نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 14 مهر 1400
ساعت 17:45

بررسی بازی Far Cry 6

4.22 از 5

سری فار کرای پس از چند سال انتظار، حالا با جزیره انقلاب بازگشته است. همه چیز از دنیا گرفته تا اتمسفر، Far Cry 6 حول و حوش مفاهیم انقلاب می‌چرخد و همان‌طور که وعده هم داده شده بود، جوهر مباحث سیاسی و فرهنگی آن نیز پررنگ است.

اگر سری بازی‌های فار کرای را تعقیب کرده باشید، می‌توانید حدس بزنید که ورود به Far Cry 6 نیز به معنی ورود به یک دنیای جهان‌باز با طبیعت زیبا، و نبرد با با یک ضدقهرمان دیوانه و جنون آمیز است که یک ارتش کامل را برای منهدم کردن شما کنترل می‌کند. این توقع کاملا بجا است و علیرغم کاستی‌ها و ضعف‌ها که در ادامه بررسی می‌شود، سازندگان این چارچوب‌های ساختاری را در Far Cry 6 نیز به شکلی مطلوب حفظ کردند. فار کرای 6 حالا در بزرگ‌ترین دنیای قابل گردشی که در این سری وجود داشته، با انبوهی از محتواهای سرگرم‌کننده خودش به همراه یک خط داستانی جاه‌طلبانه پیش روی طرفداران قرار گرفته، و می‌خواهد به پیش زمینه‌های فرهنگی یک جزیره کارائیبی که پشت دروازه یک انقلاب دیگر قرار دارد بپردازد.

جدای از بحث داستان و محتواها، بحث گرافیک و جذابیت‌های بصری هم همیشه یکی از چارچوب‌های سری فار کرای بوده و از همان نقطه شروع، عناوین مختلف فار کرای با گرافیک بسیار بالا و محیط‌های قشنگ خود شناخته می‌شدند. خوشبختانه فار کرای 6 از این دید نیز کم و کاستی خاصی ندارد و اتفاقا با توجه به موعد عرضه آن به عنوان یک بازی میان نسلی، توانسته تا از حداکثر قدرت سخت‌افزاری پلتفرم‌های موجود برای هرچه بالاتر بردن استانداردهای گرافیکی استفاده کند. این بازی البته نسخه مخصوص کنسول‌های نسل نهمی هم دارد که به صورت جداگانه و البته رایگان برای دارندگان نسخه‌های مختلف بازی، روی PS5 یا Xbox Series X|S قابل دریافت است و به صورتی فاحش تجربه بسیار بهتری به نسبت نسخه کنسول‌های نسل هشتمی را ارائه می‌کند. به هر ترتیب پس از مطالعه این مقدمه، با ما و بررسی نسخه PS5 بازی Far Cry 6 همراه باشید.

Far Cry 6 2

آنچه باعث جرقه خوردن ساخت فار کرای 6 شد، مشخصا شباهت زیادی به دو بازی قبلی سری به خصوص Far Cry 5 دارد، جایی که یوبی‌سافت سعی کرده تا با انتخاب مباحث روز و قابل درک برای مخاطب کنونی، دنیاسازی و داستان‌پردازی کند. اگر در فار کرای 5 ما در یک منطقه دورافتاده غرب میانه آمریکا با یک فرقه دینی آخرالزمانی درگیر شدیم، موضوعی بود که یوبی‌سافت با الهام‌گیری از برخی واقعیات کم تر اشاره شده اما ملموس به آن پرداخت. در فار کرای 6 نیز این الگوی کاری کاملا مشهود است و حالا بازی مخاطب خودش را در یک سرزمین انقلاب‌خیز آمریکای لاتین قرار می‌دهد؛ پهنه جغرافیایی خاصی که در دنیای واقعی نیز از دیرباز محل بازی قدرت‌های بزرگ بوده و سکنه آن انقلاب‌های زیادی را از سر گذراندند. در دنیای ساختگی این بازی، داستان پیرامون جزیره‌ای زیبا، گرمسیری و کارائیبی به نام «یارا» است که توسط حکومت «آنتون کاستیو» اداره می‌شود. کاستیو با کاریزمای بالای خود، با مشتی محکم کشور را به سمت بهشتی که در ایده‌های خود می‌بیند هدایت می‌کند و نیازی هم به هیچ بهانه خاصی برای نابود کردن مخالفان خودش نمی‌بیند.

