نویسنده: سینا شنبه، 03 مهر 1400
ساعت 13:34

بررسی بازی Lost Judgment

5 از 5

وقتی که در سال 2018 بازی Judgment به عنوان نسخه‌ای فرعی از سری Yakuza معرفی شد، آیندۀ این مجموعه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت چون طبق اعلام سازندگان، ماجرای قهرمان اصلی آن به پایان رسیده بود و به شکلی دقیق مشخص نبود که در قسمت‌های بعدی قرار است با چه مسیری رو به رو باشیم. با وجود اینکه واکنش‌های اولیه به Judgment همراه با شک و تردید بود، این عنوان توانست کیفیت قابل انتظار ساخته‌های RGG Studio را حفظ کرده و با بهره‌گیری از قهرمانی متفاوت، داستان سیاسی/جنایی جذابی را روایت کند. تغییر ژانر سری یاکوزا از اکشن سریع به نقش‌آفرینی نوبتی برای عده‌ای از طرفداران قدیمی خوشایند نبود و همین مسأله باعث شده تا Judgment به علت وفادار ماندن به از سبک و سیاق قدیمی، در مدت اخیر حتی طرفداران بیشتری نسبت به زمان عرضه پیدا کند. در قسمت جدید که Lost Judgment نام دارد، قهرمانان اصلی داستان درگیر ماجرای جدیدی می‌شوند که نیازمند خروج از محدودۀ آشنای شهر کاموروچو و رسیدگی به پرونده‌ای است که در هر قدم اتفاقات غیرمنتظرۀ بسیاری را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

Lost Judgment 6

با وجود موفقیت در به سرانجام پرونده‌ای پر سر و صدا در قسمت قبل، کسب و کار کارآگاهی «یاگامی» و «کایتو» آن طور که باید و شاید در جذب مراجعین تازه موفق نیست و این مسئله باعث شده تا به رسم دیگر قهرمانان این فرنچایز، بی‌پولی فاکتور مهمی در زندگی قهرمان اصلی Lot Judgment باشد. دریافت تماسی تلفنی از یکی از همراهان قسمت قبلی، «سوگیورا»، و دعوت از یاگامی و کایتو برای کمک در پرونده‌ای در یوکوهاما، در ابتدا به نظر تنها راه این دو نفر برای فرار از فقر و ورشکستگی به حساب می‌آید اما پرونده‌ای که در ابتدا به نظر بسیار ساده می‌آید در همان تحقیقات اولیه تبدیل به مسئله‌ای بسیار پیچیده می‌شود.

در دهۀ گذشته تلاش‌های بسیاری از جانب هنرمندان آسیای شرقی در رابطه با پرداختن به مسئلۀ سوء استفاده و زورگویی در مدارس صورت گرفته، از آثار سینمایی مثل Confessions تا مانگا/انیمۀ A Silent Voice و بازی Persona 5، و حتی سال گذشته نمایندۀ کشور هنگ کنگ در مراسم اسکار هم به صورت متمرکز به این مسئله می‌پرداخت. در Lost Judgment هم شروع ماجراها با پرونده‌ای مربوط به چنین حادثه‌ای در مدرسه‌ای است که این این قبیل مسائل در آن کاملاً مسبوق به سابقه بوده و از قضا در گذشته باعث خودکشی یکی از دانش‌آموزان مدرسه هم شده است. با وجود حس طنزی که همیشه همراه ساخته‌های این تیم بازیسازی است ولی پرداخت به این موضوع حساس و پیامدهای آن به شکلی قوی و با ظرافت لازم صورت گرفته که باعث شده با داستان فیلم نوآر مانند حساب شده‌ای طرف باشیم که پیرنگ‌های سادۀ آن یکی یکی به شکلی منطقی به یکدیگر مرتبط می‌شوند و روایتی جذاب را به ارمغان می‌آورند.

