نویسنده: محمد مراقی یکشنبه، 24 دی 1396
ساعت 23:48

عملکرد کلی کنسول PS4 در سال 2017

5 از 5

بررسی عملکرد سونی و کنسول PS4 در سال 2017

این مطلب ترجمه یکی از مقالات وبسایت کوتاکو است.

با اینکه سال قبل بیشتر توجهات به سمت نینتندو معطوف شده بود و سوییچ حسابی سر و صدا می‌کرد، سونی با PS4 هم سالی بسیار عالی و البته ساکت را سپری کرد. سونی موفق شد در طول سال 2017 میلادی، همان سیستمی را در اختیار هوادارانش بگذارد که سه سال قبل، هنگام انتشار کنسول جدید PS4، وعده‌اش را داده بود. از خدمات دیجیتالی بسیار مفید و کاربرپسند گرفته تا لاین‌آپی پربار از بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری. این بازی‌ها را می‌توان از ابعاد متفاوتی در دسته‌بندی‌های مختلف جا داد. بازی‌های انحصاری ساخته شده توسط استدیوهای فرست‌پارتی از یک سو و بازی‌های ژاپنی بسیار خوبی که ناشرین‌شان علاقه‌ای به انتشار بازی‌ها برروی تعداد اندک Xbox One های موجود در ژاپن ندارند، از سوی دیگر به همراه هجمه‌ای از عناوین چند پلتفرمی که اغلب بهترین عملکرد خود را در PS4 نشان می‌دادند سالی موفق را برای سونی و کنسول نسل هشتمش رقم زدند.

سونی در سال قبل تمرکز بسیار زیادی روی هدست واقعیت مجازی خود داشت. این هدست که PS VR نام دارد، هم‌اکنون نه تنها یکی از پرطرفدارترین گجت‌های سرگرمی جهان است، بلکه به دومین پلتفرم مهم سونی (بعد از PS4) تبدیل شده است و حتی از کنسول دستی محبوبش PS Vita هم پیشی گرفته است. (بررسی کوتاه هدست واقعیت مجازی سونی PlayStation VR) از آنجایی که سونی همیشه به دنبال فراهم کردن بهترین مکان برای بازی کردن است، علاوه بر PS VR سونی بستری جدید را فراهم کرد که در آن بازیکنان با هماهنگی بیشتر با یکدیگر، به تجربه بازی‌های چندنفره بپردازند. این قابلیت که با عنوان PlayLink شناخته می‌شود، هم‌اکنون برای سیستم عامل‌های موبایل در دسترس است. با اینکه به طور دقیق از وضعیت انتشار بازی‌های انحصاری PS4 در سال 2018 اطلاعی نداریم؛ سونی با PS4 و PSvr، وعده سالی بسیار شگفت‌انگیز را به طرفدارانش داده است. به طور کلی سونی سال بسیار خوب و پررونقی را پشت سر گذاشته و حالا مصمم‌تر از همیشه وارد 2018 شده است.

SONY PS4

بررسی عملکرد سخت‌افزاری برند پلی‌استیشن و PS4

سال 2016 بود که سونی کنسول PS4 Pro را به بازار عرضه کرد. کنسولی که سخت‌افزاری قوی‌تر از PS4 دارد و عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها از خود نشان می‌دهد. سونی هنگام عرضه این کنسول میان‌نسلی، به این نکته مهم اشاره داشت که با انتشار آن، هیچ لطمه‌ای به بازار PS4 معمولی وارد نمی‌شود و قصد ندارد با این کار، مخاطبانش را به دودسته مختلف تقسیم کند. (بررسی، مشخصات، ویژگی ها و مقایسه ی پلی استیشن 4 Pro با PC و PS4) پس از گذشت یک سال از انتشار این کنسول میان‌نسلی، سونی به خوبی ثابت کرد که بازار بازی‌های دو کنسول مختلف PS4 به هیچ وجه از یکدیگر جدا نیست و هر بازیبازی به طور داوطلبانه می‌تواند با هزینه بیشتر، تجربه‌ای بهتر و زیباتر از بازی‌های خود داشته باشد. برای مثال بازی‌هایی مثل Horizon: Zero Dawn و Assassin's Creed: Origins هنوز هم در PS4 معمولی بسیار زیبا به نظر می‌رسند اما در PS4 Pro گرافیک به مراتب نرم و روان‌تری دارند و می‌توانید وضوح تصویر بیشتری را در آن دریافت کنید.

