نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی سه شنبه، 27 اسفند 1398
ساعت 16:00

نقد و بررسی بازی Persona 5 Royal

پرسونایی از جنس الماس

4.5 از 5

4 سال پیش بود که قسمت پنجم از سری بازی محبوب Persona بعد از 8 سال طولانی به دست طرفداران و مخاطبانش رسید، نتیجه نهایی به قدری خوب بود که این بازه زمانی طولانی با تجربه چند ساعت اولیه بازی برای مخاطب توجیه می‌شد. مطابق انتظار بازخورد همگان، چه عموم و چه منتقدان، از بازی فوق العاده مثبت بود و فروش بازی چه در ژاپن و چه در غرب با استقبالی بی نظیر روبرو شد. حال مطابق با رسم نسخه قبل (عرضه نسخه بهبود یافته بازی Persona 4 تحت نام Golden برای PS Vita ) استدیو Atlus چهار سال بعد از عرضه رسمی قرار است نسخه‌ای بهبود یافته تحت نام Persona 5 Royal را نیز عرضه کند تا شاید بتوان گفت پرونده این نسخه برای همیشه بسته شود.

شاید برای عمده مخاطبان، نسخه Royal همان ورژن Game Of The Year Edition برای عمده بازی‌ها باشد اما طرفداران Atlus و بازی‌هایشان می‌دانند که چنین چیزی نیست و این نسخه چیزی فراتر و کامل‌تر از آن خواهد بود، تقریبا مانند چیزی که Golden برای Persona 4 بود و داستان بازی و گیم پلی را کاملا تحت شعاع تغییرات و اضافات خود می‌کرد. حال با ما همراه شوید تا ببینیم که آیا این تغییرات به اندازه کافی بوده‌اند و تاثیر آن‌ها بر روی بازی و هسته اصلی چقدر بوده است.

Persona 5 Royal 20200307124251

اولین تغییر و نکته مهمی که به بازی و داستانش اضافه شده، شخصیتی جدید تحت نام Kasumi Yoshizawa است، دختری ژیمناستیک‌کار با موهایی قرمز و دل ربا که به مانند شخصیت اصلی بازی به تازگی وارد مدرسه Shujin شده است و همین نکته باعث می‌شود شما با او همزاد پنداری کنید. Kasumi همچنین عضو جدیدی از پارتی گروه شما خواهد شد و Confidant جدیدی برای شما باز خواهد کرد و همچنین به مانند اکثر شخصیت‌های مونث بازی امکان ایجاد رابطه عاشقانه با او نیز خواهید داشت. Kasumi شخصیتی دوست داشتنی است و مخاطب به راحتی با او ارتباط برقرار خواهد کرد و حتی ممکن است تبدیل به محبوب‌ترین شخصیت فرعی بازی نیز برای شما بشود و این مورد با توجه به کیفیت عالی دیگر شخصیت‌های فرعی که از قبل با آن‌ها ماجراجویی داشتید بسیار حائز اهمیت است و نشان دهنده پرداخت عالی Atlus به او است. تاثیر او بر روی داستان بازی نیز از همان اولین میان پرده بازی مشخص می‌شود که عملا روند داستان نسخه اصلی را اگر نگوییم دگرگون اما متفاوت می‌کند. همچنین Kasumi به مانند دیگر اعضای پارتی، دارای یک Palace جدید خواهد بود که وجود او را بسیار محترم‌تر می‌کند.

 
اولین تغییر و نکته مهمی که به بازی و داستانش اضافه شده، شخصیتی جدید تحت نام Kasumi Yoshizawa است

 

ترم سوم جدیدی نیز به بازی و تقویم‌تان اضافه شده است که شامل فعالیت‌های مدرسه‌ای به مانند اردو‌ها و دیگر تجمعات گروهی است و به مانند بقیه ترم‌ها دست شما را برای فعالیت‌های بیشتر باز می‌گذارد تا بیشترین لذت را از دنیای بازی ببرید.

 

Persona 5 Royal 20200315214736 2

اما Kasumi تنها شخصیت جدید Royal نیست و بازی دو شخصیت مهم دیگر نیز به شما معرفی می‌کند، یکی از آن‌ها Takuto Maruki است که بعد از اتفاقات اولین Palace بازی به مدرسه شما تحت مشاور اضافه می‌شود تا به دانش آموزان کمک کند. Takuto یک Confidant جدید است که در صورت برقراری ارتباط با او و قوی‌تر کردن رابطه‌اتان به بهتر شدن آمارهایتان کمک می‌کند. دیگر شخصیت جدید مرموز بازی Jose نام دارد که ابتدا در Mementos با او آشنا می‌شوید که شما را مامور جمع آوری دو واحد به اصطلاح پولی جدید می‌کند که با یکی از آن‌ها می‌توانید وسایل جالب و متفاوتی از او بخرید یا اینکه شرایط Mementos را به نفع خود تغییر دهید. مطمئنا همین موارد باعث می‌شود گشت و گذار در آن محیط هدف دارتر و جذاب‌تر پیش برود و به راحتی مکانی باشد برای به نحوی گرایند کردن و بالا بردن آمارهای شخصیتتان و در کنارش پیش برد داستان و بدست آوردن آیتم‌های متفاوت و جالب.3

 
اما Kasumi تنها شخصیت جدید Royal نیست و بازی دو شخصیت مهم دیگر نیز به شما معرفی می‌کند!

