نویسنده: سینا شنبه، 16 بهمن 1400
ساعت 17:00

بررسی بازی OlliOlli World

5 از 5

باز هم یک نقد اسکیت بورد بازی دیگر از نویسنده‌‌ای در دفعات گذشته هم اعلام کرده که دلبستگی و علاقۀ چندانی به این ورزش و خرده فرهنگ خاص مرتبط با آن ندارد اما ظاهراً چینش سیارات و ستارگان به گونه‌ای است که پوشش این قبیل عناوین به دلایل مختلف به عهدۀ من گذاشته می‌شود. خوشبختانه OlliOlli World برخلاف رسم معمول بازی‌های ویدئویی با محوریت اسکیت، اسکی و این قبیل تفریحات، ساختار بسیار خوشایندی دارد به گونه‌ای که به همان اندازه‌ای که برای طرفداران پر و پا قرص این ژانر چالش‌های سخت و پیچیده‌ای در دل خود جای داده، برای افرادِ تازه کار که جذب ظاهر خوشمزۀ آن می‌شوند هم تجربه‌ای دلپذیر ارائه می‌کند که به پایان رساندن آن با کلافگی و فروپاشی روانی همراه نیست!

OlliOlli World 4

در OlliOlli World مخاطب به عنوان یک اسکیت سوار ناشناخته وارد سرزمین Radlandia می‌شود، سرزمینی متشکل از پنج منطقه با زیست‌بوم مختص خود که توسط پنج خدای اسکیت سواری خلق شده است. رابط بین این خدایان و مردم این سرزمین که همگی آن‌ها زندگیِ خود را در چهارچوب اسکیت سواری تعریف کرده‌اند، فردی با مقام جادوگر اسکیت است که به نوعی بهترین اسکیت سوار نسل خود به حساب می‌آید. آخرین جادوگر اسکیت Chiffon نام دارد که تصمیم به بازنشستگی گرفته و با دیدن استعداد شخصیت تحت کنترل بازیکن، تصمیم می‌گیرد تا با همراهان خود به این اسکیت سوار ناشناخته کمک کند تا تبدیل به جادوگر جدید رَدلندیا شود.

میزان لذت بردن از روایت سادۀ OlliOlli World کاملاً بستگی به این مسئله دارد که شما تا چه اندازه می‌توانید با جوک‌های باجناقی و تبدیل کردن کلمات عادی به مسائل مربوط به دنیای اسکیت سواری کنار بیاید. درونمایۀ این قبیل جوک‌ها به طور سنتی همیشه نوعی بی‌مزگی هدفمند بوده و اینجا هم این لوس بودن در حد نهایت خود قرار دارد ولی به لطف طراحی مبالغه‌آمیز تیپ و ظاهر شخصیت‌ها به طور کلی در سطح قابل قبولی قرار دارد، هر چند استفاده از صداپیشگی می‌توانست کارکرد شخصیت‌ها را به سطح بالاتری از اثربخشی برساند.

OlliOlli World 4

از نظر هستۀ اصلی گیم‌پلی، OlliOlli World تفاوت بزرگی با نسخه‌های قبلی این مجموعه ندارد اما تغییر طراحی محیط از حالت دو بعدی به سه بعدی دو کارکرد تازه به بازی اضافه کرده است. کارکرد اول واضح‌تر بودن ریل‌ها و زمین‌های عادی از یکدیگر و البته استفاده‌ای متفاوت از قسمت‌های خاص برخی مراحل مثل پله‌هاست و کارکرد دوم چند مسیره شدن مراحل و امکان سوئیچ کردن به راه‌هایی متفاوت در هر مرحله است که از یک سو امکان کسب امتیاز بیشتر را فراهم می‌کنند و از سوی دیگر کار شما را برای به پایان رساندن بی نقص مرحله سخت‌تر می‌کنند.

موفقیت در هر مرحله سه سطح کاملاً مجزا از یکدیگر دارند که این امر باعث می‌شود تا انواع مخاطبان بتوانند از OlliOlli World لذتی بر اساس سبک و سیاق مطلوب خود ببرند. سطح اول به رسیدن به خط پایان اختصاص دارد که چالش اضافی آن هم تمام کردن مرحله بدون استفاده از چک‌پوینت‌هاست اما هیچ گونه اجباری به انجام این چالش برای دسترسی به مراحل بعدی وجود ندارد. سطح بعدی سه چالش تعیین شده توسط یکی از همراهان «شیفان» به نام مایک است که شامل مواردی مثل ترکاندن تمام بادکنک‌های مسیر، انجام یک حقۀ خاص در نقطه‌ای مشخص و ... می‌شوند که با انجام هر سه مورد به لباس، مدل مو، اسکیت بورد و موارد دیگر این چنینی برای شخصی‌سازی شخصیت تحت کنترل دست پیدا می‌کنید.