همچنین در خارج از بحث PS4، گفتیم که سونی در اواخر سال 2016 هدست واقعیت مجازی خود را با نام PS VR عرضه کرد. یک سال بعد، مدل جدیدتری از این هدست‌ها به بازار عرضه شد که البته تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد. مدل‌های قبلی هدست PS VR ایرادات چندانی نداشت که سونی در مدل‌های جدیدتر به بهبود آن‌ها بپردازد. از همین رو در مدل جدید هدست PS VR، تنها یک هدفون داخلی به هدست افزوده شده است که پیش از این، تقاضای زیادی از سوی طرفداران داشت. (مدل جدید پلی‌استیشن وی‌آر معرفی شد)

بررسی عملکرد سونی و PS4 در حوزه‌ی شبکه و خدمات

دارندگان کنسول PS4، همواره رابطه نزدیک و در عین حال بسیار آزاردهنده‌ای با آپدیت‌های نرم‌افزاری این کنسول دارند و هر چند وقت یک بار، باید کنسول خود را بروزرسانی کنند. اکتبر سال 2017 میلادی بود که سونی بروزرسانی 5.0 را برای PS4 منتشر کرد. در این بروزرسانی جدید، سرعت سیستم عامل کنسول به مراتب بهتر شده و انتقاد طرفداران در این زمینه را کاهش داده بود. علاوه بر این، در بروزرسانی 5.0 قابلیت تنظیم لیست دلخواه از دوستان‌تان فراهم شده است و همچنین می‌توانید تبلیغات پاپ‌آپ حین تماشای ویدیوها و مطالب مختلف را غیرفعال کنید. به طور کلی بروزرسانی 4.5 از 5.0 به مراتب بهتر بود. در این بروزرسانی، قابلیت بسیار مفید استفاده از هاردهای اکسترنال در کنسول فراهم شد و همچنین یک حالت تقویت شده برای PS4 Pro ایجاد شده بود که بازی‌ها را بهتر و با سرعت بیشتری اجرا می‌کرد. یکی از خواسته‌های همیشگی هواداران PS4 از روزهای اول عرضه این کنسول، قابلیت تغییر نام کاربری در شبکه PSN بود. با اینکه این قابلیت هنوز به کنسول اضافه نشده است، شاون لیدن، در کنفرانس سونی در رویداد پلی‌استیشن به این نکته اشاره کرد که شاید در آینده (به احتمال زیاد در 2018) این قابلیت (تغییر نام کاربری در PSN) به کنسول اضافه شود.(PSX 2017 | آیا سرانجام امکان تغییر نام کاربری PSN فراهم خواهد شد؟)

هنگامی که وبلاگ رسمی پلی‌استیشن تصویری مربوط به بروزرسانی 5.0 به اشتراک گذاشت، قسمتی از این بروزرسانی جدید را مشاهده می‌کردیم که در تنظیمات مربوط به اعلان‌ها، آپشنی برای تغییر رنگ (بین سفید و سیاه) وجود دارد؛ اما این مورد در بروزرسانی 5.0 وجود نداشت و فهمیدیم که سونی این بروزرسانی را تمام و کمال منتشر نکرده. البته این مورد به عنوان تنها نقطه ضعف این بروزرسانی، زیاد هم بد نیست و می‌توان به حساب مسئولیت‌پذیری سونی زد که در پی فراهم کردن بهترین تجربه‌های ممکن از محصولات خودش است.

