگی بخش‌های گیم پلی، طراحی جاده‌ها و خودروهای گوناگون و سیستم رانندگی، کم و کسری خاصی در کار مشاهده نمی‌شود.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، طراحی هنری بخش مهمی از توجه سازندگان را به خود اختصاص داده و استفاده از رنگ‌های گرم و جذاب به همراه طراحی محیطیِ چشم‌نواز و افکت‌های آب و هوایی فوق‌العاده باعث شده دوست داشته باشیم شرکت در مسابقات را کاملاً فراموش کرده و به مناظر فوق‌العادۀ art of rally خیره شویم. هدف سازندگان به هیچ وجه طراحی واقعگرایانه نبوده و این مسئله از تعداد نه چندان زیاد پیکسل‌های استفاده شده برای تمامی اجزای محیط یا تماشاچیانی که حالتی مثل مکعب‌های رنگی دارند کاملاً مشهود است و در اصل هدف سازندگان نوعی طراحی بوده که حس و حال تصاویر نقاشی شده را منتقل کنند و از این جهت عملکرد موفقی داشته‌اند.

art of rally 3

موسیقی متن، از یک ساختار الکترونیکی با ضرباهنگ سریع استفاده می‌کند که با ظاهر کار چندان جور نیست اما برای یک اثر مسابقه‌ای که خبری از گزارشگر و رقبا در آن نیست، انتخاب معقولی به نظر می‌رسد. صدای موتور خودروها و کشیده شدن آن‌ها در پیچ‌های تند، کمی بیش از اندازه بلند است به طوری که در اکثر مواقع عملاً صدای قطعات موسیقی را خفه می‌کند و بیشتر از آن که حالتی واقعگرایانه به بازی بدهد، حالتی کارتونی و مبالغه‌آمیز ایجاد کرده که البته می‌توان میزان آن را کمتر کرد تا از حالت مزاحمت‌آمیز خود خارج شود.

مسلماً اگر به دنبال تجربه‌ای واقعگرایانه با حضور تمامی تیم‌ها و خودروهای رسمی مسابقات رالی هستید، art of rally گزینۀ مناسبی برای شما نیست اما اگر به دنبال اثری متفاوت می‌گردید که در عین وجود این تفاوت‌ها و طراحی هنری خوش رنگ و لعاب خود، تجربۀ رانندگی قابل قبولی هم ارائه می‌دهد و شما را با برگ‌هایی از تاریخ این مسابقات آشنا می‌کند، حتماً نگاهی به این عنوان بیاندازید.  

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی art of rally توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.  

 

  • استودیوی سازنده: Funselektor Labs Inc.
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.