نویسنده: سینا پنج شنبه، 21 مرداد 1400
ساعت 21:28

بررسی بازی Foreclosed

0 از 5

اکثر آثاری که در دسته‌بندی‌های مختلف ژانر سایبرپانک قرار می‌گیرند، در قالب روایت خود به مخاطبان در رابطه با خطراتی که وابستگی بیش از اندازه به تکنولوژی با خود به همراه دارد، هشدار می‌دهند و سازندگان بازی Foreclosed هم این سنت مهم ژانر را بهترین شکل حفظ کرده‌اند. در دنیای این عنوان، تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که افراد با کمک تراشه‌ای که روی دستگاه عصبی خود نصب می‌کنند، می‌توانند تمامی وسایل خانگی و ابزار شغلی خود را کنترل کنند اما همین توانایی معجزه‌آسا به جای فراهم کردن آزادی بیشتر برای بشریت، نوع تازه‌ای از برده‌داری را رقم زده است!

Foreclosed 4

قهرمان بازی Foreclosed یک مأمور حراست دون پایه به نام Evan Kapnos است که در شرکتی خصوصی مشغول به کار است و مثل همیشه از خواب بیدار می‌شود تا در محل کارش حاضر شود اما با پیامی مبنی بر ورشکستگی کامل شرکت مواجه ‌شده و مطلع می‌شود که هویت شخصی او که به علت بدهی‌های مختلف بخشی از اموال این شرکت است، توسط دادگاه مصادره شده و تا قبل از مراجعه به دادگاه امکان استفاده از حساب‌های شخصی، سلاح قانونی و حتی رفت و آمد به نقاط خاصی از شهر از او سلب شده است! «ایوان» که مثل میلیون‌ها فرد عادی استثمار شدۀ دیگر، چاره‌ای جز اطاعت از قانون ندارد آمادۀ رفتن به دادگاه می‌شود تا با طی مراحل اداری بتواند هویت فردی خود را پس بگیرد اما به محض خروج از آپارتمان، توسط تعدادی از افراد مسلح مورد حمله قرار می‌گیرد و روزی که به نظر می‌رسید قرار است به یک کاغذ بازی ساده خلاصه شود، تبدیل به ماجراجویی غیرمنتظره‌ای می‌شود.

سازندگان Foreclosed با وجود نگاه آینده‌نگرانه‌ای که دارند، احتمال اینکه دنیای تاریکی که برای مخاطبان خلق کرده‌اند در فاصله‌ای نزدیک به واقعیت تبدیل شود اصلاً دور از ذهن نیست. در سال‌های اخیر خیلی از ما به استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، نرم‌افزارهایی با دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات شخصی، شبکه‌های اجتماعی و ... روی آورده‌ایم و عملاً آزادی‌های فردی متأثر از ناشناخته بودن را به علت راحت طلبی و تنبلی، از دست داده‌ایم و از طرف دیگر ابزار تکنولوژیکیِ مشابه با چیزی که در این عنوان می‌بینیم در حال حاضر در مراحل مختلفی از ساخت و آزمایش به سر می‌برد که افراد زیادی با اشتیاق فراوان چشم انتظار عرضۀ آن‌ها به بازار هستند و اگر بخواهیم یک نگاه صادقانه داشته باشیم، کسانی که برای در چشم دیگران بودن تعداد زیادی گجت‌های پوشیدنی از خود آویزان می‌کنند، احتمالاً مشکل چندانی با نصب تراشه در بدن خود نخواهند داشت.

Foreclosed 4

فارغ از ساخت جهانی باورپذیر ولی در عین حال تخیلی، هستۀ روایی Foreclosed چیز تازه‌ای برای ارائه ندارد و کم و بیش با داستانی مشابه فیلم Minority Report طرف هستیم که حتی تعدادی از نقاط کلیدی داستان هم حوادث آن فیلم را در ذهن تداعی می‌کنند. مشکل اصلی بخش روایی، پرداخت شخصیت‌هاست که چندان رضایت‌بخش از کار درنیامده و هیچ کدام از این شخصیت‌ها از ساختارهای کلیشه‌ای آدم‌های بد داستان‌های معمول ژانر سایبرپانک، پای خود را فراتر نمی‌گذارند. از طرفی در بخش‌های معدودی از داستان، دو راهی‌هایی بر سر راه بازیکن قرار می‌گیرد که هر گزینه‌ای هم که انتخاب کنید، مسیر داستان تغییر خاصی نمی‌کند.