PSN

متاسفانه، سونی هنوز هم نسبت به ایجاد قابلیت کراس-پلی بین پلتفرم‌های مختلف بی‌میل است. با توجه به اظهار نظرهای سونی در این زمینه، ظاهرا نباید انتظار یک آپدیت جدید را داشته باشیم که قابلیت کراس-پلی بین پلتفرم‌های مختلف را ایجاد کند. کراس-پلی، قابلیتی است که دارندگان کنسول‌های مختلف مثل PS4، Xbox One و حتی سوییچ، می‌توانند با یکدیگر به تجربه بازی‌های چند نفره بپردازند.

اواخر سال 2016 میلادی بود که سونی هزینه اشتراک یک ساله سرویس پلی‌استیشن پلاس را افزایش داد. این هزینه از مبلغ 49.99$ به 59.99$ افزایش یافت اما در سال 2017 هیچ تغییری در آن ایجاد نشد. با تهیه یک سرویس پلی‌استیشن پلاس می‌توانید به تجربه بازی‌های چند نفره بپردازید، تخفیف‌های مختلف و همچنین هر ماه دو بازی رایگان برای PS Vita، PS3 و PS4 دریافت کنید. بازی‌های رایگان سال قبل برای PS4، در کل وضعیت رضایت‌بخشی داشتند و شاهد بازی‌های رایگان بسیار خوبی بودیم. هیجان‌انگیزترین این بازی‌ها، بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بود که در ماه اکتبر به صورت رایگان برای مشترکین پلی‌استیشن پلاس در دسترس قرار گرفته بود. از طرفی هم تخفیف‌های ماهانه بازی‌ها در این سرویس حسابی طرفداران را خوشحال می‌کرد و شاهد بازی‌های بعضا بزرگی در این بخش بودیم. بازی Little Big Planet 3 در ماه فبریه، Tearaway Unfolded در ماه مارچ، بازی Until Dawn در ماه مارچ و Infamous: Second Son در ماه سپتامبر از جمله بازی‌هایی بودند که در طول سال 2017 در سرویس پلی‌استیشن پلاس رایگان در دسترس قرار گرفتند.

سونی همواره درحال بهبود بخشیدن به سرویس PS Now است و مدام پشتیبانی کامل خود از این سرویس را ثابت می‌کند. سرویس PS Now هم‌اکنون با هزینه اشتراک ماهیانه 13$ در دسترس است. سونی اجرای روان و خوب بازی‌های PS4 را به خوبی بازی‌های PS3، در این سرویس وعده داده.

Uncharted the lost legacy

می‌توان همایش PSX را هم به عنوان یکی از خدمات مهم سونی به حساب آورد. رویداد دو روزه سونی در سال 2017، بسیار متفاوت‌تر از سال‌های قبل بود و در آن شاهد جمع دوستانه‌ای از سازندگان بازی‌های بزرگ پلی‌استیشن 4 بودیم که به مراتب به جمع اضافه می‌شدند و درباره بازی خود صحبت می‌کردند. اما در هر صورت انتظارمان از PSX 2017 خیلی بیشتر از این حرف‌ها بود. سونی در PSX 2016 معرفی‌های بزرگی مثل The Last of Us: Part II داشت و بازی‌های مورد انتظار زیادی را به نمایش گذاشت. از طرفی هم در نمایشگاه هفته بازی پاریس حسابی غوغا به پا کرد و نمایش‌های جذابی را نشان طرفداران داد. اما ماجرا در PSX 2017 کمی متفاوت بود و تنها به اعلام اطلاعات جزئی از بازی‌های خود بسنده کرد. سونی حتی حداقل‌ترین انتظارمان که اعلام تاریخ انتشار برخی از بازی‌ها بود را هم نادیده گرفت و زیرکانه از آن قسر در رفت.

