نویسنده: محمد مراقی پنج شنبه، 03 خرداد 1397
ساعت 17:14

نقد و بررسی انیمیشن Early Man مطلب ویژه

4.5 از 5

جذاب برای کودکان، جالب برای بزرگسالان | نقد و بررسی انیمیشن Early Man

انیمیشن‌های استاپ موشن همواره بخش اعظمی از صنعت انیمیشن‌سازی را تشکیل داده‌اند و در طول سال‌های مختلف شاهد عرضه انیمیشن‌های استاپ موشن جریان‌سازی بوده‌ایم که طی دفعات بسیار زیادی توسط کودکان و بزرگسالان مشاهده شده‌اند. از «عروس مرده»ای که حسابی سروصدا به پا کرد گرفته تا «فرار مرغی» هیجان‌انگیزی که بخش زیادی از ترشحات آدرنالین کودکی‌مان را باعث شده است. حالا تیم سازندگان «فرار مرغی»، البته به همراه تعداد زیادی از مستخدمان جدیدش دست به تولید انیمیشنی جدید زده است که به نوعی از مطرح‌ترین انیمیشن‌های استاپ موشن سال 2018 به حساب می‌آید. انیمیشن Early Man یا همان «انسان‌های اولیه» به کارگردانی نیک پارک، اثری سرگرم‌کننده است که با فرمول تاثیرگذاری به خوبی از کلیشه‌ها بهترین بهره را می‌برد و روایت منحصر به فرد خود از فوتبالیست‌های باستانی را به تصویر می‌کشد. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی انیمیشن Early Man بپردازیم.

anglo early manهنوز هم می‌توان روح طراحی کاراکترهای انیمیشن‌هایی مثل «فرار مرغی» و «والاس و گرومیت» را در شخصیت‌های Early Man احساس کرد.

اولین نکته‌ای که هنگام شروع تماشای Early Man حائز اهمیت جلوه می‌کند، طراحی بسیار خوب کاراکترهای این انیمیشن است. تیم سازندگان این انیمیشن به خوبی از سوابق درخشان خود بهره برده‌اند و شاهد شخصیت‌پردازی‌های بسیار جالب و بامزه‌ای در این انیمیشن هستیم. از شخصیت اصلی انیمیشن یعنی داگ که نمونه‌ای بارز از کاراکترهای انقلابی انیمیشن‌های کودکانه است گرفته، تا تخته سنگ بدون حرکتی که فقط یک خط منحنی به نشانه لبخند روی آن کشیده شده است و از قضا تاثیر بسیار جالبی هم روی اوایل داستان می‌گذارد. یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترهای انیمیشن Early Man هم مربوط می‌شود به تیم مجرب و پرستاره صداپیشگی این انیمیشن که هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. برای مثال آنتاگونیست اصلی این انیمیشن هیچ محتوای جدید و متفاوتی برای ارائه در خود ندارد؛ یک حاکم پول‌پرست و زورگو است که حسابی از زیردستانش کار می‌کشد و رفتارهای چندش و منزجرکننده زیادی هم از خود بروز می‌دهد. اما در کنار این همه کلیشه در شخصیت‌پردازی کاراکتر منفی انیمیشن Early Man، این تام هیدلستون است که به این کاراکتر یک روح قابل انسجام بخشیده و حضورش در این انیمیشن را مهم جلوه می‌دهد. از طرفی هم میسی ویلیامز که اغلب او را به عنوان آریا استارک از مجموعه Game of Thrones می‌شناسند را داریم که در قالب شخصیت اصلی مونث انیمیشن به ایفای نقش پرداخته است و حقیقتا استایل خوبی را در این کاراکتر به نمایش گذاشته است. مهم‌تر از همه ادی ردمن، بازیگر شخصیت اصلی فیلم Fantastic Beasts را به عنوان صداپیشه شخصیت اصلی انیمیشن یعنی داگ داریم که ویترین ستارگان صداپیشه انیمیشن Early Man را کامل می‌کند. جالب‌تر اینکه نیک پارک، کارگردان این پروژه را در نقش هاگنوب، گراز خانگی داگ داریم که باز هم نقص خاصی در آن دیده نمی‌شود.

early man1از جمله هیجان‌انگیزترین و در عین حال، خنده‌دارترین سکانس‌های این انیمیشن که در آن نیک پارک و تام هیدلستون همکاری می‌کنند.

