نویسنده: سید علی روح‌الامینی پنج شنبه، 01 مهر 1400
ساعت 14:00

نقد و بررسی بازی Eastward

به سوی شرق

5 از 5

هرساله بازی‌های مستقل بسیاری منتشر می‌شوند و بعضی از آن‌ها نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال نیز می‌شوند. ماند عنوان Celeste که پیش از این حتی نامزد بهترین بازی سال هم شده بود. حال آیا Eastward جزو آن دسته بازی‌هایی قرار می‌گیرد که تجربه‌ای متوسط ارائه می‌دهند و نوآوری‌های جالبی دارند ؟ یا اینکه لیاقت حضور در مراسم گیم‌آواردز را دارد ؟ در ادامه نقد و بررسی بازی Eastward با بازی مگ همراه باشید.

Pixpil استودیو سازنده این اثر، یک تیم سه نفره است که از سال 2015 مشغول ساخت موتور بازی‌سازی خودشان برای توسعه عناوین موردنظرشان بودند. حال پس از گذشت 6 سال، اولین بازی آن‌ها با نام Eastward یا به‌سوی شرق منتشر شده است. با وجود ساخته شدن این بازی توسط سه نفر، نشان می‌دهد افراد کارکشته و ماهری بوده‌اند و در اکثر زمینه‌های طراحی بازی واقعا عالی عمل کرده‌اند. در ادامه  نقد و بررسی به این موضوع خواهیم پرداخت.

20210922205624 1

داستان بازی در شهری داخل زمین شروع می‌شود. جایی که کسی تا به حال سطح زمین را ندیده و آسمان آبی و زمین سبز را افسانه و دورغ می‌دانند. داستان بازی به‌آرامی و زیبایی شروع می‌شود و آرام آرام شما را با کاراکتر‌های آن شهر آشنا می‌کند. در ادامه شخصیت‌پردازی سم و جان، دو پروتاگونیست اصلی بازی را‌ آغاز می‌کند و به‌خوبی هم از پس این کار بر‌می‌آید. بازی هیچ توضیحی برای اینکه روی سطح چه اتفاقاتی افتاده به شما نمی‌دهد، حتی پس از اولین ورود شما به سطح زمین نیز با چیزی که انتظار نداشته‌اید ببینید روبه‌رو می‌شوید. با این حال داستان بازی به‌شدت جذاب است و به‌مرور با میسما، آنتاگونیست بازی که دلیل ترس بسیاری از انسان‌ها است مواجه می‌شوید. روایت این اثر کاملا خارق‌العاده انجام می‌شود، به‌خوبی شما را با همه‌چیز آشنا می‌کند و داستان را به نحوی درگیرکننده روایت می‌کند. همچنین شما می‌توانید برای مدتی داستان را رها کنید و به تجربه مینی‌گیم Earth Born که واقعا جذاب است بپردازید. اما اگر نخواهید هم داستان با سرعت پیش می‌رود و دائما برای شما رویداد‌های متفاوت و خاصی را تدارک می‌بیند. دیالوگ‌هایی که برای تمام کاراکتر‌های بازی نوشته شده و نحوه ارائه شدن آن‌ها به‌قدری خوب است که حس منحصر‌به‌فرد آن را دریافت خواهید کرد. درواقع شوخی‌ها، دیالوگ‌های حماسی، عصبانی و نمایش‌ها را با تمام وجودتان درک می‌کنید و اصلا احساس نمی‌کنید یک بازی بدون صداگذاری کاراکتر‌ها را تجربه می‌کنید. این امر به واسطه موسیقی‌های شاهکار این عنوان و سوییچ‌های آن به بهترین شکل در زمان‌های مناسب رخ داده است. البته این تنها دلیل نبوده و طراحی محیطی بازی درکنار رنگ‌آمیزی خارق‌العاده‌ای که  در محیط دارد و نور‌پردازی، به‌بهترین شکل ممکن روایت داستان را تحت تاثیر قرار داده است. گاهی شما مشاهده می‌کنید که نور‌پردازی‌ها و موسیقی هستند که در حال خلق دیالوگ و داستان‌سرایی هستند و این به‌نوبه خود اتفاق خارق‌العاده‌ای است که در این اثر رخ داده است. داستان سرایی این عنوان به‌قدری موفق است که شما در ساعت‌های ابتدایی این بازی به‌شدت برای بازگشت به‌سطح زمین هیجان‌زده هستید. این موضوع تا انتها حفظ می‌شود و زمانی که پای تجربه این عنوان بنشینید و غرق در آن شوید، بعید است متوجه گذر زمان شوید. همچنین بازی در ایجاد رابطه‌ها استادانه عمل می‌کند و روابط خودتان با مردمان روستاها یا شهر‌ها به خوبی پرداخته می‌شوند. حتی زمانی که فکر می‌کنید بازی در پرداختن به رابطه بین شما و یک کاراکتر به خوبی عمل نکرده و درواقع عجله داشته، جلوتر متوجه خواهید شد که این کار آن‌ها براساس دلیل منطقی بوده است. هرچند بازهم نباید گفت که این موضوع ایراد محسوب نمی‌شود، اما بازهم نمی‌توان مشکل بزرگی از آن گرفت. درنهایت بازی Eastward در مفاهیم مختلف داستانی، به‌قدری خوب فضاسازی می‌کند تا به‌طور دقیقی اتمسفر‌های راز‌آلود، ترسناک یا شاد را خلق کند و این قدم آن‌ها قابل ستایش است. زیرا به‌بهترین شکل ممکن به هدف خودشان رسیده‌اند و لذت این عنوان را چندیدن برابر افزایش داده‌اند.

