نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 19 تیر 1397
ساعت 08:00

برای Take-Two ساخت بازی بزرگ مهم‌تر از کسب درآمد است

5 از 5

مدیرعامل شرکت Take-Two، هدف‌گذاری اصلی برای ساخت یک بازی را فقط در کیفیت آن می‌داند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ با هر چه جلوتر رفتن در زمان، تمایل ناشران و بازی‌سازان به تدریج بیشتر و بیشتر به سمت سیستم «Games as a Service» میل پیدا می‌کند؛ سیستمی که تمایل دارد بازی را به شکل یک سرویس عرضه کرده، و منبع درآمد اصلی را از بخش فروش محتواهای گسترده پس از عرضه برای آن بازی قرار دهد. این روند از نظر هزینه تولید محتوا و دسترسی‌پذیری برای بازیکنان، هم برای تولیدکننده و هم برای مشتری پاسخگو است و هر روز بازی‌سازان بزرگ‌تری اقدام به عرضه بازی‌هایی در این نوع دسته‌بندی می‌کنند. به خاطر دسترسی‌پذیری ساده‌تر و عرضه منظم محتواهای مختلف، بازیکنان بیشتری اقدام به حضور پیوسته در آن دسته از بازی‌ها می‌کنند که با هرچه بزرگ‌تر شدن دایره مخاطبان وفادار، احتمال سودآوری پیوسته هم برای ناشر فراهم می‌شود.

با توجه به شانس بیشتر سودآوری، این روش باعث شده تا ناشران در مجموع بازی‌هایی صرفا با محوریت Games as a Service روانه بازار کنند. در مصاحبه اخیر استراوس زلنیک از Take-Two، مدیرعامل کمپانی مالک استودیوهای Rockstar Games توضیح داده که هدف‌گذاری آن‌ها از بازی Red Dead Redemption 2، یک بازی از نوع Games as a Service نبوده است. او گفته که هدف آن‌ها ساخت چنین بازی نبوده چون با چنین هدف‌گذاری‌هایی درواقع اصل کار فراموش می‌شود. او همچنین گفته که «اگر شما یک بازی بزرگ بسازید که چه تک‌نفره باشد و چه چندنفره، و بازی کاری کند که بازیکن حالا و هم در آینده خودش را درگیر آن کند، آن زمان شما به شکل طبیعی پشتیبانی از بازی‌تان در آینده را هم ادامه می‌دهید.» او در این زمینه گفت:

علاقه ما در games-as-a-service بودن، تک‌نفره بودن، چندنفره بودن یا مثلا اپیزودیک بودن یک بازی نیست. تمایل و علاقمندی ما در ساخت بهترین سرگرمی تعاملی، از هر نوع ممکن است که بتواند بازیکنان را مجذوب و درگیر خودش کند. اگر ما موفق به انجام چنین کاری شویم و بعد از این هم به مشتریان‌مان، حتی بیشتر از قبل محتواهای درگیرکننده ارائه کنیم، طبیعتا کسب درآمد و سودآوری هم به خودی خود به دنبالش خواهد آمد.

نگرانی من در این نگاه وارونه است که «ما می‌خواهیم یک بازی games-as-a-service بسازیم» یا جملاتی مثل این است که باعث می‌شود اصل قضیه (ساخت محصول عالی) نادیده گرفته شود. ما در صنعتی به نام سرگرمی حضور داریم، و واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم با وجود اینکه بازی‌های تک نفره خوبی وجود دارد، مشتریان علاقه‌شان را به بازی‌های تک‌نفره از دست می‌دهند. همچنین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما یک سرویس تولید کنید، و آن یک سرویس عالی نباشد ولی انتظار فروش و سودآوری هم داشته باشید.

ما هم این را گفته‌ایم که می‌خواهیم کاری کنیم که مشتریان حتی پس از عرضه بازی ما نیز با آن بازی درگیر باشند. این هدف ما هم هست. ولی شما فقط وقتی می‌توانید این کار را انجام دهید که عرضه اولیه عالی داشته باشید. اگر این طور نباشد، بازیکنان دیگر چیز بیشتری از آن نمی‌خواهند.

پس از این صحبت‌ها، زلنیک توضیحات تکمیلی هم درباره ارائه محتواهای پس از عرضه برای Red Dead Redemption 2 داد؛ از جمله انتشار بسته‌های الحاقی، همچنین بخش Red Dead Online که ظاهرا قرار است مشابه الگوی فوق‌العاده موفق GTA Online در بازی Grand Theft Auto V باشد:

برای بازی جدید، ما بخش آنلاین اختصاصی به نام Red Dead online هم خواهیم داشت که راک‌استار قبلا معرفی کرده بود. طبیعتا این بخش به شکل واضحی قصد دارد هدف‌گذاری ما از «سرگرمی دامنه‌دار پس از عرضه» را برآورده کند. در این زمینه چیزی که ما درباره‌اش صحبت نکردیم، عدم وجود نگرانی یا هدف‌گذاری مستقیم در بخش کسب درآمد از بخش چندنفره است. درواقع در این زمینه هم هدف و نگرانی اصلی ما، این است که با موفقیت بازیکنان را همچنان در بازی نگه‌داریم.

از بسیاری جهات، صحبت‌های زلنیک بسیار منطقی به نظر می‌رسد. تیک-تو و راک‌استار نیز قصد ندارند از غافله روش‌های جدیدتر سودآوری عقب بمانند. با این حال گرچه عناوین آن‌ها هم ممکن است از نظر رویکرد کسب درآمد با برخی بازی‌های دیگر مشابه باشد، ولی تفاوت در این است که هدف تیک-تو و راک‌استار بیش از اینکه تولید یک بازی درآمد محور باشد، ساخت بازی با محوریت کیفیت بالا و دنیایی مجذوب‌کننده است. از همین رو انتظار می‌رود که بخش‌های آنلاین، محتواهای پس از عرضه و آپدیت‌های بعدی که برای بازی «رد دد ریدمپشن 2» عرضه می‌شوند، همه آن‌ها نیز به طور کلی در ردیف بهترین‌های ممکن قرار بگیرند. تیک-تو و راک‌استار پیش از این بدون اینکه هدف اولیه آن‌ها ساخت یک بازی آنلاین پولساز باشد، صرفا با ساخت بخش فوق‌العاده نوآورانه و با کیفیتی مثل GTA Online، درحال حاضر یکی از برترین مدل‌های سودآوری از بخش آنلاین را هم تجربه می‌کنند.

بازی Red Dead Redemption 2 قرار است در ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه شود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.