نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی شنبه، 23 مرداد 1400
ساعت 08:05

بررسی بازی Greak: Memories of Azur

هنر در محاصره کلیشه‌ها

0 از 5

کنسول بسیار موفق Switch در کاتالوگ بازی‌های خود دارای عناوین بسیار خوب و بی نقصی در ژانر بازی‌های Indie یا همان کم خرج است، در نتیجه رقابت بسیار سفت و سختی برای موفقیت بین مخاطبان آن در جریان است. بازی Greak: Memories Of Azur از استدیو مکزیکی Navegant Entertainment در سبک خود یک بازی اکشن ماجراجویی دو بُعدی(تا حدودی مترویدوانیا) راضی کننده است که حداقل از لحاظ ویژگی‌های ظاهری و کیفیت و ظرافت آن بین رقبای خود به راحتی خواهید درخشید اما در بقیه موارد مشخصات خود بدلیل استفاده از کلیشه‌های ژانر در موقعیت بسیار سختی برای موفقیت و درخشیدن قرار دارد.

داستان بازی در سرزمین Azur جریان دارد، شما کنترل سه خواهر برادر را در طول بازی که نژادی بنام The Courines هستند بر عهده خواهید داشت. نژادی بسیار مشابه شخصیت اصلی بازی Hollow Knight اما با مشخصات کم و بیش متفاوت‌تر. نژاد شخصیت‌های داستان ما در نزاعی بسیار طولانی و طاقت فرسا با نژاد رقیب خوب یعنی Urlags هستند و اینطور که در نمایشی سینمایی در ابتدای بازی شاهد هستیم بنظر می‌رسد که پس از مبارزه‌های متعدد The Courine ها در بدترین موقعیت خود قرار گرفته‌اند و در همین حین شما وظیفه دارید که این سه خواهر و برادر را که اکنون گمشده‌اند دوباره یکدیگر متحد کنید. شما بازی را ابتدا با شخصیت Greak آغاز خواهید کرد و مدت زمان طولانی نخواهد گذشت که شما Adara و Raydel را پیدا کرده و با قابلیت‌ها و توانایی‌های آن آشنا خواهید شد تا بتوانید در سرزمینی بسیار خطرناک و پر از موجودات مخوف با توجه به قدرت‌های منحصر بفرد هر خواهر و برادر معماهای متفاوت را حل کنید و برای بقای خود تلاش کنید.

 

Greak 4 0

 

حسی که در زمان اولین اجرایتان از بازی متوجه خواهید شد این است که چقدر بازی از لحاظ هنری زیبا و چشم نواز است و قدرت طراحی‌هایی که همگی بصورت دستی انجام شده‌اند و محیط‌هایی که پر از رنگ‌های متنوع و دلنشین است خودش را نمایان می‌کند. محیط‌هایی که از جنگل‌های مخوف و غار‌های تاریخ و مرداب‌های عمیق گرفته تا شهر اصلی و منطقه استراحتتان. تمامی این موارد با بیشترین میزان اهمیت و دقت و با هنر دست کشیده‌اند و جزییات از آن سرازیر است، یکی از بزرگترین و بهترین نقاط قوت بازی که مطمئنا خیلی از علاقه مندان را به سمت خودش خواهد کشید و چه بسا بهتر باشد که بازی را با رزولوشنی بسیار بالاتر و در صفحه‌ای بزرگتر تجربه کنید.

همانطور که بالاتر گفته شد بازی از لحاظ عناصر ظاهری قطعا شما را ناامید نخواهد کرد اما تنها موردی که تاثیر زیادی بر روی بازی گذاشته است، دوربین آن است. دوربین بازی در سراسر بازی سردرگم است و چه بهتر بود اگر می‌توانستیم با آنالوگ سمت راست کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشیم و بعنوان مثال در زمان مبارزات بیشتر به شخصیت‌ها نزدیک میشد و در زمان حل معما‌ها کمی فاصله می‌گرفت تا بهتر متوجه شویم که دقیقا چکار می‌خواهیم انجام دهیم و از آنجایی که معماهای بازی تمرکز زیادی بر کنترل کردن سه شخصیت بازی برای حلشان دارند این مورد در دراز مدت بسیار آزار دهنده و خسته کننده می‌شود.

کنترل کردن هر سه شخصیت بازی بسیار روان و نرم است و هر سه آن‌ها می‌توانند که پرش دوبل ( در شخصیت Arada بیشتر شناور شدن!) و غلت بخورند و همچنین پترن‌های تقریبا مشابهی برای حمله داشته باشند. هرچند مبارزات در بازی کمی شلخته و بی حال و رمق است و بسیار سخت است که بتوانید با شمشیر Greak حملات متداوم و مشخصی داشته باشید و مبارزات بیشتر شامل چاشنی شانس خواهند بود تا اینکه نحوه خاصی برای هرچه عملکرد بهتر داشته باشند.