 

 

اما شخصیت اصلی بازی یعنی Joker که شما کنترل او را بر عهده دارید نیز مجهز به یک وسیله جدید و راهبردی شده است و برای همین مورد تمامی Palaceها بازسازی شده‌اند. Grappling Hook یا همان قلاب پرتاب شونده مشابه چیزی که شخصیت بتمن دارد این وسیله جدید است. حال با آن می‌توانید به جاهای جدیدی از Palaceها بروید و برای تشویق مخاطبان برای گشت گذار بیشتر حال Will Seedهایی نیز به این مکان‌ها اضافه شده‌اند تا شما با بدست آوردن سه تا از آن‌ها علاوه بر تجربه مبارزه با دشمنان قوی و جدید یک آیتم خاص را نیز به دارایی‌هایتان اضافه کنید. اضافه شدن این موارد و بازسازی تمامی Palaceها برای این مورد نکته تحسین برانگیزی است که نه تنها برای بازیکنان جدید جذاب است بلکه برای کسانی که قبلا بازی اصلی را تجربه کرده‌اند انگیزه جدید و کافی برای گشت و گذار دوباره ایجاد می‌کند.

 

Persona 5 Royal 20200314170713 2

اما اضافات جدید هنوز تمام نشده‌اند، Kichijoji نام محله‌ای جدید در بازی است که علاوه بر پهناور بودنش و جذابیت‌های ظاهری فوق العاده، پر شده است از فعالیت‌های جدید و مینی گیم‌های متفاوت که می‌توانید ساعت‌های طولانی را صرف این موارد کنید. بعنوان مثال کلاب بازی در این محل است که دارای بازی‌های بیلیارد و دارت است که می‌توانید افراد پارتی خود را آن‌جا جمع کنید و علاوه بر خوشگذرانی و بازی کردن قوی‌تر شدن رابطه‌اتان با آن‌ها نیز کمک کنید، چیزی که تاثیر مستقیمی بر روی مبارزاتتان در Metaverse خواهد داشت.

 
Kichijoji نام محله‌ای جدید در بازی است که علاوه بر پهناور بودنش و جذابیت‌های ظاهری فوق العاده، پر شده است از فعالیت‌های جدید و مینی گیم‌های متفاوت که می‌توانید ساعت‌های طولانی را صرف این موارد کنید.

 

بحث مبارزات شد، لازم به ذکر است که علاوه بر نوع جدیدی از دشمنان و پرسوناهای متفاوت حال شما قابلیت جدیدی برای مبارزه کردن دارید که تحت نام Show Time است و دو نفر از پارتی‌اتان را درگیر می‌کند. این قابلیت جدید که با صحنه‌های سینمایی جدید و فوق العاده جذابی اجرا می‌شود دارای قدرت زیادی است که می‌تواند روند یک مبارزه سخت را به کل برای شما عوض کند تقریبا چیزی مانند All Out Attack اما جذاب‌تر و محدود شده به دو نفر از پارتی شما.

Persona 5 Royal 20200314193217 2

دیگر بخش جدیدی که به بازی اضافه شده است، Thieves Den نام دارد که می‌توانید از منو اصلی بازی وارد آن شوید، بخش که تمامی پیشروی‌های شما در طول بازی را به نمایش می‌گذارد و در آن‌جا می‌توانید با مصرف کردن واحد پولی جدید که بازی اصلا هم در آن خسیس نیست به راحتی به مشاهده عکس‌ها و آرت ورک‌ها و نمایش‌های سینمایی بازی بپردازید و یا موسیقی‌های بازی را بصورت کامل گوش دهید. همچنین شما می‌توانید این محل را شخصی سازی کنید و فضایی مناسب روحیات خودتان را ایجاد کنید. اما این همه چیزی نیست که این مکان ارائه می‌دهد. شما در Thieves Den می‌توانید با اعضای پارتی و دوستانتان به کارت بازی بپردازید و وقت زیادی را در آن‌جا سرگرم شوید و با برنده شدن در آن سکه‌های مورد نظر برای باز کردن فیلم‌ها و آهنگ‌ها و عکس‌ها را باز کنید، البته همانطور که اشاره کردم بازی ابدا در این مورد خسیس نیست و به راحتی به شما این سکه‌ها در روند بازی اعطا می‌کند.

