نویسنده: سید علی روح‌الامینی دوشنبه، 25 مرداد 1400
ساعت 18:00

نقد و بررسی بازی Seed of Life

یک پازل پلتفرمر جذاب

5 از 5

بازی Seed of Life از آن دست آثار مستقلی محسوب می‌شود که با وجود آنکه مشکلاتی دارد، عنوانی است که بسیاری از گیمرها مانند خود بنده می‌توانند بسیار از تجربه آن لذت ببرند. در ادامه نقد و بررسی بازی بذر زندگی، با بازی مگ همراه باشید.

بازی Seed of Life در ژانر ماجراجویی و پازل پلتفرمر به بازار عرضه شد. این اثر دارای مراحل شبه جهان‌باز است که می‌توانید در آن به گشت‌وگذار بپردازید و مسیر‌های منتهی به مراحل اصلی خودتان را پیدا کنید. همچنین در این مراحل می‌توانید محیط‌های مخفی هرچند کم را هم مشاهده کنید و در آن میزان سلامتی یا مانا‌های خودتان را ارتقا دهید. در ادامه نقد و بررسی به چگونکی کارکرد مانا‌ها و طراحی مراحل بازی می‌پردازیم، اما در ابتدا می‌خواهیم با داستان این اثر شروع کنیم.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

همانطور که از نام بازی پیداست قرار است با داستانی درباره نجات دنیا طرف باشیم. شما کاراکتری به نام Cora را کنترل می‌کنید که به همراه پدربزرگ خود زندگی می‌کرد. داستان بازی فانتزی و تخیلی هست و میزان بسیار کمی بار احساسی دارد که البته هیچگاه موفق به ارائه آن نمی‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که موجودات فضایی به سیاره انسان‌ها حمله می‌کنند و طی رویدادی، خورشید را تاریک می‌کنند. در ادامه این موجودات در سیاره پخش می‌شوند و سیاره تاریک‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. این رویداد‌ها زمانی که کورا در دوران کودکی خود بوده رخ می‌دهد و زمانی کنترل کاراکتر را بدست می‌گیرد که حال کورا در دوران جوانی سپری می‌کند. حال شما در نقش این دختر جوان باید بذر زندگی را پیدا کنید تا دوباره روشنایی را به خورشید بازگردانید و زندگی را احیا کنید. داستان از اینجا شروع می‌شود. همانطور که کلیت داستان کمی کلیشه‌ای به‌نظر می‌رسد، روایت آن نیز درگیر کلیشه‌های تکراری سینما و ویدیوگیم می‌شود و رسما داستان بازی از خاطر شما خواهد رفت. در این راستا شخصیت‌پردازی‌ها هم کاملا متوسط انجام شده است و هرگز در یاد و خاطر شما نخواهد ماند. با این حال دیالوگ‌پردازی بازی در بخش‌هایی خوب و بعضی مواقع نیز بدون حس روایت می‌شود. برای مثال شروع بازی به‌خوبی شکل می‌گیرد و دیالوگ‌های به‌شدت خوبی برای شما بازگو می‌شود. اما به مرور با جلوتر رفتن داستان، دیالوگ‌ها جذابیت خودشان را از دست می‌دهند و صرفا بار راهنمایی پیدا می‌کنند یا پیچیدگی و ارزش خاصی برای روایت ایجاد نمی‌کنند. کلیت داستان به‌شکلی است که بعضی مواقع در اواسط داستان بازی به‌جای درگیر شدن با روایت، با خود می‌گویید «به من چه ربطی دارد ؟». در نتیجه داستان آنچنان حس کنجکاوی در شما ایجاد نمی‌کند اما از نظر بنده بازی لذت خودش را در جای دیگری به شما منتقل می‌کند. تا به اینجا تلاش کردیم تا شما را با این مورد که بازی از لحاظ داستانی چیز خاصی برای ارئه ندارد آشنا کنیم، اما در ادامه متوجه می‌شوید که چرا این اثر می‌تواند شما را به‌شدت درگیر خود کند.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

