نویسنده: سینا جمعه، 19 آذر 1400
ساعت 19:06

بررسی بازی Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - Fatesworn

0 از 5

تأسیس 38 Studios با ادعاهای بزرگی توسط پایه‌گذار آن همراه بود و معرفی اولین ساختۀ این استودیو (که نهایتاً به تنها خروجی آن هم تبدیل شد) یعنی بازی Kingdoms of Amalur: Reckoning، با ارائۀ برنامه‌هایی بلندپروازانه همراه بود که در کنار استفاده از مهره‌هایی نام آشنا برای برخی نقش‌های کلیدی این پروژه، در هنگام عرضه بازخوردهای خوبی هم از جانب منتقدان و معدود افرادی که آن را تهیه کرده بودند، دریافت کرد اما مدیریت داخلی بد استودیو در سطح کلان، بد عهدی ناشر در بحث تبلیغات و البته از همه مهمتر عرضه در فاصله‌ای کوتاه با بازی Skyrim دست به دست هم دادند تا عدم موفقیت تجاری این عنوان باعث بایگانی شدن ایده‌های گسترش دنیای آن و تعطیلی استودیوی سازنده شود. در سال 2018 امتیاز این مجموعه توسط THQ Nordic خریداری شد که در ابتدا نسخۀ ریمستر شدۀ آن را به بازار عرضه کرد و حالا در آستانۀ دهمین سالگرد عرضۀ اولیه، شاهد انتشار یک dlc جدید در جهت گسترش جهان این مجموعه هستیم.

Fatesworn 4

ماجرای محتوای جدید با نام Fatesworn، مدت کوتاهی بعد از داستان نسخۀ اصلی آغاز می‌شود که بعد از مصائبی که از سر گذراند، شهرت قهرمان داستان، به گوش تمامی اهالی جهان بازی رسیده است. این ماجراجویی تازه به واسطۀ دریافت ناگهانی نامه‌ای از جانب یک محقق شروع می‌شود، این نامه خبر از خطری تازه از جانب موجودات اهریمنی می‌دهد و از Fateless One درخواست می‌کند که به نقطه‌ای که حملاتی غیرمنتظره در آن رخ داده سفر کند. با کمی تحقیق در محل وقوع حادثه در می‌یابید که مسئله به مراتب پیچیده‌تر از یک تهاجم ساده است و از قضا تلاش‌های شما در داستان اصلی برای نجات جهان در ایجاد این وضعیت جدید بی تأثیر نبوده و حالا باید با یکی از خدایان مخوف به نام Telogrus و مریدان او رو به رو شوید که هدف غایی آن‌ها غرق کردن جهان در وضعیتی سراسر آشوب است. 

فرمت چهارچوب بندی ماجراجویی تازه دقیقاً مشابه دو dlc داستانی عرضه شده قبل از تعطیلی استودیوی سازنده در حدود یک دهه پیش است به طوری که برای افرادی که سال گذشته برای اولین بار Kingdoms of Amalur را تجربه کردند، حس توالی خوشایندی در Fatesworn وجود دارد. یک درخواست شما را به بخشی کاملاً جدید و مجزا از نقشۀ اصلی می‌برد که فضای خاص خودش را دارد و در حالی که سازندگان می‌توانستند در محیطی بازیافت شده از اجزای محیط‌های نسخۀ اصلی، تعدادی مرحله جدید را طراحی کنند و به عنوان یک محصول تازه روانۀ بازار کنند، ترجیح داده‌اند تا فضایی کاملاً جدید در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند که حس حضور در مکانی تازه و لب مرز جهان متمدن با دنیای وحشی را به خوبی منتقل می‌کند، مکانی که در آن خطراتِ بزرگتری در کمین شما هستند و ساکنین آن درخواست‌هایی دارند که ریشۀ بیشتری در نیازهای اولیه داشته و ساز و کار حمکرانی این منطقه هم بیش از آن که بر پایۀ قوانین اجتماعی باشد، بر روابط، رشوه و ... استوار است.