Lost Judgment 6

در کنار خط داستانی اصلی، بخشی به نام School Stories هم وجود دارد که در آن یاگامی به عنوان مشاور «باشگاه تحقیقات اسرار مرموز» به هیئت علمی مدرسه اضافه ‌شده و با کمک اعضای این باشگاه تلاش می‌کند تا پرده از هویت فردی با لقب «پرفسور» بردارد که با استفاده از انجمن‌های اینترنتی در دارک وب، باعث تغییر رویۀ تعدادی از دانش‌آموزان و کشاندن آن‌ها به فعالیت‌های غیرقانونی شده که سازندگان از طریق این بخش فرعی به معضل بزهکاری که آیندۀ نوجوانان را تهدید می‌کنند، پرداخته‌اند که به همان اندازۀ مسئلۀ آزار فیزیکی و کلامی اهمیت دارد. این مسئله که باید به نوجوانان آسیب‌پذیر به عنوان مجرم نگاه کرد یا اینکه باید به نیاز اصلی آن‌ها و رفع علل ریشه‌ای گرایش آن‌ها به اعمال غیرقانونی توجه کرد، محور اصلی این بخش است که در عین اینکه قرائتی نوجوانانه از داستان‌های شرلوک هلمز به شمار می‌آید، هر باشگاهِ مجزای مدرسه ماجراهای خاص خود را دارد که تا حدودی انیمۀ Great Teacher Onizuka تداعی می‌کند.

در کنار داستان اصلی و ماجرا‌های مربوط به مدرسه، به رسم معمول دیگر محصولات RGG Studio مأموریت‌های فرعی بسیاری در گوشه و کنار دو محیط‌ شهری اصلی در انتظار شماست که هر کدام داستان خاص خود را دارند و مطابق انتظار بار اصلی طنز Lost Judgment را به دوش می‌کشند ولی با این وجود تعدادی از این مأموریت‌های فرعی هم داستان‌های غم‌انگیزی را روایت می‌کنند که به نتیجه رساندن آن‌ها و کمک به شخصیت‌های مرتبط، حس رضایت‌مندی خوبی به همراه دارد. در کنار شخصیت‌هایی که در قسمت قبلی با آن‌ها همراه شدیم، تعداد قابل توجهی شخصیت تازه هم در این قسمت بر سر راه یاگامی و همکارانش قرار می‌گیرند که با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این شخصیت‌های تازه را نوجوانان تشکیل می‌دهند، به راحتی می‌توانست به نقطۀ سقوط بخش روایی تبدیل شود اما به لطف نویسندگی خوب، با پرداختی کاملاً باورپذیر برای این نوجوانان طرف هستیم که از تبدیل شدن آن‌ها به افرادی صرفاً مایۀ دردسر و غیرمنطقی جلوگیری کرده است.

Lost Judgment 6

اگر با سری Yakuza، به جز آخرین قسمت منتشر شده، آشنایی داشته باشید در بخش مبارزات شاهد یک طراحی کاملاً آشنا در Lost Judgment خواهید بود. در قسمت قبلی یاگامی از دو سبک مبارزه‌ای بهره می‌برد که سبک Tiger امکان وارد آوردن ضربات سهمگین به صورت متمرکز بر تک دشمنان را فراهم می‌کرد و سبک Crane با محدودۀ اثر بزرگتر، امکان آسیب زدن همزمان به چندین دشمن را به وجود آورده بود. در اینجا سبک مبارزه‌ای دیگری به نام Snake در اختیار یاگامی قرار گرفته که بیش از هر چیزی بر بدل زدن و خلع سلاح دشمنان متمرکز است و حرکات ویژۀ این سبک برای ترساندن دشمنان تا سر حد تسلیم شدن طراحی شده‌اند.

بخش‌های کارآگاهی مثل بررسی صحنه‌های جرم، تحت نظر گرفتن مظنونین و ... هم نسبت به قسمت قبلی تغییراتی در جهت بهتر شدن داشته‌اند و خوشبختانه این بار شاهد استفادۀ بی‌رویه از این سیستم‌ها نیستیم. در کنار این‌ها تعدادی گجت جدید هم به ابزار در دسترس یاگامی اضافه شده که گسترۀ مأموریت‌های تحقیقی/کارآگاهی را افزایش داده و همچنین شاهد تعدادی مأموریت مخفی‌کاری هم هستیم که البته آزادی عمل لازم را به بازیکن نمی‌دهند و راه پیشبرد این مأموریت‌ها کاملاً خطی و از پیش تعیین شده است ولی حضور یک سگ بامزه در این مراحل در کنار یاگامی، مقداری از ضعف طراحی این سیستم تازه را کم کرده است.