حال زمان آن رسیده تا نگاهی به گیم‌پلی بازی Seed of Life داشته باشیم. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بازی یک منطقه بزرگی را در اختیار شما قرار می‌دهد و راه‌هایی را برای شما مشخص می‌کند. هر چه بیش تر پیشروی می‌کنید، امکان گشت‌وگذار آزادانه‌تر برای شما امکان‌پذیر می‌شود و چالش‌هایی که بازی روبه‌روی شما قرار می‌دهد قابل قبول و جذاب هستند. بازی به شما هدف مخشصی می‌دهد و باید در راستای رسیدن به آن قدرت‌های گوناگونی را در گوشه و اطراف منطقه بازی کسب کنید. همچنین باید مانا‌هایی با نام لومیا را نیز کسب کنید و دائم درحال ارتقای میزان قابل حمل این لومیاها باشید. با استفاده از این لومیا‌ها از قدرت‌های خودتان که به مرور در اختیار می‌گیرید استفاده می‌کند و مسیر را برای رسیدن به هدف باز می‌کنید. طراحی مراحل بازی نیز با وجود آنکه باگ‌هایی دارد، اما درکل خوب است و ممکن است در ابتدای مسیر راهی را ببینید که تا انتهای بازی نتوانید از آن رد شوید. زیرا قدرت موردنیاز طی کردن آن را ندارید. همچنین بازی در بعضی مواقع شما را مجبور به گشت‌وگذار در محیط برای کسب لومیا‌های بیشتر در راستای رد کردن مراحل و پیداکردن راه اصلی می‌کند که واقعا لذت‌بخش است. همچنین پازل پلتفرمینگ بازی نیز لذت‌بخش است و هرچه بیشتر جلو می‌روید و قدرت‌های بیشتری کسب می‌کنید، جذاب‌تر نیز می‌شود. همچنین محیط‌هایی مانند مقبره‌هایی هستند که در آنجا بازی خودکار ذخیره می‌شود و مانا‌ها و سلامتی شما را بازیابی می‌کند.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

مورادی که بالاتر توضیح داده شد باعث می‌شوند که شما با پیشروی در داستانن و گیم‌پلی، کاملا پیشرفت را حس کنید که این مورد یکی از اصلی‌ترین و بهترین نکات مثبت بازی است. همچنین بدست آوردن قدرت‌های گوناگون پس از مدت‌ها تلاش برای رسیدن به آن و مسیر‌های که پشت سر گذاشتید، آن هم به همراه چالش‌ها و تفکر‌هایی که بازی بر سر راه شما قرار داده بود بسیار لذت‌بخش است. با این حال بازی می‌توانست چالش‌های بیشتری مانند عدم وجود تعداد بسیاری نقطه ذخیره بازی، سخت‌تر بدست آوردن لومیا‌ها و بسیاری موراد دیگر که در تجربه خواهید فهمید بازی را برای شما چالشی و دشوارتر کند. اما همین میزان از طراحی زیبای گیم‌پلی نیز کشش اثر را تا انتها نگه خواهد داشت. در کنار این موراد سیستم کسب اچیومنت بازی را هم اضافه کنید که نه آنقدر سخت است که از کنارش گذر کنید و نه آنقدر آسان که بدون تلاشی تمام جوایز را کسب کنید. درواقع در میانه این دو و بیشتر به سمت آسان میل می‌کند که به‌شدت هم تصمیم درستی بوده است. زیرا همین سیستم کسب اچیومنت بازی به‌قدری اثر رو جذاب‌تر کرده است که می‌تواند ساعت تجربه‌های بیشر و لذت‌بخش‌تری را برای شما رقم بزند.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

