نویسنده: سینا چهارشنبه، 14 مهر 1400
ساعت 06:16

بررسی نسخه Early Access بازی Age of Darkness: Final Stand

1 از 5

ژانر استراتژی همزمان، حداقل در میان بازی‌های ویدئویی مختص رایانه‌های شخصی، زمانی از مهمترین و موفقترین ژانرها به شمار می‌آمد که سالانه شاهد عرضۀ عناوین بی‌شماری با استفاده از چهارچوب این سبک بودیم اما موفقیت آثار MOBA و البته ظهور نسخه‌های بسیار ساده‌تر این ژانر روی پلتفرم‌های همراه، عملاً پروندۀ این قبیل آثار به عنوان یک بازیگر مهم در عرصۀ بازی‌های ویدئویی را بست ولی با این وجود تعدادی از استودیوهای قدیمی مانند Relic Entertainment، هنوز هم به این سبک و سیاق وفادار مانده و عناوین در خور توجهی را تولید می‌کنند و استودیوهای جدیدتری مثل Numantian Games، Eleven bit studios و ... هم با بهره‌گیری از عناصر دیگر ژانرها تلاش کرده‌اند تا چراغ RTS را روشن نگه دارند. بازی Age of Darkness: Final Stand، ساختۀ استودیوی تازه تأسیس PlaySide، با الهام گرفتن از بازی موفق They Are Billions ولی با تمرکز بیشتر بر ساختار کلاسیک استراتژی همزمان، در همین ابتدای راه و نسخۀ Early Access نشان داده که حرف‌‎های بسیاری برای گفتن دارد.

Age of Darkness Final Stand 3

اتمسفر Age of Darkness: Final Stand یک فضای فانتزی تاریک را پیش روی مخاطبان قرار داده که در آن دشمن اصلی، تاریکی است. علت وجود این تاریکی برای هیچ کس مشخص نیست اما برخی تصور می‌کنند که ریشۀ این تاریکی در ترس و کابوس‌های بشریت است و عده‌ای دیگر هم آن را به ارواح افرادی نسبت می‌دهند که از زنده‌ها متنفر هستند. هر چه که هست، این تاریکی باعث شده تا جهان به جولانگاه موجوداتی اهریمنی تبدیل شود که خصوصاً به هنگام شب برای نابودی کامل بشریت به محل زندگی مردم عادی یورش برده و تلاش می‌کنند تا معدود نور موجود در جهان را خاموش کنند. وظیفۀ بازیکن به عنوان رهبر انسان‌ها، سر و سامان دادن به ساختارهای دفاعی در برابر حملات این موجودات پلید و گسترش قلمرو نور در جهان است. در حال حاضر خبری از یک کمپین سنتی در Age of Darkness: Final Stand نیست و هنوز برای قضاوت در مورد اینکه آیا تیم سازنده می‌توانند از اتمسفری که در این جهان خیالی و سیاه در اختیار دارند، به خوبی بهره ببرند زود است ولی به عنوان یک چهارچوب اولیه، با ساختاری قابل قبول ولی در عین حال کلیشه‌ای طرف هستیم که دست سازندگان را برای خلق یک کمپین قوی باز گذاشته است.

بدون شک مهمترین پرسش برای علاقه‌مندان در رابطه با عنوانی که به صورت دسترسی زود هنگام عرضه شده و خبری هم از بخش داستانی در آن نیست، مربوط به بخش گیم‌پلی است و باید گفت که Age of Darkness: Final Stand به شکلی غیرمنتظره در همین ابتدای کار از یک هستۀ بسیار قوی بهره می‌برد. در سطح اول گیم‌پلی با یک ساختار کاملاً سنتی در ژانر استراتژی طرف هستیم که هدف به دست آوردن منابعی مثل غذا، چوب و ... است تا با کمک آن‌ها ساختمان‌های مورد نیاز را ساخته و سازه‌‎های دفاعی لازم را در اطراف شهر ترتیب ببینید. در شروع کار با ساختمان‌های چوبی و کاهگلی طرف هستید اما با بدست آوردن منابع بیشتر، می‌توانید ساختمان‌ها و ابزار خود را آپگرید کرده و مقر اصلی را از فضایی شبیه روستاهای پیش از قرون وسطی تبدیل به شهری مشابه اوج دوران اروپای فئودالی کنید.

