نویسنده: سینا پنج شنبه، 11 شهریور 1400
ساعت 18:27

بررسی بازی WRC 10 FIA World Rally Championship

4 از 5

مجموعه بازی‌های WRC مدت‌ها به صورت یک اثر لایسنس شدۀ متوسط به بازار عرضه می‌شدند و به نظر نمی‌آمد که سازندگان آن قصد داشته باشند تا تغییری اساسی در روند ساخت این مجموعه صورت دهند، حتی تعویض ناشر و صاحب امتیاز نام تجاری این مسابقات هم در ابتدا باعث ایجاد تغییری قابل توجه در روند تولید این فرنچایز نشد تا اینکه در دو قسمت اخیر ناگهان شاهد پیشرفت کیفی قابل توجهی بودیم که بدون شک موفقیت‌های سری DiRT به عنوان یک رقیب مستقیم، نمی‌تواند در این تغییر رویکرد تیم سازنده بی تأثیر بوده باشد. در ادامه خواهیم دید که بازی WRC 10 که بار دیگر توسط استودیوی KT Racing ساخته شده، توانسته این روند رو به پیشرفت را حفظ کند یا خیر.

WRC10 4

از نظر ریشه‌ای، مواردی مثل فیزیک و هندلینگ تغییر خاصی نداشته که البته در نسخۀ قبلی طراحی بخش رانندگی به میزانی از کیفیت رسیده بود که نیازی به دستکاری‌های اساسی نداشت اما بخش مجزای ویژۀ سالگرد مسابقات جهانی رالی، بازیکن را به گذشتۀ این مسابقات می‌برد و کنترل خودروهایی را در اختیار او می‌گذارد که حتی در ساده‌ترین و غیرشبیه‌سازترین حالت ممکن از تنظیمات هم چموشی خاصی به خرج می‌دهند و کنترل آن‌ها تبحر واقعی شما را به طور جدی به چالش می‌کشد. در عین حال برای بخش‌های دیگر تنظیمات هوش مصنوعی رقبا، اثر تصادفات و میزان شبیه‌سازی رانندگی کاملاً قابل شخصی‌سازی است و به همان اندازه که می‌توانید یک تجربۀ نزدیک به واقعیت در مسیرهای پر پیچ و تاب مسابقات رالی داشته باشید، امکان تجربه کردن این مسابقات به صورت کاملاً آرکیدی هم وجود دارد.  

بخش‌های تک نفره و چند نفره هم تقریباً همان‌هایی هستند که در نسخۀ قبلی حاضر بودند ولی با تغیییر طراحی ظاهری منوها سعی شده تا شمایل متفاوتی به کار داده شود. در بخش Career که احتمالاً بیشتر زمان تجربۀ مخاطبان را به خود اختصاص خواهد داد، شاهد تغییراتی در چینش سیستم آپگریدها هستیم اما به طور کلی همان ساختار جذابی که در بحث مدیریت پیشرفت‌های تکنولوژیکی، سر و سامان دادن به تیم تحقیقات و نظارت بر تیم فنی در قسمت قبلی شاهدش بودیم، اینجا هم به خوبی پیاده‌سازی شده است. ویژگی جدید و بسیار مهم این نسخه، امکان طراحی تیمی کاملاً خود ساخته است که گزینه‌های نسبتاً کاملی برای شخصی‌سازی لوگو و ظاهر خودروها را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. بخش‌های Quick Play و Season هم به حضور خود ادامه داده‌اند و افرادی که علاقۀ چندانی به مدیریت زیر و بم یک تیم رالی ندارند می‌توانند با تمرکز بر رانندگی در این دو بخش، توانایی خود را برای رقابت در بخش‌های چند نفره افزایش دهند.

WRC10 4

در قالب بخش‌های چند نفره، در کنار اینکه امکان رقابت با دیگر بازیکنان در اقصی نقاط جهان فراهم شده، بخش Split-Screen هم وجود دارد که می‌توانید در کنار دوستان خود از تجربۀ آن لذت ببرید و البته جذاب‌ترین بخش چند نفره، حالت Co-Driver است که در قالب آن یک بازیکن به عنوان نقشه‌خوان باید به بازیکن دیگر که وظیفۀ رانندگی را برعهده دارد کمک کند تا با سربلندی از مسیرهای پر پیچ و خم مسابقه عبور کند که برای افرادی که آشنایی زیادی با اصطلاحات فنی مسابقات رالی ندارند، لحظات خاصی را پدید خواهد آورد مگر اینکه کسی که وظیفۀ رانندگی را بر عهده دارد، فقط قصد بردن داشته باشد و علاقه‌ای به تفریح کردن نداشته باشد. چهار محیط تازه به کشورهایی که در نسخۀ قبلی وجود داشتند اضافه شده و تقریباً هر مسیر، چالش‌های ویژۀ خود را دارد و هیچ مسیری نیست که بتوان آن را بدون تبصره‌ای خاص، ساده‌تر در نظر گرفت، به خصوص اینکه شرایط آب و هواییِ متغیر می‌تواند کاری کند که مسیری که احساس می‌کردید رگ خواب آن را کاملاً پیدا کرده‌اید، تبدیل به کابوسی دیوانه‌وار شود. 