 
آنتون کاستیو رهبر جزیره یارا با کاریزمای بالای خود، با مشتی محکم کشور را به سمت بهشتی که در ایده‌های خود می‌بیند هدایت می‌کند و نیازی هم به هیچ بهانه خاصی برای نابود کردن مخالفانش نمی‌بیند

جیانکارلو اسپوزیتو، هنرپیشه نامدار هالیوودی که احتمالا بیش از همه به خاطر ایفای نقش فراموش‌نشدنی «گوستاوو فرینگ» در سریال بریکینگ بد شناخته می‌شود، حال ایفاگر نقش رهبر جزیره یارا یعنی آنتون کاستیو است و به بهترین شکل ممکن کاریزما، کاراکتر و صدای تحکم‌آمیزی که برای کاستیو مورد نظر بوده را به کالبد این کاراکتر دمیده است. علیرغم همه این صفات که اتفاقا همه مواد اولیه لازم برای تهیه ضدقهرمان در فار کرای را نیز دارد، ذکر این نکته ضروری است که سازندگان بیش از هر فار کرای دیگری سعی کردند تا در بازی جدید، برای ضدقهرمان اصلی خودشان داستان پس زمینه در نظر بگیرند تا بازیکن همزادپنداری بیشتری را با آگاهی از ریشه‌های رفتاری و شخصیتی او داشته باشد.

 کاستیو درواقع نه رهبر یک انقلاب، بلکه شخصیتی است که به صورتی دموکراتیک و پس از گذشت چند دهه از یک انقلاب خونین به این سمت انتخاب شده است و تجربه این چند دهه، باعث شده تا مرزبندی دقیق و مشخصی هم برای خودش بین دوستان و دشمنان ایجاد کند. بازی سعی می‌کند با روایت پس زمینه‌های داستانی جزیره یارا و کاستیو، شخصیت‌پردازی چند لایه‌ای برای آنتون کاستیو داشته باشد و اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، همه مسیرها و شروع‌ها در جزیره یارا درنهایت به او ختم می‌شوند. او کاملا مصمم است که دیگر اجازه هیچ انقلابی را در جزیره ندهد و کاراکتر قابل کنترل و قهرمان اصلی بازی یعنی «دنی روکاس» که به عضویت گروه انقلابی جوان جزیره درآمده، کار سختی را در این مبارزه پیش رو خواهد داشت.

 

Far Cry 6 3

از آنجا که با یک بازی از سری فار کرای طرف هستیم، متن اول به بررسی ضدقهرمان آن پرداخت، ولی این به معنای آن نیست که قهرمان داستان یعنی دنی روکاس یک کاراکتر فرمالیته است. بازیکن از همان ابتدا اجازه انتخاب جنسیت کاراکتر دنی را پیدا می‌کند و بازی از این نقطه به بعد، این شخصیت را به معنای واقعی کلمه در مرکز وقایع پیش رو قرار می‌دهد. خوشبختانه هر دو ورژن دنی، به صورت کامل صداگذاری شدند و در طول گیم‌پلی و میان‌پرده‌های بازی شاهد نقش‌آفرینی کامل و با کیفیتی از بازیگران هستیم. دنی درواقع یک توریست است که جزیره گرم و کارائیبی یارا را با توجه به پیشینه خود به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده و قصد رفتن به آمریکا را دارد، ولی به آرامی خود را در میان گروهی از انقلابیون پیدا می‌کند که قصد سرنگون کردن آنتون کاستیو، دیکتاتور این جزیره را دارند.

