نویسنده: محمد مراقی جمعه، 26 آبان 1396
ساعت 03:32

نقد و بررسی فیلم Logan Lucky

4 از 5

 مضطرب، زیبا، بی‌دردسر | نقد و بررسی فیلم Logan Lucky

استیون سودربرگ، کارگردان اهل آمریکای هالیوودی که سابقه‌ی خوب و پرباری در دنیای سینما دارد، تا به امروز موفق‌ به کارگردانی بیش از ۵۰ فیلم سینمایی در سه دهه‌ی اخیر شده است و یکی از پرکار ترین کارگردانان این عرصه به حساب می‌آید. حتی اگر تمامی این فیلم ها سطح کیفی نامطلوبی داشته باشند و آنطور که باید، عمل نکرده باشند؛ تعدادشان آنقدری زیاد است که آقای استیون سودربرگ را به یکی از کارگردانان مستعد و بااعتبار دنیای سینمایی هالییوود تبدیل کنند. ۴ سال ‌پیش، آقای استیون سودربرگ تصمیم گرفت بعد از به اکران رساندن آخرین فیلمش یعنی فیلم Side Effects (آثار جانبی) به طور کلی از دنیای فیلمسازی خداحافظی کند و خودش را بازنشسته کند. اما بعد از این خداحافظی و بازنشستگیِ نمادین، کماکان به فعالیت های فیلمسازی خود ادامه داد و در پروسه‌ی ساخت سریال The Nick حضور چشمگیری از خود نشان داد. سپس تصمیم گرفت پای خود را فراتر از یک سریال تلوزیونی بگذارد و شروع به تولید و توسعه‌ی تازه‌ترین پروژه‌ی سینمایی خودش کرد و رسما دوباره وارد دنیای کارگردانی و فیلمسازی شد. اینگونه بود که یک بازنشستگی همیشگی، به یک استراحت ۴ ساله تبدیل شد. در نتیجه استیون سودربرگ به تازگی فیلم خوش ساخت و جذاب Logan Lucky را به اکران رساند. همچنین جالب است بدانید که این کارگردان بعد از بازگشت دوباره‌اش به دنیای سینما و فیلمسازی نه تنها به صورت پاره وقت به کارگردانی و تولید فیلم های جدید نمی‌پردازد، بلکه بسیار مصمم‌تر از قبل مشغول به کار شده است و علاه بر فیلم Logan Lucky، سه پروژه‌ی سینمایی دیگر را هم در دست توسعه دارد که به زودی به اکران خواهند رسید. در ادامه‌ی این مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی تازه‌ترین ساخته‌ی استیون سودربرگ یعنی فیلم Logan Lucky بپردازیم.

thumb C14726A2 92EB 43C6 8B60 EB054C0239B5دنیل کریگ با بازی متفاوتش در نقش جو بنگ، به تنهایی یکی از دلایل مهم برای تماشای فیلم Logan Lucky به حساب می‌آید

فیلم Logan Lucky یک جنایی – درام با چاشنی مقداری کمدی اغلب بی‌مزه است که ماجرای یک سرقت بزرگ و بسیار پیچیده را به نمایش می‌گذارد. سرقتی که وقتی نقشه‌ی طراحی شده برای انجامش را تماشا می‌کنید، حسابی تعجب‌زده می‌شوید و به هوش سرشار رئیس این سرقت یعنی جیمی لوگان (با بازی بسیار خوب چنینگ تاتم) پی می‌برید و با خود می‌گویید: او که به طرز شگفت‌انگیزی تا این اندازه باهوش است، چرا باید از سر بی‌پولی و اخراج از شغل بی‌ارزش به سراغ سرقت و جرم و جنایت برود؟ اینجاست که به ‌وضعیت اسف باری که بر ایالت ویرجینیا حکم فرماست پی می‌برید و جیمی را برای ورود به دنیای جرم و جنایت درک می‌کنید. فقر و خشونت حسابی در ایالت ویرجینیا ریشه دوانده و اغلب ساکنینش را در برگرفته. این موضوع به خوبی در فیلم Logan Lucky به تصویر کشده شده است و تاثیر به‌خصوصی روی داستان آن می‌گذارد. همانطور که متوجه شده‌اید، داستان فیلم Logan Lucky در رابطه با یک مرد مطلقه با یک فرزند دختر به نام جیمی لوگان است. جیمی به تازگی به علت مشکل فیزیکی پاهایش از شغلش اخراج شده و دختر خردسالش را هم خیلی دوست دارد. به همسر سابقش احترام می‌گذارد و هرزچندگاهی به بهانه‌ی دخترش با وی ملاقات می‌کند. اما مشکل بزرگ زندگی جیمی و برادرش کلاید (با بازی آدام درایور) که در کنار هم زندگی می‌کنند، کمبود پول است. از همین رو تصمیم می‌گیرند با همراهی خواهرشان میلی (با بازی رایلی کیئو) دست به یک سرقت بزرگ بزنند. سرقت از سیستم جابجایی پول نقد در محل برگذاری مسابقات ماشین سواری ناسکار، هدفی است که جیمی و خواهر و برادرش دنبال می‌کنند ‌و برای به وقوع رساندنش شدیدا به کمک جو بنگ (با بازی بسیار خوب و متفاوت دنیل کریگ یا همان جیمز باند خودمان) نیاز دارد.

