نویسنده: نریمان عبدی یکشنبه، 13 خرداد 1397
ساعت 20:04

طعم تلخ فراموشی | بررسی بازی Forgotton Anne

4.8 از 5

بررسی و نقد بازی Forgotton Anne

خیلی از شما وسایلی دارید که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید یا نسخه جدیدی از آن را تهیه می‌کنید و مدل قبلی را دیگر استفاده نخواهید کرد. این وسایل را یا به راحتی دور می‌اندازید یا گوشه اتاق یا در انبار خاک می‌خورند. وسایلی که روزی علاقه زیادی به آن‌ها داشتید و با شور و اشتیاق آن‌ها را استفاده می‌کردید و اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌اند. نه تنها لباس‌ها، عروسک‌ها، ساعت‌ها و دیگر وسایل مورد استفاده به دست فراموشی سپرده می‌شوند، بلکه انسان‌ها نیز به راحتی یکدیگر را فراموش می‌کنند. خیلی از ما شاید دوستان و حتی نزدیکانی داشته باشیم که سال‌ها است آنها را ملاقات نکرده‌ایم و افسوسی بزرگ‌تر این است که شاید در آن میان افرادی باشند که کاملا به دست فراموشی سپرده شده‌اند. این وسایل و آدم‌ها که سال‌ها در ذهن و قلب ما جای داشتند اکنون باید از محل زندگی خود نقل مکان کرده و به سرزمین فراموشی وارد شوند. عنوان Forgotton Anne روایت داستان فراموش شده‌هایی است که در سرزمینی جدید منتظر پایان کار خود هستند.

بررسی بازی Forgotton Anneیکی از پازل‌های جالب بازی

داستان بازی Forgotton Anne

داستان بازی درباره دختری است به نام Anne که در شهر فراموش شده‌ها به عنوان مجری قانون و مسئول رسیدگی به فراموش شدگان یاغی کار می‌کند. یک روز صبح از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که شورشیان شهر را به هم ریخته و در حال خراب‌کاری هستند. او از طرف Bonku که هدایت شهر را بر عهده دارد مامور می‌شود که به مبارزه با شورشیان پرداخته و سردسته یاغیان را دستگیر کند. داستان بازی هرچند کوتاه است اما روایتی زیبا و جذاب از زندگی شهروندان شهر فراموش شدگان است. هرچند از همان ابتدای بازی ممکن است حدس بزنید که چه اتفاقاتی پشت پرده وقایع شهر در جریان است، اما داستان آن‌قدر زیبا روایت شده و شگفتی‌های زیادی دارد که مطمئنا هیچ چیزی از هیجان آن کم نمی‌کند. بهترین بخش روایت داستانی بازی شخصیت‌پردازی آن است. در این عنوان شما با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو خواهید شد و با آن‌ها گفت‌وگو خواهید کرد. شخصیت‌هایی که علی‌رغم کوتاه بودن داستان بازی آنقدر عالی پرداخت شده‌اند که مدت‌ها شما را با خود درگیر می‌کنند. کاراکترهایی مانند Fig، Magnum Inspector و The Blub از جذاب‌ترین شخصیت‌های غیر اصلی بازی هستند که در کنار Anne لحظات زیبایی را برای شما رقم خواهند زد. نقطه قوت شخصیت‌های بازی نه تنها پرداخت آن‌ها بلکه صداپیشگی حرفه‌ای کاراکترهای بازی است. صداپیشگی بازی فوق العاده باورپذیر و جذاب است و به خوبی شما را با داستان همراه می‌کند. به شخصه از میان تمام شخصیت‌های بازی Inspector Magnum را بسیار دوست دارم. صداپیشگی این شخصیت و پرداخت و تاثیر آن در پیشبرد داستان فراتر از یک شخصیت جانبی بوده و فوق العاده جذاب است.

بررسی بازی Forgotton Anneطراحی هنری و زیبای بازی به سبک انیمه

اگر کارتون‌های دهه 60، مانند خانواده دکتر ارنست یا مهاجران و ... را به خاطر داشته و از دیدن آن‌ها لذت برده باشید، حتما از سبک گرافیکی و هنری بازی Forgotton Anne خوشتان خواهد آمد. گرافیک دوبعدی بازی و سبک هنری انیمه آن در همان نگاه اول به دل می‌نشید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که من مشتاق تجربه این بازی شدم همین سبک گرافیکی خاص بازی بود که با دیدن اولین نمایش از بازی در فروشگاه استیم شیفته آن شدم. عنوان Forgotton Anne با موتور محبوب Unity ساخته شده است و انیمیشن‌های دوبعدی بسیار زیبایی دارد و به طور دقیق از ساختار و جزئیات انیمه‌های ژاپنی الهام گرفته است. گرافیک دوبعدی  و سبک خاصی که دارد در کنار طراحی هنری زیبا و طراحی شخصیت‌ها، سومین عنصر موفقیت کاراکترهای بازی بعد از شخصیت‌پردازی و صداپیشگی است. هرچند بازی کوتاه مدت است اما در همین زمان کم از چندین میان پرده سینمایی کوتاه نیز تشکیل شده است که اتفاقا در بهترین زمان ممکن نمایش داده می‌شوند و به شکل گیری لحظات اوج داستانی کمک شایانی می‌کنند. به تمام این زیبایی‌ها عنصر موسیقی جذاب بازی را نیز اضافه کنید تا با یک انیمه احساسی زیبا روبه‌رو شوید و از دیدن آن لذت بررید. عنوان Forgotton Anne تنها یک بازی نیست بلکه یک انیمیشن زیبا است که داستانی احساسی را در بطن خود روایت می‌کند. طراحی UI بازی ساده و کارآمد است اما من با مشکل عجیبی در این بخش مواجه شدم؛ از آنجایی که از کنترلر PS4 برای بازی استفاده میکردم در بسیاری از اوقات نمایش تصاویر دکمه‌های کنترلر در UI بازی با اختلال مواجه شده و شکل دکمه‌های Xbox نمایش داده می‌شد.

