نویسنده: سینا چهارشنبه، 09 شهریور 1401
ساعت 20:16

بررسی بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection

نقد بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection

3 از 5

مجموعه Teenage Mutant Ninja Turtles یا با ترجمه شناخته شده‌تر در ایران «لاکپشت‌های نینجا» کتاب‌های مصور مستقلی بودند که در ابتدا و به اعتراف طراحان آن، به قصد شوخی با فضای خاص و رو به تاریکی داستان‌های ابرقهرمانی در دهه 1980 میلادی و به خصوص نوشته‌های «فرنک میلر» به وجود آمدند اما استفاده از حیوانات سخنگو به همراه انگشت گذاشتن روی تب اشتیاق به هنرهای رزمی شرقی در آن دوران به همراه بهره بردن از تبلیغات هوشمندانه، این اثر مستقل را به موفقیتی رساند که هیچ کس آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. اسباب‌بازی‌های مرتبط با این فرنچایز به فروشی در حد و اندازه برندهای بزرگی چون جنگ ستارگان و ترنسفورمرز دست پیدا کرد که این عملکرد تجاری مقدمه‌ای شد تا یک سریال انیمیشنی تلویزیونی هم با حضور این شخصیت‌ها از سال 1987 شروع به تولید و پخش کند که شهرت این فرنچایز را دو چندان کرد.

سنگرهای سرگرمی فتح نشده توسط این لاکپشت‌ها بازی‌های ویدئویی و عالم سینما بودند که به ترتیب در سال‌های 1989 و 1990 وارد تالار دستاوردهای این فرنچایز شدند. وظیفه ساخت بازی‌های ویدئویی بر عهده Konami گذاشته شده بود که در فاصله سال‌های 1989 تا 1994 چهارده عنوان مختلف برای پلتفرم‌های مهم آن دوران به بازار عرضه کرد. با تلاش‌های جدید استودیوی پارامونت (صاحب امتیاز فعلی این فرنچایز) برای کسب حداکثر درآمد از تمامی محصولات خود، در کنار تولید فیلم و سریال‌های جدید شاهد حضور شخصیت‌های این مجموعه در قالب بازی‌هایی چون Injustice 2، Brawlhalla و آثار برند Nickelodeon بودیم اما در سال جاری میلادی نسخه‌ای کاملاً جدید با حفظ سبک و سیاق قدیمی با نام Shredder's Revenge به بازار آمد که بازخوردهای بسیار خوبی هم دریافت کرد و کونامی که این روزها چندان در تولید محصولات جدید فعال نیست از شرایط مطرح شدن دوباره این لاکپشت‌های محبوب استفاده کرده و سیزده نسخه منتشر شده برای کنسول‌ها و دستگاه‌های آرکید را در قالب Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection منتشر کرده که در ادامه ویژگی‌های هر کدام از عناوین موجود در این پکیج را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

TMNT Collection 5

Teenage Mutant Ninja Turtles (NES)

این بازی که در سال 1989 برای کنسول NES منتشر شد در ژانر اکشن/ساید اسکرولر و متأثر از بازی Zelda II طراحی شده که از جمله ایرادات اصلی آن عدم آگاهی نسبی سازندگان از جزئیات فرنچایز بوده که باعث شده تا طراحی محیط‌ها، دشمنان و ... شباهت زیادی به سری اصلی نداشته باشد. این بازی که فقط به صورت تک نفره قابل تجربه است، امکانات افزوده زیادی ندارد و فقط امکان حذف حالت چشمک زدن مدل‌ها و کاهش سرعت در لحظات شلوغ در دسترس قرار دارد.

Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Arcade Game

همان طور که از نام آن برمی‌آید، نسخه ویژه کنسول خانگی NES (منتشر شده در سال 1990) است که بر اساس اولین نسخه آرکیدی طراحی شده و با وجود کاهش کیفیت بصری، با اضافه کردن تعدادی مرحله کاملاً جدید و همچنین باس‌فایت‌های تازه، ارزش کلی خود را در سطح قابل قبولی نگه داشته است. این نسخه که دسترسی به حالت دو نفره را فراهم کرده، با تغییر ژانر تبدیل به اثری Beat ‘em Up شده و از جمله موارد افزوده شده به آن امکان انتخاب مراحل، حالت ضد ضربه، تعداد جان بیشتر و ضربات پرشی هستند.