 
جزیره یارا در طول چند دهه گذشته تاریخ خودش در وضعیتی ایزوله و بسته از دنیای بیرون قرار داشته و سفر افراد خارجی به جزیره، حالتی مشابه سفر در زمان و بازگشت به دهه 50 و 60 را تداعی می‌کند

جزیره یارا، بزرگ‌ترین دنیای قابل بازی است که در مجموعه بازی‌های فار کرای ساخته شده و دارای چند اقلیم متفاوت است. در این جزیره، همچنین برای اولین بار در این سری سازندگان اقدام به ساخت شهرک‌ها و شهرهای مسکونی نیز کرده‌اند که با توجه به پس زمینه جزیره، که از پس چندین دوره ناآرامی و انقلاب خارج شده، بافت‌های مسکونی این مناطق عمدتا حالت تاریخی خودشان را حفظ کردند.

 به دلیل بروز انقلاب‌های پیاپی و دوره‌های با ثبات اما خونین، یارا در طول چند دهه گذشته تاریخ خودش در وضعیتی ایزوله و بسته از دنیای بیرون قرار می‌گیرد و سفر افراد خارجی به جزیره، حالتی مشابه سفر در زمان و بازگشت به دهه 50 و 60 را تداعی می‌کند. موضوعی که سازندگان با الهام‌گیری از کشور کوبا سعی کردند تا در شخصیت‌پردازی جزیره به کار بگیرند. یارا البته کشور فقیری نیست و ثروت‌های بسیار زیادی را در خودش نهفته دارد؛ موضوعی که باعث سودجویی و مداخلات قدرت‌های بزرگ در امور آن‌ها و این هم به نوبه خود به بی اعتمادی شهروندان به هر آنچه خارجی است تبدیل شده است.

Far Cry 6 40

سکنه این جزیره پس از دهه‌ها گذران رنج و مشکلات مختلف دولت انقلابی، تصمیم به انتخاب آنتون کاستیو به عنوان «رئیس جمهور» می‌گیرند، کسی که درواقع فرزند رهبر کشور یارا تا قبل از دولت انقلاب بود و به مردم رنج دیده کشور خود وعده بازگشت به دوره پرشکوه حکومت پدرش را می‌داد. کاستیو که خود در کودکی شاهد حکومت پدرش و شرایط بهتر کشور و مردم آن و البته بپا شدن انقلاب و نابود شدن همه چیز بود، حالا خودش حکومت یارا را به دست گرفته و پسرش دیه‌گو را هم با این هدف آماده حکومت‌داری پس از خودش می‌کند که هرگز به سرنوشت کودکی خودش و پدرش دچار نشود. یکی از جالب‌ترین بخش‌های داستان هم البته به کشمکش میان این پدر و پسر مربوط است، جایی که دیه‌گو بدون توان درک دلایل فروپاشی حکومت پدربزرگش و کودکی و در ادامه بزرگسالی سخت پدرش، به سختی می‌تواند روش‌های سنگدلانه کاستیو برای حفظ حکومت خودش را بپذیرد.

 
مهم‌ترین برنامه آنتون کاستیو برای ثروتمند کردن جزیره یارا، کشت نوعی داروی انقلابی درمان سرطان با نام «ویویرو» است که با قربانی کردن مهاجران غیرقانونی و مخالفان سیاسی خودش می‌سازد

یکی از ثروت‌های اصلی جزیره یارا یعنی نوع ویژه و بسیار نادری از تنباکو، اخیرا حکم فرشته نجات جزیره و شاید دنیا را پیدا می‌کند؛ به این صورت که کاشف به عمل می‌آید که با بکار گیری روش‌هایی بسیار پرهزینه، مرگبار و خطرناک می‌توان از آن دارویی برای علاج سرطان استخراج کرد! این دارو که توسط محققان یارا کشف شده و «ویویرو (Viviro)» نام دارد، روش استخراج بسیار پرخطر و سمی دارد که البته هیچ کدام باعث نمی‌شود تا آنتون کاستیو تولید این دارو را برای ثروتمند کردن جزیره و تبدیل کردن آن به بهشت مدنظر خود فاکتور بگیرد. او که با وعده قطع دست بیگانگان از امور داخلی، مبارزه با مهاجران غیرقانونی و سرکوب انقلابیون چند دهه اخیر به قدرت رسید، حالا از مهاجران غیر قانونی با عنوان «مهاجرین تقلبی» در کنار مخالفین سیاسی خود به عنوان نیروی کار اجباری برای کار در مزارع کشت ویویرو استفاده می‌کند. کشته شدن این افراد به خاطر کار در این مزارع، یا مقاومت آن‌ها و سرکوب خونین نیز در دایره فکری کاستیو باعث نمی‌شود تا نظرش برای کنار گذاشتن ویویرو عوض شود.