جذاب‌ترین بخش Foreclosed بدون شک طراحی بصری آن است که به شکل واضحی متأثر از طراحی‌های کامیک بوک آرتیست مشهور فرانسوی، Moebius است و در دنیایی که به نظر می‌رسد هیچ وقت قرار نیست شاهد اقتباسی سینمایی یا تلویزیونی از سری کامیک‌های The Incal باشیم، این بازی گزینۀ بسیار خوبی برای تجربۀ نسخۀ جان بخشی شدۀ هنر موبیوس است. نوع رنگ‌آمیزی و خط‌هایی که مرز بین اشیا و شخصیت‌ها با یکدیگر را مشخص می‌کند و استفاده از ساختاری مثل پنل‌های کامیک بوک‌ها در بخش‌های خارج از گیم‌پلی، حس بصری ویژه‌ای به Foreclosed بخشیده و واقعاً به سختی می‌شود به بخش گرافیک ایرادی وارد کرد.

Foreclosed 4

با وجود توجه ویژه به طراحی هنری، گیم‌پلی به حال خود رها نشده و مراحل بازی به همراه سیستم‌های مبارزه و مخفی‌کاری آن، از طراحی قابل قبولی برخوردارند. در ابتدای داستان، فقط امکان راه رفتن و مخفی شدن وجود دارد اما تراشۀ ایوان به سرعت از بند نظام قانونی دنیای Foreclosed آزاد شده و در کنار استفاده از یک سلاح ویژه، می‌توان با آپگریدهای مختلفی که تعداد زیادی ندارند اما همگی کاملاً کاربردی هستند لحظات اکشن هیجان انگیزی را رقم زد و یا اینکه به صورت مخفیانه به دشمنان نزدیک شد و تراشه‌های آن‌ها از کار انداخت.

قدرت‌های در دسترس شامل  مواردی مثل ایجاد سپر محافظ برای ایوان تا منفجر کردن دشمنان از راه دور، می‌شود و همچنین با استفاده از قدرت جا به جا کردن اشیا با قدرت ذهن، در ابتدا می‌توانید وسایل مختلف را به سمت دشمنان پرتاب کنید و بعدتر با دست‌یابی به قدرت‌های پیشرفته‌تر، حتی خود دشمنان را با استفاده از این قدرت ذهنی به سمت و سوی مختلف پرتاب کنید. سلاح ایوان ساختاری تخیلی دارد که باعث شده خبری از به پایان رسیدن مهمات آن یا لگد زدن در اثر شلیک نباشد و با استفاده از آپگریدهای ویژه، می‌توانید آن را تبدیل به وسیله‌ای بسیار خطرناک‌تر کرد. همچنین در خلال مراحل، معماهایی برای هک کردن مسیرهای عبوری هم وجود دارد که از یکنواخت شدن گیم‌پلی اکشن/مخفی‌کاری بازی جلوگیری می‌کند.  

Foreclosed 4

صداپیشگی شخصیت‌های فرعی در سطح نسبتاً خوبی قرار دارد اما بازیگر انتخاب شده برای ایفای نقش اصلی داستان، اصلاً و ابداً احساس لازم را منتقل نمی‌کند و این مسئله در حالی است که صدای راوی بدون شک یکی از مهمترین جنبه‌های یک داستان کامیک بوکی/نئو نوآر است و حتی صدای ضبط شده از کیفیت چندان خوبی هم برخوردار نیست و اکوی عجیبی موقع حرف زدن ایوان شنیده می‌شود به طوری که انگار دیالوگ‌های او در حمام ضبط شده است! موسیقی در لحظات اکشن از ضرباهنگی کاملاً هالیوودی برخوردار است و قطعات الکترونیکی استفاده شده، هیجانی بسیار عالی به مخاطب تزریق می‌کنند و به طور کلی می‌توان به موسیقی متن Foreclosed نمرۀ قبولی داد.

یک گیم‌پلی ساده اما کاملاً کاربردی به همراه طراحی بصری فوق‌العاده و ساخت جهانی ترسناک ولی بسیار جذاب، باعث شده تا تجربۀ کوتاه Foreclosed بسیار لذت‌بخش از آب درآمده باشد و دوست داشته باشیم تا داستان‌های بیشتری در این جهان و با استفاده از این طراحی خاص را تجربه کنیم.

 

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Foreclosed توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.  

 

  • استودیوی سازنده: Antab Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 3 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.