نویسنده: Hamed Rostamkhani چهارشنبه، 07 ارديبهشت 1401
ساعت 21:15

بررسی بازی The Serpent Rogue

نقد بازی The Serpent Rogue

4 از 5

هنر کیمیاگری را فرا بگیرید، سرزمین‌های فراموش‌شده را جست‌وجو کنید، هیولاهای درنده را رام کنید و از وقوع یک فاجعه جلوگیری کنید؛ این بهترین توصیفی است که می‌توان از The Serpent Rogue داشت. یک بازی roguelite اکشن و ماجراجویانه که در طی 4 سال توسط استودیوی Sengi Games توسعه یافته و Team17، ناشری که شاید پیشاپیش با عنوان Blasphemous نام آن را شنیده باشید، مسئولیت انتشار آن را بر عهده داشته است.

Serpent Rogue 5

The Serpent Rogue داستان تقریباً سرراست و مشخصی دارد؛ شما به عنوان یک کیمیاگر که با نام The Warden شناخته می‌شود و چهره‌اش را با ماسک پوشانده است، وظیفه دارید از گسترش نوعی فساد اهریمنی در یک سرزمین جادویی جلوگیری کنید و کسانی که گرفتار این فساد شده‌اند را با معجون‌ها و داروهایی که با مهارت‌های کیمیاگری خود می‌سازید درمان کنید. این قصه شاید به‌اندازه‌ای خلاقانه و بدیع نباشد که از همان ابتدای کار با انگیزه و اشتیاق فراوان به سراغ آن بروید، ولی با توجه به اتمسفر گیرای قرون‌وسطایی بازی که پر از المان‌های فانتزی و جادویی است، احتمالاً غرق شدن در دنیای The Serpent Rogue کار دشواری نخواهد بود. هر چند، روایت قصۀ بازی، همانند بسیاری از آثار جهان‌باز دیگر، نمی‌تواند در سطح قابل‌قبولی ظاهر شود و مشخص است که سازندگان بیشتر از این‌که به داستان‌سرایی و روایت بازی اهمیت بدهند، مشغول پرداختن به عناصر مختلف گیم‌پلی و طراحی محیط‌ها بوده‌اند و قصه به‌هیچ‌وجه اولویت اولشان نبوده است.

Serpent Rogue 5

قبل از این‌که راجع به گیم‌پلی حرفی بزنیم، باید اشاره کنیم که The Serpent Rogue یک بازی roguelite است و نه roguelike؛ این دو زیرسبک (sub-genre) با وجود تمام شباهت‌ها و اشتراکاتی که با هم دارند، یک تفاوت مهم نیز دارند: در واقع در بازی‌های roguelite بعد از مرگ کاراکتر، قسمتی از پیشرفتی که کرده‌اید حفظ می‌شود و در شروع بعدی می‌توانید از همان ابتدا بخشی از دستاوردهای تجربۀ قبلی خود را در اختیار داشته باشید. مثل عنوان Hades یا Dead Cells. ولی در زیرسبک roguelike، مرگ مساوی با از دست دادن همۀ داشته‌های قبلی است و در ادامه، کاملاً از صفر شروع خواهید کرد. مثلاً از بازی‌های roguelike نام‌آشنا، می‌توان به Spelunky اشاره کرد. در همین راستا، The Serpent Rogue دو ویژگی مهم دارد؛ اول این‌که همانند بازی‌های souls-like بعد از مرگ تقریباً همۀ دارایی‌های خود را از دست می‌دهید و یک بار فرصت خواهید داشت تا به نقطۀ مرگ خود برگشته و آن‌ها را باز پس گیرید. و دوماً، جزئیات جهان بازی و قسمتی از دستاوردهایی که داشته‌اید، هر از چند گاهی کاملاً تغییر کرده و به‌اصطلاح reset می‌شوند؛ یعنی همان ویژگی عناوین roguelite.