Age of Darkness Final Stand 3

در سطح بعدی دفاع در برابر نیروهای اهریمنی، محور اصلی گیم‌پلی است که در کنار سازه‌های دفاعی بسیار گسترده‌ای که در اختیار دارید، امکان تربیت نیروهای جنگی مختلف هم فراهم است که هر چه بیشتر از نبرد با دشمنان جان سالم به در ببرند، بر قدرت آن‌ها افزوده می‌شود و همچنین به کمک درخت توانایی‌ها می‌توانید بر اثرگذاری آن‌ها بیفزاید. در کنار نیروهای دون پایه، یک شخصیت قهرمان هم وجود دارد که از قدرت بسیار بالاتری برخوردار است و در اثر افزایش سطح، به نیروهایی جادویی و به شدت مخرب دست پیدا می‌کند که استفادۀ به موقع از آن‎ها، مسیر مبارزات را در چشم به هم زدنی به سود شما تغییر می‌‎دهد. لازم به ذکر است که برای نسخۀ نهایی سه قهرمان در نظر گرفته شده اما در حال حاضر فقط به یکی از آن‌ها دسترسی داریم.

دشمنان ابتدایی، موجوداتی بسیار بدوی هستند که مثل یک حیوان درنده فقط می‌توانند با پنجه‌های خود از نزدیک به شما آسیب بزنند اما به مرور با دشمنانی پیچیده‌تر رو به رو خواهید شد که از سلاح و جادو استفاده کرده و کار را برای شما سخت می‌کنند. در کنار این‌ها ویژگی دیگری به نام Malice در بازی گنجانده شده که اثر منفی بر توان رزمی شما دارند، مثلاً قدرت تهاجمی دشمنان را را تحت شرایطی خاص افزایش داده یا سرعت حملۀ نیروهای تحت فرماندهی شما را کاهش می‌دهند و ... . در کل چرخۀ گیم‌پلی گسترش شهر در روز و دفاع با چنگ و دندان در شب، همین الآن هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد و با وجود اینکه Age of Darkness: Final Stand محتوای چندانی ندارد اما می‌توانید با دستکاری درجۀ سختی و استفاده از پیشفرض‌هایی که کار را سخت‌تر می‌کنند، ساعت‌ها قدرت تفکر استراتژیکی خود را به چالش بکشید.

Age of Darkness Final Stand 3

این عنوان از نظر بصری جایزۀ خاصی نخواهد برد و ترکیب رنگ آن هم گسترۀ چندانی ندارد اما از نظر شرایط اجرایی و با توجه به اینکه معمولاً صدها و حتی هزاران دشمن به طور همزمان روی صفحه ظاهر می‌شوند و در هر لحظه شاهد افکت‌های بسیاری از جادو و آتش روی صفحه هستیم، بدون مشکلی قابل ذکر و با فریم دهی کاملاً پایدار قابل تجربه کردن است. در مورد موسیقی و جلوه‌های صوتی فعلاً نمی‌توان نظر خاصی داد و باید منتظر کمپین اصلی باشیم.

تیم سازندۀ Age of Darkness: Final Stand گام اول را به خوبی برداشته‌اند و نه تنها یک هستۀ گیم‌پلی کامل و سرگرم‌کننده را در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند، بلکه از نظر کیفیت اجرایی، مسائل فنی و ... برخلاف رسم معمول عناوین Early Access، شاهد مشکل خاصی نیستیم و حتی روی سیستم‌های معمولی هم به راحتی می‌توان از این تجربۀ اولیه لذت برد.   

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.