 

71Q0MW0 KUS. SL1500

 

تمرکز بعدی بازی بر روی حل پازل‌ها و معماهای اکثرن محیطی است. تعداد بسیار زیادی از آن‌ها بسیار لذت بخش است و نیاز به تفکرات بسیار سنگین و آزمون و خطا ندارد و در درجه بسیار خوبی بین آسانی و سختی ملال آور شناور است. البته جنس بیشتر این معماها متمرکز بر باز کردن درها و موانع پیش رو است که می‌توانست کمی تنوع بیشتری داشته باشند و دیگر انواع آن‌ها جمع کردن مقدار مشخصی از یک چیز در زمان مشخص برای بالابردن قدرتتان برای پیشبرد است. با این وجود محیط‌های متنوع گزیده بسیار خوبی از این معماها را روبریتان قرار می‌دهند و هرمحیط تقریبا مکانیزم‌های متفاوتی را به شما معرفی می‌کند.

در شهر اصلی نقشه بازی که شخصیت‌های متنوع و بسیار خوبی را ملاقات می‌کنید می‌توانید ماموریت‌های جانبی زیادی را انجام دهید که همین ماموریت‌ها منجر به جمع کردن آیتم‌های مصرفی رنگارنگ با استفاده‌های متنوع خودشان می‌شود، بعنوان مثال ترکیب موادهای اولیه مشخص برای پخت غذا در کمپ فایر( با تشکر از Breath Of The Wild!) و دیگر موارد. شاید بزرگترین ایراد بعدی بازی همینجا خودش را نمایان می‌کند و آن هم ماموریت‌های بسیار تکراری یا به اصطاح فچ کوئست‌های بدون محتوا است. مشخصا به اندازه‌ای که وقت و هزینه برای بخش‌های ظاهری بازی صرف شده است برای این ماموریت‌ها و بصورت کلی دیگر بخش‌های بازی سرمایه گذاری نشده است.

شاید دیگر انتقادی که از بازی می‌توان کرد جابجایی‌های متعدد و ملال آور بین شخصیت‌های اصلی باشد و دیگر تصمیم عجیبی که برای بازی گرفته شده است نبود قابلیت Co-op یا دو نفره است! از زمانی که نمایش‌های بازی را مشاهده کردم و حتی در همان ابتدای بازی با سه شخصیت متفاوت آشنا شدم مطمئن بودم که قابلیت چند نفره آنلاین قطعا برای بازی باید وجود داشته باشد اما بطرز عجیبی خبری از این مورد نبود زیرا بازی ظاهرا جوری ساخته شده است که کاملا مناسب این حالت از بازی است و این فکر ایجاد می‌شود که بهترین نوع تجربه آن باید یک یا دو دوست باشد. این اشتباه برداشت نشود، Greak هنوز هم تجربه خوبی برای یک بازی تک نفره است اما شاید وجود یک گزینه چند نفره می‌توانست کیفیت تجربه بازی را به درجه بالاتری برساند و خلا نبود بخش‌های خلاقانه و حتی جذاب را جبران کند.

 

ss db6e6651edf3016cf6f0a1c96a4d9734a86d6d90

 

در نهایت این که Greak: Memories Of Azur بازی فوق العاده زیبا از لحاظ ویژگی‌های ظاهری است که هنر طراحی دستی بصورت تمام و کمال در آن نمایان است و کاملا مناسب گردش در این محیط‌های زیبا و چشم نواز است اما در دیگر بخش‌ها کاملا مشهود است که وقت و انرژی کافی برای ساخت چیزی بالاتر از استانداردها در آن هزینه نشده است و همین مورد کیفیت تجربه بازی را دچاراختلال می‌کند و در کمال تعجب نبود یک بخش چند نفره باعث می‌شود که سوال‌های زیادی از چرایی آن در ذهنتان ایجاد شود.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Greak: Memories Of Azur توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

 

  • استودیوی سازنده: Navegante Entertainment
  • پلتفرم تحت بررسی: Nintendo Switch
گرافیک
9.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
6.0
Greak: Memories of Azur بازی فوق العاده زیبا از لحاظ ویژگی‌های ظاهری است که هنر طراحی دستی بصورت تمام و کمال در آن نمایان است و کاملا مناسب گردش در این محیط‌های زیبا و چشم نواز است اما در دیگر بخش‌ها کاملا مشهود است که وقت و انرژی کافی برای ساخت چیزی بالاتر از استانداردها در آن هزینه نشده است و همین مورد کیفیت تجربه بازی را دچاراختلال می‌کند و در کمال تعجب نبود یک بخش چند نفره باعث می‌شود که سوال‌های زیادی از چرایی آن در ذهنتان ایجاد شود.
نقاط قوت
  • بسیار چشم نواز و زیبا با طراحی‌هایی از هنر دست
  • محیط‌های متنوع برای گشت و گذار
  • معماهای سرگرم کننده و متعادل
نقاط ضعف
  • مبارزات بسیار بی رمق و شلخته
  • ماموریت‌های تکراری و بی محتوا
  • نداشتن یک عنصر خاص و خلاقانه
7.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.2/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.