Fatesworn 4

تغییراتی اساسی در گیم‌پلی نسبت به نسخۀ اصلی شاهد نیستیم که این مسئله به طور مستقیم باعث شده تا کاستی‌هایی که در محصولی مربوط به ابتدای سال 2012 وجود داشتند در این محتوای منتشر شده در انتهای سال 2021 هم موجود باشند. مواردی مثل امکان پریدن از ارتفاعات فقط در نقاطی مشخص، دور و نزدیک شدن‌های غیرمنتظرۀ دوربین در مبارزات شلوغ و ... به قوت خود در کار باقی مانده‌اند اما با این وجود تمامی ویژگی‌های خوب گیم‌پلی مثل اکشن سطح بالا و گستردگی توانایی‌های جادویی هم در کنار این کاستی‌ها حضور دارند تا با وجود موارد ذکر شده و گذشت نزدیک به ده سال، کماکان با یکی از بهترین بخش‌های طراحی مبارزات در بین عناوین نقش‌آفرینی رو به رو باشیم.

هستۀ اصلی Fatesworn تا حدودی بازی The Elder Scrolls: Oblivion را در ذهن تداعی می‌کند و همان طور که در آن عنوان دروازه‌هایی به سرزمینی جهنمی در گوشه و کنار جهان ظاهر شده بودند، اینجا هم خدای آشوب با استفاده از دروازه‌هایی مشابه، نیروهایش را با چابکی بسیار جا به جا کرده و به نقاط مختلف جهان حمله می‌کند و شما موظف به از بین بردن این دروازه‌ها بر هستید و توانایی‌های مربوط به همین عنصر Chaos، مهمترین ویژگی اضافه شده در این dlc است که پیشرفت دادن این مجموعه توانایی، در شناسایی مکان‌های متصل به عالم آشوب به شما می‌کنند.

Fatesworn 4

ساختار مراحل فرعی مثل نسخۀ اصلی حالت کاملاً فِچ کوئستی دارند که سازندگان سعی کرده‌اند با گسترش پیشینۀ شخصیت‌هایی که درخواست انجام این مأموریت‌ها را ارائه می‌دهند، کمی از سادگی آن‌ها بکاهند با اضافه کردن مواردی کمدی‌تر مثل مسابقۀ گوزن‌دوانی یا کمک به جمع‌آوری اعضا یک گروه موسیقی، رنگ و بوی بیشتری به کار ببخشند و در عین حال مأموریت‌های قابل انتظاری مثل کمک به فرماندۀ یک شهر برای محافظت از آن‌ یا حل معمای یک قتل هم بخشی از محتوای قابل دانلود جدید است. مطابق رسم تمامی dlcها، در Fatesworn هم شاهد اضافه شدن تعدادی زره و سلاح جدید و امکان افزایش سطح توانایی‌ها هستیم که در مقابله با دشمنان جدید و قوی‌تری که فقط در محیط تازه سر راه شما قرار می‌گیرند، به کمکتان می‌آیند.

قبل از ورود به نقشۀ جدید، در مورد شدت سرمای این بخش جهان بازی به شما هشدار داده می‌شود اما برخلاف رسم معمول نقاط سرد و شمالی در بازی‌های ویدئویی، به محض عبور از دروازۀ ورودی این منطقه تا کمتر در برف فرو نمی‌روید بلکه آرام آرام و در اثر بالاتر رفتن در ارتفاعات با سرمای ذکر شده رو به رو می‌شوید که نشان از توجه سازندگان به طراحی بخش بصری محیط تازه دارد که در ابتدای ورود همان رنگ و لعاب نقشۀ اصلی را دارد اما با پیشروی در آن، طراحی متفاوتی را شاهد هستیم و در جهان آشوب هم به طور کلی با ترکیب رنگی کاملاً متفاوت رو به رو می‌شویم. تمامی شخصیت‌های جدید هم به طور کامل صداگذاری شده‌اند و در محیط جدید قطعات موسیقی تازه‌ای شنیده می‌شود که از تنظیمی متفاوت نسبت به قطعات بازی اصلی بهره‌مند هستند.

Fatesworn 4

در حالی که سازندگان جدید می‌توانستند بعد از خرید این IP به سراغ ساخت نسخه‌ای کاملاً جدید بروند اما در ابتدا تلاش کرده‌اند تا با ارائۀ یک ماجراجویی نهایی، پروندۀ قسمت اول را به شکلی رضایت‌بخش ببندند و پی‌ریزی مناسبی برای آیندۀ احتمالی این فرنچایز داشته باشند. با اینکه کاستی‌های ده سال پیش در این برگ آخر داستان مرتفع نشده‌اند ولی به طور کلی روایت تازه به خوبی در کنار ماجرای اصلی قرار گرفته و تجربۀ جذابی را رقم زده است.

 

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning - Fatesworn توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Kaiko
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 10 تا 15 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.