عملکرد PS VR از زمان عرضه

اینطور که پیداست، سونی واقعا به هدست PS VR ایمان دارد و می‌خواهد حسابی از آن کار بکشد. نسبت به انتقادات و پیشنهادات طرفداران بسیار حساس است و به آنها اهمیت زیادی می‌دهد. بازی Farpoint، یکی از بازی‌های انحصاری برای این هدست بود که اوایل سال 2017 منتشر شد. این عنوان، تیراندازی اول شخص بسیار جذابی بود که سریعا طرفداران زیادی را جذب خود کرد. سازندگان Farpoint هم حسابی به پشتیبانی از بازی خود ادامه دادند و با بروزرسانی‌های مداوم برای بازی Farpoint، به توسعه بخش چند نفره آن پرداختند و تجربه‌ای کامل‌تر را برای طرفدارانی به ارمغان آوردند که تا ماه‌ها به بازی کردن آن ادامه دادند. از طرفی هم یوبی‌سافت پشتیبانی کامل خود از بازی‌هایی که برای هدست PS VR منتشر کرده (مثل بازی Star Trek: Bridge Crew) را نشان داد. استدیوهای دیگری که برای این هدست بازی ساخته بودند هم پشتیبانی خود از بازی‌ها را به طور کامل ثابت کردند. برای مثال استدیوهای Double Fine و Bethesda دو استدیویی بودند که به ترتیب بازی‌های Psychonauts و Skyrim را برای PS Vr منتشر کرده بودند و سپس کار خود را با عرضه بروزرسانی‌های متوالی برای بهبود ایرادات مختلفی که بازیکنان گزارش می‌کردند، ادامه دادند.

بازی‌های هدست PS VR شما را مجبور به ایستادن یا نشستن در مقابل تلوزیون می‌کنند که البته در برخی از موارد، منجر به تجربه‌های بسیار لذت‌بخشی می‌شوند. برای مثال در بازی Final Fantasy XV که برای هدست PS VR در دسترس قرار گرفته است، با نشستن در مقابل تلوزیون، شروع به ماهیگیری می‌کنید و بسیار هم لذت‌بخش است.

PS VR

بازی‌های PS VR مدتی است که بر سر زبان‌ها افتاده‌اند و عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند. یکی از این بازی‌ها در سال 2017، بازی Statik بود. حین انجام این بازی می‌توانید از کنترلر PS4 خود در انجام کارهای مختلفی مثل باز کردن قفل‌ها، استفاده کنید. دو بازی Dino Frontier و No Heroes هم از جمله دیگر بازی‌های بسیار خوب PS VR در سال 2017 میلادی‌اند که هر یک به طریقی، یک چشم‌انداز بسیار زیبای دیجیتالی در خود جای داده‌اند. سه بازی نام برده شده را می‌توان جزو بهترین بازی‌های PS VR در سال 2017 دانست. کاملا روشن است که سونی رابطه بسیار خوبی با استودیوهای فرست‌پارتی و مستقل خود دارد. در سال جدید میلادی، هدست PS VR را از نظر بازی‌های مختلف انحصاری، به طور کامل ساپورت خواهد کرد. طرفداران سونی نباید به هیچ وجه در این زمینه نگران باشند. به نظر می‌رسد سونی انتشار دو بازی Inpatient و Bravo Team را به ترتیب در ماه‌های ژانویه و مارچ برنامه ریزی کند.

به طور کلی شاید PS VR بهترین تجربه از واقعیت مجازی در جهان نباشد، اما پشتیبانی سونی از این هدست و بازی‌های ریز و درشتی که برای آن منتشر می‌شوند، به PS VR یک فرصت عالی برای موفقیت می‌دهند.

