نویسنده: سید علی روح‌الامینی چهارشنبه، 10 فروردين 1401
ساعت 18:30

نقد و بررسی بازی tERRORbane

5 از 5

بارها گفته‌ایم که اگر دنبال ایده‌ها ناب و جدید در صنعت بازی‌های ویدیویی می‌گردید، مقصد شما از پیش مشخص است. آثار مستقل. شما برای پیدا کردن این دست عناوین به‌شدت خوش‌ساخت و مهم، واجب است که سری به سیل عظیمی از بازی‌های مستقلی که منتشر می‌شود بزنید. در ادامه با بازی‌ مگ همراه باشید تا شمارا با یکی از جالب‌ترین ایده‌های بازی‌های ویدیویی آشنا کنم. در ادامه با نقد و بررسی بازی tERRORbane همراه ما باشید.

terrorbane 6

اثری را تصور کنید که پر از باگ، گلیچ و مشکلات اجرایی است. این موارد جزو ایرادهای بزرگ یک بازی محسوب می‌شوند و خیلی از آن‌ها کاملا سدراه تجربه شما می‌شوند. اینگونه است که برخی عناوین ارزش خرید ندارند، چون قابل بازی نیستند. البته این مورد برای تمام بازی‌ها صدق نمی‌کند و دیگر عناوین ممکن است از مشکلات کمتری رنج ببرند. حال تصور کنید که یک ذهن خلاق، بخواهد از این ایراد به نفع خود و بازی خود استفاده کند. تصور کنید که پای یک ایده در میان بیاید که این ایرادات را به نقطه قوت خود تبدیل کند. در نقد و بررسی بازی tERRORbane می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و بگوییم که چگونه استودیو BitNine توانسته این ایده را به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کند.

terrorbane 2

بازی tERRORbane توانسته طرحی را پیاده‌سازی کند که بازی درواقع یک باگ باشد. یعنی شما به‌طور واضح می‌خواهید که یک باگ یا شاید یک اثر ناقص را تجربه کنید. در این راستا مکانیزم‌های گیم‌پلی نیز همسو با این طرح کلی پیاده‌سازی شده‌اند. بازی کنجکاوی شمارا قلقلک می‌دهد تا با انجام دادن کارهای درست و نادرست، باگ‌ها و مشکلات را کشف کنید. در منو بازی نیز یک سیستم جمع‌آوری تدارک دیده شده است که به شما تمام باگ‌ها و مشکلات پیدا شده توسط شما را نمایش می‌دهد. این خود می‌تواند برای گیمر‌هایی که بسیار پیگیر هستند چالش لذت‌بخشی باشد. برای مثال شما هنگام تماشای اینترو، می‌توانید بارها آن را رد کنید تا با صحنه‌های جالبی مواجه شویدم. صحنه‌هایی نظیر صحبت با سازنده بازی! بله یکی از اصلی‌ترین بخش‌های روایت داستان بازی، یک شخص سوم بوده که سازنده بازی است. او دائما درطول بازی با شما صحبت می‌کند، دیالوگ‌های طنزی می‌گوید و رویداد‌های جالبی رقم می‌زند. همین سازنده بازی نسبت به تصمیم‌های شما که تنها به دیالوگ‌ها خلاصه نمی‌شوند بلکه مسیر‌هایی که پیش می‌روید و کارهایی که می‌کنید هم دخیل هستند، رویداد‌هایی را دراختیار شما قرار می‌دهد که کاملا روندی جدید به گیم‌پلی بازی می‌بخشند. نمونه این اتفاق زمانی است که کار مشخص شده و موردعلاقه سازنده را انجام نمی‌دهید، آنگاه است که دیالوگ‌های جدید و بانمک درکنار گیم‌پلی جدید نظیر دکمه‌زنی برای ایجاد چالش و اذیت کردن شما توسط سازنده رخ دهد. به‌طور کلی نیز داستان اصلی بازی هرچند اهمیت آنچنانی ندارد و در ذهن شما باقی نخواهد ماند، اما درکنار دیالوگ‌ها و رخداد‌های جالب لحظات خوبی را برای شما رقم می‌زنند.

terrorbane 3

مبارزات بازی نیز به‌شدت غیرمنتظره و بانمک طراحی شده‌اند. درابتدا با یک مبارزه نوبتی ژاپنی طرف هستید. اما زمانی که کار جلو‌تر می‌رود گاهی باید به واسطه یک باگ جان خودتان را نامحدود کنید. درست زمانی که شمشیر با قدرت شمشیر خدایان دارید، باید با حشره‌کش سراغ نابود کردن دشمنتان بروید. گاهی می‌توانید تمرز هواپیما را بگیرید تا دشن با کله به دیوار برخورد کند. می‌تواند شعر بخوانید تا دشمن خواب رود. همچنین می‌توانید ضربه شمشیر و قدرت‌های جادویی همیشگی را روی دشمن پیاده کنید. گزینه فرار کردن هم گاهی برای شما باز است. حتی ممکن است شاهد فرار کردن همراهانتان در زمان نبرد باشید، حال این همراه می‌تواند به واسطه باگی یک جعبه سیب‌زمینی باشد. بدون‌شک تجربه بازی tERRORbane پر است از لحظات مفرح که می‌تواند بسیار شمارا سرگرم کند.

terrorbane 7

از منظر بصری بازی طراحی مراحل مرتبط با تم بازی و بسیار متفاوتی دارد. محیط‌های گوناگون و چالش‌های متفاوت. فضا‌سازی‌های جذاب و خلق اتمسفری که روی ایده اصلی می‌نشیند. افکت‌های خوب، بهینه بودن بازی درکنار طراحی خوب لباس‌ها و شخصیت‌ها واقعا این اثر را به یک بازی خیلی خوب تبدیل کرده‌اند. موسیقی‌ها و صداگذاری‌های بازی نیز به‌خوبی پیاده‌سازی شده‌اند و حال و هوای خوبی ارائه می‌کنند.

terrorbane 1

با این حال بازی tERRORbane بدون مشکل هم نیست. طراحی مراحل بازی گاهی اوقات گیج‌کننده می‌شود. در این راستا چون برخی مواقع همه‌چیز برخلاف اصول همیشگی طی می‌شود می‌تواند چالش خاصی برای مخاطب به‌همراه داشته باشد. همچنین برخی مراحل بازی نیز انگار واقعا دچار مشکلات طراحی و باگ هستند و این مورد، به طرز شگفت‌انگیزی درمیان باگ‌های مصنوعی به‌سختی قابل مشاهده هستند. یکی دیگر از مشکلات بازی در بخش روایت آن قرار دارد. جایی که هرچند کلیت خوبی پشت ماجرا باشد، اما ممکن است برخی مواقع وابسته بر انتخاب‌های گیمر کمی گیج‌کننده و پیچیده شود.

terrorbane 4

درنهایت باید گفت بازی tERRORbane از آن دست آثار مستقلی است که اکثر عاشقان ایده‌های نو در بازی‌های ویدیویی باید آن را تجربه کنند. ایده‌ای که برای خلق این بازی ایجاد شده به‌شدت منحصر‌به‌فرد است و حتی می‌تواند در ابعاد بزرگ‌تر هم جالب باشد. هرچند که پیاده‌سازی آن در ابعاد بزرگ‌تر امری به‌شدت دشوار خواهد بود. به‌طور کلی این عنوان با دیالوگ‌های بانمک خود، درکنار طراحی جذاب و هویت جالبی که دارد می‌تواند گیمرها را سرگرم خود کند.

8
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی tERRORbane توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • استودیوی سازنده: BitNine
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.