نویسنده: Bahram یکشنبه، 19 تیر 1401
ساعت 11:15

بررسی بازی MX vs ATV Legends

نقد بازی MX vs ATV Legends

5 از 5

سری بازی‌های MX vs. ATV چه در زمانی که با همین نام عرضه شدند و یا چه زمانی که به عنوان یک شماره فرعی تنها با نام MX یا ATV عرضه شدند، همیشه بدون استثنا عناوین متوسط یا ضعیفی بودند که تنها با استفاده از حق لایسنس خود سعی داشتند تا دلار های سبز رنگ را راهی جیب ناشر خود THQ کنند. شماره جدید این عنوان هم با نام MX vs. ATV Legends با همان فرمول قبلی توسعه پیدا کرده و هر چند پیشرفت‌هایی داشته است، اما همچنان نمی‌تواند ازیک عنوان متوسط و یا حتی ضعیف بهتر عمل کند.

MX vs ATV 6

عنوان جدید را در یک جمله می‌توان «عنوانی بلندپروازانه که در رسیدن به اهداف خودش به سختی شکست خورده‌است»، توصیف کرد. سازندگان MX vs. ATV Legends در قدم اول توسعه سعی کر‌ده‌اند تا نگاهی گذرا به بازار و ترند های روز داشته باشند و به همین صورت بخشی به نظر جهان باز برای بازی در نظر گرفته شده که در عمل هیچ گونه‌ استفاده‌ای غیر از آموزش کنترل بازی را انجام نمی‌دهد. این محیط کوچک جهان باز که شاید در نگاه اول به شدت وسیع به نظر می‌رسد، در عمل دارای دیوار های نامرئی است که تنها حس یک محیط جهان باز را به بازیکن منتقل کند و غیر از آن وجود آن حتی در بازی سوال برانگیز است. در این محیط تعدادی NPC هم به عنوان اعضای تیم شما حضور دارند که سعی می‌کنند پیشرفت شما را در قالب گفت و گو هایی در حد چند جمله برای شما بازگو کنند که بود و نبودشان اهمیت خاصی ندارد. یا در قسمت‌هایی هم از شما می‌خواهند تا با پیروزی در مسابقات به آن‌ها کمک کنید.

با گذر از این بخش، بخش کریر به عنوان بخش اصلی در منوی بازی در اختیار ما قرار می‌گیرد. باز هم با نگاه اول با بخشی طرف هستیم که از صد ها مسابقه مختلف در قالب موتور های MX، موتور های چهار چرخ ATV و یا حتی خودرو های UTV تشکیل شده و حداقل بر روی کاغذ نوید یک بخش کریر پر محتوا و جذاب را می‌دهد. اما با شروع همان مسابقه اول، مشکلات گیم‌پلی به شدت نمایان می‌شوند. بعد از گذر این همه سال از توسعه عناوین و شماره‌های مختلف، عنوان لنجدز همچنان در زمینه گیم‌پلی عنوانی به شدت سطحی بوده و یادآور تجربه عناوین ریسینگ نسل پنجم و ششم است. فیزیک به شدت ابتدایی و تاریخ مصرف گذشته در کنار انیمیشن‌های ضعیف و مضحک و هوش مصنوعی بد رقبا از جمله مواردی هستند که از همان ثانیه اول تجربه بازی را تلخ می‌کنند.  گل سر سبد گیم‌پلی همان مسابقات MX هستند. هر چند در شروع این بخش به شدت غیر قابل تحمل و حتی غیر قابل بازی به نظر می‌رسد، اما با پیشروی و آپگرید بخش‌های مختلف موتور ها، می‌توان آن را به عنوان تنها بخش سرگرم کننده لنجدز معرفی کرد که شاید بتواند عاشقان به موتورسواری و MX را برای چند ساعت سرگرم کند. تنها موردی که به شدت به کمک مسابقات بازی آمده، طراحی به شدت متفاوت و خوب پیست‌ها است. هر کدام از پیست‌ها در کشوری با آب و هوا و شرایط مختلف در جریان هستند. البته این بدان معنا نیست که مثلا کنترل موتور بر روی سطح برفی یا سطح خشک تفاوت خاصی داشته باشد، بلکه این تفاوت‌ها تنها ظاهری هستند، اما در کل کمک فراوانی به تنوع بخشیدن به مسابقات کرده‌اند.

