نویسنده: محمد مراقی یکشنبه، 10 دی 1396
ساعت 21:04

نقد و بررسی فیلم The Foreigner

3 از 5

 پرنقص، اما جذاب و تماشایی | نقد و بررسی فیلم The Foreigner

فیلم The Foreigner جدیدترین اثر مارتین کمپل، بازگشت جدید و جذاب جکی چان به هالیوود است که یک اکشن دیدنی اما پرنقص را تقدیم هوادارانش می‌کند. این فیلم شاید در نیمه اولش مقداری حوصله‌سربر و قابل پیش‌بینی باشد. اما اگر کمی به آن فرصت بدهید و تا نیمه دوم صبر کنید، The Foreigner اشتباهات نیمه اولش را تاحدودی جبران می‌کند و یک تجربه دلچسب را برای دوستداران فیلم‌های اکشن و به‌ ویژه طرفداران جکی چان به ارمغان می‌آورد. اما هرچه به دقایق پایانی فیلم نزدیک‌تر می‌شویم، همزمان با اینکه برخی از مشکلات فیلم مثل کمبود اکشن‌های پر زد و خورد برجسته تر می‌شوند، برخی دیگر از ایراداتش مثل روابط پرمشکل کاراکترها با یکدیگر و همچنین داستان غیرمنطقی‌اش را پررنگ‌تر می‌کند و از این بابت حسابی آزاردهنده می‌شود. اما در هر صورت جدیدترین تجربه سینمایی جکی چان، اسطوره بزرگ هنرهای رزمی کشور چین، ارزش یکبار تماشا را دارد و به هیچ وجه از صد و ده دقیقه وقتی که برای آن صرف می‌کنید، پشیمان‌تان نمی‌کند. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی فیلم The Foreigner به کارگردانی مارتین کمپل بپردازیم.

The Forigner

اگر در انتظار فیلم The Foreigner بوده‌اید و تبلیغاتش را هم دنبال کرده باشید، قطعا منتظر سکانسی هستید که در آن شخصیت اصلی فیلم یعنی کوان (با بازی جکی چان) دخترش که تنها خانواده در زندگی‌اش است را از دست می‌دهد. فیلم هم بدون هیچ معطلی به سراغ این اتفاق می‌رود و هرچه سریعتر آن را به تصویر می‌کشد. مهم‌ترین نقطه قوت فیلم در این قسمت، شخصیت‌پردازی دختر کوان (با بازی کیتی لیونگ) است که پس از مرگش حسابی بیننده را ناراحت می‌کند. همین موضوع بیش از هرچیزی سبب همدردی بیشتر با شخصیت اصلی فیلم می‌شود و میل بیشتری به تماشای انتقام گرفتن از قاتلین دخترش پیدا می‌کنیم. درد و رنجی که کوان در از دست دادن دخترش متحمل می‌شود، فروپاشی‌های روانی‌اش که آن را به یک پیرمرد حواس‌پرت تبدیل می‌کند و پیگیری‌هایش برای پیدا کردن نام قاتلین، به بهترین شکل ممکن در فیلم پرداخته می‌شوند و شخصیتی کامل از کوان را تشکیل می‌دهند. اما به جز کوان، به جرات می‌توان گفت تمام دیگر کاراکتر‌های درون فیلم از ضعف‌های اساسی در شخصیت‌پردازی‌شان رنج می‌برند. برای مثال در فیلم یک لیام هنسی (با بازی پیرس برازنان) داریم که در غالب آنتاگونیست اصلی فیلم در داستان قرار می‌گیرد. لیام به جز عصبانیت‌های کاذب و فریاد زدن سر زیردستی‌هایش، هیچ کار دیگری برای به نمایش گذاشتن جذابیت‌های شرورانه‌اش ندارد. در واقع به جز مواقعی که در فیلم به روابط سیاسی و کثیف پشت‌پرده او اشاره می‌شود، هیچ المان دیگری برای ثابت کردن اینکه اصلی‌ترین شخصیت منفی فیلم است، وجود ندارد. اما از حق نگذریم، داد و فریادهایش با آن لهجه بریتانیایی جذاب، استایل جالبی از آن را به نمایش می‌گذارند.