با این حال گیم‌پلی بازی Seed of Life نیز مشکلاتی را هم دارد. باید گفت هرچند طراحی مسیر‌ به درستی در اختیار طراحی مراحل و روند پیشروی آن قرار گرفته است، اما مشکلات  و کم کاری‌هایی را نیز می‌توان در این زمینه مشاهده کرد. همچنین بازی پر است از باگ‌هی محیطی و فیزیکی. برای مثال ممکن است بتوانید راه‌هایی را پیدا کنید تا از آنجا به مکانی که نباید بروید، داخل دیوار و کوه گیر کنید یا به پایین دره‌ای بیوفتید و کشته نشوید. درباره موردآخر باید کاملا به ذخیره آخر خود بازگردید. همچنین انیمیشن‌ها نیز به‌شدت مشکل‌دار هستند و در ابتدا کمی باعث جا خوردن شما می‌شوند. هرچند با گذر زمان دگیر کمتر به چشم می‌آیند اما همچنان قدرتمند حضور دارند. همین مصنوعی بودن انیمیشن‌ها نیز از کیفیت باورپذیری آن کاسته است.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

گرافیک هنری بازی Seed of Life فوق‌العاده است و شاهد کیفیت خوب بافت‌های بازی به‌نسبت مستقل بودن اثر هستیم. نورپردازی‌ها فوق‌العاده خوبی هستند و سایه‌زنی بازی نیز به‌شدت خوب است. همچنین افکت‌هایی که از قدرت‌ها، خورشید و بسیار از آیتم‌های دیگر تولید می‌شوند خوب هستند و جذابیت بصری بازی را نیز افزایش داده‌اند. می‌توان گفت با تجربه این عنوان مستقل کم پیش می‌آید که گرافیک بازی شمارا ناراحت کند، بلکه شاید کشش تجربه شما را نیز افزایش دهد. از آخرین موارد نیز باید به موسیقی این اثر اشاره کنم که واقعا گوش‌نواز است. درواقع یکی دیگر از مواردی که کشش بازی Seed of Life را افزایش داده است موسیقی‌های به‌جا است. به‌شکلی که اصلا متوجه آن نمی‌شوید، ولی به‌قدری درست و به موقع هستند که شما را در حالات و حس‌های گوناگونی غرق می‌کنند. تنها ایرادی که می‌توان به موسیقی بازی Seed of Life وارد کرد، سوییچ ناگهانی میان دو فاز مختلف در موزیک بازی است که کمی به تجربه نهایی ضربه وارد کرده است.

نقد و بررسی بازی Seed of Life

در نهایت باید گفت با درنظر گرفتن گیم‌پلی به‌شدت جذابی که این اثر تدارک دیده، در کنار موسیقی‌های به‌جا و گوش‌نواز و گرافیک هنری و بصری خود می‌تواند تا مدت‌ها گیمر‌هایی را که حتی به‌سختی بازی‌های مستقل را نیز تجربه می‌کنند راضی نگه دارد. هرچند داستان بازی Seed of Life کلیشه‌ای بوده و بسیار جذابیت کمی دارد، اما ترکیب تمام این موراد با یک دیگر توانسته عنوان لایق تجربه‌ای را خلق کند.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Seed of Life توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: MadLight
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: تقریبا 5 الی 7 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
در نهایت باید گفت با درنظر گرفتن گیم‌پلی به‌شدت جذابی که این اثر تدارک دیده، در کنار موسیقی‌های به‌جا و گوش‌نواز و گرافیک هنری و بصری خود می‌تواند تا مدت‌ها گیمر‌هایی را که حتی به‌سختی بازی‌های مستقل را نیز تجربه می‌کنند راضی نگه دارد. هرچند داستان بازی Seed of Life کلیشه‌ای بوده و بسیار جذابیت کمی دارد، اما ترکیب تمام این موراد با یک دیگر توانسته عنوان لایق تجربه‌ای را خلق کند.
نقاط قوت
  • گیم‌پلی جذاب و سرگرم‌کننده
  • ایجاد حس پیشرفت در بازی
  • موسیقی‌های به‌موقع و درست
  • گرافیک بصری زیبا
  • سیستم اچیومنت جذاب و درست
نقاط ضعف
  • مشکلات فنی و باگ‌هایی در فیزیک بازی
  • انیمیشن‌های ضعیف
  • داستان کلیشه‌ای و روایت بی‌ارزش
  • شخصیت‌پردازی تقریبا ضعیف
8.5/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.4/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.