Teenage Mutant Ninja Turtles III: The Manhattan Project

این نسخه که در سال عرضه (1991) جایزه بهترین بازی سال مجله Nintendo Power را دریافت کرد، نسخه‌ای کاملاً اختصاصی برای کنسول NES است که ژانر، سیستم مبارزات و طراحی بصری نسخه قبلی را حفظ کرده و امکان تجربه دو نفره هم دارد. امکانات جدید این نسخه در قالب کالکشن گزینه‌های جان بی پایان و حالت آسان‌تر هستند.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Tournament Fighters (NES)

این عنوان که آخرین محصول تولید شده توسط کونامی برای پلتفرم NES در بازار‌های غربی به حساب می‌آید(عرضه شده در سال 1994)، یکی از سه نسخه این مجموعه در ژانر مبارزه‌ای است و در مقایسه با دیگر نسخه‌های مبارزه‌ای با توجه به محدودیت‌های پلتفرم اولیه، گیم‌پلی ساده‌تر و تعداد شخصیت‌های قابل انتخاب محدودتری دارد. امکان مبارزه رو در رو با دو شخصیت Hothead که در نسخه اصلی به علت ضعف سخت‌افزاری ممکن نبود، تنها ویژگی افزوده شده این عنوان است.

TMNT Collection 5

Teenage Mutant Ninja Turtles: Fall of the Foot Clan

اولین قسمت از سه گانه منتشر شده برای پلتفرم گیم‌بوی که مثل تمام عناوین این کنسول دستی سیاه و سفید است. این بازی احتمالاً ساده‌ترین طراحی را در بین تمامی آثار این کالکشن دارد که مانند اولین نسخه NES در ژانر ساید اسکرولر با سیستم مبارزاتی ساده قرار می‌گیرد. این عنوان فقط به صورت تک نفره قابل تجربه است و تنها امکان جانبی آن حالت تمرینی برای مراحل جایزه‌ای است.

Teenage Mutant Ninja Turtles II: Back from the Sewers

دومین نسخه گیم‌بوی تفاوت‌های بزرگی با قسمت قبلی ندارد اما انیمیشن‌ها بهبود قابل توجهی داشته و طراحی مراحل با اضافه شدن تله‌های محیطی کمی پیچیده‌تر شده است. انتخاب مراحل و جان بی پایان امکانات اختصاصی این عنوان هستند که مثل دیگر نسخه‌های گیم‌بوی سیاه و سفید بوده و فقط به صورت تک نفره قابل تجربه است.

Teenage Mutant Ninja Turtles III: Radical Rescue

در این نسخه فلسفه طراحی به ژانر مترویدوینیا تغییر یافته به طوری که دسترسی به همه بخش‌های بازی نیازمند آزادسازی شخصیت‌هایی است که توانایی‌های ویژه هر کدام، راه‌های جدیدی را برای پیشبرد امور به روی مخاطب می‌گشاید. باز هم با عنوانی تک نفره و با طراحی بصری سیاه و سفید طرف هستیم که به لطف راهنماهای مسیری که در این کالکشن به آن اضافه شده، به تجربه مترویدوینیایی مدرن‌تری بدل شده است.  

TMNT Collection 5

Teenage Mutant Ninja Turtles (Arcade)

اولین نسخه آرکیدی که در قالب قسمت دوم مجموعه برای کنسول‌های خانگی با مراحل اضافه‌تر به بازار آمد. استفاده از صداپیشگی محدود، ترکیب رنگ و حالت بصری با کیفیت‌تر و البته امکان تجربه چهار نفره از جمله برتری‌های این نسخه نسبت به نسخه NES است. ویژگی‌های افزوده شامل مواردی مثل انتخاب مراحل، حالت سخت‌تر نایتمر، حالت ضد ضربه، حذف بمب‌های تنبیهی به همراه امکان تجربه آنلاین تا چهار نفر می‌شود.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time

دومین نسخه آرکید که پیشرفت گرافیکی و انیمیشنی قابل توجهی نسبت به قسمت قبل دارد و تعداد لحظات صداپیشگی هم افزایش داشته است. این نسخه بعدتر با تغییراتی برای پلتفرم‌های SNES و Sega Genesis هم عرضه شد که در این پکیج هم در دسترس هستند و در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در سال 2009 هم توسط Ubisoft به صورت 2.5 بعدی بازسازی شد. در کنار همه امکانات افزوده دیگر نسخه آرکید، افزایش سرعت کلی بازی و امکان دویدن ساده‌تر از دیگر ویژگی‌های مختص این نسخه هستند.

