نویسنده: قاسم ممتاز چهارشنبه، 31 خرداد 1396
ساعت 15:35

گیم پلی و اولین تجربه ی بازی Dirt 4

4 از 5

گیم پلی بازی Dirt 4

Dirt 4 به نظر من بدرد اون دسته از گیمرهائی می خوره که به بازی های شبیه ساز رانندگی خیلی علاقه دارن و از طرفی مسابقات اتومبیل رانی رالی و آفرود رو دنبال می کنن. اما از زاویه ی دید کسی که فقط برای تفریح و لذت از یک بازی ژانر اتومبیل رانی می خواد سراغ این بازی بره، باید بگم که Dirt 4 اصلا انتخاب مناسبی نیست! ( خدمت دوستان یادآوری می کنم که این مطلب فقط جنبه ی اولین تجربه ی بازی و نمایش گیم پلی بازی Dirt 4 در همین رابطه رو داره و در گروه مطالب مربوط به نقد و بررسی بازی قرار نمی‌گیره )

Dirt 4 یک بازی شبیه ساز مسابقات رالی به تمام معناست. همه چیز بصورت کاملا واقعی در بازی گنجانده شد. مثل اکثر بازی های شبیه ساز از جمله Gran Turismo که برای شرکت در مسابقات لازم بود تا یک سری گواهینامه ها رو تحت عنوان لایسنس بگیریم، Dirt 4 هم چنین بخشی رو به بازی اضافه کرده اما برای گرفتن این لایسنس ها نیازی نیست که بخش مجزائی رو دنبال کنید و با جلو بردن خط بازی در قسمت Career و البته موفقیت در انجام مسابقات، این لایسنس‌ها بخودی خود برای شما باز می‌شن. لایسنس های جدیدتر، یعنی مسابقات جدیدتر با اتومبیل های سریع تر و جایزه های بزرگ تر.

بخش Career بازی درست مثل شماره های قبلی دقیقا شبیه به مسابقات رالی، یعنی رکورد زنی در یک مسیر خاص طراحی شده. چقدر لذت بخش می شد اگر مثل Dirt 2 قسمتی برای مسابقه ی معمولی مثل سایر بازی های مسابقات اتومبیل رانی که بطور همزمان باید برای کسب مقام بهتر با چند اتومبیل دیگه مسابقه می دادیم به بازی اضافه میشد. اتفاقی که از بعد از نسخه ی سوم بطور کامل از بازی Dirt متاسفانه حذف شده.

گفتم که Dirt 4 به سمت واقعیت گرائی خیلی پیشروی کرده و بازی می تونه یک بستر آموزشی و همینطور آزمایشی خیلی خوب برای راننده های آماتور یا حتی راننده های حرفه ای باشه. دیگه از نقشه خبری نیست ( البته من با درجه ی سختی Pro بازی می کردم و نمی‌دونم که اگر درجه ی سختی رو پائین می آوردم نقشه به Hud بازی اضافه می شد یا نه ) و باید به نقشه خوانی که همراهتون هست اعتماد کامل داشته باشید.

باید الفاضی که استفاده می کنه رو بخوبی بشناسید و بتونید بر اساس اونها در جاده ای مه آلود که ممکنه بیشتر از 2 متر جلوی ماشینتون رو نبینید با آخرین سرعت رانندگی کنید.

از طرف دیگه اتومبیلتون در حین مسابقات ممکنه آسیب ببینه و باید اون رو بعد از هر دور رقابت تعمیر کنید. برای تعمیر کردن اتومبیل هم به زمان احتیاج دارید که باید این زمان رو با زدن رکورد های بهتر در دورهای قبلی مسابقه برای خودتون ذخیره کرده باشید. هر چقدر زمان ذخیره ی کمتری داشته باشید، بعد از تعمیر اتومبیلتون، دور بعد مسابقه رو عقب تر از سایر راننده ها شروع می کنید که همین موضوع کار رو براتون سخت‌تر می کنه.

یک ویژگی جالبی که به Dirt 4 اضافه شده این هست که می‌تونید تیم اتومبیل رانی خودتون رو داشته باشید. می تونید برای خودتون گروه جمع کنید، مهندس داشته باشید، مدیر و همینطور مسئول روابط عمومی استخدام کنید و اسپانسر بگیرید تا بتونید هزینه هاتون رو پوشش بدید. با داشتن گروه قویتر می تونید قراردادهای بهتری ببندید و با موفقیت در مسابقات درآمدتون رو بیشتر کنید. البته باید این نکته رو هم بگم که بعضی از افرادی که استخدام می کنید با حقوق ثابت با شما قرارداد می بندن و بعضی دیگه درصدی از جایزه ی نهائی رو ازتون می گیرن. باید با این افراد سر بستن قرار داد و حقوقشون مذاکره کنید تا بتونید قرارداد مناسبی برای خودتون فراهم کنید و تیم قدرتمندتری رو هم تشکیل بدید.

در حین بازی می تونید تا 10 بار در حالت Pro یک دور رقابت رو ری‌استارت کنید و بعد از اون یا باید از مسابقه خارج بشید یا به هر نحوی که هست مسابقه رو تمام کنید.

گیم پلی بازی، که مهمترین بخش اون در بازی های ژانر اتومبیل رانی Handling اتومبیل هست، در Dirt 4 تا حدودی خشک طراحی شده به اینصورت که بازی بواسطه ی شبیه ساز بودن محدودیت های زیادی رو در رابطه با مانور در جاده برای شما ایجاد کرده. یک برخورد ساده با دیوار کنار مسیر می تونه شما رو از مسیر خارج کنه یا صدمه ی زیادی به اتومبیلتون بزنه که هدایت اون رو براتون غیر ممکنه کنه. از طرف دیگه زاویه های دوربین زیادی که در بازی تعریف شده، به گیمر کمک می کنه تا بهترین حالت رو برای تسلط بیشتر بروی اتومبیل انتخاب کنه اما بعضی از این زاویه ها بقدری مقدار دید رو کاهش می دن که تقریبا بلا استفاده هستن.

بهر حال باید بگم که Dirt 4 یک بازی شبیه ساز مسابقات رالی خیلی خوب خواهد بود اگر از نظر گرافیک و گیم پلی با بازی های بزرگی مثل سری forza یا Forza Horizon مقایسه نشه. در غیر این صورت بر خلاف تصوری که از بازی داشتیم، حتی ممکنه در نسل هشتمی بودن بازی بواسطه ی گرافیک معمولی و تکسچر های نه چندان پیشرفته ی اون شک کنید.

دانلود در: 7 دقیقه از گیم پلی بازی Dirt 4 بر روی PC

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 16
    تشکر: 2
    تشکرشده: 13

    کیفیت ویدویو چقدر پایین بود!!!

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: mtg
    کیفیت ویدویو چقدر پایین بود!!!

    شاید باور نکنید ولی به شونصد روش مختلف من این ویدئو رو تبدیل کردم تا هم کیفیت مناسبی بگیرم هم حجم کمی داشته باشه . از طرف دیگه بازی 60 فریم اجرا می شه . برای همین حجم ویدئویی که از بازی گرفته می شه خیلی بالا می ره . بازم تست می کنم اگر شد یک کیفیت مناسب تر براش آپلود می کنم اما اینم خیلی بد نیستا :tear:

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.