بررسی بازی Forgotton Anneنیروی Anima توسط Anne استفاده می‌شود

عنوان Forgotton Anne یک بازی ماجرایی و پلتفورمر دوبعدی است که از مکانیک‌های مختلفی در روند بازی استفاده کرده است. معماهای کوچک و مختلفی در بازی وجود دارد که حل آن‌ها چندان سخت نیست و با کمی وقت صرف کردن می‌توان این معماها را حل کرد. در حین بازی گفت‌وگوهای بسیاری بین Anne و شخصیت‌های دیگر بازی برقرار می‌شود که نقش مهمی در پیشرفت بازی داشته و از طریق این گفتگوها است که می‌توان برخی از معماها را حل، یا مسیر درست برای رسیدن به هدف را پیدا کرد. از دیگر مکانیک‌هایی که در بازی قرار دارد تصمیم‌گیری‌های مهمی است که در بخش‌های مختلف باید توسط بازیکن اتخاذ شود و این تصمیم‌ها در روند بازی تاثیر مهمی دارند. در این عنوان Anne از نیروی خاصی استفاده می‌کند به نام Anima و توسط این انرژی می‌تواند دستگاه‌های مختلف را راه اندازی کرد. برای جمع آوری Anima یا باید از منابع موجود در بازی استفاده کرد یا انرژی لازم را با نابود کردن یک شیء فراموش شده به دست آورد. علاوه بر این، مکانیسم‌های بخش ماجرایی عنوان Forgotton Anne از مکانیک‌های پلتفورمر مختلف هم تشکیل شده است؛ پریدن روی سکوها و بالارفتن از قسمت‌های مختلف و همچنین استفاده از بال‌های مکانیکی که Anne با خود حمل می‌کند و برای پرش به ارتفاع‌های بالاتر از آن استفاده می‌کند از جمله ویژگی‌های جذاب پلتفورمینگ بازی است. خاطرات و یادداشت‌هایی در بازی وجود دارد که با به دست آوردن و مطالعه آن‌ها می‌توانید مسیر خود را پیدا کرده یا راه حل مناسب برای یک معما را پیدا کنید. هوش مصنوعی شخصیت‌های جانبی مخصوصا Fig بسیار خوب پیاده‌سازی شده و در بسیاری از بخش‌های بازی این کمک‌های Fig است که باعث می‌شود بخشی از مرحله را بتوانید بگذرانید.

عنوان Forgotton Anne یک بازی ماجرایی و پلتفورمر جذاب است که برای مدت هرچند کوتاهی شما را سرگرم خواهد کرد. سبک هنری بازی، داستان جذاب و شخصیت‌های دوست داشتنی آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این عنوان هستند که مطمئنا شما را به خود جذب خواهند کرد. هرچند بازی یک عنوان مستقل و کوتاه است ولی فوق العاده بر روی شخصیت پردازی کاراکترها کار شده و صداپیشگی تمام شخصیت‌ها عالی است و برای مدت‌ها در خاطر شما باقی خواهند ماند. اگر از طرفداران انیمه‌های ژاپنی مخصوصا کارتون‌های دهه 60 هستید و از بازی‌های ماجرایی و پلتفورمر لذت می‌برید، حتما Forgotton Anne را تهیه کنید.

بررسی این بازی بر اساس نسخه ارسالی ناشر برای وبسایت بازی‌مگ نوشته شده است

  • استودیوی سازنده: ThroughLine Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
9.0
عنوان Forgotten Anne یک بازی ماجرایی و پلتفورمر جذاب است که برای مدت هرچند کوتاهی شما را سرگرم خواهد کرد. سبک هنری بازی، داستان جذاب و شخصیت‌های دوست داشتنی آن از مهم‌ترین ویژگی‌های این عنوان هستند که مطمئنا شما را به خود جذب خواهند کرد.
نقاط قوت
  • سبک هنری زیبای بازی
  • صداپیشگی
  • روایت داستانی جذاب
نقاط ضعف
  • اشکالات جزیی در رابط کاربری
7.9/10

امتیاز شما

(14 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.