نویسنده: سینا یکشنبه، 28 فروردين 1401
ساعت 06:12

بررسی بازی Expeditions: Rome - Death or Glory

نقد بازی Expeditions: Rome - Death or Glory

4 از 5

استودیوی Logic Artists در بازی Expeditions: Rome به بهترین شکل فرمول فرنچایز شناخته شدۀ خود را توسعه داد و در کنار ساخت یک عنوان نقش آفرینی جذاب به همراه برخی ویژگی‌های ژانر استراتژی، روایت درگیرکننده‌ای را هم با بهره‌گیری از وقایع و حقایق تاریخی یکی از پر حادثه‌ترین مقاطع روم باستان ساخته و پرداخته کرد تا در حال حاضر یکی از کاندیداهای مهم بهترین بازی سال در ژانر خود باشد. با توجه به روند موجود در بازار، قابل پیش‌بینی بود که در صورت موفقیت محصول اصلی، سازندگان برنامه‌های ویژه‌ای برای تولید محتوای پس از عرضه داشته باشند و حالا بعد از گذشت سه ماه شاهد عرضۀ اولین محتوای قابل دانلود با نام Death or Glory هستیم. 

ExRomeDlc 4

همان طور که از نام این بستۀ جدید قابل حدس است، تمرکز Death or Glory روی گلادیاتورها و اهمیت آن‌ها در محدودۀ زمانی حوادث داستان است که البته سازندگان فقط به جنبه‌ای از این سبک زندگی توجه کرده‌اند که عمدتاً در قالب سینما و ادبیات عامه‌پسند ارائه شده و به واکاوی لایۀ زیرین این عالم به ظاهر پر شور نپرداخته‌اند و خبری از ارائۀ اطلاعات ریز در رابطه با مسائلی چون برده‌داری و سوء استفاده از افراد برای این مثلاً سرگرمی وجود ندارد که با توجه به دقت سازندگان به شرایط خاص اجتماعی آن مقطع تاریخی در قالب داستان اصلی، این عدم پرداخت به جزئیات کمی بیشتر از حد طبیعی توی ذوق می‌زند.

مهمترین محتوای جدید، کلاس گلادیاتور است که مانند کلاس‌های قبلی شامل سه زیر کلاس مجزا با 8 توانایی ویژه برای هر کدام می‌شود و دقیقاً مانند بازی اصلی می‌توانید ترکیبی از توانایی‌های تمام زیر کلاس‌ها را برای قهرمان خود انتخاب کرده و برخلاف سیستم‌های معمول نقش‌آفرینی مجبور به توسعه در یک زیر کلاس نیستید. اولین کلاس فرعی برای گلادیاتورها، Murmillo است که با تبحر بیشتری که در توانایی‌های دفاعی دارند می‌توانند در نقش تانک برای تیم تحت کنترل شما ظاهر شوند. کلاس فرعی بعدی Provocator که توانایی‌های آن‌ها بر debuff کردن رقبا متمرکز است و می‌توانند با کاهش توان دشمنان، شرایط غیر ایده‌آل یک مبارزه را به کلی به شما عوض کنند. کلاس فرعی آخر هم Retiarius که ویژگی‌های رهبرگونه‌ای داشته با استفاده از زره‌های سبک و سلاح‌های بلندی چون نیزه، با جا به جایی سریع در محل مبارزه، به کنترل واکنش‌های تماشاچیان می‌پردازند.

ExRomeDlc 4

در کنار این کلاس جدید یک سلاح ثانویه تازه (که به صورت یک قیچی روی دست غیرماهر نصب می‌شود)، یک سلاح پرتابی که با استفاده از اسید طراحی شده و یک تله شکاری هم امکانات تازه‌ای هستند که در اختیار مخاطب قرار گرفته است که همۀ این موارد در کمپین اصلی هم قابل استفاده هستند. دسترسی به محتوای تازه که تعدادی زمین مبارزۀ گلادیاتورها در تمام مناطق جغرافیایی مربوط به داستان اصلی هستند به دو صورت انجام می‌گیرد: شما می‌توانید با شروع مجدد کمپین اصلی به این مکان‌ها به عنوان مأموریت‌های فرعی دسترسی پیدا کنید یا اینکه در منوی اصلی گزینۀ Gladiator Mode را انتخاب کرده و با شروع از لول 5، سرعت بیشتر در کسب تجربه بعد از انجام مبارزه‌ها و شانس بالاتر برای به دست آوردن زره و سلاح‌های قدرتمند، فقط روی همین مبارزات برای سرگرمی جامعه تمرکز کنید.

سه مبارزۀ بزرگ اصلی برای هر مکان در نظر گرفته شده که هر کدام طراحی و چینش آیتم‌های مختص به خود را دارند. برای پیروزی در این مبارزات، صرف قتل عام دشمنان کافی نیست و باید به درخواست‌های تماشاچیان توجه کرده و سرگرمی خوبی برای آن‌ها برپا کنید تا شرایط دست یابی به پیروزی را تکمیل کنید. عامل مهم دیگر در کسب رضایت تماشاگران، اثر این مسئله روی بهتر شدن قدرت‌های دفاعی و تهاجمی تیم شما و کاهش توانایی‌های دشمنان است. شاید تنها خرده‌ای که بتوان از Death or Glory گرفت این است که مبارزات نوبتی کمی از هیجانی که از مفهوم «نبرد گلادیاتورها» در ذهن داریم را کاسته ولی به هر حال تغییر این سیستم عملاً نیازمند بازبینی کامل ساختار مبارزات بوده که کمتر استودیویی در قالب یک محتوای پس از عرضۀ کوچک به سراغ زیر و رو کردن هستۀ اصلی خود می‌رود ولی همین سیستم جلب نظر تماشاچیان با اضافه کردن یک ویژگی مجزا به مبارزات تا حدودی بار افزایش هیجان را به دوش کشیده است.

ExRomeDlc 4

با توجه به قیمت پایۀ ده دلاری Death or Glory و امکانات خوبی که به سیستم‌های اصلی جذاب کار اضافه می‌کند و البته وجود گزینۀ تمرکز بر امکانات جدید برای افرادی که کمپین اصلی را تمام کرده‌اند و فقط می‌خواهند که محتوای جدید را تجربه کنند، در مجموع می‌توان به اولین محتوای قابل دانلود Expeditions: Rome نمرۀ قبولی داد اما این مسئله که این ویژگی‌های جدید با خط داستانی عمیق مختص به خود همراه نبوده تا حدی ناامیدکننده است.

 

7.5از 10

نسخه نقد و بررسی Expeditions: Rome - Death or Glory توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Logic Artists
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.