نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 16 بهمن 1401
ساعت 16:00

اتحادیه اروپا علیه معامله مایکروسافت - اکتیویژن هشدار داد

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ خبر خریداری شدن کمپانی اکتیویژن-بلیزارد توسط مایکروسافت به مبلغی حدود 70 میلیارد دلار، از جمله جنجالی‌ترین و به سادگی بزرگ‌ترین معامله از این دست در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی بوده است. با توجه به عمق نفوذ و گستردگی عناوین منتشر شده توسط این ناشر، شرکت‌های رقیب مایکروسافت در این حوزه به شکلی جدی مخالفت خودشان را نشان داده‌اند و در جلب توجه نهادهای قانونی برای مخالفت با معامله، به دلیل از بین بردن فضای رقابت موفقیت نیز داشته‌اند.

درحالی که این معامله در بسیاری از کشورها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخی آن را تایید و برخی دیگر زمان بیشتری را برای بررسی خواسته‌اند، به تازگی نهاد فرادولتی «اتحادیه اروپا» نیز مستقیما درباره این دعوی حقوقی بیانیه داده است. براین اساس، این اتحادیه مدعی شده که تصاحب کمپانی Activision Blizzard توسط مایکروسافت، پتانسیل تاثیرگذاری منفی روی فضای رقابت در بازار گیمینگ را دارد که این، به خاطر احتمال انحصاری شدن برخی عناوین فوق‌العاده پراهمیت نظیر Call of Duty عنوان شده است.

در این بیانیه اشاره شده که این هشدار پس از بررسی‌های عمیق ناظران اتحادیه در ماه نوامبر گذشته صادر شده و به این نتیجه رسیدند که مایکروسافت، این امکان را پیدا می‌کند که در آینده دسترسی به برخی فرنچایزهای کلیدی نظیر Call of Duty را بر روی پلتفرم‌های رقیب محدود کند. بیانیه همچنین در بخش دیگری، اشاره می‌کند که چنین استراتژی‌های سلب مالکیت، می‌تواند روی توزیع بازی و رقابت در حوزه کنسول و پی‌سی تاثیر منفی بگذارد و به قیمت‌های بالاتر، پایین آمدن کیفیت و پایین آمدن سطح نوآوری منتهی شود، که همگی درنهایت به مصرف‌کنندگان منتقل خواهند شد.

در پاسخ به این بیانیه اتحادیه اروپا، مایکروسافت نیز بیانیه‌ای را به عنوان پاسخگویی منتشر کرده و گفته که به دقت نگرانی‌های مطرح شده در کمیسیون اروپا را می‌شنود و اطمینان خاطر دارد که به این نگرانی‌ها پاسخ قانع‌کننده می‌دهد.

لازم به ذکر است که مایکروسافت در ابتدا وعده داده بود که عناوین بزرگی نظیر Call of Duty جدای از پی‌سی، برای کنسول پلی‌استیشن نیز تا مدت‌زمانی که سونی و اکتیویژن قرارداد داشتند ادامه پیدا می‌کند. با این حال این موضوع با واکنش منفی سونی مواجه شد و مایکروسافت نیز وعده داد که علاوه بر مدت زمان قرارداد فعلی، سه سال دیگر هم به این پنجره زمانی عرضه اضافه می‌کند. در این بین جیم رایان مدیرعامل پلی‌استیشن، به صورت رسمی از رد این پیشنهادات خبر داد و کمپین مخالفت این شرکت با معامله را شدت بخشید. لازم به ذکر است که در آخرین واکنش‌ها، فیل اسپنسر گفته بود که Call of Duty تا زمانی که پلی‌استیشن وجود داشته باشد برای این کنسول‌ها هم عرضه خواهد شد، و اظهار اطمینان کرده بود که با برطرف شدن نگرانی‌ها معامله مذکور درنهایت به تایید نهادهای نظارتی برسد. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این معامله بزرگ به چه سرانجامی خواهد رسید.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.