نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی چهارشنبه، 01 آذر 1402
ساعت 21:55

بررسی بازی Baldur's Gate 3

استاندارد جدید ژانر نقش آفرینی

2.71 از 5

اگر بازی ویدیویی واقعاً لقب معقول “AAAA” را لایق بوده باشد، آن Baldur’s Gate 3 است. آخرین اثر استودیو Larian یک تجربه نقش‌آفرینی خاص و نمونه است، یک اثر زیبا که به روش‌های قدیمی و با مشخصات مدرن ساخته شده است. این قسمت سوم از سری‌ قدیمی و با اصالت دنیای بازی‌های ویدیویی به راحتی پیشینه‌های معنوی خود یعنی Mass Effect و Dragon Age را مانند گام‌های اولیه‌ای در ماجراجویی بزرگتر نشان می‌دهد؛ حتی Divinity: Original Sin 2 بی‌نقص استودیو Larian، در مقایسه با این اثر، یک نسخه اولیه به حساب می‌آید.

Baldur’s Gate 3، با وجود تمامی انتظارات و انتقادات، نسخه جدید این بازی افسانه‌ای CRPG را به PS5 می‌آورد و تجربه نقش‌آفرینی حماسی را که یک زمانی به طور انحصاری متعلق به همتایان PC باز متعصب خود بود، به شهروندان کنسول ارائه می‌دهد. در مقایسه با هر چیز دیگری در PS5 که تا بحال در ژانر نقش آفرینی عرضه شده است شاید نزدیک‌ترین استدیو از لحاظ کیفیت به این بازی متعلق به آثار CD Project Red باشد که حتی شناخته شده‌ترین عناوین این استدیو نیز از لحاظ عظمت و جزییات در مقابل BG3 کم می‌اورند.

 

kk94Y4NyafBOumpr

 

یک شگفتی مکانیکی در هر جنبه و آن چیز نادر Baldur’s Gate 3 یک محصول ویژه است که در یک وضعیت کامل منتشر می‌شود که باید استاندارد یک بازی از این سطح باشد، نه یک استثنا. این بازی گسترده و عمیق، به نویسندگی ماهرانه و انقلابی برای ژانر است.
بازیکنانی که وارد می‌شوند، به طور کلی وقت خود را بین کاوش در یک تصویر بسیار جزئی از جهان Dungeons & Dragons، درگیر کردن با شهروندان آن در گفتگوهای سینمایی و شرکت در مبارزات پیچیده تاکتیکی مبتنی بر نوبت خواهند کرد.

تمرکز شده بر Sword Coast معروف - محل بسیاری از تلاش‌های اولیه BioWare (Baldur’s Gate I & II) - Baldur’s Gate 3 با یک صحنه سینمایی شدید آغاز می‌شود که در یک حماسه علمی تافته شده، به تعویق افتادن سفر وحشتناکی را پیش‌بینی می‌کند. پس از ایجاد شخصیت خود یا انتخاب یکی از شخصیت‌های خاص Origin ارائه شده توسط Larian، شما به یک سیاه‌چاله آموزشی فرستاده می‌شوید که حتی به بازیکنان حرفه‌ای ترین وتران‌ها را با اشاره به رشته‌های تاریک Irenicus با لحنی تلخ، باورمند خواهد کرد.

مانند غول‌هایی که بر روی شانه‌های آن‌ها ایستاده‌اند، نخستین و مهلک‌ترین دشمن بازیکن در Baldur’s Gate 3 صفحه ایجاد کاراکتر است که کاملاً شگفت‌انگیز است. با 12 کلاس اصلی که به 46 زیرکلاس تقسیم می‌شوند (و ممکن است به تعداد بی‌پایانی افزایش پیدا کنند)، 10 نژاد با زیرنژادهای خود برای شما در نظر گرفته شده، به علاوه توانمندی‌ها یا مهارت‌های ذاتی برای هرکدام از موارد فوق، این موارد زیادی هستند. افرادی که در این حیطه وسواس دارند باید از همان ابتدا خود را برای این مورد پر جزییات در بازی آماده کنند.
مانند ادبیات آنالوگ پیش از آن (“کتاب‌ها”)، Baldur’s Gate 3 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این در هر سطح داستان‌گویی خود، به شکل صوتی و نوشتاری بسیار متداول است؛ این قضیه به حدی ادامه پیدا می‌کند تا شما به توضیحات محصولات، به مانند بازی‌های FromSoftware،رو بیاورید. با این حال، بر خلاف رسانه‌های سنتی دیگر، این کار صدها نفر و تولید چندین سال مشترک است. این در داستان‌های خود مقداری بیشتر از فراموش کردن بازیکنان برای تفکر در عواقب اعمال لحظه به لحظه‌شان است. Larian موضوعات ستم، اطاعات و آزادی را که با شما در میان خواهد گذشت، بررسی می‌کند و کاراکترهای مبدأ آن بهترین مثال‌های آن هستند.

Lae’zel، Shadowheart، Astarion، Gale، Wyll و Karlach  گروه اصلی شما از شخصیت‌های همراه هستند و هرکدام چیزهای فراوانی دارند. می‌توانید تصمیم بگیرید از دیدگاه یکی از شش نفر فوق (به جای ایجاد یک شخصیت جدید) بازی کنید، دیدگاه متفاوتی را درباره رویدادهای بازی ببینید و به محتوای منحصر به فرد و محتوای مهم دسترسی پیدا کنید اما قطعا بازی کردن با یک شخصیت ساخته خود طعم و مزه دیگری دارد و دنیای جدیدی را برای بازیکن باز می‌کند.
ورای‌یافته‌ای که تنها زمانی که به عنوان آن Origin Character بازی می‌کنید، ممکن است. این اصلی‌ترین نقطه نگاه بیشتر از یک مسیر شرورانه است، بلکه یک لایه داستانی اضافی جذابی را اضافه می‌کند که به نظر می‌رسد تجربه “کانون” را در ذهن ما نشان می‌دهد. ما تا حدی این را توصیه می‌کنیم، به ویژه برای بازیکنان بازگشتی از بازی‌های قبلی که بدون شک دلایل آن‌ها را در عمق استعداد نمی‌شناسند.