Persona 5 Royal 20200308190111 2

موارد اشاره شده در بالا شامل مهم‌ترین تغییرات و اضافاتی هستند که نسخه Royal به Persona 5 اضافه کرده‌است،علاوه بر این موارد نکات جدید دیگری نیز سرتاسر بازی را فرا گرفته‌اند که حتی برای شخص نگارنده این مقاله که وقت زیادی را نیز پای نسخه اصلی صرف کرده بود جذاب و جالب بود و باعث شد بدون کوچکترین احساس تکراری بودن دوباره بازی را تجربه کنم و لازم به ذکر این مورد نیست که بازی پر شده است از محتوای مفیدو جالب که برای مدت زمان طولانی می‌تواند شما را درگیر خود کند آن هم بدون اینکه احساس خستگی کنید یا اینکه بازی برای شما تکراری شود.

 
تعریف از گرافیک و موسیقی بازی آن هم بعد از 4 سال کار بیهوده‌ای است چرا که هنوز هم Persona 5 از لحاظ هنری بی رقیب و بی نقص است و یک نمونه مشابه آن را نیز در این نسل نخواهید دید.

 

تعریف از گرافیک و موسیقی بازی آن هم بعد از 4 سال کار بیهوده‌ای است چرا که هنوز هم Persona 5 از لحاظ هنری بی رقیب و بی نقص است و یک نمونه مشابه آن را نیز در این نسل نخواهید دید. نحوه بکارگیری رنگ‌ها و ترکیب‌هایشان با هم و همچنین استفاده از همین رنگ‌ها بعنوان یک شخصیت نامرئی برای تعریف فضای بازی و داستانش هنری است که شاید فقط استدیو Atlus از آن‌ها بر بیاید. موسیقی‌های بازی نیز برای نسخه Royal ارتفا پیدا کرده‌اند و باز هم مرد افسانه‌ای پشت این عنصر یعنی Shoji Meguro شما را با آهنگ‌های جدید نا امید نخواهد کرد و شاهکار پشت شاهکار را به گوش‌های شما می‌رساند.

 

Persona 5 Royal 20200308191643 2

Persona 5 به تنهایی و فارغ از هیچگونه اضافاتی بدون شک یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در این نسل بود، بازی که ژانر JRPG را به درجه بالاتری رساند و سری Persona را به پادشاه بدون شک این سبک نائل کرد، حال نسخه Royal با تغییرات زیاد و متنوع یکی از بهترین بازی‌ها را تبدیل به نسخه بهتری از خودش کرده است و همین مورد به اندازه کافی دلیلی است برای تجربه این نسخه، چه فردی تازه کار در این سری بازی هستید، چه اینکه از مخاطبان قدیمی و دو آتیشه آن، Persona 5 Royal لایق بالاترین ستایش‌ها است.

  • کارگردان: Katsura Hashino
  • استودیوی سازنده: Atlus Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 90 الی 150 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
Persona 5 به تنهایی و فارغ از هیچگونه اضافاتی بدون شک یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در این نسل است. عنوانی که ژانر JRPG را به درجه بالاتری رساند و سری Persona را به پادشاه بدون شک این سبک نائل کرد. حال نسخه Royal با تغییرات زیاد و متنوع یکی از بهترین بازی‌ها را تبدیل به نسخه بهتری از خودش کرده است و همین مورد به اندازه کافی دلیلی است برای تجربه این نسخه. چه فردی تازه کار در این سری بازی هستید، چه اینکه از مخاطبان قدیمی و دو آتیشه آن، Persona 5 Royal لایق بالاترین ستایش‌ها است.
نقاط قوت
  • محتوای بازی با اضافات جدید
  • شخصیت‌های جدید
  • کامل‌ترین نسخه یکی از بهترین بازی‌ها
نقاط ضعف
  • ندارد!
8.3/10

امتیاز شما

(44 رای )
10/10
منحصر به فرد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 8
    تشکر: 0
    تشکرشده: 12
    کنسول‌های بازی:

    سپاس از نقد
    یه سوال دارم
    اگه کسی نسخه ۵ داشته باشه نمیتونه با هزینه کمتری به نسخه royal آپدیت بشه؟

    ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده است.
  • Author
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1398
    نظرها: 3
    تشکر: 18
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: fasahat
    سپاس از نقد یه سوال دارم اگه کسی نسخه ۵ داشته باشه نمیتونه با هزینه کمتری به نسخه royal آپدیت بشه؟

    ممنون از وقتی که گذاشتید.
    متاسفانه نه، بازی حتی Trophy Setمتفاوتی نسبت به بازی اصلی داره و باید کاملا جدا خریداری بشه.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 40
    تشکر: 5
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    حتما منظورتون از "دختری ژیمناستیک"، "دختری ژیمناست" یا "دختری ژیمناستیک کار" هست.

    ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.