نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع دوشنبه، 26 تیر 1402
ساعت 09:00

سونی و مایکروسافت قرارداد ده ساله Call of Duty امضا کردند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ معامله 69 میلیاردی خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در مراحل پایانی خود قرار دارد و رای دادگاه شکایت FTC از مایکروسافت و در ادامه رای دادگاه تجدیدنظر آمریکایی، هر دو به سود مایکروسافت اعلام شدند. با توجه به این موضوع، مایکروسافت و ایکس‌باکس عملا مانعی برای تکمیل قرارداد در کشور آمریکا ندارند. این نقطه بسیار مهمی در فرایند بیش از یک ساله تصاحب اکتیویژن بلیزارد است و مایکروسافت برای رسیدن به آن تلاش‌های زیادی را برای متقاعد کردن رقبا و همچنین نهادهای نظارت و کنترل رقابت در سطح جهان انجام داد.

یکی از تاثیرگذارترین تصمیم‌ها در جلب نظر رقبا و نهادهای نظارتی، ابتکار شرکت مایکروسافت در پیشنهاد قراردادهای 10 ساله به رقبا بود تا از این طریق و به صورت قانونی، تضمین عرضه بازی‌های جدید اکتیویژن بلیزارد حتی پس از تصاحب این شرکت داده شود. گفتنی است که مایکروسافت این قرارداد را با شرکت‌هایی نظیر نینتندو و ان‌ویدیا منعقد کرد و اعلام کرد که دیگر رقبا از جمله سونی نیز می‌توانند چنین قراردادی را داشته باشند. گرچه در آن مقطع سونی هیچ علاقه‌ای به عقد قرارداد با مایکروسافت نداشت و جیم رایان رئیس پلی‌استیشن، صراحتا گفته بود که تنها هدفش متوقف کردن کامل معامله است؛ با این حال تحولات اخیر باعث شد تا سونی نیز قرارداد 10 ساله‌ای را برای ادامه عرضه بازی‌های Call of Duty در پلتفرم پلی‌استیشن با شرکت مایکروسافت امضا کند.

خبر رسمی توافق 10 ساله مایکروسافت و پلی‌استیشن اولین بار توسط فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس اعلام شد و نکته جالب در این قرارداد، اشاره صرف به بازی Call of Duty است و به این ترتیب هیچ اشاره‌ای به دیگر عناوین اکتیویژن بلیزارد نظیر Overwatch، Diablo، Crash Bandicoot و ... نشده است. این خبر از آنجایی جالب توجه است که پیشنهاد اولیه مایکروسافت به سونی در زمان بررسی‌های جهانی نهادهای کنترل رقابت، قرارداد 10 ساله و تضمین عرضه همه بازی‌های اکتیویژن بلیزارد بود. همچنین قرارداد میان مایکروسافت و نینتندو نیز تضمین عرضه همه بازی‌های اکتیویژن بلیزارد برای نینتندو سوییچ و کنسول جانشین آن است. پیرامون  قرارداد تازه، تام وارن خبرنگار مشهور صنعت بازی نیز گفته که مایکروسافت در پیشنهاد جدید ابتدا قرارداد عرضه همه بازی‌ها را به سونی داده بود که این البته برای دوره کوتاه و تا سال 2027 اعتبار داشت. حال آنکه سونی درنهایت قرارداد طولانی‌تر 10 ساله و صرفا عرضه بازی‌های Call of Duty را پذیرفت.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.