نویسنده: محمد مراقی سه شنبه، 27 شهریور 1397
ساعت 13:41

نقد و بررسی فیلم Ocean's 8 مطلب ویژه

0 از 5

 

نقد و بررسی فیلم Ocean’s 8

فیلم سینمایی Ocean’s 8 به به کارگردانی گری راس، نسخه زنانه سری فیلم‌های اوشن به حساب می‌آید و این ویژگی را در تمام بخش‌های فیلم به خوبی می‌توان احساس کرد. فیلم Ocean’s 8 در مجموع، تجربه‌ای هیجان‌انگیز از یک ماجرای سرقت‌محور است که گردانندگی پروسه سرقت در آن به دست گروهی متشکل از هشت زن می‌افتد. هشت کاراکتر منحصر به فرد با ویژگی‌های ظاهری متفاوت و توانایی‌های مختلف که از قضا ستارگان خوش نامی هم برای ایفای نقش هر یک از آن‌ها در نظر گرفته شده است. گری راس شاید بهترین فیلم در سری اوشن را نساخته باشد، اما فیلمش به بدی چندتا از آثار ناامیدکننده مجموعه قبلی هم نیست. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی فیلم Ocean’s 8 به کارگردانی گری راس بپردازیم.

The Oceans 8 squadOcean's 8 به عنوان یک فیلم با بودجه 70 میلیون دلار، ستارگان زیادی دارد!

فیلم Ocean’s 8 پیش از اکرانش چیزهای زیادی برای جلب توجه طرفداران مجموعه قدیمی اوشن داشت. در میان شخصیت‌های فیلم خبری از مردها نبود و تمام اعضای این گروه هشت نفره را زن‌ها تشکیل می‌دادند. به همین منوال، فیلم در نمایش‌هایش رنگ و لعاب شادمان‌تر و زنانه‌تری به خود گرفته بود و به طور کلی طرفداران انتظار یک فیلم اوشن زنانه اما هیجان‌انگیز را داشتند که در آن سرقت هوشمندانه یک تیم متشکل از هشت زن را تماشا کنند. خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و Ocean’s 8 با جذابیت‌های زیادی ماجرای سرقت این هشت زن را به نمایش گذاشت، اما به طور کلی فیلم آنقدرها هم که انتظار داشتیم، متفاوت از مجموعه قدیمی اوشن نبود و در بهترین حالت، برخی از ایرادات نسخه‌های ضعیف و کم‌طرفدار مجموعه را رفع کرده بود. فیلم Ocean’s 8 یک درام هیجان‌انگیز معمولی است که ستاره‌های محبوبی در آن حضور به هم رسانده‌اند و همین دلیلی بر پرطرفدار بودن این اثر شده است. اما متاسفانه عوامل فیلم و به ویژه فیلمنامه‌نویسانش به اندازه کافی از پتانسیل این تیم پرستاره از هنرپیشه‌های اصلی فیلم بهره نبرده‌اند و تنها به حضور و خشک و خالی‌شان و ویژگی‌های ظاهری جذابشان بسنده کرده است. این کاراکترها با اینکه یکی از زیرکانه‌ترین و موفقیت‌آمیزترین سرقت‌های تاریخ را در فیلم به انجام می‌رسانند و تا حد زیادی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند، به هیچوجه شیمی جذابی بین‌شان به چشم نمی‌خورد. به هرحال انتظارمان از یک محفل زنانه متشکل از هشت زن با توانایی‌های مختلف و با ظاهرهایی جذاب‌تر از آن یکی، چیزی بیشتر از چند دیالوگ معمولی برای هماهنگ کردن نقشه سرقت بود. نویسندگان فیلم می‌توانستند با نفوض بیشتر به داخل هر یک از کاراکترهای درون فیلم، جذابیت‌های کاراکتر مربوطه را بیشتر کنند و به طور کلی شخصیت‌پردازی عمیق‌تر و بهتری را از شخصیت‌های داستان به انجام برسانند. زیرا کاراکترهای مختلف داستان صرف نظر از توانایی منحصر به فرد هر کدامشان، پیشینه مخصوص به خود را در شهر و دیار خودشان داشته‌اند و در فیلم هیچ بهایی به این پیش‌زمینه‌های داستانی داده نشده است.

oceans 8 movie

داستان فیلم Ocean’s 8 حقیقتا روی کاغذ بسیار کلیشه‌ای به نظر می‌رسد و تنها باید راجع به خروجی نهایی‌اش قضاوت کرد که آنقدرها هم بد از آب در نیامده است. دنی اوشن که از قضا خواهر همان دنیل اوشن معروف در سه گانه قبلی است، از زندان آزاد می‌شود و به فکر به راه انداختن گروهی از سارقان حرفه‌ای متشکل از زن می‌افتد تا یکی از باارزش‌ترین جواهرات دنیا را به سرقت ببرد. در نهایت هم تمام نقشه‌ها حتی بهتر از حالت اولیه‌شان به انجام می‌رسند و هشت سارق درون فیلم به نون و نوای فراوانی می‌رسند که تابحال در خوابشان هم نمی‌دیدند. همانطور که فهمیدید، این خلاصه داستان فیلم نیست که معرف جذابیت‌های داستانی فیلم شود، بلکه این روایت داستان از زوایای مختلف و پرده برداشتن از رازهای جالبش در دقایق پایانی است که حوادث Ocean’s 8 را جذاب می‌کند. وگرنه ماجرای فیلم نه نقطه‌نظر خاصی را ارائه می‌دهد و نه سعی در موشکافی انگیزه سارقان درون فیلم برای انجام سرقت را دارد. حتی در پایان آن‌ها را گیر نمی‌اندازد تا با روبه‌رو شدن سارقین با سزای عملشان همراه شویم. Ocean’s 8 روایتی ضرب‌العجلی و جذاب از سرقتی هوشمندانه است که مهم‌ترین سلاح سارقینش، جنسیتشان به حساب می‌آید. همین موضوع می‌تواند نقطه قوت بزرگی برای فیلم باشد که آن را از فیلم‌های قبلی مجموعه‌اش جدا می‌کند.

oceans 8 charactersحوادث فیلم جذاب‌تر بودند، اگر کاراکترها با پیشینه داستانی مشخص و عمیق‌تری وارد ماجرا می‌شدند.

فیلم Ocean’s 8 از همان درام‌های سرقت‌محوری است که می‌توانید با خانواده خود به تماشایش بنشینید و از مقداری چاشنی کمدی که در آن استفاده شده است لذت ببرید. چهره‌های آشنایی هم در آن حضور دارند. مثل کیت بلانشت و ساندرا بولاک که نقش دو خواهر را ایفا می‌کنند و هر یک ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارند. درست مثل دیگر اعضای این باند هشت نفره که چهره‌های آشنای دیگری مثل ان هتوی، بونهام کارتر و حتی خواننده معروف ریانا هم در میانشان به چشم می‌خورند. همانطور که گفته شد، شاید فیلم Ocean’s 8 بهترین اوشن در مقایسه با مجموعه قدیمی‌اش نباشد، اما مطمئنا چند سر و گردن از آثار ضعیف قدیمی مجموعه بهتر است.

 

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.