همانطور که بالاتر اشاره شد، به مناسبت پنجاهمین فصل مسابقات رالی قهرمانی جهان، پانزده مجموعه رقابت از لحظات مهم تاریخ این مسابقات انتخاب و در WRC 10 جای داده شده که امکان رقابت در مسیرهای گذشته و سر و کله زدن با خودروهای مشهور قدیمی را فراهم کرده که با توجه به اهداف خاصی که هر کدام از این رقابت‌ها پیش روی بازیکن قرار می‌دهند، چالشی متفاوت نسبت به بخش‌های اصلی را به همراه دارند و حضور در برخی مسیرهای تاریخی، مثل مسیر آکروپولیس، بدون تردید برای طرفداران پر و پا قرص مسابقات رالی بسیار جذاب‌ خواهد بود. با این وجود، این بخش که از قضا شرکت ناشر،Nacon ، تمرکز ویژه‌ای در تبلیغات روی آن داشته، به عنوان بخش دوشیدن بازیکنان در نظر گرفته شده و تعدادی از خودروها و مسابقات تاریخی مهمی که بخش اعظم تبلیغاتِ پیش از عرضه را به خود اختصاص داده بودند، به عنوان جوایز ویژۀ پیش‌خرید یا بخشی از نسخه‌های گرانتر در نظر گرفته شده‌اند و در نسخۀ عادی به هیچ شکلی، به جز پرداخت پول بیشتر، قابل دسترسی نیستند. 

WRC10 4

به مانند نسخه قبلی در WRC 10 هم جزئیات ظاهری تا حد زیادی فدای کیفیت اجرایی شده اما باز هم به لطف تأثیراتی که آب و هوا بر ظاهر کلی مسیرها می‌گذارند و گسترۀ بزرگ جغرافیایی که هر فصل‌ از مسابقات جهانی رالی در آن‌ها برگزار می‌شود، طراحی بصری به طور کلی جذابیت خود را برایتان حفظ خواهد کرد اما بدون شک در مقایسه با محصولات انحصاری دو کمپانی کنسول‌ساز، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

مواردی مثل گرد و خاک و گِل و لایی که در اثر رانندگی در محیط اطراف خود می‌پراکنید، در گرماگرم مسابقات به نظر قابل قبول می‌آیند اما در هنگام بازبینی مسابقات با زوایای دوربین تازه و سرعت آهسته، حالتی مثل ابرهای قهوه‌ای رنگ دارند. نورپردازی هم متأسفانه حالتی ایستا و بسیار ساده دارد که چندان در حد و اندازۀ ساخته‌های امروزی نیست اما در حالت چالش‌های تاریکی مطلق، همین نورپردازی ساده جلوۀ خاصی به کار داده است. در زمینۀ قطعات موسیقی لایسنس شده باز هم شاهد عملکردی ضعیف در مقایسه با دیگر عناوین مسابقه‌ای/ورزشی هستیم اما صدای نقشه‌خوان که چندین زبان مختلف را پشتیبانی می‌کند، این بار با واکنش‌های هیجانی این شخصیتِ همراه، نسبت به عملکرد شما در برخی پیچ‌های خطرناک همراه شده که حس زنده بودن بیشتری به این این بخش از WRC 10 بخشیده است.

WRC10 4

در WRC 10 نسبت به دو نسخۀ قبلی شاهد پیشرفت‌های کمتری هستیم ولی با این وجود کیفیت رانندگی و بخش‌های مختلفی که دسترس قرار دارند کماکان تجربه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به مسابقات رالی به همراه خواهد داشت. بزرگترین عامل جذابیت این عنوان نسبت به محصولات مشابه بدون شک بخش سالگرد است که در کنار مسابقاتی که فعلاً در دسترس هستند، قرار است در ماه‌های آتی مسابقات تاریخ‌ساز دیگری هم به آن اضافه شود که مطمئناً لحظات لذت‌بخش بیشتری برای علاقه‌مندان به همراه خواهند داشت. 

 

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی WRC 10 FIA World Rally Championship توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

 

  • استودیوی سازنده: KT Racing
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.