Serpent Rogue 5

بازی گیم‌پلی متنوعی دارد و گسترۀ کارهایی که می‌توانید انجام بدهید بسیار کم‌نظیر است. ولی احتمالاً مهم‌ترین عنصر گیم‌پلی The Serpent Rogue، جست‌وجو کردن، پیدا کردن و ترکیب مواد، و البته ساختن معجون‌های مختلف است. نقشۀ بازی نسبتاً بزرگ است و تعداد محیط‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به جست‌وجو بپردازید، احتمالاً برای سرگرم کردن مخاطب کافی خواهد بود. این موضوع در کنار این‌که محل قرارگیری آیتم‌ها و مواد مختلف به‌طور پیوسته تغییر می‌کند، همواره حس کنجکاوی لازم برای ماجراجویی کردن در دنیای بازی را تا انتهای آن حفظ خواهد کرد.

پروسۀ ترکیب مواد و ساختن معجون‌ها نیز سیستم بسیار چندبعدی و عمیقی دارد و اگر به‌خوبی آن را یاد بگیرید، قطعاً تجربۀ لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای را با The Serpent Rogue خواهید داشت. هر چند، با توجه به پیچیدگی نسبتاً بالای معجون‌سازی و crafting، وجود یک آموزش پایه و tutorial می‌توانست برای شروع بسیار مفید باشد؛ ولی چنین عنصری در گیم‌پلی وجود ندارد و احتمالاً در چند ساعت آغازین، گیم‌پلی بازی اندکی گیج‌کننده و کسالت‌آور به نظر برسد. این موضوع در سیستم مبارزات هم به چشم می‌خورد و تا زمانی که به تسلط کافی نرسیده باشید، مبارزه‌ها بسیار چالش‌برانگیز و سخت خواهند بود که تقریباً هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد و فاکتور سرگرم‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد. بنابراین یکی از ایرادهایی که می‌توان از گیم‌پلی گرفت، پیچیدگی نامعقول یا حتی اضافی بودنِ تعدادی از فاکتورهای برجستۀ آن است که تجربۀ کلی اثر را گاهاً گیج‌کننده و بی‌هدف می‌کند.

Serpent Rogue 5

The Serpent Rogue در موتور بازی‌سازی Unity توسعه یافته و در طول تجربۀ آن احتمالاً به مشکل فنی خاصی برنخواهید خورد. البته طراحی مکانیک‌های فنی کیفیت قابل‌قبولی ندارد و حتی ساده‌ترین مکانیک‌های حرکتی مانند راه رفتن و ضربه زدن هم کاملاً رباتی و خشک طراحی شده‌اند. ولی از جنبۀ هنری، بازی جذابیت‌های زیادی دارد و سازندگان در ایجاد یک اتمسفر فانتزی قرون‌وسطایی نسبتاً موفق عمل کرده‌اند. ترکیب رنگ‌ها عمدتاً تم تاریک دارد و به‌خوبی حس گسترش فساد و بیماری را در طول تجربۀ بازی منتقل می‌کند. هر چند، جزئیات محیط‌ها و کاراکترها نسبتاً پایین بوده و در سطحی نیست که بخواهد همواره توجه مخاطب را به دنیای بازی جلب کند.

Serpent Rogue 5

در مجموع، The Serpent Rogue اثر سرگرم‌کننده‌ای است که می‌تواند نمایندۀ خوبی برای ارائۀ یک اتمسفر بدیع و جذاب قرون‌وسطایی با المان‌های فانتزی باشد. هر چند، باید اشاره کرد که پیچیدگی‌های نابه‌جای گیم‌پلی و مکانیک‌های بی‌هدف بازی می‌توانند به‌راحتی تجربۀ شما را تحت‌تأثیر قرار بدهند و بهتر است که از قبل، برای این مسائل آماده باشید. در این صورت، این عنوان roguelite ماجراجویی می‌تواند برای تمام سلیقه‌ها یک سفر به‌یادماندنی و جذاب باشد.

 

7 از 10

نسخه نقد و بررسی The Serpent Rogue توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است 

 

  • استودیوی سازنده: Sengi Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.