 

Far Cry 6 50

در حالی که دامنه استبداد و بی رحمی کاستیو هر روز بیشتر می‌شود، هسته‌های اولیه مخالفت و سرنگون کردن حکومت او نیز به سرعت و در مناطق مختلف یارا شکل می‌گیرند. با این حال این‌ها تلاش‌هایی کوچک و ناچیز هستند چون کاستیو موفق شده تا سیاست‌های خودش را به مردم بقبولاند. درواقع پس از تجربه آن دولت انقلابی، کاستیو به خوبی توانسته از مهاجران غیرقانونی، طرفداران حکومت سابق و دیگر مخالفان خود در بین مردم دشمن‌سازی و عامل مشکلات معرفی کند و کشف ویویرو نیز باعث شده تا امید مردم برای دیدن آنتون کاستیو در قامت یک ناجی ملی بیشتر شود. او حالا یک دولت مقتدر با ارتشی مجهز و چند صدهزارنفری را کنترل می‌کند و وفاداران ارشد او نیز با کم‌ترین تزلزل مناطق مختلف جزیره را کنترل می‌کنند. در چنین شرایطی، دنی که قبلا آموزش‌های نظامی دیده به عضویت انقلابیون در می‌آید و یک به یک افراد وابسته و طرفدار کاستیو را از بین می‌برد.

بازیکن ابتدا در نقش دنی در کنار دوستان خودش در شهر اسپرانزو کار را شروع می‌کند و در ادامه با انجام چند ماموریت کوتاه رسما به عضویت گروه مقاومت Libertad در می‌آید. از این نقطه به بعد، با توجه به سطح یا لول دنی امکان گردش در مناطق مختلف جزیره یارا فراهم می‌شود. هر ناحیه یارا، تحت کنترل یکی از وفاداران حکومت کاستیو است و بازی با پیشنهاد سطح یا لول برای گردش کاراکتر در مناطق مختلف، بازیکن را ترغیب به انجام ماموریت‌ها و دیگر فعالیت‌هایی که در نقشه پراکنده شده می‌کند. این از بسیاری جهات بیشتر شبیه عناوین مختلف یوبی‌سافت از سری بازی‌های دیگر این شرکت است و برخلاف انتظارات و تبلیغات گذشته، که قرار بود تشابهات میان بازی‌ها از فرنچایزهای شرکت کم‌تر شود، در فار کرای 6 نیز همچنان می‌توانید تشابهات پرشماری را با دیگر بازی‌های یوبی‌سافت پیدا کنید. وجود این تشابهات یا استفاده از المان‌های قدیمی‌تر، لزوما و همه جا هم چیز بدی نیست و برای مثال اینکه گیم‌پلی چالش بالا رفتن از برجک‌ها همچنان و به شکلی تفریحی و غیراجباری در بازی گنجانده شده خوشحال کننده است.

هسته اصلی گیم‌پلی گردش در محیط و انجام ماموریت‌ها و دیگر فعالیت‌هاست که براساس آن منابع و امتیاز XP کسب می‌شود و بازیکن می‌تواند لول خود را بالا برده و تجهیزات قدرتمندتر تهیه کند. یکی از مواردی که در این بازی حذف شده و حذف آن نیز اصلا جالب نبود، بخش اسکیل/توانایی است که در عناوین قبلی سری تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای جذاب‌تر کردن گیم‌پلی شده بود. به جای بخش اسکیل، حالا همه چیز در سطح گیرها، لباس‌ها و اسلحه‌ها و اضافه کردن mod و part به آن‌ها خلاصه شده است. این موارد البته تا حد زیادی کارایی‌های مهم گذشته را در این بازی نیز اضافه می‌کنند، ولی وجود یک بخش اسکیل و درخت مهارت‌های اختصاصی بسیار بهتر از حالت فعلی بازی بود.