داستان انیمیشن Early Man از برخورد یک شهاب سنگ به سطح زمین آغاز می‌شود و انسان‌های اولیه‌ای را نشان می‌دهد که از این شهاب سنگ کوچک به عنوان توپ بهره می‌برند و شروع به فوتبال بازی کردن می‌کنند. رفته رفته انجام این بازی گسترش پیدا می‌کند و به یک یادواره باستانی در میان اجداد انسان‌های اولیه تبدیل می‌شود. سپس با یک فلش‌فوروارد طولانی به چند عصر بعد سفر می‌کنیم و نوادگان همان انسان‌ها را مشاهده می‌کنیم که همچنان همانند انسان‌های اولیه به صورت غارنشینی زندگی می‌کنند، روزها به شکار خرگوش می‌روند و شب‌ها دورهمی‌های مفرح برپا می‌کنند. اما به یکباره سر و کله گروهی ستمگر از نمایندگان عصر برنز در حوالی محل زندگی این انسان‌های اولیه پیدا می‌شود و با بیرون کردن آن‌ها از این منطقه، شروع به حفاری معادن سرشار برنز می‌کند. داگ، شخصیت اصلی انیمیشن که در گروه انسان‌های اولیه قرار می‌گیرد، برای پس گرفتن محل زندگی خود و بیرون کردن نیروهای تمدن عصر برنز، تیم قهرمانان فوتبال این تمدن را به چالش دعوت می‌کند. درحالی که حتی روحش هم خبر ندارد که مدت‌ها قبل، اجدادش این بازی را اختراع کرده‌اند! به طور کلی شاید داستان انیمیشن Early Man با نگاهی گذرا به خلاصه‌اش، کلیشه‌ای به نظر برسد و درواقع همینطور هم هست. اما این روایت مرحله به مرحله و هیجان‌انگیز سازندگان از این داستان است که نواقص کلیشه‌ای بودن سناریوی انیمیشن را می‌پوشاند. شاید Early Man داستان منحصربه‌فرد و متمایز نسبت به دیگر انیمیشن‌های امروزی نداشته باشد، اما سرشار است از لحظات احساسی، خوشحال‌کننده، ناامیدکننده، هیجان‌انگیز و صدالبته خنده‌داری که از مهم‌ترین لازمه‌های یک انیمیشن همانند Early Man به حساب می‌آیند.

early manسه ستاره اصلی تیم صداگذاری کاراکترهای Early Man. جای خالی تام هیدلستون در این قاب شدیدا احساس می‌شود.

انیمیشن Early Man با کارگردانی نیک پارک اثری معمولی و سرگرم‌کننده است که به خوبی از کلیشه‌های پرطرفدارش بهره می‌برد و داستان جالبی را هم روایت می‌کند که در آن برای اولین بار فوتبال بازی کردن انسان‌های اولیه را مشاهده می‌کنیم! همچنین هرزچندگاهی کاراکترهای انیمیشن مباحث جالبی را به میان می‌آورند و مفاهیم عمیقی را مطرح می‌کنند که خوراک مخاطبان بزرگسالی است که در کنار کودکانشان به تماشای Early Man نشسته‌اند. این انیمیشن از تبدیل شدن به یک اثر طولانی که اتفاقاتش را بی‌دلیل کش می‌دهد، جلوگیری می‌کند و سریعا در میان حوادثش به سراغ اصل مطلب می‌رود و وقتش را تلف نمی‌کند. نتیجه، 75 دقیقه انیمیشن استاپ موشن سرگرم‌کننده‌ای شده است که علاوه بر اینکه حسابی برای کودکان جذاب است، برای بزرگسالان هم جالب توجه به نظر می‌رسد و قطعا ارزش تماشا را دارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.