17 logan lucky.w1200.h630یکی پایش مشکل دارد و مدام می‌لنگد، آن یکی هم دستش را در جنگ عراق از دست داده. حالا هم می‌خواهند پول هنگفتی را طی یک سرقت بزرگ به جیب بزنند تا حفره های زندگی‌شان را پر کنند

به طور کلی در فیلم Logan Lucky داستان خوب و سرگرم کننده‌ای روایت می‌شود که یک ساعت و نیم اولش کاملا شبیه به دیگر فیلم های ژانر جنایی – درام با محوریت سرقت است. با این تفاوت که حتی یک نفر هم در طول آن کشته نمی‌شود و حوادث کاملا واقع گرایانه و قابل لمس به نمایش گذاشته می‌شوند. یکی از موضوعات جالب در رابطه با فیلم Logan Lucky که بحث های زیادی درباره‌اش در جمع های مختلف واقعی و مجازی به انجام رسیده‌اند، نویسنده‌ی فیلم است. ربکا بلانت اسمی است که به عنوان نویسنده‌ی داستان فیلم Logan Lucky به حساب می‌آید و هویتی کاملا ناشناس و غریب دارد. حتی هالیوود هم نتوانسته هویت حقیقی ربکا بلانت را پیدا کند و از همین رو خیلی‌ها بر این باورند که این اسم تنها یک نام مستعار است و توسط خود استیون سودربرگ انتخاب شده است. جالب است بدانید که بازیگران فیلم Logan Lucky در طول پروسه‌ی تولید فیلم تنها به صورت مجازی و با استفاده از پست الکترونیکی با نویسنده‌ی فیلم یعنی ربکا بلانت در ارتباط بوده‌اند و اصلا از هویت حقیقی آن اطلاعی ندارند. به هرحال این موضوع اهمیتی ندارد و چیزی که مهم است، داستان فیلم است که بعد از یک ساعت و نیم اول فیلم به مدت نیم ساعت، رویه‌ای بسیار متفاوت نسبت به دیگر فیلم های هم سبک را پیش رو می‌گیرد و کمی پیچیده‌تر و گُنگ‌تر ادامه پیدا می‌کند. اما در دقایق پایانی‌اش به تمامی سوالات ایجاد شده در طول این نیم ساعت پاسخ می‌دهد و بیننده را گیج و مبهم رها نمی‌کند. همین موضوع به یکی از نقاط قوت فیلم Logan Lucky نسبت به دیگر فیلم های هم سبکش به حساب می‌آید و آن را به اثر به مراتب باارزش‌تری تبدیل می‌کند که به هیچ ‌وجه نمی‌توانید جمع بندی پایان فیلم را قبل از آن پیش بینی کنید و حسابی در دقایق پایانی فیلم غافلگیر می‌شوید.

logan lucky 1200 1200 675 675 crop 000000برادران جو بنگ را می‌توان دو رکن اضافی فیلم به حساب آورد که عدم حضورشان هیچ آسیبی به داستان وارد نمی‌کرد

مهم‌ترین و بهترین ویژگی فیلم Logan Lucky مربوط به فیلمبرداری و تدوین آن می‌شود که سطح کیفی بسیار بالایی دارد و به عنوان یکی از بهترین‌ها در سال 2017 میلادی به حساب می‌آید. تصویر سازی هایی که استیون سودربرگ در این فیلم انجام داده، لذت تماشای فیلم را دوچندان کرده‌اند و باعث شده‌اند که فیلم Logan Lucky در خلوت‌ترین و ساده‌ترین سکانس هایش هم زیبا به نظر برسد و چشم هایتان را به خود خیره کند. همچنین از طرفی، دیگر نقطه‌ی قوت فیلم Logan Lucky در تیم پرستاره و پر از چهره های آشنایش قرار گرفته است که باعث می‌شود حسابی با آن احساس راحتی کنید و حوادث عجیب و غریب فیلم را باورپذیرتر کرده است. علاوه بر بازیگرانی که پیشتر آن ها را نام بردیم، کتی هولمز، هیلاری سوانک، سث مک فارلن و کاترین واترسون و همچنین چندین چهره‌ی آشنای دیگر، از جمله بازیگران سرشناسی هستند که در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و فیلم Logan Lucky را به یک اثر پرستاره و محبوب تبدیل کرده‌اند. دنیل کریگ که قبل از این بیشتر به خاطر بازی در سری فیلم های جیمز باند آن را می‌شناختیم و همیشه وی را با ظاهری آراسته و کت و شلوار به تن دیده بودیم، در این فیلم یک خلافکارِ زندانی است که موهایی سفید دارد و دست ها و بدنش پر از تتو های کوچک و بزرگ است و حسابی کاربلد و کله شق به نظر می‌رسد. با توجه به پایان بندی آخر فیلم به نظر می‌رسد باری دیگر شاهد هنرنمایی دنیل کریگ و دیگر بازیگران اصلی فیلم در دنباله‌ی فیلم Logan Lucky و سر و کله زدنشان با آن ماموری که حتی در آخرین لحظه‌ی فیلم هم دست از سر تعقیب و تحقیق درباره پرونده‌ی سرقت بر نمی‌داشت، باشیم.

فیلم Logan Lucky یکی از جنایی – درام های جذاب امسال است که قطعا ارزش یک بار تماشا را خواهد داشت. این فیلم جالب‌ترین سرقت در تاریخ سینما را به نمایش می‌گذارد. سرقتی که در آن حتی یک نفر هم آسیبی نمی‌بیند و پس از آن حتی کسی متوجه به سرقت رفتن چیزی هم نمی‌شود!

 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.