Lost Judgment 6

بخش School Stories هم امکان دسترسی به تقریباً ده باشگاه علمی، فرهنگی و ورزشی را فراهم می‌کند که هر باشگاه گیم‌پلی خاص خود را دارد و به طور مثال در یکی از آن‌ها باید به باشگاه روباتیک مدرسه کمک کنید تا در مسابقات جنگ روبات‌ها که از ساختاری مانند بازی Tetris بهره می‌برند، رقبای قدرتمندشان را شکست داده و قهرمان مسابقات سراسری شوند یا در بخشی دیگر باید با حضور در یک باشگاه مشت‌زنی با سبک مبارزه‌ای کاملاً متفاوتی، در رینگ بوکس رقبای خود را از پیش رو بردارید و دیگر مواردی از این دست که باعث شده عملاً در هر بخش از داستان‌های مدرسه با یک بازی کامل با داستان و سیستم‌های گیم‌پلی مختص به خود طرف باشیم.

در کنار این‌ها، دو شهر اصلی Lost Judgment پر از فعالیت‌های جانبی مثل آرکیدها، رستوران‌ها، گلف، بیسبال و ... هستند که با مشارکت در آن‌ها می‌توانید پول و جوایز بسیاری به دست آورده و تعدادی از این بخش‌ها هم مأموریت‌های فرعی جذابی در دل خود دارند. توانایی‌های مبارزه‌ای و فردی یاگامی هم با به دست آوردن Skill Points از طریق انجام مأموریت‌های اصلی و فرعی و فعالیت‌های جانبی قابل پیشرفت دادن هستند که از حرکات مبارزه‌ای قدرتمندتر تا میزان سلامتی بیشتر و تبحر بالاتر در فعالیت‌های کارآگاهی را در بر می‌گیرند.

Lost Judgment 6

از نظر طراحی بصری با توجه به عرضۀ نسل جدید کنسول‌ها و فاصله‌ای حدود 5 ساله از اولین اثر ساخته شده با Dragon Engine، به نظر می‌رسد که باز هم ساخته‌های این استودیو در حال جا ماندن از ساخته‌های به روز هستند اما با در نظر گرفتن بودجه‌ای که تیم سازنده در اختیار دارد، Lost Judgment از نظر ظاهری یکی از بهترین آثار AA موجود در بازار است که چهره و انیمیشن‌های متحرک‌سازی شخصیت‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد ولی مواردی مثل جزئیات محیطی و انیمیشن‌های چهره‌ها در سطح کاملاً معمولی هستند و اگر از آن دسته افرادی هستید که گرافیک برای شما مهمترین فاکتور یک بازی ویدئویی است، موارد بسیاری برای ایراد گرفتن در این عنوان خواهید یافت.

از نظر موسیقی متن با بازیافت تعداد بسیار زیادی از قطعاتی رو به رو هستیم که نه تنها در قسمت قبلی همین عنوان بلکه در نسخه‌های مختلف سری یاکوزا بارها و بارها از آن‌ها استفاده شده که به خودی خود و با توجه به کیفیت قطعات انتخابی لزوماً نکتۀ بدی نیست ولی نشان از توجه کمتر سازندگان به این بخش دارد. مانند قسمت قبل در Lost Judgment هم دوبلۀ انگلیسی در کنار دوبلۀ ژاپنی در دسترس است که خوشبختانه کیفیت خوبی هم دارد ولی کماکان در القای احساسات غلوآمیزتری که برخی لحظات طلب می‌کنند، دوبلۀ ژاپنی موفقتر است. کاستی اصلی بخش صداپیشگی به کمبود مقدار آن مربوط می‌شود که تقریباً در هیچ کدام از مأموریت‌های فرعی خبری از صداگذاری برای شخصیت‌ها نیست که با توجه به زمان نسبتاً طولانی بازی، ممکن است خواندن متون برای بخشی از مخاطبان حوصله سر بر باشد.

Lost Judgment 6

در مجموع Lost Judgment در حد نسبتاً خوبی کاستی‌های قسمت قبلی را بهبود بخشیده و از سوی دیگر سیستم‌های تازۀ قابل توجهی را به فرمول قبلی اضافه کرده که باعث شده با یکی از بهترین دنباله‌های عرضه شده در سال‌های اخیر طرف باشیم. از نظر داستانی هم سازندگان به سراغ سوژۀ مهم ولی حساسی رفته‌اند که به راحتی می‌‎توانست به عامل شکست آن‌ها تبدیل شود اما با به خرج دادن ظرافت لازم در پرداخت به این ایده‌ها، ساختۀ آن‌ها تبدیل به اثر مهم و در خور توجهی شده است.   

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Lost Judgment توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

 

  • کارگردان: Yutaka Ito
  • استودیوی سازنده: Ryu Ga Gotoku Studio
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 60 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.