نویسنده: سینا سه شنبه، 19 بهمن 1400
ساعت 20:36

بررسی بازی Far Cry 6 - Joseph: Collapse

3.5 از 5

محتوای قابل دانلود سه قسمتی Far Cry 6 در قسمت اول امیدواری زیادی ایجاد کرده بود چرا که با تغییر ساختار و کارکرد جهان بازی، تجربه‌ای نسبتاً جدید در فرنچایزی ارائه شده بود که سال‌هاست حرف تازه و قابل اعتنایی توسط سازندگان آن مطرح نشده است. مشکل دو قسمت بعدی هم دقیقاً در همین تغییر سبک نهفته است چون در آن‌ها هم شاهد همان سیاقی از گیم‌پلی بودیم که برای قسمت اول تدارک دیده شده بود، فقط با تفاوت که همان ایده‌ها صرفاً در نقشه‌ای جدید پیاده‌سازی شده که از عدم توجه سازندگان به تفاوت‌های بنیادین سه شخصیت محوری این ماجراجویی‌های جدید یا عدم علاقۀ آن‌ها برای به چالش کشیدن خودشان برای ساخت و پرداخت ژانری تازه و مختص هر شخصیت، خبر می‌دهد. حالا و بعد از بررسی دو قسمت قبلی این سؤال پیش می‌آید که آیا برای بررسی قسمت سوم از این مجموعۀ پر شباهت حرف چندانی برای گفتن باقیمانده است؟

far cry 6 joseph collapse 3

سومین بخش از محتوای قابل دانلودِ پولی فار کرای 6، Joseph: Collapse نام دارد که نقش اصلی آن بر عهدۀ نقش منفی قسمت پنجم این مجموعه گذشته شده و همانطور که از نام آن برمی‌آید تم اصلی آن متمرکز بر «فروپاشی» است. فروپاشی در قسمت پنجم فار کرای اشاره داشت به همان پیشگویی آخرالزمانی جوزف به عنوان یک رهبر مذهبی دروغین که به واسطۀ آن مریدان بسیاری را دور خود جمع کرده و با کمک منادیان مخوف خود، در حال آموزش یک گروه شبه نظامی خطرناک در قلب ایالات متحده برای مقابله با این فروپاشی موعود بود.

در Joseph: Collapse، که فضای ذهنی جوزف بعد از داستان اصلی را به تصویر می‌کشد، به عنوان پیامد آن فروپاشی در جهان واقعی، شاهد فروپاشی ثانویه‌ای هستیم که مربوط به ایمان جوزف نسبت به حرف‌هایی است که با آن‌ها افراد بسیاری را فریفته بود و آتش جنگی تمام عیار را در بخشی از ایالت مونتانا افروخته بود. مسائلی مثل باورهای مذهبی، ایمان و ... مواردی نیستند که به طور معمول سازندگان بازی‌های ویدئویی به سراغ آن‌ها بروند و اینجا هم با عمق زیادی به این مفاهیم پرداخته نمی‌شود ولی با این وجود همین پرداخت ساده هم به شکلی قابل قبول انجام گرفته و با روایتی جذاب طرف هستیم.

از سوی دیگر به طور کلی در عرصه‌های مختلف سرگرمی کمتر پیش می‌آید که شاهد به تصویر کشیدن دنیای درونی رهبران فرقه‌های مذهبی باشیم و معمولاً این قبیل افراد یا به عنوان شخصیت‌های منفی کاریزماتیک در چنین داستان‌هایی حضور دارند یا در آثار مستند بعد از مرگ یا دستگیری این قبیل افراد، از جانب قربانیان آن‌ها روایت‌های وحشتناکی از رفتارهای غیرانسانی و سوء استفاده‌گرانۀ آن‌ها را می‌شنویم. در نتیجه رو به رو شدن با تردیدهای جوزف خصوصاً دیدن تصویر ذهنی او از نزدیکترین مریدانش، رنگ ویژه‌ای به Joseph: Collapse بخشیده که مشابه آن را در اثر روایی دیگری ندیده‌ایم.

far cry 6 joseph collapse 3

از نظر گیم‌پلی Joseph: Collapse هیچ حرف تازه‌ای نسبت به دو محتوای اضافۀ قبلی ندارد و فقط برای واحد پولی دنیای ذهنی جوزف اسمی متفاوت، Penance، انتخاب شده که در راستای همان مفهوم تردید و تنبّه شخصیت تحت کنترل است. مراحل فرعی شامل چالش‌های دسترسی به سلاح‌های تازه و مأموریت‌های مربوط به خاطرات و ارتباط پیچیدۀ جوزف با افراد نزدیک به اوست که در بازی اصلی نقش منادیان او را بر عهده داشتند.

ساختار کلی هم کماکان همان حالت روگ‌لایک را دارد و در صورت مردن، پیشرفت در مأموریت اصلی که پیدا کردن سه تکه از صلیب جوزف است به همراه سلاح‌های همراه و قدرت‌های موقتی به طور کامل از دست می‌روند اما ویژگی‌های اصلی شخصیتی مانند دسترسی به دوربین شکاری با امکان تشخیص دشمنان از پشت موانع فیزیکی، میزان خط سلامتی افزایش داده شده و ... در هر بار مردن باقی می‌مانند و سلاح‌های آزاد شده هم در خانه‌های امن با پرداخت هزینه قابل دسترسی بدون نیاز به انجام مجدد چالش‌های مربوطه هستند.

محیط اصلی هم مثل قسمت‌های قبلی یک برش کوچک از بخش‌های مهم نقشۀ بازی اصلیِ مرتبط با شخصیت تحت کنترل است که با ویژگی‌های بصری کابوس‌واری مزین شده و چون تم اصلی ذهن جوزف مرتبط با مفاهیم مذهبی است، در Joseph: Collapse شاهد حضور افراد مصلوب، تعدادی گاو پروار در آسمان، مجسمه‌ای از کتاب مقدس و موارد این چنینی هستیم که کمک کرده تا تصویرسازی این قسمت در سطح جذابتری نسبت به دو ماجراجویی قبلی قرار داشته باشد و فضای برزخی فوق‌العاده‌ای را در اختیار مخاطب قرار داده تا به جوزف در راه جبران گناهانش کمک کند.

far cry 6 joseph collapse 3

به طور کلی از نظر فضاسازی بصری و روایت، Joseph: Collapse یک پله بالاتر از قسمت‌های قبلی قرار دارد اما به علت کپی برابر اصلی بودن ساختار گیم‌پلی، تبدیل به تجربه‌ای کاملاً رضایت‌بخش نمی‌شود و حالا با توجه به رسیدن به نقطۀ پایانی این محتوای پولی سه گانه باید گفت که قیمت این پکیج به هیچ وجه با چیزی که ارائه می‌دهد سازگار نیست.

7.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Far Cry 6 - Joseph: Collapse توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Ubisoft Shanghai
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.