نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع شنبه، 22 شهریور 1399
ساعت 09:00

نگرانی چند بازیساز سرشناس نسبت به قدرت پایین تر Xbox Series S

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ تعدادی از بازیسازان از استودیوهای بزرگ، درباره قدرت سخت‌افزاری پایین Xbox Series S برای ارائه مناسب بازی‌های نسل نهمی اظهار نگرانی کردند.

مایکروسافت در طول هفته اخیر، از کنسول ارزان‌قیمت نسل نهمی خود یعنی Xbox Series S رونمایی، قیمت و تاریخ عرضه آن را فاش و البته قدرت سخت‌افزاری آن را هم اعلام کرد. این کنسول که با قیمت 300 دلار، درواقع 200 دلار ارزان‌تر از Xbox Series X است، در مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان این دو وجود دارد، از حافظه رم مجموع 10 گیگابایتی (6 گیگابایت کم‌تر از Series X) و پردازشگر گرافیکی 4 ترافلاپسی (8 ترافلاپس کم تر از Series X) استفاده می‌کند. باقی مشخصات سخت‌افزاری نظیر پردازشگر و ... مشابه یکدیگر هستند و با توجه به گزارش‌های جدیدتر، این کنسول ارتقاهای نسل نهمی که برای بازی‌های نسل هشتمی ارائه می‌شود را نیز دریافت نمی‌کند.

با توجه به قدرت پایین‌تر حافظه رم و پردازشگر گرافیکی Series S، این کنسول روی کاغذ می‌تواند عناوین نسل نهم را با رزولوشن 1440p اجرا کند، که امکان Upscale تا 4K را هم دارد. با این حال به نظر می‌رسد که پایین بودن حافظه رم و تفاوت فاحش با کنسول‌های اصلی نسل نهمی، چندان مورد استقبال بازی‌سازان قرار نگرفته است.

در این زمینه، برای مثال Billy Khan از برنامه‌نویسان اصلی id Software اخیرا گفته که حافظه رم بسیار پایین Series S تبدیل به «مشکلی اساسی» خواهد شد و اینکه «این میزان حافظه بسیار کم‌تر رم و تقسیم‌بندی درونی آن (8 گیگ و 2 گیگ) سرعت شدیدا پایین‌تری دارد.» جدای از این، Alex Gneiting یکی دیگر از مهندسان برنامه‌نویسی شاغل در id Software گفته که با این اظهارنظر موافق است و اینکه این تفاوت به قدری هست که نتوان به سادگی جبران کرد. به گفته او، این باعث می‌شود که حداقل مشخصات موردنیاز برای بازیساز پایین بیاید و این موضوع خصوصا در عناوین چندپلتفرمی خودش را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از بازیسازان که درباره این موضوع اظهارنظر کرده، ساسان سپهر از Remedy Entertainment است. به گفته او این موضوع که Xbox Series S از دید مشتری کنسول مناسبی است قابل درک است، ولی از دید فنی این کنسول مشکل آفرین خواهد بود. همچنین David Mickner از طراحان حالت چندنفره شاغل در Infinity Ward، گفته که حافظه پایین رم در Xbox Series S در آینده نقش گلوگاه را برای بازیسازان عناوین نسل نهم بازی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که میزان حافظه رم، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع سخت‌افزار از دید بازیسازان و خصوصا برنامه‌نویسان موتورهای بازیسازی است. این موضوع که هر دو کنسول Xbox Series X و PlayStation 5 با حافظه رم 16 گیگابایتی عرضه می‌شوند همیشه مورد رضایت این بازیسازان قرار داشت، و به نظر منطقی است که آن‌ها از ساخت عناوین نسل نهمی در پلتفرمی که 6 گیگابایت حافظه رم پایین‌تر دراختیار دارد نگران باشند. باید دید که استراتژی دو شرکت برای رقابت در بازار کنسول‌های بازی خانگی به چه نتایجی منتهی می‌شود.

Xbox Series X و Xbox Series S قرار است از روز 10 نوامبر (20 آبان) به بازارهای جهانی راه پیدا کند.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.