Far Cry 6 60

در فار کرای 6، دنیای بسیار بزرگ و زیبایی را برای گردش و جستجو در مقابل خود می‌بینید که اصلا انجام ندادن هیچ ماموریتی یا دنبال نکردن داستان، و فقط صرف زمان برای گردش در این دنیای بکر هم جذاب و دلپذیر است. سازندگان در این بازی، طبیعت بسیار زیبا، متنوع و درخشانی را خلق کردند که با عبور از هر منطقه به منطقه دیگر، آب و هوا، پوشش زمین، درختان و گل‌ها، آفتاب داغ کارائیبی با آن سواحل معروفش، کوه‌ها و رودخانه‌ها همه و همه به صورتی جنون‌آمیز واقع‌گرایانه و عالی کار شدند. خوشبختانه همچنان بخش شکار حیوانات نیز در این بازی حفظ شده که تا پیش از این، نگرانی از حذف کامل این بخش وجود داشت. در این زمینه البته بخش شکار دیگر به آن جزئی‌نگری و دقت عنوان پنجم نیست و عملا به یک بخش تزئینی تبدیل شده است.

 
می‌توان گفت که دنیای بازی تا حد زیادی خالی از فعالیت قابل انجام و معنی‌دار است و این را هم می‌توان از معضلات گیم‌پلی در عناوینی دانست که نقشه بسیار بسیار بزرگی دارند

پیرامون ماموریت‌ها جدای از ماموریت‌های داستانی که تنوع بسیار زیادی دارند، چنین شرایطی در مراحل جانبی و Activity های موجود در نقشه و دنیای بازی دیده نمی‌شود. در این زمینه می‌توان گفت که دنیای بازی تا حد زیادی خالی از فعالیت قابل انجام و معنی‌دار است و این را هم می‌توان از معضلات گیم‌پلی در عناوینی دانست که نقشه بسیار بسیار بزرگی دارند. در چنین نقشه‌ای، فعالیت‌های قابل انجام که با فواصل زیاد از همدیگر پیدا خواهند شد نیز خیلی سریع تکراری می‌شوند و متاسفانه این باعث دور شدن تمرکز بازیکن از خطوط داستانی نیز می‌شود. در اینجا هست که کمرنگ‌تر شدن بخش شکار حیوانات حتی بیشتر به چشم می‌آید. بازی البته سعی می‌کند تا با پراکنده کردن آیتم‌های جمع کردنی و همچنین فعالیت‌های تصادفی این ضعف را جبران کند ولی گستره و دایره تنوع این موارد آن قدرها نیست که جریان بازی را به تکرار نیاندازد. این نکته حتما لازم به اشاره است که فعالیت‌های جانبی، به خودی خود مشکل خاصی ندارند؛ برای مثال کمین کردن برای از راه رسیدن ماشین زندانیان و آزاد کردن آن‌ها همیشه با هر شکلی جذاب است یا آزاد کردن ایست بازرسی‌ها نیاز به سطح بالایی از مهارت‌های مخفی‌کاری دارد یا مجهز بودن به اسلحه‌های قوی و مبارزات هیجان‌انگیز را در پی خود می‌آورد. در هر مرتبه انجام این ماموریت‌ها، شرایط و پیش‌نیازها متغیر است و گیم‌پلی جذابی هم دارند با این حال سازوکار کلی آن‌ها خیلی سریع به تکرار می‌افتد و باعث می‌شود دنیای بسیار وسیع بازی عملا خالی از فعالیت معنی‌دار به نظر برسد.

 می‌توان به وضوح دید که سازندگان تلاش داشتند ضعف ماموریت‌های تکراری را با ماموریت‌های اصلی و داستانی بپوشانند که در این صورت می‌توان با ارفاق نمره قبولی داد. با این حال مراحل اصلی پیش نیاز به سطح و لول خاصی دارند و فقط از طریق گردش در محیط و انجام ماموریت‌های تکراری امکان ارتقا لول وجود دارد.

