نویسنده: سید علی روح‌الامینی چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1401
ساعت 18:00

بررسی بازی OldWorld

نقد بازی OldWorld

5 از 5

بازی OldWorld اثری در ژانر 4X بوده که طرفداران بسیاری در صنعت بازی‌های ویدیویی دارد. با این حال تا چه میزان توانسته در این سبک موفق عمل کند. در ادامه با بازی‌مگ همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

بازی OldWorld عنوانی به‌شدت شبیه به سری محبوب Civilization است. اینکه ژانر آن 4X بوده نیز بی‌تاثیر در این اتفاق نیست. اما برای شرح این بازی شاید بهتر باشد به‌شکلی که درادامه می‌خواهم به آن شکل توضیح دهد مناسب باشد. بازی OldWorld همانند Civilization از زمان آغاز بشریت تا ساخت ربات روایت نمی‌شود. بلکه خود راوی بخش کوچکی از تاریخ، آن هم در محدوده دریاری مدیترانه و خاورمیانه است. در این میان داستان‌های پادشاهان بزرگی نظیر کوروش کبیر و اسکندر مقدونیه و نبرد او را شرح می‌دهد. شما می‌توانید از میان هفت کشور بزرگ نظیر ایران باستان با پادشاهی شاه شاهان، کوروش کبیر و حکومت‌های دیگر نظیر یونان باستان یا روم در این اثر جای دارند. شما می‌توانید به انتخاب خودتان کنترل هرکدام را که می‌خواهید دراختیار بگیرید.

old world review 2

هنگامی که جهان بازی OldWorld می‌شوید متوجه خواهید شد که این اثر ارث‌های بسیاری از بزرگ این ژانر، Civilization برده است. همچنین درکنار این موارد المان‌هایی از روابط سیاسی و سیستم درختی خانواده‌ها را نیز از Crusader King قرض گرفته است. هرچند تفاوت‌هایی هم دارد تا بازی کپی از این دوعنوان نباشند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این بازی سیستمی به‌نام Order است. این ویژگی میزان مشخصی فرمان به شما می‌دهد تا سربازان خود را حرکت دهید. به‌شکلی که می‌توانید میزان فرمان بیشتری مصرف کنید تا یک گروه از سربازان خود را بیشتر حرکت دهید. هرچند که می‌توانید طولانی مدت این گروهان را حرکت دهید، اما بازهم یک نوار خستگی دارند که مانع حرکت نامحدود آن‌ها می‌شود. با این حال بسیاری از کار‌های دیگر کشور نیز با همین Order ها انجام می‌شود و نباید همه را در یک نوبت خرج کنید. البته باید بگوییم درابتدا نباید نگران سختی اثر شوید، زیرا بخش تمرینی خوبی برای شما تدارک دیده شده است. هرچند که به‌نظر کمی طولانی است. با این حال هرچند که بازی برای گیمر‌هایی که سری Civilitaion را تجربه کرده‌اند آشنا باشد، اما تفاوت‌ها و عمق‌هایی دارد که قطعا شما را گیج خواهد کرد. اما به‌مرور یاد خواهید گرفت. بازی امکانات به‌شدت کسترده‌ای دارد. ویژگی‌هایی نظیر سیستم انتخاب دیالوگ گسترده تا انتخاب پادشاه و مرگ تدریجی آن‌ها. همچنین می‌توانید ازدواج خاندوادگی یا میان کشوری شکل دهید تا روابط را گسترش داده یا بهتر کنید. سیستم ساخت‌ و ساز بازی نیز گسترده بوده و جذابیت بسیاری دارد. به‌خصوص زمانی که از درحال تماشای صفحه نمایش هستید، بیشتر احساس می‌کنید که یک محیط واقعی را تماشا می‌کنید تا یک بازی ویدیویی. این اتفاق باعث می‌شود حس بهتری نسبت به تجربه داشته باشید و لذت بسیاری به شما می‌بخشد.

old world review 3

بازی OldWorld به‌شدت در هر کشور ریزبینانه عمل کرده است. هرکدام از کشور‌ها دارای بناهای تاریخی مخصوص و واقعی، سیستم خانواده گسترده و ویژگی‌های به‌شدت منحصربه‌فرد هستند. برای مثال از ایران شما می‌تواند مقبره‌هایی نظیر میترا یا امثال آن‌ها را بنا کنید. همچنین زمانی که صحرا یا دریایی بزرگ را کشف می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را به هر اسمی که می‌خواهید نام‌گذاری کنید. برای مثال من صحرایی را کشف کردم که توانستم نام آن را شهداد بگذاریم. برای اطلاع بیشتر شهداد یک کویر بسیار بزرگ با کلوت‌های بسیار زیبایی است که در کرمان واقع شده است. بدون‌شک بازی OldWorld قرار نیست به شما تجربه‌ای تکراری از Civilization را ارائه کند. بلکه احساس منحصربه‌فرد خودش را دارد و تجربه بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

old world review 1

هوش‌مصنوعی در این اثر واقعا خوب پیاده‌سازی شده است و نمونه آن را حتی پس از سال‌ها آپدیت در سری Civilization مشاهده نمی‌کند. با این حال بسیاری از دکمه‌هایی که دراختیار شما قرار داده شده‌اند، می‌توانستند کاربردیتر باشند تا ریز‌تر به جزئیات زمین خود توجه کنید. البته که UI بازی زیبا و کاربردی طراحی شده است، اما کمبود مواردی نیز احساس می‌شود. بازی هرچند که نسل‌بندی‌های مجزای قابل‌قبولی ندارد، اما از منظر هنری واقعا زیبا است. در طول تجربه خود شاهد تصویر هنری خواهید بود که حس غرور را درشما زنده می‌کند. مشخصا دارم درباره کشور خودمان ایران صحبت می‌کنم. زمانی که این کشور را برمی‌دارید در همان سکانس اول شمارا با سازه پارسه روبه‌رو می‌کند که خارق‌العاده است. واقعا حس خوبی دارد. منظور از پارسه همان تخت‌جمشید است که اسم واقعی این بنا پارسه بوده است.

درنهایت باید بگوییم موسیقی‌های این اثر شاهکار هستند. بسیاری از موسیقی‌ها را شاید پیش از این شنیده باشید. اما حضورشان در این بازی بی‌نظیر شده است. از موسیقی‌های زیبا با ساز‌های گوش‌نواز گرفته تا ساندتریک‌هایی که تنها در آثار ترسناک می‌شنوید. این تصمیم اشتباه نیست بلکه بهترین انتخاب بوده است. زیرا زمانی که موسیقی‌های یهودیان یا مسیحیان که در کلیساهای خود می‌خوانند و در اکثرا در آثار ترسناک از آن‌ها استفاده می‌شود، در این اثر اهمیت دین را بیان می‌کند. اینکه در آن بازی زمانی واقعا دین‌ها تاثیر بی‌نظیری داشتند و در این بازی نیز قرار است درگیر اسن قضایا شوید.

old world review 4

درنهایت باید گفت بدون‌شک این بازی نمی‌تواند رقیبی برای سری Civilization محسوب شود. اما باید بگویم که اصلا نمی‌خواهد هم رقیب این اثر باشد. دراینجا است که تفاوت‌های بازی نمایان می‌شود و لذت خاصی هنگام تجربه آن خواهید داشت. پس اگر از طرفداران ژانر 4X و سری Civilization هستید حتما به بازی OldWorld یک‌بار فرصت دهید. قطعا لذت خواهید برد.

 

8.5
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی OldWorld توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Mohawk Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.