نقد و بررسی بازی Eastward

در ادامه نقد و بررسی بازی Eastward به گیم‌پلی بازی می‌پردازیم. طراحی مراحل بازی واقعا خوب است. همچنین لول‌دیزاین هر مرحله نیز به خوبی رنگ‌آمیزی و نور‌پردازی عالی به تک‌تک مراحل تزریق شده است و پازل‌های که این عنوان دراختیار شما قرار می‌دهد، واقعا سرگرم‌کننده هستند. بازی آرام آرام شما را با مکانیزم‌های مختلف خود‌ آشنا می‌کند و پازل‌ها متنوعی را به‌مرور درمسیر شما قرار می‌دهد. پازل‌های این بازی به‌قدری جذاب و تقریبا متنوع هستند که باعث می‌شوند اصلا لحظه‌ای تجربه این بازی را رها نکنید.

نقد و بررسی بازی Eastward

با پیشروی در داستان و کسب‌تجربه‌های بیشتر، قدرت‌های جدیدی نیز برای جان و سم باز می‌شوند. قدرت‌هایی که هرکدام پایه‌گذار مدل های متفاوتی از پازل‌ها خواهند بود. همچنین استفاده از قدرت هردو شخصیت در راستای حل کردن پازل‌ها و قابلیت سویچ کردن میان آن‌ها یکی از بهترین مکانیزم‌های بازی است. درواقع هرچه بیشتری در بازی پیشروی می‌کنید، امکانات و سیستم‌های جدید و جالبی نیز به شما ارائه می‌شود. قدرت‌های اضافه تنها چیز‌های نیستند که با پیشروی کسب می‌کنید، بلکه میزان سلامتی بیشتر، فضای حمل بیشتر غذا و مواردی از این قبیل نیز شامل این موضوع می‌شوند. صحبت از غذا شد. دربازی شما می‌توانید غذا‌های مختلفی برای خودتان بپزید. برای اینکار مواد غذایی متفاوتی مانند گوشت، شیر، پیاز، سیب‌زمینی، گندم و بسیاری موراد از این قبیل را جمع‌آوری یا خرید می‌کنید. سپس ترکیب موردعلاقه خودتان را درست می‌کنید و با یک مینی‌گیم میزان کیفیت آن را مشخص می‌شود. کیفیت آن شامل میزان بازیابی سلامت، سلامتی بیش از حدی مجازی که می‌دهد یا مقداری  مقاومت بدن شما می‌شود. همچنین بازی Eastward یک سیستم اچیومنت بسیار جذاب دارد که بیشتر و بیشتر شما را در تجربه این اثر غرق می‌کند. سازندگان نیز دقیقا همین موضوع را می‌خواستند و سیستم اچیومنت این بازی را داخل خود اثر هم تعبیه کرده‌اند تا با توجه بیشتری از طرف مخاطبان مواجه شود.