بازی‌های PS4 در سالی که گذشت

حقیقتا وضعیت دارندگان کنسول PS4 هم دست کمی از هدست PS VR نداشت. آن‌ها در طول سال 2017، انواع بازی‌های مختلف را که هر یک به طریقی محبوب‌اند و به موفقیت‌های فراوانی دست پیدا کرده‌اند، تجربه کردند. بازی‌هایی که از جمله آن‌ها می‌توان به Nier Automata، Nioh، Persona 5 و  Horizon: Zero Dawn اشاره‌ای داشت که حسابی غوغا به پا کرد و به نظر می‌رسد آینده بسیار درخشانی داشته باشد. استدیو گوریلا گیمز که پیش از این فقط سری Killzone را توسعه می‌داد، به خوبی ثابت کرد که می‌تواند در زمینه ساخت بازی‌های ماجراجویانه بزرگی که در آن‌ها یک کاراکتر سوم شخص، عمیقا شخصیت‌پردازی می‌شود، یکی از بهترین‌ها باشد. با توجه به سابقه درخشان این استودیو در دوران سری بازی‌های Killzone، این موفقیت زیاد هم دور از انتظار نبود. در ادامه بازی Gravity Rush 2 را هم به لیست بازی‌های امسال PS4 اضافه کنید. این بازی به خوبی تلاش‌های تحسین‌‍برانگیز سونی برای ادامه دادن عناوین مورد‌علاقه‌اش را نشان می‌داد. تمام بازی‌های نام برده شده در کنار MLB The Show 17 و Yakuza 0، تنها در سه ماهه اول سال 2017 منتشر شدند و یکی از بهترین فصل‌های هر یک از طرفداران پلی‌استیشن را تشکیل دادند. البته سه ماهه اول سال 2017، برای دارندگان هر پلتفرمی، دوره بسیار خوبی بود و بازی‌های خوب زیادی در آن منتشر شدند.

horizon

در اواخر تابستان سال 2017، سونی پس از انتشار بازی محبوب Everybody's Golf، دو بازی 30دلاری منتشر کرد که هدیه خوبی برای آغاز پاییز بودند. Uncharted: The Lost Legacy که یک گلچین 10 ساعتی از هیجان‌انگیزترین لحظات سری آنچارتد بود و سپس Knack 2 که در ادامه بازی نه‌چندان موفق قبلی‌اش، تجربه بهتری را به همراه داشت. بازی Gran Turismo Sport هم یکی از بازی‌های پرطرفدار PS4 در ماه اکتبر بود که البته به عنوان دنباله‌ای برای سری بسیار محبوب Gran Turismo آنطور که باید موفق عمل نکرد. اما سونی این روزها به خوبی ثابت کرده است که بعضی از فرنچایزهای بزرگش، واقعا برگ‌های برنده بسیار خوبی هستند که به زودی منتشر می‌شوند و طرفداران را به وجد می‌آورند.

شرکت سونی از همان ابتدای کار خود، احترام زیادی برای استدیوهایی که بازی‌های چندپلتفرمی می‌سازند، قائل بود. این شرکت می‌تواند بازی‌های انحصاری فوق‌العاده‌ای را تولید کند. اما دلیل نمی‌شود که Resident Evil و Metal Gear Solid را نداشته باشد. برای مثال بازی Resident Evil 7 از جمله بهترین تجربه‌های امسال دارندگان کنسول PS4 بود و ویترین بازی‌های رنگارنگ این کنسول در سال 2017 میلادی را کامل‌تر می‌کرد. در ادامه هم Call of Duty: WW2، Destiny 2، Assassin's Creed: Origins و Star Wars: Battlefront 2 را داشتیم. بدون شک بهترین عملکرد سونی در ماه نوامبر سال قبل، انتشار بسته الحاقی Frozen Wild برای بازی Horizon: Zero Dawn بود که پس از مدتی، باری دیگر این بازی موفق را بر سر زبان‌ها انداخت و فرصتی برای تجدید دیدار با الوی (شخصیت اصلی بازی) شد. (بهترین بازی‌های سال 2017 از دید بازی‌مگ | برترین‌های هر ژانر و معرفی بهترین بازی سال)