Foreigner Jackie Chan

جکی چان، فقط جکی چان

در حقیقت مهم‌ترین نقطه قوت در تمام طول فیلم The Foreigner، جکی چان است و بس. این اثر مانند فیلم Logan برای ولورین (با بازی هیوجکمن) عمل می‌کند. منتها با این تفاوت که لزوما پایان کار جکی چان در دنیای سینما نیست. جکی چان در فیلم The Foreigner مثل گذشته به هیچ وجه سرحال و پرانرژی نیست. آرام حرکت می‌کند و زیر گریم چروک و سال خورده‌اش خبر از سن زیادش می‌دهد. از همین رو اصلا حوصله و توان کافی برای از بین بردن یک لشکر آدم با دست خالی مثل گذشته‌ها را ندارد. اما هرچه که اکشن‌های فیلم حرارت بیشتری به خود می‌گیرند و جکی چان هم کم کم گرم می‌شود، The Foreigner با ادای احترام به گذشته جکی چان، توانایی‌های رزمی‌اش را به رخ بیننده می‌کشد. منتها با این تفاوت که هربار به هوا می‌پرد تا با جفت‌پا به سینه دشمنش بکوبد، خودش هم محکم به زمین می‌خورد و به سختی از جا بلند می‌شود. اما در سخت‌ترین شرایط و سرخ نگه داشتن صورتش با سیلی هم که شده، پیروزی میدان را از آن خودش می‌کند. این موضوع یکی از ایرادات احتمالی فیلم است که در دسته‌های مختلف بینندگان، بازخوردهای متفاوتی دارد. مثلا برای کسانی که طرفدار دو آتشه جکی چان و نمایش‌های استادانه و رزمی‌اش هستند، حسابی حائز اهمیت است و لذت بسیاری از آن می‌برند. اما برای مخاطبان سخت‌گیری که هویت اصلی شخصیت کوان برایشان مهم نیست، بسیار غیرمنطقی است که این پیرمرد ناتوان و سالخورده، ناگهان از کجا حرفه‌ای‌ترین فنون کنگ‌فو و کاراته را یاد گرفت و به این راحتی دشمنانش را از سر راه برداشت؟! در هر صورت بد نبود که مارتین کمپل و به ویژه دیوید مارکونی (نویسنده فیلمنامه) در کنار اینکه به عنوان گذشته کوان تنها مهاجرتش از چین به لندن را یاد کنند، کمی از تجربیات رزمی‌اش را هم نشان مخاطب می‌دادند تا مشکلاتی از این قبیل ایجاد نمی‌شد.

Pierce Brosnan The Foreigner

دنباله ایرادات در شخصیت‌پردازی کاراکترها

اما یکی دیگر از ایرادات مهم فیلم در نقش‌آفرینی شخصیت‌هایش، گروه ایرلندی و تروریستی است که به بمب‌گذاری در شهر لندن می‌پردازند و از قضا در یکی از این بمب‌گذاری‌ها هم دختر کوان را به قتل می‌رسانند و بلایی آسمانی مثل کوان را بر سر خود نازل می‌کنند. فیلم برای شرور جلوه دادن این گروه تنها به قیافه‌های کج و معوجشان بسنده کرده و هیچ زحمتی در راستای نقش‌آفرینی عمیق‌تر آنها به خود نداده. برای مثال اصلا چرا این گروه ایرلندی از کشور خود به انگلیس آمده‌اند تا به بمب‌گذاری در شهر لندن بپردازند؟ این‌ها که تا این اندازه بزدل و ترسو هستند که هنگام تماشای اخبار از تلوزیون دست و پایشان می‌لرزد، چگونه در مرکز شهر بدون هیچ نقص و اشتباهی بمب خود را در جای مورد نظر جایگذاری می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه چرا هیچ پناهگاه خاصی ندارند؟ آن‌ها به راحتی در یک خانه‌ تیمی مستقر در یک آپارتمان زندگی می‌کنند و کسی هم به تروریست بودن‌شان شک نمی‌کند و از این بابت هیچ استرسی ندارند. این موارد از جمله ایرادات فیلم The Foreigner در روایت داستان غیرمنطقی‌اش هستند که مارتین کمپل می‌توانست با توجه به آنها، اعتبار بیشتری به فیلم خود ببخشد و این محصول مشترک چین و آمریکا را کمی آبرومندانه‌تر روانه بازار جهانی کند.

the foreigner

به طور کلی فیلم The Foreigner به بهانه حضور جکی چان هم که شده، یک تریلر هیجان‌انگیز با اکشن‌های جذابش است که در بعضی مواقع از بابت نواقص متعدد در شخصیت‌پردازی و غیرمنطقی بودن فیلمنامه و داستانش، آسیب می‌بیند و مانع از تجربه کامل و بدون نقص طرفداران از خود می‌شود. اما قطعا ارزش تماشا را دارد و می‌توان یک صد و ده دقیقه دوست‌داشتنی را به تماشای جکی چان پیری که دربه‌در دنبال قاتلین دخترش می‌گردد نشست و لذت بسیار از آن برد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.