 

baldurs gate 3 director debunks rumors of ps5 issues 1

 

نبرد احتمالاً برای بسیاری از بازیکنان تصمیم‌گیری کننده خواهد بود، و هیچ راهی برای دور از آن نیست. جذاب و جذاب، ما آن را دوست داریم و می‌توانید تقریباً هر کجا و با تقریباً هرکسی جدال کنید. رویدادها مواجهه‌های تاکتیکی ترنمی هستند که به طور محبوب انجام شده‌اند و گزینه‌های مختلفی برای گروه‌های خوب گردانی وجود دارد. بزرگ‌زیبایی Larian این بود که این اثر با سرعت یک رقابت کننده کاملاً مشغول به مکالمه‌های پر جزئیات مانده است. این بی‌شک یک بازی کمی دشوار به طور پیش‌فرض است و با یک لحظه عالی به مخاطبان اهدا می‌شود؛ این موضوع نه اتهامی به حقیقت ندارد، برایواضح شدن، زیرا طرفداران این بازی‌ها احتمالاً خیلی برای یک مقدار بازی مشغول بوده‌اند. موتور هوش مصنوعی در حالت سخت Tactician به عنوان بیشتر ارزش بازی اضافه می‌شود.

اما برای بازی اولیه، شما ممکن است بخواهید منتظر شوید تا Larian برخی از اشکالات فنی کوچک بازی را رفع کند. عملکرد در PS5 به طور کل قابل قبول است، سپرده شما را اگر با دقت بالاتر یا 60 فریم در ثانیه واکنش‌پذیرتر بازی کنید - با این حال برخی از مناطق خصوصاً شلوغ چند نقطه‌ای را ممکن است باعث تعداد کمی از آنها شود. خوشحالانه، این مشکل بزرگی در یک بازی که طراحی‌اش به دقت استفاده‌ای است، نیست که به این معنی است که تنها انتقاد واقعی ما از Baldur’s Gate 3 ناهمواری‌اش است.

برای بازی نقش‌آفرینی مکانیکی پیچیده، کمبود کلی از اشکال فنی واقعاً حیرت‌انگیز است، اما هنوز هم سخت است تا عیوبی مانند حرکات کاراکتر به جای خود قرار گیرند و یا مشکلات عجیب اصطکاک در زمان مبارزه رخ دهند، نادیده گرفته شود. برای روشن شدن، بازیکنان بازی‌ها راه‌حلی بهتر می‌شمارند؛ گاهی اوقات حس می‌شود بهتر است که نسخه خود را دوباره بارگذاری کنیم، مگر اینکه یک اشکال واقعاً چشم‌گیر دیگری تکرار شود.

 

BG3 Interface

 

برخی از مطالب دیجیتال در مورد اینکه این همه چیز برای چشم‌انداز RPG چه معنا دارد، ریخته شده است، که استانداردی است که به هر دلیلی به دیگران دست‌نیافتنی است. ایجاد یک جامعه طرفدار پایبند و همکاری با آن‌ها در طول سال‌ها و ساخت یک بازی تا زمانی که مانند یک لباس پلیت
درخشان می‌شود، یک مزیت منحصر به فرد برای استودیو لاریان است. این اظهار نظر تلوین دارد که آن به تجربه برنامه‌های رسمی Dungeons & Dragons و اعتباری که نام Baldur’s Gate هنوز دارد، نسبت به حق به دست آوردن آن، بیشتر از حق حاصل از زحمات و تلاش‌های آن‌هاست. Baldur’s Gate 3، بیشتر از هر چیز دیگری، نشان می‌دهد که وقتی به بازی‌های ویدیویی افسانه‌ای فکر می‌کنید، بازیکنان مایل به انتظار هستند.

Baldur’s Gate 3، شاه نقش‌آفرینی جدید، خواهان حضور شما با عمق و جزئیات خیره‌کننده‌اش است. حتی اگر گیم‌پلی آن برای برخی احتمالاً کمی کند باشد، بسیار سخت خواهد بود که عظمت و زیبایی دنیای آن شما را با قویترین کشش ممکن جذب نکند. آخرین حماسه ساخته شده توسط استدیو لارین به معنای واقعی کلمه می‌تواند زندگی شما را برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها درگیر و در عین حال فراموش‌ناپذیر کند، اگر با دیدی باز برای اولین بار به سراغ آن بروید، اگر هم با این ژانر عجین شده‌اید که نیازی به توصیه بیشتر برای تجربه این شاهکار نخواهید داشت و تا بحال قطعا چندین بار آن را به اتمام رسانده‌اید.

  • استودیوی سازنده: Larian Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 55 الی 200 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
نقاط قوت
  • عظمت و جزییات دنیای بزرگ بازی
  • صداگذاری و موسیقی بی نظیر
  • گیم پلی نوبتی بسیار راضی کننده و چالش برانگیز
نقاط ضعف
  • کمی مشکلات فنی و دیگر هیچ!
8.8/10

امتیاز شما

(5 رای )
10/10
منحصر به فرد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.