Nioh

سونی در انتشار IPهای جدید فوق‌العاده عمل می‌کند و این نکته بر کسی پوشیده نیست. اما علاوه بر این باید اشاره‌ای هم داشت به توجه بسیار زیاد این شرکت به بازی‌های قدیمی اما محبوب و پرطرفدار؛ برای مثال نسخه بازسازی شده سری بازی‌های کرش بندیکوت با همکاری اکتیویژن، یکی از ارزشمندترین ارجاعات سونی به گذشته است. علاوه بر احیای دوباره بازی‌های قدیمی، سونی امکان تجربه بازی‌های PS2 در PS4 را هم فراهم کرده است و تا به امروز 13 بازی مختلف برای این سرویس تایید شده‌اند. چهار بازی از این 13عنوان، مربوط به سری Jack and Dexter می‌شوند و یکی از آن‌ها هم مربوط به یکی از بازی‌های استودیو محبوب راکستار است. اگرچه هنوز هم نمی‌توان در PS4 به تجربه بازی‌های PS1 پرداخت. (با اینکه PS3 و PS Vita توانایی انجام این کار را دارند)

پیش بینی عملکرد PS4 در آینده

به جرات می‌توان گفت سال 2018 میلادی می‌تواند نقطه عطف عمر کنسول PS4 باشد. در وصف خوب بودن وضعیت بازی‌های PS4 در سال جاری همین را بس که Spider-Man ساخته جدید Insomniac Games، بازی بلندپروازانه Dreams ساخته استودیو خلاق مدیا مولکول، تجربه احساسی Detroit: Become Human از کوانتیک دریم و در پایان هم موردانتظارترین انحصاری پلی‌استیشن4 یعنی God of War از جمله بازی‌های انحصاری این کنسول در سال 2018 به حساب می‌آیند. البته هنوز هم تاریخ انتشار دقیقی برای این بازی‌ها اعلام نشده است اما می‌توان مطمئن بود که سونی انتشار آن‌ها را به سال 2019 موکول نخواهد کرد. از طرفی هم ساخته جدید هیدئو کوجیما یعنی Death Stranding و همچنین نسخه بازسازی شده عنوان به یاد ماندنی Shadow of The Colussus، از جمله دیگر بازی‌های PS4 در سال جاری‌اند.

در این میان استودیوهای ژاپنی متصل به سونی هم بی‌کار ننشسته‌اند و بازی‌های زیادی را برای انتشار در سال 2018 برنامه‌ریزی کرده‌اند. Ni No Kuni 2، Secret of Mana Remake، Yakuza 6 و همچنین بازی موردانتظار Dissidia Final Fantasy NT از جمله بازی‌هایی هستند که استدیوهای ژاپنی سونی مشغول به توسعه آن‌ها هستند و تماما در سه ماهه اول سال 2018 منتشر خواهند شد. سونی پروژه‌های زیادی را برای PS VR در سال جاری برنامه‌ریزی کرده است و باید منتظر باشیم و ببینیم که مثل همیشه شاهد موفقیت این بازی‌های خلاقانه خواهیم بود یا خیر. در کل، هدست PS VR مصمم‌تر از همیشه به کار خود در سال 2018 ادامه خواهد داد و موفقیت‌های بیشتری را برای خود کسب خواهد کرد.

this is for the players

سال 2017 قطعا سالی به یاد ماندنی و خاطره‌ساز برای دارندگان کنسول پلی‌استیشن4 بود. سونی با بازی‌های رنگارنگی که تمام سلایق مختلف را در بر می‌گیرند، به خوبی ثابت کرد که پلی‌استیشن بهترین مکان برای بازی کردن است. از طرفی هم با پشتیبانی بسیار خوبش از خدماتی که ارائه می‌کند، مسئولیت‌پذیری خود را نشان داده و به طور کامل اعتماد هوادارانش را جلب کرده است. سونی پس از موفقیت‌های متوالی‌اش در سال 2017، قدرتمندتر از قبل وارد سال جدید میلادی شده است و به زودی پروسه شگفت‌انگیز عرضه بازی‌هایش را آغاز می‌کند. بازی‌هایی که هرکدام از جمله مورد انتظارترین بازی‌های سال برای بازیکنان مختلف به حساب می‌آیند و منتظران زیادی دارند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.