OlliOlli World 4

سطح سوم هم به کسب امتیازی بالاتر از سه اسکیت سوار مشهور هر محیط مرتبط است که در صورتی که امتیازی بیشتری از هر سه نفر کسب کنید، یک آیتم شخصی سازی اضافه‌تر جایزه می‌گیرید. همچنین در هر محیط با پشت سر گذاشتن تعداد مشخصی از رکوردهای این افراد مشهور محلی، امکان دسترسی به یک مرحله مخفی را هم پیدا می‌کنید. در کنار مراحل مخفی، تعدادی مرحلۀ فرعی هم در هر محیط وجود دارد که باید با پیدا کردن شخصیتی خاص در مراحل عادی به این بخش‌های فرعی دسترسی پیدا کنید که چالش‌هایی مثل کسب امتیازی قابل توجه در مدت زمانی محدود یا پیروز شدن در مسابقه با خرسی که با قایق پلاستیکی در حال عبور از رودخانه است را به همراه دارند.    

همانطور که اشاره شد، اصل گیم‌پلی تغییر چندانی نسبت به قسمت‌های گذشته نداشته و کماکان باید از سطح بالایی از هماهنگی چشمی-عضلانی برخوردار باشید. این مسئله در مراحل ابتدایی که با کسب چند هزار امتیاز و انجام حقه‌های مبتدی کار پیش می‌برید چندان ضروری به نظر نمی‌رسد اما در بخش‌های پایانی برای دسترسی به جوایز تمامی چالش‌ها نیازمند کسب امتیازهای میلیونی هستید که فقط و فقط از طریق انجام حقه‌های پیچیده (با تلفیق جهت دادن و چرخاندن آنالوگ‌) و اجرای این حرکات در دقیق‌ترین زمان ممکن امکانپذیر است، قدرت بینایی و پاسخگویی سریع انگشتان تنها راه موفقیت است. با این وجود برای افرادی که لزومی به انجام تک تک چالش‌های نمی‌بینند و فقط قصد دارند تا از یک اسکیت سواری زیبا لذت ببرند، OlliOlli World تجربه‌ای بسیار کم دردسرتر از گزینه‌های مشابه موجود در بازار است.

OlliOlli World 4

طراحی بصری بازی همان رنگ‌پردازی هیجان‌انگیز نسخه‌های دو بعدی قبلی را حفظ کرده ولی در عین حال از تمامی امکاناتی که ساختار سه بعدی تازه در اختیار قرار داده به خوبی استفاده شده و با فضایی رو به رو هستیم که به شدت یادآور انیمیشن Adventure Time ولی با جزئیات بسیار بیشتر است. تأثیر انیمیشن یاد شده خصوصاً در طراحی شخصیت‌ها و خدایان اسکیت سواری قابل مشاهده است که به لطف امکانات گسترده برای شخصی‌سازی که با پیشروی در مراحل و انجام چالش‌ها گسترده‌تر هم می‌شود، مخاطب هم می‌تواند شخصیتی به شدت عجیب و غریب برای خود طراحی کند. در کنار اینکه شاهد استفاده از صداپیشگی برای شخصیت‌های همراه نیستیم، قطعات موسیقی انتخاب شده بیش از اندازه ریتم آرامی دارند که آن طور که باید و شاید روی لحظات پر هیجان اسکیت سواری قرار نمی‌گیرند و بیشتر از اینکه خرده فرهنگ اسکیت سواری را تداعی کنند، حسی مناسب حال جماعت پات‌هِد دارند!

پیش‌بینی اینکه طرفداران قدیمی سری OlliOlli چه احساسی نسبت به نسخۀ جدید خواهند داشت کمی سخت است چرا که با وجود حفظ تمامی ویژگی‌های عناوین قبلی، با ساختاری به مراتب در دسترس‌تر برای عموم گیمرها طرف هستیم که این مسئله می‌تواند منجر به قهر برخی از طرفداران هاردکور قدیمی شود. در عین حال گیم‌پلی هیجان‌انگیز با سطوح متفاوتی از چالش برای سلایق مختلف به همراه طراحی بصری چشم‌نواز، OlliOlli World را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های ویدئویی اسکیت سواری تمام دوران تبدیل کرده است.

 

9 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی OlliOlli World توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Roll7
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.