MX vs ATV 6

البته بخش های مربوط به خودرو های UTV وضعیت به شدت بدتری دارند  و در عمل به لطف فیزیک به شدت ضعیف به صورت کامل غیر قابل بازی بوده و رانندگی با این خودرو ها همانند رانندگی بر بادکنک‌هایی است که به وسیله گاز هلیوم پر شده‌اند و کنترل آن‌ها غیر ممکن است و حضور این خودرو ها در بازی همانند محیط جهان باز، باز هم سوال برانگیز است.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در این اثر در نظر گرفته شده، بخش مربوط به شخصی سازی اتومبیل‌ها و موتور ها است. این بخش با آن که از تنوع خوبی برخوردار است و حتی تغییرات مثبت فراوانی را هم در قدرت موتور و سایر بخش‌های وسایل نقلیه ایجاد می‌کند، اما به دلیل دسترسی به شدت آسان، به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد. در عمل با تجربه تنها چند مسابقه می‌توان تمام محتوای این بخش را به سرعت آزاد و موتور های خود را در بهترین شکل ممکن آپگرید کرد.

MX vs ATV 4

در کنار تمام کمبود هایی که بازی از آن‌ها رنج می‌برد، شاهد لیست بلند و بالایی از مشکلات و باگ‌هایی هستیم که عملا همان تجربه نصفه و نیمه بازی را هم مختل می‌کند. اولین و البته آزار دهنده ترین باگ بازی در حال حاضر به بخش صداگذاری و میکس صدا ها و موسیقی بازی می‌گردد. در طول تجربه بازی اگر گزینه پخش موسیقی فعال باشد، صدای موسیقی از کنترل خارج شده و تنها چیزی که ما می‌شنویم موسیقی های به شدت بلند و آزار دهنده هستند. البته دقایقی بعد این موسیقی ها به صورت کاملا ناگهانی قطع شده و بعد از چند ثانیه دوباره با بلند ترین حد ممکن پخش می‌شوند و شنیدن صدای موتور ها و محیط غیر ممکن می‌شود. با خاموش کردن گزینه پخش موسیقی‌ها هم البته مشکل حل نمی‌شود و این بار صدای عجیب و گوش خراش اتومبیل‌ها و موتور ها ما را آزار خواهند داد. صدا هایی که برای وسائل نقلیه ضبط شده و به هر چیزی شبیه است غیر از صدای موتور و ماشین. کرش‌کردن بازی، باگ‌های متفاوت در طول رانندگی و لود شدن نصفه و نیمه تکستچر ها از دیگر مشکلاتی هستند که لجندز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. در زمینه بصری هم حتی MX vs. ATV Legends حرفی برای گفتن ندارد. شاید تنها بتوان طراحی هنری و تنوع خوب محیط را به عنوان نکات مثبت این بخش در نظر گرفت. در باقی موارد شاهد افت فریم، پاپ این تکستچر ها و انیمیشن‌های به شدت ضعیف در کنار طراحی کم جزئیات اتومبیل‌ها و موتور ها هستیم.

MX vs ATV 4

MX vs. ATV Legends یکی از ضعیف‌ترین عناوین عرضه شده در سال ۲۰۲۲ و قطعا ادامه‌ای مستقیم بر روند نزول سری MX محسوب می‌شود. عنوانی که تنها سعی کرده تا از لایسنس موتور ها و اتومبیل‌های خود برای درآمد زایی بهره ببرد و از لحاظ کیفی عنوانی به شدت ضعیف و فاقد ارزش تجربه و حتی نقد و بررسی است. در هر کدام از بخش‌های بازی می‌توان مشکلات متفاوتی را پیدا کرد. از گیم‌پلی سطحی و فیزیک بد گرفته تا وجود باگ‌ها و مشکلات تکنیکی تنها بخشی از مشکلات این عنوان به شمار می‌روند. شاید تنها بتوان این عنوان را به عاشقان MX برای تنها چند ساعت تجربه توصیه کرد.

 

نسخه نقد و بررسی بازی MX vs ATV Legends توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 
5.5از 10
  • طراحی متنوع پیست‌ها
  • فیزیک ابتدایی و تاریخ مصرف گذشته
  • انیمیشن های به شدت سطحی
  • مشکلات و باگ‌های فراوان
  • بخش رانندگی خودرو های UTV
  • وجود بخش اپن ورلد بدون استفاده

 

Bahram | نقد و بررسی | 10/07/2022
  • استودیوی سازنده: Rainbow Studios
  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox Series X
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.