Far Cry 6 70

با توجه به تجربه نسخه PS5 بازی برای تهیه این بررسی، اشاره به تعدادی از ویژگی‌های نسخه مورد نظر خالی از لطف نیست. یوبی‌سافت در این رابطه البته از قبل گفته بود که نسخه‌های کنسولی بازی در روز عرضه فاقد تکنولوژی رهگیری پرتو یا Ray-Tracing هستند. با این حال در آپدیتی که چند روز پیش عرضه شد به نظر این ویژگی نیز به بازی اضافه شده است. همچنین نرخ فریم اجرای بازی در PS5 بسیار بالاتر از نسخه PS4 و نزدیک به 60 است و بازی با کم‌ترین باگ و تاخیر و گیروگرفت ممکن، با رزولوشن 4K و روان اجرا می‌شود. همچنین در بخش گان‌پلی شاهد استفاده کامل از همه ویژگی‌های کنترلر دوال‌سنس نیز هستیم و ویژگی Haptic Feedback و همچنین Adaptive Triggers لایه‌های تجربی مضاعفی را به گیم‌پلی مبارزات اضافه کرده است.

پیرامون گان‌پلی، همان‌طور که اشاره شد حالا یک بخش کامل Modding اسلحه‌ها مشابه عناوین دیویژن، گوست ریکون و ... وجود دارد که علیرغم آشنا بودن سازوکار و حس تکرار، ولی به نوبه خود عمق جالبی را به به گیم‌پلی داده است. هرچند باید گفت که در بحث هوش مصنوعی حتی انتخاب درجه سختی دشوارتر نیز باعث نشد تا با گروه‌های باهوش‌تری از دشمنان مواجه باشیم. در بازی با کسب منابع یا خرید آن‌ها همچنین امکان ارتقا دادن مقرهای عملیات گروه در نواحی مختلف نیز وجود دارد که اضافه شدن هر ساختمان باعث آنلاک شدن ویژگی‌های مختلف است. برای مثال در صورت باز کردن ساختمان امور اعضا و مخفیگاه‌ها، امکان Fast Travel به محل‌های بازدید نشده نیز آزاد می‌شود. همچنین بخش جذاب دیگر گیم‌پلی که همراه کردن یک یار کمکی است در این بازی نیز برگشته و دنی، امکان این را دارد تا با گردش در نقشه حیوانات ویژه‌ای را در بخش Amigo آنلاک کند. هر حیوان کمکی، ویژگی خاص خودش را دارد و به صورتی معنی‌دار عمق و سطح گیم‌پلی را بالاتر می‌برند. به علاوه ویژگی محبوب کو-آپ یا بازی مشارکتی نیز به صورت کامل در فار کرای 6 قابل تجربه است و می‌توان کل بازی را با همراهی دوستان و به صورت آنلاین بازی کرد.

Far Cry 6 80

فار کرای 6 از نظر گیم‌پلی علیرغم همه کم و کاستی‌هایی که تا حد زیادی هم قابل چشم‌پوشی هستند، همچنان یک بازی بسیار بزرگ، زیبا، جذاب و همراه با ساعت‌ها گیم‌پلی مفرح است. از گردش در دنیایی بزرگ و زیبا تا گان‌پلی کم‌نقص، تا داستانی جاه‌طلبانه و شخصیت‌پردازی‌های جالب، همگی نشان از این دارند که طرفداران با یکی از بازی‌های فراموش‌نشدنی این مجموعه مواجه خواهند بود. آنتون کاستیو با هنرنمایی جیانکارلو اسپوزیتو، جایگاه شایسته‌ای در کنار قطار ضدقهرمان‌های دیوانه این سری پیدا کرده است، ولی پاسخ به اینکه آیا او به نقطه اوج این سری یعنی نسخه سوم رسیده احتمالا منفی است.

بررسی بازی Far Cry 6 - پلی‌استیشن 5
8 از 10
نسخه نقد و بررسی بازی FarCry 6 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Ubisoft
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.