نقد و بررسی بازی Eastward

گشت‌وگذار در محیط‌های بازی، صحبت کردن با NPCهای دیگر، جمع‌آوری‌های  آیتم‌ها، تجربه مینی‌گیم بازی و خرید کردن از مغازه‌ها به‌شدت لذت‌بخش است. همچنین اچیومنت‌های خوبی هم برای این امر درنظر گرفته شده است. سیستم کوله‌پشتی و نحوه مدیریت آیتم‌ها، رابط‌کاربری خوبی داشته و از نظر بصری جذابیت قابل قبولی دارند. با این حال روی رایانه‌های شخصی دکمه‌های بهتر و سریع‌تری برای دسترسی به بخش‌های مختلف کوله‌پشتی وجود ندارد و این واقعا اذیت کننده است.

20210922204610 1

موسیقی‌های این عنوان واقعا عالی هستند. به نسب اتفاقی که در داستان و سکانس گوناگون رخ می‌دهد، موسیقی به‌خوبی همراهی می‌کند و انگار خود دیالوگی ارائه می‌کند. موسیقی اصلی بازی نیز پتانسیل بارها در تنهایی گوش کردن را دارد. این موسیقی‌ها به‌دلیل آنکه بسیار تجربه شما را پویا کرده‌اند، باعث افزایش کشش شما در طول بازی شده‌اند. همچنین صداگذاری‌های محیطی هم نیز به‌درستی کار شده‌اند و در محیط‌ها و فضا‌های مختلف صدا‌های درستی شنیده می‌شوند. برای مثال صدای باد و پرندگان در جنگل آرام، یا صدای درست راه رفتن روی جنس آهن و چوب. تمامی این موارد به‌درستی در این عنوان پیاده‌سازی شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Eastward

درنهایت باید گفت بازی Eastward به‌شدت یک اثر سرگرم‌کننده بوده و کاری می‌کند شما ساعت‌های زیادی را پای تجربه این عنوان بگذارید و از روی صندلی خودتان بلند نشوید. داستانی خوب، روایتی درگیرکننده، موسیقی خارق‌العاده و گیم‌پلی سرگرم‌کننده که با واسطه پازل‌های خوب به‌وجود آمده‌اند از اصلی‌ترین ویژگی‌های این عنوان هستند. این اثر به‌شدت ارزش بالایی دارد و هرشخصی که آن را تجربه نکند، خود را از یک عنوان مستقل به‌شدت لذت‌بخش محروم کرده است.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Eastward توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: pixpil
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 30 الی 40 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
بازی Eastward به‌شدت یک اثر سرگرم‌کننده بوده و کاری می‌کند شما ساعت‌های زیادی را پای تجربه این عنوان بگذارید و از روی صندلی خودتان بلند نشوید. داستانی خوب، روایتی درگیرکننده، موسیقی خارق‌العاده و گیم‌پلی سرگرم‌کننده که با واسطه پازل‌های خوب به‌وجود آمده‌اند از اصلی‌ترین ویژگی‌های این عنوان هستند. این اثر به‌شدت ارزش بالایی دارد و هرشخصی که آن را تجربه نکند، خود را از یک عنوان مستقل به‌شدت لذت‌بخش محروم کرده است.
نقاط قوت
  • گرافیک‌هنری و رنگ‌آمیزی بسیاری چشم‌نواز
  • داستان و روایت عالی و دیالوگ‌های جذاب
  • موسیقی گوش‌نواز و صداگذاری درست
  • گیم‌پلی درگیرکننده و پازل‌های جذاب
  • شخصیت‌پردازی‌های خوب
نقاط ضعف
  • عدم وجود دکمه‌هایی روی کیبورد برای جستجو راحت‌تر در کوله‌پشتی
  • عجله در روایت بعضی رابطه‌ها در بازی
9.0/10

امتیاز شما

(8 رای )
9.8/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.