TMNT Collection 5

Teenage Mutant Ninja Turtles IV: Turtles in Time

اولین نسخه منتشر شده برای SNES (در سال 1992) که روی ایده‌های آخرین نسخه آرکید سوار شده اما هم شاهد تعدادی مراحل جدید هستیم و هم چینش مراحل و دشمنان متفاوت از نسخه آرکید است و البته حالت چند نفره هم به دو نفر محدود شده است. ویژگی‌های اضافه شده در کالکشن امکان انتخاب مراحل، دویدن آسان و جان بیشتر هستند.  

Teenage Mutant Ninja Turtles: Tournament Fighters (SNES)

نسخه مبارزه‌ای ویژه کنسول SNES که از نظر طراحی شباهت‌های فراوانی با Street Fighter II دارد. این نسخه هم امکان تجربه آنلاین را برای مخاطبان فراهم کرده و دیگر امکانات افزوده آن دسترسی به باس‌ها، استیج اضافه، افزایش سرعت گیم‌پلی و جان بیشتر هستند.

TMNT Collection 5

Teenage Mutant Ninja Turtles: The Hyperstone Heist

دیگر نسخه متأثر از آخرین نسخه آرکید، به صورت انحصاری برای کنسول SEGA Genesis در سال 1992 به بازار عرضه شد که علاوه بر تفاوت در چینش مراحل و وجود مراحل جدید، از ترکیب رنگ و افکت‌های صوتی کاملاً متفاوتی نسبت به نسخه آرکید و SNES استفاده می‌کند. امکانات افزوده امکان خاموش کردن ویژگی آسیب دوستانه و انتخاب مراحل هستند. این عنوان هم امکان تجربه آنلاین تا دو نفر را داراست.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Tournament Fighters (Sega Genesis)

نسخه مبارزه‌ای انحصاری کنسول سگا تا حدودی متأثر از سری Darkstalkers است و طراحی ظاهری آن فضایی علمی-تخیلی/ترسناک دارد. تنها ویژگی افزوده این نسخه، دسترسی به باس‌های نهایی است.

همچنین باید به امکان ذخیره‌سازی برای تمامی عناوین در هر زمان که اراده کنید، امکان بازگردانی سریع به چند ثانیه قبل در صورت شکست یا اشتباه، امکان تنظیم تصویر به حالت‌های اصلی، کامل و عریض و دسترسی به افکت‌های صفحه نمایش برای بازسازی حالت مانیتورها و تلویزیون‌های قدیمی به عنوان ویژگی‌های کلی این پکیج اشاره کرد. همچنین می‌توانید Playthrough تمامی آثار را از ابتدا تا انتها مشاهده کرده و هر زمان که اراده کنید با فشار یک دکمه کنترل کار را به دست گرفته و خودتان بازی را ادامه دهید. تعدادی راهنما هم به سبک راهنماهای قدیمی بازی‌های ویدئویی که در سال‌های دور در مجلات چاپ می‌شدند هم موجود است که ترفندهای خاصِ هر عنوان را آموزش می‌دهند. یک بخش گالری هم وجود دارد که تصاویر کامیک‌ها، سریال‌های انیمیشنی، اسناد طراحی و کاورهای بازی‌ها را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید. نهایتاً امکان دسترسی به نسخه‌های ژاپنیِ یازده عدد از عناوین کالکشن هم فراهم شده که تفاوت‌های کوچکی با نسخه‌های غربی خود دارند.

با چشم‌پوشی از عدم وجود نسخه انحصاری رایانه‌های شخصی که در سال 1991 عرضه شده بود، Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection پکیجی با امکاناتی بسیار خوب است که هم خاطرات طرفداران قدیمی را برایشان زنده می‌کند و هم به مخاطبان جوانتر اجازه می‌دهد تا تعدادی از آثار ستایش شده سال‌های دور را در بهترین وضعیت ممکن تجربه کنند.

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Digital Eclipse
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.